Bare for å ha sagt det; jeg vet at lavkarbo er en livsstilsendring, og ikke en slankediett.
For 2 uker siden la jeg om til lavkarbo. Både for å gå ned noen kilo, og for å få et bedre kosthold generelt. Jeg har lest meg opp på emnet, og har droppet alle former for brød, pasta, poteter osv, og fylt opp kjøleskapet med fete meieriprodukter og rene råvarer.
Men hovedgrunnen min er altså i første omgang å gå ned litt i vekt. Jeg er 1,70 høy og veier 60 kg, vil ned på 55-56 kg som er min trivselsvekt. Jeg skal altså ikke slanke meg så masse, men sånn at JEG føler meg vel.
Så er saken alltså at vekten står bom stille! Jeg spiser masse hver dag (mye mer enn jeg noen gang har gjort - hallo fløtesauser!) så det er jo fascinerende at ikke vekta øker, men jeg vil altså NED.
Jeg vil så gjerne at dette skal funke for å gå ned i vekt også, for jeg synes maset med kaloritelling er evig kjedelig og lite inspirerende...
Hm, jeg må vel kanskje trene mer da.... Er i barselpermisjon så jeg går lange trilleturer hver dag, samt prøver å jogge en liten tur 1-2 ganger i uka og bruker rockering hver dag. Men jeg må kanskje rett og slett forbrenne flere kalorier altså?
Hadde håpet at lavkarbo skulle gjøre jobben for meg frem til sommeren, haha :)
Er nok enig med Georgine her - lavkarbo er vektregulerende, og målvekten trenger ikke være den samme for DEG og for kroppen din.
Fortsett og spis lavkarbo du, det vil gjøre underverker for helsen din. Bruk også den energien du nå forhåpentligvis har fått til å bruke kroppen din :)
Svært raske gåturer er faktisk mitt stalltips for å bli strammere i kroppen. Hiv vekta di også, og begynn og bruk måleband istedet. Selv om du kanskje ikke går ned i vekt - kan du gå inn i mål :) Kalorier synes jeg ikke du skal henge deg opp i. Si at du går drastisk ned i kalorier og fremdeles spiser lavkarbo. Du går kanskje ned et par kilo og er kjempefornøyd. Så ønsker du og spise litt MER mat til vanlig fordi du tynte mengden litt når du skulle ned (neida, du trenger IKKE kjenne sult for det) - og merker nå at du kjapt legger på deg om du spiser større mengder mat... alt dette for å tyne ned et par kilo.
Istedet kan du velge og kose deg med å gi kroppen din masse god næring som igjen vil sørge for en god helse. Du har barn, og jeg kan love deg at du vil gjerne være frisk og tilstede for dine barn, ikke opptatt av hvor lite mat du kan spise for å ikke legge på deg...
Forhåpentligvis vil du anse deg som nå og ha endret livsstil til lavkarbo, og ikke bare for en kortere periode for å oppnå raske resultater. Det finnes ingenting som heter gratis eller raske vektnedgang - det koster alltid noe du ikke er forberedt på ;)
Ønsker deg lykke til med din gode helse og forhånentligvis at du kan bli litt mer fornøyd med hvordan du ser ut også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.