På torsdag kommer TV2 på besøk og skal intervjue meg. De holder på å lage en livsstilserie og -webløsning de vil bruke meg og sykkelteamet mitt i.
Jeg skal intervjues, de skal filme meg mens jeg lager meg lunsj, at jeg henter jentungen på SFO og at jeg drar avgårde til trening med Team Gravity (sykkelteamet jeg har startet opp for sykelig overvektige).
Så har jeg en liten undring da. Jeg ønsker å lage meg en lavkarbo-lunsj. Jeg spiser grønnsaker.
Så lurer jeg på da: Hva er enkelt og greit å lage, er lavkarbo og likevel så sunt at jeg ikke stemples som en fanatisk lavkarber. Jeg vil gjerne ha noe jeg bare slenger i stekepanna som om jeg har gjort det tusen ganger før.
Noen forslag? Hvilken lunsj kan jeg lage som er god lavkarbo-reklame uten å bli oppfattet som fanatisk av karbohydrat-fanatikere?
Biffstrimler og baconterninger surret sammen med litt løk. Ha en stor klatt rømme oppi og noen små brokkolibuketter. Salt og pepper. Surr et par minutter. Går kjapt å lage og er nydelig! :sikle:
Blir enda bedre med sopp oppi.
Hakk løk og paprika, freses. Kok brokkoli og ha i panna. Bland 8 egg med fløte og krydder og hell over. Hiv oppi feta ost og la det stivne på lav varme. Grilles i ovnen så det blir litt sprøtt på toppen og serveres med grønnsaker.
Jeg stemmer for denne, for det er bare kjempegodt og noe alle liker. Vil du lage noe enkelt og kjapt, kan du lage en bacon-omelett. Men på en annen side så tror jo veldig mange at lavkarbere bare spiser egg&bacon, så det er kanskje ikke en god ide likevel når jeg tenker meg om. :lol:
Jeg skulle lage wok i går, men oppdaget at jeg manglet wok grønnsaker :p
Slang da sammen denne - og synes den ble kjempegod, så restene ble fortært til lunsj.
Kyllingfilet i biter/strimler
Bacon i biter
Spinat - jeg brukte frossen, som jeg heiv oppi sammen med kylling og bacon i panna - synes fargen ble fin på retten. Bruker du fersk spinat må du kanskje ha den oppi før kjøttet er ferdigstekt.
Fant litt wok grønnsaker (en halv kopp tror jeg, litt lite - blir nok bedre med mer)
Soyasaus
Stekte selvsagt i rikelige mengder med smør!
Ferdig! Nytes!
Lurte litt på å ha i fløte også, men synes fargene var så fine så jeg lot være
Hva med chili con carne, salat og seter rømme (evt. ostechips)? Det er noe av det beste og enkleste jeg lager hvertfall. ^^ Greit å vise at man kan spise "normal mat" også, og ikke bare egg&bacon, omelett eller ett eller annet surret i fløte. :)
Taco går utrolig kjapt i alle fall. Jeg pleier bare å blande alt på en tallerken etterpå, men det går an å lage tacoskjell av ost på hvelvede kopper i mikroen. Jeg pleier også å smelte osten i panna sammen med kjøttdeigen i slutten av steketiden, men det er smak og behag. Flere tacokrydder finner du her.
Er ikke TV2 en sånn betal-nettTV? Det er veldig synd i allefall. Dårlig gjort av TV2 :p
Edit: Raskall, du må fortelle oss når det sendes. Vi har TV i kantina på jobben, og jeg vil veldig gjerne se innslaget! :) Tror jeg har muligheten til å ta opp hjemme, men jeg har gått til anskaffelse av GET, og jeg skjønner ingenting av de tv-knappene..
ca. 200 gram kylling i strimler. 7-8 middels store champignon (Ferske selvsagt) kuttet i skiver. 1/2 hakket paprika. Stekte dette i cocosa til kyllingen var gjennomstekt. Hadde så oppi ca. 1.5 dl fløte og 2 ss tomatpure. Det hele ble smaksatt med salt, pepper og meksikansk chili.
Det ser ut til at det blir en hel episode med meg og teamet. Jeg tror serien starter i begynnelsen av mai men jeg er usikker på hvilken episode vi blir med i.
Nja.. Lavkarboen er vel ikke hovedsaken. Håper de tar det med i det hele tatt.
Mitt budskap når det gjelder vektreduksjon er nemlig ikke at lavkarbo er veien. Mitt budskap er at metoden man bruker er uvesentlig bare man finner en metode man inkorporerer i en permanent livsstilsendring.
Min metode er tilfeldigvis lavkarbo og trening. Er ikke sikkert det er riktig metode for "alle andre".
Enig - men det er viktig at lavkarbo står fram som ETT alternativ som kan fungere - istedet for som Drevon sier at lavkarbo er tull... ;)
Jeg tror heller ikke at lavkarbo er løsningen for alle - mange fungerer kjempefint på et norskt kosthold og trening. Det er derimot et stort antall som HAR forsøkt dette og ikke fått det til å fungere, enten ved at man ikke går ned i vekt og/eller at man ikke klarer og holde vekten etter vektnedgang.
For min del har jeg prøvd "alt annet" inkludert spise sunt og trene mye over lengre tid uten at det hjalp - så om bare noen få ser at det finnes alternativer utenom lavkalori-veien så er jeg fornøyd ;)
Vi har plass til flere medlemmer på teamet. Det kan kanskje bli litt trangt i det lille studioet til Frisk-klinikken men ute i skogen og på veien er det uendelig med plass.
Ta en tur innom bloggen og trykk på "ta kontakt" om du vil være med.
Jeg er også ute etter noen ildsjeler som har lyst til å dra i gang "lokallag" av Team Gravity andre steder i Østfold, så bor du langt unna og har lyst til å være med på dette så ta også kontakt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.