For noen måneder siden var jeg syk. Eller. Jeg har vært konstant syk siden snuppa begynte i barnehagen i Desember. Ikke noe alvorlige greier. Bare tre influensaer og ellers konstant forkjølelse.
Anyways..
Har vært hos legen en gang med influensaen min, egentlig bare for å få sykemelding, men han tok en CRP som i mine øyne var ganske lav. Lå vel rundt 70. Det er jo forhøyet, men ikke noe å grine over, tenkte jeg. Og likevel så spurte de om jeg ville ha penicillin.. Jeg sa "nei, ellers takk" og kontordama så mildt overrasket ut..
Samboeren min var hos legen her om dagen, etter å ha hatt influensa, og jaggu fikk ikke han penicillin med seg hjem, selvom han var på bedringens vei??
Jeg fikk overtalt han til å IKKE ta kuren, for jeg ser ikke poenget. Alle har vel influensa innimellom og kroppen må vel få lov til å klare å komme seg av noe sånt, uten å måtte få legemidler for det hver gang? Et par dager etter var han frisk, bortsett fra en alvorlig magesjau, som jeg er rimelig sikker på at han fikk fordi at han tok to piller av kuren, før jeg kom og reddet han. (han har en skjør mage og fikk 660 mg`s kur)
Er dette normalt?? Får man liksom penicillin for alt mulig nå om dagen, eller er det bare legen vår som er ekstremt glad i å skrive ut resepter?
Jeg gir meg sånn ende over at man nå om dagen må ha FIRE penicillinkurer innabords, for å få lov til ta mandlene!! Jeg vil ikke ha det, jeg vil bare ha dem uuut.
Tja, jeg har ikke denne erfaringen egentlig - eller, for sånn ti-tolv år siden hadde jeg en treårs-periode hvor jeg gikk rett fra én penicillinkur til en annen, nesten sammenhengende. Utrolig mye infeksjoner og betennelser i hals/bihuler/lunger, hele tiden. (Og ingen ville fjerne mandlene mine, heller...)
Men de siste årene har det vært sånn at jeg ikke får penicillin, selv med rimelig tunge bihulebetennelser. (Og for meg er det like greit, det var ikke så gøy å bli lagt inn på sykehus med lungebetennelse når penicillinen ikke beit lenger :rolleyes:) Må være forskjell på leger!
CRP på 70 er faktisk ganske høyt - normalverdien er jo 0-15... jeg har kronisk betennelse i kroppen - sannsynligvis pga chronsen og ligger alltid på 25.
Det betyr jo at du har en infeksjon i kroppen - nemlig en bakteriell. CRP er mer en markør for bakteriell infeksjon enn virus - som influensa er :)
Ja, jeg er sykepleierstudent, så jeg vet at 70 er litt høyt. Men når man er på bedringens vei så mener nå jeg at man ikke skal gi ut penicillin helt ukritisk, uten å hvertfall ha sjekket et par dager på rad.
Med influensa så følger jo gjerne litt diverse greier som slår ut på CRP.
Da jeg hadde vondt i øret mitt for litt siden tok de crp'en på meg. Jeg fikk beskjed om at hvis crp var UNDER 50 var det hip som hap for at det var virus/bakterie, og siden penicillin ikke virker på virus så kan man risikere unødvendig medisinering. Er den OVER 50 er det mest sannsynlig bakterie og da kan man bli tilbudt penicillin.
Og det er jo ingen hemmelighet akkurat at, veldig mange, som f.eks 157cm er blitt resistente mot penicillin. Det er et økende problem, og da synes jeg det er veldig merkelig at det er så ukritisk utdeling på gang, hos enkelte.
Jaja, folk må jo gjerne ta penicillina de får utdelt:o Jeg kommer ikke til å gjøre det med mindre jeg er syk. Noe jeg IKKE er når jeg er på bedringens vei. Da er jeg på vei til å bli frisk og trenger ikke medisiner for å få det til.
