< Tilbake til oversikten

Har gått ned mange kilo

Slankogfin sa for siden:

Jeg har gått ned mange kg. 27 kg siden i sommer. og synes det går veldig greit, selv om jeg er sulten mange ganger i løpet av dagen ...:(

Men jeg kan ikke klare mye fett og fløte osv, så det jeg gjør, må bare gjøres på min måte....

Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker. :cool:
Livet mitt for ni mnd siden: lørdag hele uken. wienerbrød når jeg hadde lyst på. nugatti på brødskiva osv. gikk faktisk tur da også, men mye kortere turer. :rolleyes:

men jeg mener: en kan ikke spise snop hver dag. en kan ikke spise kaker hver dag. i tillegg til at en ikke gidder røre på seg. det går ikke i lengden. Og blir litt provosert når dr hexeberg mener at det er kun brød og poteter som gjør oss fete. det tror jeg ikke er rett. jeg tror at for enkelte, så hjelper det å ha en snopedag i uka. istedetfor sju. og at en går en tur på minst en time hver dag. det er ikke verre enn det....

men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...:D

jeg snakker kun på egne vegne. og denne dietten som jeg fikk av legen, har jeg som sagt ikke fulgt til punkt og prikke, men allikevel kommet imål. så da forstår dere at jeg har levd veldig ekstremt før....:p og det har jeg aldri lagt skjul på.

Jeg forstår at ketose hjelper enkelte av dere, men har ikke forståelse for at dere lar babyer og barn gå på lavkarbo og ketose osv. kroppen trenger faktisk noe korn osv for å fungere, det har jeg erfart selv.

ser fram til en diskusjon om dette...:rolleyes:

Regret sa for siden:

Kjempeflott skrevet!
Jeg er så enig med deg og når jeg byttet kosthold, så begynte jeg å trene gjevnere også. Det hjelper ikke kun å legge om kosthold, for alle. Jeg har en lørdag og på den spiser jeg ikke hva som helst, men så lite karbo som mulig og jeg er fornøyd med det jeg får!

Slankogfin sa for siden:

godt at du ikke "halshugger" meg for det jeg skrev. jeg skjønner veldig godt lavkarbo- mysteriet. jeg tror, og ser jo selv at det er en hurtig måte å komme ned i vekt på...men mener bestemt at det er ikke poteter, brød og frukt som gjorde meg feit....

Regret sa for siden:

ånei det tror jeg ikke noe på heller! Jeg VET det er godteriet og tja sukkeret i seg selv er vel en av de aller største syndebukkene. Jeg kunne fint ha spist godteri fra morgen til kveld, hver dag om jeg bare fikk muligheten. Noe jeg faktisk gjorde i jula og jeg gikk opp 2kg (!!) på 1-2 uker. Jeg har egentlig aldri hatt for vane å spise poteter, annet enn potetgull da, Jeg droppet vekt på frukt så den er heller ikke en av de viktigste faktorene. Brød kan jeg si meg litt enig i, da jeg går fortere opp i vekt når jeg spiser brød enn ellers.. Når vi er inne på brød så går det opp for meg at jeg spiste ikke brød i det hele tatt før barnet mitt kom til verden og det var DA jeg begynte å gå opp i vekt. kan det ha vært grunnen til alt dette da? hmm Jeg testet ut litt dette med bolle når jeg telte kalorier og ikke karbo, og jeg raste opp i vekt av 1 bolle, jeg så forskjell på vekta fra dag til dag dersom jeg spiste bolle, så det ble bannlyst her hjemme og jeg er så glad for at ungen min ikke liker bolle! Så jeg slipper å kjøpe det til han når vi er ute eller ende opp med å ha det liggende hjemme..

Slankogfin sa for siden:

Ja, er ikke i tvil om at en kan legge på seg av en bolle. og jeg har spist mange boller i mitt "tidligere" liv. det som er så rart med meg, er at jeg nyter å se mine tynne døtre spise boller og wienerbrød...ikke det at jeg vil at de skal bli fete. men de spiser så lite mat, at jeg tenker at de må jo få noe energi i fra en eller annen plass...og de legger IKKE på seg et gram...:D:D:D:Dkozelig....jeg har rett og slett glede av å se andre spise mye "gale" ting, bare jeg ikke gjør det selv...morsomt...

Regret sa for siden:

Kjenner igjen det der, jeg har en sønn som er normalvektig, men slekter veldig på pappan som har en enormt høy forbrenning, og er syltynn. Så guttungen kan spise hva han vil og fortsatt være like tynn, og det gjør at jeg gir han mer eller mindre alt jeg egentlig har lyst på men vet jeg ikke burde ha, og det gjør meg kjempegodt å se han spise det og like det.

