Jeg er så ufattelig matlei....! Så lei kjøtt, fett, og "tung" mat. Kjenner på følelsen jeg hadde for noen måneder siden da jeg ramla av lavkarbokostholdet. Trangen til å spise noe helt annet. Men denne gangen vet jeg ikke hva, for det er ikke karbohydrater som frister nå.
I dag har jeg presset meg til å spise, og det er jo ikke så hyggelig. Tror det blir mye fisk framover....men skal slite med fettet, det frister ikke mye.
Støtter salat med olje/eddik i, fetaost, oliven, tomater mm er jo kjempegodt! Eller hva med en cesar-salat, med romanosalat, kylling, bacon og cesardressing?
Mange muligheter - hva er favorittmaten din regardless of lavkarbo? Kanskj kan du lavkarbofisere den på en god måte :)
Nå er jeg en sånn særing som ikke liker dressing, feta, oliven, avocado, rømme, cottage cheese, eller creme fraiche :o
Sliter derfor med å få inn fettet, redningen har vært fett kjøtt/fet fisk. Spiser mye makrell i tomat, da - mmm! Har brukt litt fløte, nå byr det skikkelig i mot.
Min yndlingsmat er frukt, og brød. Men jeg forstår at jeg ikke kan spise det. Har prøvd en del brøderstatninger, synes de smaker underlig. Jeg har så godt av dette kostholdet, har dia2, og blodsukkeret er strålende. Men sliter med matgleden nå.
Ja! Elsker skalldyr - men majones er brekkmiddel :eek:
Sliter veldig med sånt som gjerne er "på" maten, liker ikke sennep engang. Ikke så lett med tilbehør da. Jeg har aldri tenkt på det som noe problem før, men nå som fett skal erstatte karbohydrater føler jeg meg litt...lost. Jeg har alltid styrt unna det meste av sauser også, mitt problem har vært brød, brød og mere brød. Og pasta, ris og poteter. Og bøttevis med frukt.
Og til dels sjokolade, i perioder.
Men - søtsuget er borte ihvertfall, det er jeg utrolig glad for! :_punk:
Men det sier jo endel om hvor mye skader et høykarbokosthold egentlig har påført meg - jeg har spist magert, styrt unna fettkilder, allikevel ble jeg feit og fikk diabetes. Sukk.
Hvor mange karber skal du ligge på i døgnet? Selv har jeg spist en del fedon brød siste ukene. En skive har ca 5 kh og jeg spiste feks 2 sånne skiver med masse gullpostei fra finnsbråten og bacon. Jeg elsker leverpostei og bacon på brød:D
Dette ble totalt 11,5 KH og 120 gram fett. ca 83% fett, 14% protein og 3% karbs. Ettersom jeg ligger på mellom 30-50 kh i døgnet om dagen går det fint å bruke litt fedonbrød.
Er du på streng ketolyse er det klart verre. Da blir det dumt å bruke 1/3 av karboinnholdet til en skive brød. Men tillater du deg litt mer KH er jo dette et bra alternativ. Jeg varierer veldig på brødet om dagen. Spiser mye kokt egg på det også. Laks er nydelig på brød og eggerøret. Ja masse masse masse.
Spiser brødet kun til frokost og holder meg mett stort sett til middag:D
Vekten min går sakte men sikkert nedover og jeg merker jeg måtte ha en slik pause nå fra ketolysen som jeg gikk på før:)
Jeg vet ikke helt hva jeg skal ligge på, men tror ikke ketolyse er noe for meg. Pleier å legge inn det jeg spiser på diett.no, og da ligger jeg prosentvis på ca 5-10% KH.
Tror jammen jeg skal prøve Fedonbrødet, jeg :p
Fant forresten et brød på Kiwi idag, det het fiberbrød, full pott på grovhetsskalaen, 22 g kh (hvorav 8 g kostfiber)
Heter det sunt og godt? Det er nevnt tidligere. Jeg synes det ble litt sånn syden-slapt brød for min del. Det er ihvertfall halvparten så mye karbo som det er i vanlig brød. Kostfiber er vanligvis allerede trukket fra karboinnholdet i norske matvarer, så er kostfiber oppgitt tror jeg ikke du kan trekke det fra totalt karboinnhold :)
Jeg kjøpte det ikke, men det kan nok være det det het ja. Det så godt ut....men nå synes jo jeg alt brød ser usedvanlig godt ut om dagen :p
Jeg har spist Fiberrik m solsikkefrø den siste tida, men disse har jo da mer karbo enn dette brødet. Kan være verdt et forsøk :sikle:
Jeg vil gjerne ned i vekt, men det er blodsukkeret som er viktigst - alt for å slippe insulinsprøyta! :eek:
Så jeg får teste ut hva jeg tåler da. Er som sagt fryktelig matlei - men det frister å stikke opp på Kiwi igjen, kjøpe brødet, og bevilge seg 2 skiver med masse, masse reker på til middag :heia:
Har du prøvd tomatsuppa til gerd? Den spiser jeg når jeg er matlei.. lett og grei, ikke særlig tung, men fremdeles mettende.. pleier å ha osteskiver i bunn av tallerken og suppe over slik at osten smelter. Mmm :)
Jeg ELSKER fedonbrødet. Det er veldig saftig og godt. Smaker skikkelig brød. Det brødet har ca 18 kh pr 100 gram. Bruker du den oppskjærmaskinen som står i butikken har jeg regna at det blir ca 5kh pr skive.
@Marjusen: Skal jammen ta med et fra Rema neste gang, dette jeg fant i dag fra en lokal baker har ca 7 kh pr skive. Ser lekkert ut :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.