Ja, det er godt mulig det er riktig Kanutten, men begge vi to har blitt helt friske innen bare et par dager, UTEN medisiner, så da er det tydeligvis noen glipper i opplegget.
Regner med at det er meningen at legene skal bruke skjønn og vurderingsevnen sin og ikke bare følge det som står der?
Jeg har bare problemer med å se at dette var ukritisk utdeling :) Med så høy CRP har du en infeksjon i kroppen, at legen kanskje ikke fikk med seg at du hadde vært verre og var på bedringens vei er en helt annen sak :)
Du velger selvsagt selv om du vil ta penicillin eller ikke. Selv om man er bekymret for resistens i dagens samfunn, er det faktisk mange reelt syke som ikke får tilbud om penicillin selv om de har en bakteriell infeksjon som gjør de ganske syke - så det slår nok ut begge veier :)
Hva slags diverse greier er det som følger med influensa og som gir CRP utslag??
Som sykepleierstudent kan du vel bare venne deg på at leger ikke alltid gjør ting perfekt. Jeg ville ihvertfall ikke regnet med noe som helst når det gjelder leger ;) Heldigvis er du rimelig oppegående og kan tenke selv og ta avgjørelser selv også. Hadde det vært meg i din situasjon - som har så dårlig immunsystem så hadde nok jeg måttet ta penicillin.
DIN framtidige jobb er mye av større viktighet enn man tror, da jeg lå inne på sykehuset var legen bare innom og sa ja, ha og hei og vi gjør det slik - det var sykepleieren som visste hvordan jeg hadde det og hva jeg trengte, hvordan formen utviklet seg osv... Sånn får jeg litt følelsen av at det er hos fastlegen også - på stressede dager må JEG passe på og følge med og spørre om ting selv :)
Ååå!! Gleder meg til du blir ferdig sykepleier!! Vi trenger flere sånne!!
Dessverre er det ofte sånn at folk mener de har en "dårlig" lege hvis de ikke får med seg noe medisiner hjem. Kroppen klarer fint å håndtere en del infeksjoner selv og antibiotica setter tilbake tarmfloraen. Det tar jo et helt år før floraen er der den var før kuren, og det er etter "kun" en runde med antibiotica/penicillin. Men for all del, det er et flott verktøy brukt på riktig måte og til riktig tid.
Deilig å høre at folk begynner å våkne :) og hvis man MÅ ta antibiotica så husk i hvertfall å ta Probiotica ved siden av, hjelp de stakkars tarmbakteriene..
Det fikk jeg beskjed om da jeg hadde halsbetennelse med streptokokker første gang. Neste gang gikk jeg ikke en gang til lege. Hadde jo blitt frisk første gangen.:p
Det var bare det, at andre gangen havnet jeg på Riksen, på nevrologisk avdelig, lam fra pannen og ned til forsålene, uten å kunne tisse selv, så dobbelt og klarte ikke snakke, drev inn og ut av bevissthet og første natten sto det en respirator klar til å ta meg i mot om lammelsene skulle ramme lungene!:eek:
Hjerne- og ryggmagsbetennelse som følge av bakterier som bryter blod/hjernebarrieren er ikke kult!:nei:
Hadde jeg fått antibiotika med en gang hade jeg vært spart for 14 dagers innleggelse, 6 måneders selv- katetrisering og fortsatt nedsatt sensibilitet flere steder på kroppen!
Det er ikke om å gjøre å fullstendig la være å bruke antibiotika. Det er den uvettige bruken som blir helt feil!
Min erfaring er at leger i dag er svært forsiktige med å dele ut antibiotika om det ikke er klare indikasjoner. Fikk antibiotika mot bihulebetennelse en gang. Ikke fordi CRP var så høy, men fordi alt annet var prøvd og jeg etter 3 uker fortsatt var utrolig dårlig. Etter 2 dager med antibiotika var helvetet over! Antibiotika som det skal være! ;)
Jeg har selv havnet på sykehuset med lungebetennelse (eller de trodde det var tub) fordi jeg ikke ville gå på penicillin så jeg vet at det skjer det også. Men man må kanskje kjenne på kroppen når man må krype til penicillinkorset?? Det sies jo at ved feber og sykdomsfølelse på tredje dagen så bør man oppsøke lege for ev anibiotika.