Millie88 sa for siden:

Jeg føler at det er veldig feil å anklage alle som er overvektige for å være late og for å ha spist godteri hver dag. Jeg skal gledelig innrømme at jeg har hatt perioder der hver dag har vært en lørdag men dette var før lavkarbo altså, nå er ikke det søtsak-behovet så fremtredende lenger. Men å si at alle som er overvektige spiser godis hver dag, det synes jeg er ganske usansynelig og dårlig gjort egentlig.

Jeg har litt inntrykk av at du tror at alle overvektige sitter på sofaen og spiser kaker og godteri dagen lang. Merker jeg blir litt provosert, for det er ganske langt unna realiteten for de aller fleste!

Slankogfin sa for siden:

Jeg skriver kun av egen erfaring. Og min mann har også gjort det samme som meg. vi spiste enormt mye snop og kaker hver dag. gadd ikke røre på oss. har en svigermor som nå veier 130 +, og orker ikke gå tur i det hele tatt. har ikke rørt på seg på mange år. da kan hun ikke snakke om at det er poteter og brød som har gjort henne fet. men søtsaker spiser hun.:D

dette gjelder ikke alle, og dette var heller ikke ment som et skudd mot overvektige, men en protest mot lavkarbo-bedrevitere. som mener at brød og frukt osv har gjort oss fete. det synes jeg blir helt feil. hvilken person som spiser mye frukt, har dere sett blitt overvektig? hvis ikke den personen tygger mye annet "ulovlig?":rolleyes:

Cherry sa for siden:

Selv om innlegget ditt har ett massivt poeng, så må du huske på at veeeldig mange overvektige er følsomme for karbohydrater, og at du nå simplifiserer noe som ikke er så veldig enkelt for noen som du tror:) Men absolutt, det går an å gå ned i vekt med å spise mindre og røre mer på seg, bare ikke for alle.

Jeg trakk imidlertidig ut noe jeg reagerte på, og det var at kroppen trenger korn, noe den så absolutt ikke gjør. At kroppen vil ha korn er noe helt annet. Hvete, rug og bygg f.eks inneholder ett protein med ett enzym som er potensielt dødelig for mennesker med cøliaki, u.colitt, og tarmbetennelser. For oss andre "normale friske" kan ett inntak av disse korntypene være årsaken til en del sykdommer, som f.eks utmattethet, mageproblemer, betennelser, etc.

Jeg ser absolutt ikke noe galt i å la mitt barn leve etter mitt kosthold. Mitt kosthold er SUNT, det er lavkarbo, og det er variert. Spiser masse masse grønnsaker (det er alle enig om er sunt), rent kjøtt (alle er enig om at det er sunnest), ren fisk (alle er enig om at det er sunnest), litt frukt (de fleste tror frukten er sunn), bittelitt lavkarbobrød, nøtter (sunt), mørk sjokolade (sunt), ekte meieriprodukter (sunt), litt mandelgrøt (sunt), litt havregrøt, rent pålegg (sunt), etc. Så hva tror du er best av dette og en skive brød bakt på hvetemel og sammaltgrovt med leverpostei på til frokost eller ovnsbakt ørret med grønnsaker kontra fiskekaker i brunsaus og potet til middag?;)

I tillegg reagerer jeg på at du skriver at du "nyter" å se dine slanke døtre spise wienerbrød fordi "de må få energi fra en plass". Den syns jeg egentlig var ganske så bak mål at jeg vet ikke hvorfor jeg engang gidder å kommentere det. Men det er forskjell på energi og RETT energi, og jeg syns din oppgave som mor er å lære de å få energien fra RETT plass, ikke at de "stakkars må jo få spise wienerbrød fordi må jo ha mat, de spiser jo ikke". Det er den aller verste setningen jeg hører fra foreldre, og jeg har gitt meg selv ett løfte om mitt barn og det er at her skal det læres helt fra begynnelsen av at man får ikke kjeks, kaker eller boller om man ikke spiser maten sin altså. Da får man heller være sulten. Klart at de fleste ikke spiser grønnsaker og MAT når de kan velge å spise boller og kaker istede og har vært vant til det helt fra barnsben av. Helt åpenlyst for de fleste, allikevel så vanskelig å følge.

Slankogfin sa for siden:

Ja, skjønner at det høres merkelig ut det jeg skrev om mine døtre. Men det er det som jeg synes er så rart med meg selv. AT jeg nyter å se det. Jeg nyter også å bake ting som jeg ikke spiser selv pga diett. og se at andre liker det...skjønner ikke meg selv...:confused:

og jeg MÅ virkelig ha korn. prøvde i lang tid uten. Da fikk jeg store problemer med fordøyelsen, forstoppelse og magevondt hele døgnet. Alt løste seg da jeg begynte å spise litt grovbrød igjen. så JEG må ha korn. og en av mine døtre MÅ også ha korn for å få orden på magen. mener ikke at alle må ha korn.:cool:

Furine sa for siden:

Eg trur faktisk eg med handa på hjertet kan seie at eg vart overvektig av poteter og brød. Eg vaks opp i ein heim der vi åt ganske sunt (etter statens råd) og var i normal aktivitet. Mamma var kurshaldar for Grete Roede, blant anna. Vi hadde ALDRI Nugatti eller liknande heime, og mamma laga eige grovbrød. Mykje pengar hadde vi ikkje den tida, så det gjekk mykje i poteter, litt frukt og billig kjøt og fisk, samt ris.

I tenåra når alle andre vaks av seg kvalpefeittet la eg berre på meg. Eg trena handball, dreiv med hest, og sykla i fritida, var i ganske bra aktivitet. Men vekta auka. Dei einaste gongane eg åt snop eller søtt var i bursdagsselskap.

Det viste seg då eg var fylt 22 og endeleg fekk hjelp av ein endokrinolog med peiling, at eg hadde ganske kraftige hormonelle problem, noko som eg jo sjølv hadde ein viss ide om, men som eg aldri fekk noko skikkeleg respons på før det. Eg var til sjukehus og spesialistar mange gongar før den tid, men fekk aldri noko hjelp. Takk og lov at det finst legar som Hexeberg! Eg undrar meg nokre gongar på korleis livet mitt hadde sett ut no om eg hadde fått treffe ein lege som henne då eg var 15-16.

Ja, det finst folk som har ete seg opp i vekt på skitmat og er late, men det gjeld på ingen måte alle. Og JA, det er folk som går på lavkarbo for berre ein "quick fix". Eg er ikkje ein av dei. Med mine hormon på ville vegar er lavkarbo vegen å gå. Et eg feil mat, så sug kroppen til seg vatn og går opp i vekt.

Har heller ikkje tru på at kroppen MÅ ha korn. Du har tydelegvis god hjelp i det, og det er jo fint for deg. Men eg trur mennesket greier seg generelt utan. Forstå meg rett, eg ELSKAR godt brød, smaken er jo fantastisk, men det betyr IKKJE at eg har godt av det! Har hatt mykje mindre trøbbel med magen etter at eg byrja med lavkarbo. Men mitt problem var ikkje hard mage, heller det motsette. Flott at det fungerer for deg, men det blir feil å skyte ut ei pil og påstå at Hexeberg og alle andre "lavkarbobedrevitarar" tek feil. Dei aller fleste som går for lavkarbo har jo ein ide om å ete sunt og reint, og det er vel det det også kokar ned til, å ete sunt og reint, ikkje ete halvfabrikat og ferdigmat som er fulle av sukker, e-stoff, transfett og skit. Eg har blitt mykje meir obs på slike ting etter 2 år på lavkarbo no.

nellie sa for siden:

Jeg har heller ikke forståelse for folk som på død og liv skal ha ungene sine på LCHF, men min egen spiser lavkarbo og det er jeg veldig fornøyd med altså;) Ingen TRENGER korn, men ingen barn dauer av litt av det heller.

Rin sa for siden:

Noen blir faktisk overvektige av brødet og poteten. Det har jeg ingen tvil om. For meg selv tror jeg man kan si at om jeg bare hadde spist brødet, hadde ikke ting gått så galt, men sånn fungerer ikke kroppen min: Om jeg gir den brød, så hyler den etter mer; mer stivelse, mer sukker, mer, mer, mer! Og det klarte jeg aldri å hanskes med. Nå som jeg vet hvordan det er å leve lavkarbo, synes jeg det er en ganske grusom tanke at noen tror det faktisk er nødvendig å leve med et konstant behov det er "galt" å tilfredsstille. For når jeg ikke spiser brødet, så har jeg ikke lyst på sjokoladen eller potetgullet heller!

Så - det er forskjell på oss. Noen tåler karbohydratrike matvarer, men blir overvektige på grunn av øvrig livsførsel - at de finnes, tviler jeg ikke på. Men det gjelder nok ikke alle. :cool:

Kula sa for siden:

Dette er noe av det dummeste, snevreste og minst gjennomtenkte jeg har lest på svært lenge. Det er så dumt at jeg ikke orker å bli provosert engang.

Jeg er en av dem som ble overvektig med null slikkerier i hverdagen, og masse fysisk aktivitet hver eneste dag gjennom hele oppveksten. Jeg har aldri hatt tid til å ligge på sofaen og dra meg, og har hele livet vært alt annet enn lat.