Hvis leger nå om dagen er kritiske så ser jeg hvertfall at MIN lege er ukritisk når han deler ut:) Sånt er kjekt å vite:)
Grunnen til at jeg mener at disse to tilfellene var eksempler på ukritisk utdeling er at vi begge hadde vært syke med INFLUENSA, uten noen som helst andre betennelser, vondter osv og at begge var på god vei til å bli friske. Hadde vi slitt med ditt og datt som vonde, hovne mandler, lungebetennelser, øreverk, bihuler og lignende ting som hvertfall jeg har opplevd kan følge med influensa, hadde jeg forstått det, men det gjorde vi altså ikke og innen få dager var begge friske.
Vi var begge to inne for å få sykemelding (på etterskudd) og ikke fordi at vi følte oss ille syke, så han visste veldig godt at vi var på bedringens vei.
Som sykepleier, hvis jeg en gang i tiden blir det,må jeg nok blåse i MINE meninger og gjøre det som er riktig:p jeg tar ikke paracet engang.
Da jeg ble syk i januar, hadde jeg en CRP på rundt 123 om jeg ikke tar feil. Jeg testet positivt på en virusinfeksjon, og virusinfeksjoner kan som kjent ikke behandles.
Allikvel fikk jeg en apocilin over 10 dager. Ja den funket jo naturlig nok ikke med tanke på hva jeg hadde. To dager senere fikk jeg ny "bedre" pencilin av ørenesehalslegen. Dalacin over maks 5 dager. Ja det funket jo ikke da, så mulig terskelen er litt lav for å skrive ut pencilinkure.
Vår lege er ikke akkurat slepphendt når det gjelder å skrive ut penicilin og antibiotika, men jeg er obs selv, og om crp tilsier at det er behov tar jeg imot behandlingen, både på meg selv og barna. Men det er kanskje like mye at jeg jobber på et sted hvor det er veldig lite akseptert å være syk og dermed vil man ha folk raskest mulig tilbake på jobb - dumt, jeg vet. Jeg bruker veldig sjelden medisiner da, ikke paracet engang, og det er jo flott at folk begynner å få opp øynene. Det er jo mange mange historier med feilmedisinering her i landet så det er kanskje ikke bra å stole blindt på legene bestandig.
Hæ? Jentungen tok mandlene i 2002 og jeg tok dem i 2004, ingen av oss tok noe som helst i forkant - om jeg forstår deg riktig? Vi hadde enorme mandler begge to og gjentatte halsbetennelser, den ene avløste den andre bokstavelig talt. I tillegg hadde jeg slitt med ekle verkepropper i mandlene i noen år og kvalifiserte dermed til å få fjernet dem også av den grunn, ifølge legen min.
Det har blitt veldig strengt i det siste:) Jeg skulle egentlig fjerne mandlene for seks år siden og da var det ikke noe som helst om og men. Hadde vært forkjølt endel ganger i løpet av ett år, dro til legen en gang og da var det rett før jeg ble satt opp på venteliste. Men så ble jeg ikke mer forkjølt, så da gjorde jeg ikke noe mer med det.
Har hørt litt forskjellig om hvordan det er blitt nå. Noen sier man må være sykemeldt 3 ganger på grunn av mandlene for å bli satt på venteliste, også var det en eller annen som hadde hørt med legen sin her om dagen, og han hadde sagt at man måtte være såpass dårlig at man får penicillin 4 ganger, før man kan bli satt på venteliste.
Kan hende det er annerledes med barn.
Også finnes det sikkert unntak her også, men da skal det nok spesielle omstendigheter til.
Svaret til lommelegen her er vel ganske greit. Man bør være plaget tre ganger i året, i tre år.. Også hjelper det hvis man stadig får antibiotika for det.