Så snakk foræsjæl...

Kula sa for siden:

Var ikke den litt selvmotsigende da? Eller er det full begrepsforvirring her?

Georgine sa for siden:

Det er vanskelig å diskutere med noen som viser så liten kunnskap og så liten forståelse for et komplisert problem.

Tidl. medlem sa for siden:

Sjokoladen har gjort MEG tykk. Men nå trenger jeg ikke like MYE sjokolade lenger og jeg treger det ikke like ofte.

• Jeg føler jeg ikke trenger det i det hele tatt og det er nytt for meg. Nå spiser jeg sjokolade fordi jeg kan og har lyst og klarer å vurdere det rasjonelt. Jeg er ikke lenger en slave for mitt eget godterisug =)

Nerthus sa for siden:

Jeg lar meg glatt provosere på både Kula og andre her innes vegne ;)

Kjære slankogfin med "dette var heller ikke ment som et skudd mot overvektige, men en protest mot lavkarbo-bedrevitere." - hvordan i huleste tenkte du det skulle bli en fin diskusjon utav en slik nedlatende, frekk og utidig benevnelse av en stor mengde fine folk som har fått et nytt liv med lavkarbo???

Hexeberg sitter med et stort antall erfaringer som bekrefter hennes påstander - du har EN... nemlig din egen og kanskje din manns... Hvem tror du at du er? Hvor lite kunnskap går det egentlig an å ha vedrørende kroppens omsetning av næringsstoffer?

Jeg tror du er et lite troll jeg - som er inne her bare for å provosere litt for din egen underholdnings skyld...

Vi får se hvem som ler best når du går opp igjen kiloene dine fordi sulten gnager konstant, mens vi her inne holder vekta og helsa i orden uten å føle sult i det hele tatt ;) Lykke til sier jeg bare!

Bixi sa for siden:

Jeg ble også provosert av dette! Tonen og nedlatenheten.

Jeg har spist sunt i alle år, selvsagt med noe godt på lørdager og i ferier og en gang innmellom ellers også. Men jeg har absolutt IKKE spist mer godteri enn de fleste andre normale mennesker. Jeg har trent jevnlig i årevis, og har jevnt over ganske god kondis og mye muskler. Problemet mitt er nok, som for mange andre, at det sunne jeg spiste alle disse årene var knekkebrød, brød, ris, pasta and so on. Som student ble det myyye knekkebrød og ris, oftemed minimalt med pålegg el tilbehør. For det var jo billig, og supermagert i tillegg!
Jeg har strevd i årevis for å gå ned i vekt, og spist mer og mer knekkebrød og mer og mer ris, og kuttet alt fett. Uten at noe har skjedd mer enn at jeg var oppblåst, svimmel, i dårlig humør og konstant sulten...og sakte men sikkert gikk opp i vekt. Kan det bli mer umotiverende enn det?! :(

Slankogfin sa for siden:

Det var ikke meningen å være nedlatende. Hvis noen har blitt overvektig selv om de spiser sunt, og er aktive, så tror jeg på det! Har ingen grunn til å ikke tro på dere. :D

Men for MIN del, og min erfaring er: jeg er blitt feit pga snop og kaker og lite aktivitet, og piller som hadde vektøkning som bivirkning. derav økende appetitt. :liste:

Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.:):hearts:

ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt.:o hva mener dere?

Cherry sa for siden:

Ikke nødvendigvis. Kanskje hun drives til snopspising nettopp fordi hun er ultrasensitiv for karbohydrater, har du tenkt på det? Hun trenger nødvendigvis ikke å gå ned på 1500 kalorier heller, for det er ikke i aller aller aller største grad kalorimengden som avgjør vekttapet, men sammensetningen av kaloriene =) Dessuten er 1500 kalorier litt lite og vil etterhvert føre til stagnasjon i vekttapet.

For noen har kalorimengden noe å si. Noen må spise litt mindre kalorier, andre må spise litt mer kalorier for å gå ned i vekt. Du må også huske på at selv om noen spiser to ganger til dagen så inneholder måltidet kanskje mange kalorier. I går mårrest f.eks, spiste jeg en frokost på 1100 kalorier.

Så neei du, det har ikke BARE med kaloriene å gjøre. Det har også med HVOR kalorien kommer fra. Og det er ikke tvil i mitt sinn at de fleste ekstremt overvektige vil gå ned mer med å spise litt mer kalorier enn 1000, variere kalorimengden hver dag, spise den karbomengden kroppen føler er optimal, spise godt med fett, uten at maten nødvendigvis trenger å flyte i smør og få i seg vitaminer og mineraler via overjordagrønnsaker. Etter å ha sett blodsukkerstigningen når diabetesfolk som spiser frukt er jeg heller ikke i tvil om at frukten bør begrenses til maks en om dagen og ikke banan eller druer til hverdags, ettersom blodsukkerstigningen er dønn slitsom for kroppen.

Skjønner greia med mer ut enn det går inn, for den er sann den, folk bare glemmer hvor jævlig mye det har å si HVA MAN STAPPER I VAFFELPRESSA.

Nerthus sa for siden:

Vet du hva svigermor spiser hver eneste dag? Vet du hvorfor svigermor gumler så mye snop hele tiden? Kan det være fordi hun MÅ - fordi hun er insulinresistent og ethvert karboinntak vil trigge behov for MER karbo?

Du trekker konklusjoner du ikke har noe grunnlag for å trekke. Jeg gjentar at kunnskapen om næringsomsetning er for liten hos deg - du kan ikke trekke konklusjoner for alle overvektige basert på kun DIN erfaring! Jeg gikk ikke ned et gram på Grete Roede - men på samme kaloriinntak på lavkarbo går jeg ned - hvordan forklarer du det? Noen her inne må ned i kaloriinntak mens de spiser lavkarbo - men de ALLER fleste spiser mye god mat. Det har ikke med antall måltider og gjøre det har med hvilke næringsstoffer man inntar. Fett har mye mer kalorier pr gram enn karbohydrater feks, og dermed gir det ikke automatisk mindre kalorinntak.

Siden du kan så lite om dette anbefaler jeg Gary Taubes bok Bad calories, good calories, men først kan du godt gå inn og lese DETTE innlegget av lege og hjertekirurg ved Haukeland sykehus så kanskje du forstår litt mer.

I tillegg kan du ta en titt på denne forelesningsserien av Gary Taube, som har tatt for seg en stor mengde forskning på kalorier over mange mange tiår.

Din holdning og påstander er årsaken til at mange overvektige ikke får den hjelpen de trenger for å gå ned i vekt. Det er årsaken til at leger og fagpersonell er nedlatende og frekke overfor den stakkars overvektige som i sin fortvilelse ber om hjelp og får "spis mindre - mosjoner mer". Vi er MANGE her inne som har gjort akkurat det i mange mange år - men allikevel forblir vi overvektige, eller vi sulter hver eneste dag... vi lider! Og når man skriver opp det man spiser og hvor mye man mosjonerer og fremdeles ikke går ned i vekt - blir vi jaggu meg bekyldt for å lyve!

Nå spiser jeg bedre og mer enn noensinne, jeg er alltid mett maten smaker genialt godt med så mye fett og jeg har stabilisert mye av hormonbalansen i kroppen.

Du må tro og mene hva du vil - du er sulten flere ganger om dagen - og spiser magert. Les deg opp om hvor mye fett kroppen din faktisk trenger for å utnytte vitaminer og mineraler i kroppen så forstår du kanskje også at du faktisk sulter kroppen din ned i vekt. En kropp som er sultet ned i vekt vil være desperat etter å få økt vekten igjen når du har nådd målvekt, det har alle her inne som har gått ned på lavkalori-kurer erfart. Så igjen - lykke til med å holde vekta etter vektnedgang og lykke til med å mentalt håndtere den konstante sultfølelsen...

Hvis du er så overbevist om at kalorier inn og ut er det eneste riktige, hva med å prøve et lavkarbokosthold med samme energiinntak som du har nå? Du vil aldri være sulten mer etter de første par ukene... frister det ikke i det hele tatt? ;)

Georgine sa for siden:

Jeg mener at du aner ikke hva du skriver om og at du bør sørge for kunnskap. Du sier i det ene innpustet at du tror på det folk skriver om at de gikk opp i vekt på såkalt sunn mat, på neste innpust sier du det motsatte fordi man MÅ jo gå ned i vekt på 1500 kalorier per dag.

Jeg gikk ned 16 kilo på 16 uker med et inntak av gjennomsnittlig 2700 kalorier per dag, jeg loggførte alt jeg spiste på fitday så dette vet jeg. Jeg er delvis rullestolbruker og får ikke trent mye og ordentlig.

Det eneste du oppnår ved å slenge ut av deg påstander du ikke vet noe om er å virke trollete og uviten.

mama67 sa for siden:

Jeg tror du rett og slett har for lite peiling. Så enkelt som det.

Jeg har prøvd det meste når det gjelder slanking, og for meg nyttet det ikke med Grete Roede på 1500 kcal om dagen. Jeg gikk opp 2 kilo i løpet av det kurset, og jeg fulgte det til punkt og prikke! Tror ikke kurslederen og de andre deltakerne trodde på det, men det driter jeg i. Hvorfor skulle jeg prøve å lure dem? Det var jo bare meg selv det gikk ut over.