Det var legen vår som sa at man måtte igjennom fire penicillinkurer for å bli vurdert:)
Man må tydeligvis fly ned dørene på legekontoret hver gang man kjenner litt til dem... Det har jeg ikke tid til gitt.
Men hvor jævlig er det å fjerne mandlene og etterpå da? For den halsvonden jeg hadde her i januar den vil jeg ALDRI ALDRI ALDRI ha igjen. Jeg vil heller ha grovsalt i åpne sår!
Det er verre for voksne enn for barn, sies det. Min datter var 6 år og hadde det ille i ca 36 timer etter operasjonen. Men det var plagsomt nok til at jeg ikke hadde store problemer med å holde henne i ro i de 14 dagene som trengs!
Selve operasjonen gjøres i narkose og er gjort på noen få minutter. Vi rakk vel akkurat ut på gata før mobilen pep og hun var på oppvåkningen!:)
En voksen bekjent fikk blødninger den kvelden hun kom hjem og ble hentet av ambulanse med blålys og full bæbu!:eek:
Jeg fjernet de da jeg var 17 - var sår og ubehagelig de første dagene - men det går over... jeg syntes det var verre og fjerne begge visdomstennene nede... (ikke å fjerne de men de første par mnd etterpå:rolleyes:)
Som en kuriosa husker jeg at de kom inn og lurte på om jeg ville ha mandelpudding til dessert samme dag jeg ble operert... fikk jo latterkrampe og holdt på å kvele meg selv i all latteren ;) (Litt vanskelig og forklare hva som var så morsomt når jeg snakket som hele potetåkeren var i halsen - og jeg var sååå sår...)
Ikke noe problem her. :) Jentungen var akkurat fylt to år da hun tok mandlene og jeg husker hun hadde smerter neste formiddag, men vi brukte smertestillende stikkpiller vi hadde fått og da gikk det fint. Hun var tilbake i barnehagen etter 5 dager, men i ettertid har vi jo skjønt at det var i tidligste laget med tanke på smittefare fra andre barn, men det gikk nå bra. :)
Jeg var sykemeldt i 15 dager, men hadde ikke trengt så lang sykemelding egentlig. Brukte en del smertestillende (fikk resept på 100 (!) piller fordelt på 3 typer, hadde minst halvparten igjen etterpå) den første uka (2-3 om dagen) og slapp unna smerter. Det eneste var at varm mat og drikke gjorde dritvondt i rundt 3 uker! Ellers var halsen litt øm og sår de første dagene, men jeg klarte fint å leve på aprikoskompott med krem og vaniljesaus... :o:rolleyes: Ble ikke helt den slankekuren jeg hadde sett for meg nei. :lol:
Jentunge her var akkurat fylt 2 år da hun fikk tatt mandlene... De var litt betenkt med tanke på alder, men hun hadde hatt et utall halsbetennelser de siste 10 mnd i forkant og hadde enormt store mandler. Ønh-legen skjønte ikke hvordan hun klarte å svelge i det hele tatt, men det gjorde hun. :) Dette er nå 8,5 år siden og hun har knapt nok hatt vondt i halsen siden da (har hatt div. annet da, ikke relatert til halsen).
Jeg har heller ikke hatt halsbetennelser siden jeg tok mandlene. Nå kan jeg kjenne at det er noe som murrer i halsen og våkner opp frisk igjen neste morgen. Hadde jeg hatt mandlene på plass hadde jeg ligget langflat med 40 i feber og knasket penicillin.
Jeg har tydeligvis perioder med mandelplager. Har ikke hatt noe problemer med dem etter den perioden når jeg var 19.. Men nå er det tydeligvis tilbake da. Forsvinner sikkert igjen snart, når sommeren kommer:) De har vært hovne og vonde i over to uker nå, så burde vel ha vært hos legen, men har ikke tid gett.