Jeg lar meg i grunnen ikke provosere av det du skriver, for jeg ser at du er uvitende om hvordan kroppen fungerer, hva den har godt av og blander hva den egentlig trenger med hva du har lyst på/fyser på.

Og det med at du nyter å se ungene dine spise wienerbrød o.l er bare så bak mål at jeg blir helt sjokkert. Det er vel noe av det verste man kan spise, med kombinasjonen raske karbo, masse sukker og transfett. Fysj! Og det nyter du at ungene dine spiser. Totalt uforståelig.

Slankogfin sa for siden:

Hvis jeg begynner å spise snop hver dag igjen. og kaker. og ikke gidder å gå så mye tur. så vil jeg gå opp i vekt igjen. Og hvis jeg ikke passer på karbohydrat-inntaket om kvelden, som legen sa. men fortsetter jeg slik jeg gjør nå, så vil jeg gå enda mer ned i vekt. problemet er jo å finne den gylne middelvei.

Jeg spiser sånn ca pr dag: frokost:to 98% grove skiver med enten ost eller makrell i tomat. en kopp med te med suketter.
lunsj. en grov skive med pålegg eller ost. en yuplait youghurt.
middag: grønnsaker og rent kjøtt (kyllingfilet eller annet) og bearnaisesaus. kvelds: tre stekte egg. en appelsin.

ellers drikker jeg mye vann. og spiser noen lavkarbo knekkebrød pr dag. Jeg går jevnt og trutt ned. vet ikke helt når jeg vil stoppe. og går tur i opptil 90 min pr dag. selv om jeg er kronisk syk. har trosset både vær og vind og smerter. ;)

virker som du er litt hoverende, og håper at jeg vil gå opp i vekt igjen? det kan oppfattes litt nedlatende det du skriver også....

Slankogfin sa for siden:

en av dere skriver at jeg ikke aner noenting om dette. men jeg vet at jeg er blitt feit av snop og kaker og lite aktivitet. det kan ingen vite bedre enn meg. Og hvorfor kan jeg ikke få lov å skrive hva jeg tror og vet? er det bare deres meninger som er rette?:mad:

Georgine sa for siden:

Tull!

Du skrev:

Du gjør som mange andre, forutsetter at fete folk er late og overspiser.

Nerthus sa for siden:

Du kan skrive og påstå hva du vil om DEG SELV - vi reagere på at du hevder påstandene dine som gyldige for OSS også! Ser du forskjellen??

KAN du noe om næringsomsetning i kroppen? Hvordan insulin virker og hva det gjør? Hva glukagon er? Hva som må til for å forbrenne kroppsfett?
Problemet er at man fint i mange tilfeller kan miste vekt vha lavkalori som du gjør - men du er jo SULTEN konstant! Hvorfor da ikke velge en metode som ikke gir sultfølelse men allikevel gir vekttap?

Og du - ikke bli så sur da - se litt på dine egne uttalelser før du blir fornærmet over at noen faktisk svarer deg tilbake ;)

Cherry sa for siden:

At du har blitt feit av snop, kaker og ingen aktivitet er helt greit. Det har jeg også blitt feit av :p Alle har forskjellige grunner for hva de har blitt feite av.

Men du vinkler det jo nesten til at det er tull å telle karbohydrater og at det er helt feil at folk blir feite av brød, potet og frukt. Og at det er bare å spise mindre, for det funker for deg, og det må jo funke for svigermor også, bare hun kutter ut snopet i ukedagene. Du må utmerket godt skrive hva du tror og vet om deg selv - DU er eksperten, men når det kommer til kunnskapen om prosessen i kroppen så kommer du til kort for der vet du ingenting.

Jeg kan UTMERKET godt gå ned i vekt ved å spise mindre og trene mer. Vel, ikke nå. Nå er kroppen min såpass ute å kjøre pga for mye trening og lite mat at jeg må nok spise mer for å gå ned i vekt. Det betyr ikke at det må funke for ALLE andre, fordi jeg vet at jeg kan det.

Eller vent, det høres helt STRÅLENDE UT. Ja, det tror jeg. Skal skrive bok "cherry-dietten" skal den hete. Den eneste ene måten å gå ned i vekt på. Kommer til å selge til tusen.

Selv om man går ned i vekt med noe betyr det ikke at det er sunt =)

Det kroppen trenger er de 8 essensielle aminosyrene og de tre essensielle fettsyrene forresten.

Slankogfin sa for siden:

jeg snakker av erfaring for meg selv. og alle de jeg kjenner som er overvektige. når min sviger mor sitter og fyller på middagstallerkenen så den får stor haug, burde helst hatt karmer, og samtidig sier at hun forstår ikke hvorfor hun legger på seg, for hun spiser jo ingenting, da sier jo ting seg selv akkurat i hennes tilfelle. Når jeg går tur, så er det de slanke jeg treffer som også går tur.

men jeg skrev jo litt feil, jeg mener ikke at dette gjelder alle. det trekker jeg tilbake. og beklager.

Slankogfin sa for siden:

og jeg er er ikke sur!:D

Nerthus sa for siden:

Du får stå for din oppfatning av det som blir sagt - men du kjemper mot vindmøller her inne på et lavkarbokosthold når du forfekter mindre kalorier og mosjon som eneste rette vei.... hva hadde du forventet? Applaus? Jeg VET at du sannsynligvis vil gå opp i vekt over tid - fordi det er så veldig vanskelig og kjempe mot konstant sultfølelse - og når kjemien i kroppen din i tillegg er i alarmberedskap fordi du sulter den - så har ikke DIN viljestyrke så mye og si - kroppen din vil framtvinge fettlagring uansett - og du ender opp med og spise mindre og mindre for å ikke legge på deg. Vi er mange hundre her inne som har opplevd akkurat dette - og DERFOR spiser vi lavkarbo i dag alle sammen :)

LES linkene jeg har gitt deg! Og slutt og bli fornærmet da - herlighet - du vandrer inn her og sier at det vi driver med er tull og at du vet den eneste veien til paradis for DU har personlig erfaring, du hadde blitt like ivrig etter å gå løs på argumentene dine selv om du hadde kunnet mer om lavkarbo ;)

Cherry sa for siden:

So? Pappa spiser også fjell til middag. Og ikke bare ett. Han legger aldri på seg. Det sier vel litt om matvaretoleranse hos den enkelte =)

Nerthus sa for siden:

Faren min også.... og han går NED i vekt (15 kilo nå)... dessuten har han sluttet med medisinene for dia2 og høyt blodtrykk. BARE pga omlegging til lavkarbokosthold.

Du sier du er kronisk syk - kan du uten at det blir for personlig si noe om hva som plager deg? Det er svært mange her inne som har blitt kvitt symptomer på kronisk sykdom bare ved å kutte karbohydratene... jeg selv feks har ikke lengre 15 turer akutt på do med diare etter hvert måltid, eller skarpe magesmerter (slik hun på farmen hadde her en dag)... jeg har chrons - men 95% av symptomene er vekke :)

nellie sa for siden:

Da bør du gå tur litt oftere:)

Slankogfin sa for siden:

men da er kanskje faren din litt aktiv da? min sviger mor klarer ikke gå stort lenger. går kun fra senga til kjøkkenet, og toalettet. hun er nå for tung. har skikkelig helseproblemer. og ingen lege har ennå sagt til henne at hun bør gå ned i vekt! det sier hun flere ganger til meg....

Nerthus sa for siden:

Ler ja det burde jo holde for å konkludere med at tjukke mennesker ikke går tur ;)

Cherry sa for siden:

Om pappa er litt aktiv? Neh, han går ikke turer sammen med dere andre slanke værtfall :p

Ligger stort sett på sofa hele dagen.

Nerthus sa for siden:

Faren min orket ingenting han. Han var konstant sliten og slapp. Han var ganske tjukk og i dårlig form. Etter en god stund på lavkarbo slapp kiloene og han kunne begynne å røre seg igjen. Det er en av de flotte tingene med lavkarbo - overvektige kan få lov til å gå NED en del i vekt først kun vha kostholdet, og SÅ får man mer overskudd og lyst til å bevege seg. Svært mange her inne trener ikke i det hele tatt og går ned i vekt... hvordan forklarer du det?

Du bør ikke forlange at din svigermor skal begynne å trene FØRST. Vis henne heller dette forumet og spør om hun kan være interessert i å gjøre noe med helsa :) Dette er alt hun trenger og vite :)

Og igjen LES LINKENE jeg har gitt deg! ;)

Nerthus sa for siden:

:lol:

Kanutten sa for siden:

Jeg går på tur! Ergo er jeg slank! :heia: :p

Slankogfin sa for siden:

Nei min sviger mor er det ikke håp for. hun skulle ha operert bena, ellers kommer hun snart til å lande i rullestol. men hadde ikke så lyst til operasjon. har prøvd å si til henne at hvis hun minker ned på karbohydratene, så kan det hjelpe på vekta. men da sier hun bare: men jeg MÅ ha en liten potet til middag osv. så har litt gitt opp det der.