Haha...det er liksom lyspunktet med å ha det så dritvondt, det er jo all driten man kan stappe i seg nesten med god samvittighet :p Selv klarte jeg ikke å spise eller drikke på rundt 14 dager, annet enn ett par tre is og noen skjeer risotto. Mamma sa at hun så det dag for dag hvordan jeg bare smaaaalnet inn. Når jeg begynte å spise igjen var det jo baaare vaniljesaus og is og pudding og ting som gled lett ned. Følte at jeg lå i sukkerlake :p
Altså, jeg hadde så vondt at jeg var i konstant pinexforterus i nesten en uke. FIIIN sovemedisin. Men virkningen varer jo bare to timer:p. Så om det er SÅ ondt å få fjerna mandlene, så håper jeg at jeg holder meg unna halsinfeksjoner heretter:D
Det er da ikke smittefare som er grunn til at de skal være hjemme i 14 dager, men blødningsfaren!:eek:
Et så lite barn kan blø i hjelp på få minutter om suturene i halsen sprekker opp.:eek:
Fikk streng beskjed om å holde henne i ro i 14 dager og fikk legeattest hvor det ble stresset at det var svært viktig at jeg var hjemme med henne! NAV ville ikke være med på det(omsorgspenger), men jobbet i helsevesenet, så det ble ikke noe problem!
Etter at en voksen bekjent mistet så mye blod på den tiden det tok ambulansen å hente henne og kjøre henne til nærmeste sykehus med blålys(hun bodde midt i Oslo, få minutter unna Ullevål sykehus) at hun trengte blodoverføring, tok jeg ikke akkurat sjansen med min lille 6- åring, nei! Vet det som regel går bra, men man har jo ingen barn å miste!:love:
Jeg er også av den oppfatning at det noen ganger virker som om leger blir sponset av antibiotikaprodusentene hvis de er flinke til å skrive ut nok resepter.
Men, det å ta to piller av en kur, for deretter å avslutte behandlingen er ikke en god idé. Akkurat dette er en viktig grunn til at bakterier blir resistente mot et bestemt antibiotikum. Man slår bakteriene "litt i svime", uten å ta knekken på dem. Dette fører til at bakteriene overlever med et nyerhvervet forsvarsverk mot akkurat dette antibiotikumet. Hvis mannen din smittet en annen et par dager etter avbrutt kur, risikerer denne personen at medisinen ikke ville virket.
Personlig har jeg aldri fått i meg en eneste penicillinpille, i og med at jeg er sistemann i en flokk på 3 og både mor og begge eldre søsken har reagert dårlig på penicillin.
Har dog hatt en del runder med en type antibiotika som heter Ery-Max, siden jeg hadde 2-3 halsbetennelser/streptokokkinfeksjoner hver vinter siden jeg var omtrent 10 til jeg fikk tatt mandlene når jeg var omtrent 20.
Jeg ble henvist til operasjon siden en halsbetennelse utviklet seg til en gedigen halsbyll som legevakta sendte meg videre til sykehuset for å få tatt hull på, det er noe av det JÆVLIGSTE som jeg med nåleskrekk har vært med på..!!
Skulle egentlig fjerne mandlene med laser, men siden det var avhengig av at de fikk satt "likegladsprøyte" først så gikk det ikke, etter omtrent enda et år fikk jeg "grini" meg til å få vanlig operasjon, under den betingelse at jeg ble lagt i narkose med gass, ikke sprøyte.
Hadde en litt vond uke i ettertid, men etter operasjonen har jeg ikke hatt en eneste halsbetennelse, og jeg pleide å ligge helt utslått opptil 3 ganger hver vinter.. :)
Kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke fikk tilbud om å fjerne mandlene før..:rolleyes:
En sånn deilig byll fikk jeg også:) Det var herlige greier. Husker fortsatt følelsen av verket som rant nedover halsen:p
Jeg har tatt penicillin en gang, da jeg fikk slimposebetennelse i knærne. Ta medisiner mot noe kroppen helt fint tar selv er uaktuellt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.