Men jeg tror mange av dere misforstår meg. Jeg har skrevet at jeg skjønner dette med karbohydrater og vektnedgang. det jeg ikke kan klare, det er fett og fløte osv. derfor kan jeg ikke følge den filosofien. og jeg er veldig fornøyd med min vektnedgang. skal fortsette med min "livsstil" så lenge så mulig. skal aldri mer spise snop og kake i ukedagene.

Men liker ikke at dr Hexeberg sier at folk ER BLITT FEITE PGA POTETER OG BRØD, for det er en sannhet for noen, men ikke alle.

Før i tida åt folk brød og poteter og grøt. og jobbet ute på garden hele dagen. kom slitne hjem, og åt enda mer brød og poteter og grøt. tror ikke de var særlig feite, iallefall ikke de gamle som jeg kan huske. før når jeg var liten; så var vi ute og lekte. nå sitter barna ved pcen. klart at det får følger!

Photobscura sa for siden:

Jeg kan vel omtrent signere hvert ord Furine sier. Dette er min erfaring også. Jeg har alltid vært overvektig, jeg har aldri vært noe kake- og godterimenneske. Damnit, jeg var veggis, som liksom allment sett anses som toppen av sunnhet, i åtte år, og tjukk var jeg, og tjukk forble jeg. Inntil jeg oppdaga lavkarbo, og jeg er i dag slank og frisk fra en del lidelser. Jeg har spist lchf (lavkarbo/høyfett) i snart fem år, dette fordi det er hva jeg trives med, men jeg har tro på hele skalaen av lavkarbofilosofier, ut fra den enkeltes helsemessige forutsetning, toleranse og trivsel. Dette har vært redningen for helsa mi, fordi jeg, som Furine, hadde hormoner på bærtur.

Det er greit nok å ha sterke meninger om ting, men ikke når kunnskapen er så avgrenset empirisk og syltynn. Dette fyrer oppunder det vanvittig stigmatiserende bålet Kari Jaquesson tente opp i fjor en gang. Et slag i trynet på alle oss som har hormonlidelser og er ekstremt karbohydratsensitive. Selvfølgelig er det mange som er overvektige av et fullstendig hodeløst kosthold med masse kaker og sjokolade, men å si at alle som er feite spiser sånn og atpåtil er late er nesten som å si at alle fra distriktene er dumme bønder, eller no.

Slankogfin sa for siden:

vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det: jeg mener ikke at min mening og erfaring gjelder for alle. dere henger dere utrolig mye opp i de "negative" tingene jeg skriver..:confused:

Rin sa for siden:

Om du synes at svarene du har fått er hårsåre eller surmagede - så synes jeg du bør tenke over at mange her har slitt med overvekt hele livet, og hele veien blitt utskjelt og bebreidet for å være svake og late, mens dette virkelig ikke var sannheten. Kanskje de til og med begynte å tro på det selv, til slutt - at det var noe galt med dem, hvordan de tenkte, kanskje de virkelig var slike late og løgnaktige drog som de ble beskyldt for å være (for hvis de hadde trent og spist så sunt som de hevdet, så skulle de jo ikke vært tykke). Disse som har vært så enormt heldige å oppdage lavkarbo og kanskje samtidig sette fingeren på hormonlidelser som aldri ble oppdaget tidligere - SELVSAGT er de (vi!) opptatt av å spre korrekt informasjon om overvekt! Når du tenker over det, så er det kanskje ikke så rart at det blir tatt ille opp når noen fortsatt går ut fra at "overvektige er late og fråtser i kaker"? :)

Avslutningsvis - om du mener folk henger seg opp i "feil ting" av det du skriver, så er det ikke usannsynlig at det er du selv som bør tenke gjennom hva du ønsker å si, og hvordan det blir hørt. Et publikum hører bare ordene til taleren, de kan ikke kikke inn i vedkommendes hode. Tenk på språket som en hammer - et greit verktøy som gjør jobben sin, men det avhenger av at du faktisk treffer spikeren. :)

Photobscura sa for siden:

Ja, jeg skjønner at du tenker sånn, altså. Men det er vel kanskje greit å ta tak i diksusjonsformen din, synes jeg. Du kan faktisk ikke regne med at så krasse påstander vil stå ubesvart. Man må tåle å få litt strenge svar tilbake når man selv presenterer så strenge beskyldninger! ;)

knh sa for siden:

Jeg må si jeg er ganske uenig i mye av det du skriver, men trenger ikke utdype det noe mer, for det har blitt kommentert ;)

Men jeg synes mange her er litt vel krasse mot TS. Som sagt er jeg ikke enig i så mye av det som blir skrevet, men jeg tolker det ikke som at hun påstår at sånn er det, basta. Hun nevner at hun har lagt på seg av å spise snop og kaker, og er interessert i høre om andre erfaringer... slik tolker jeg det ihvertfall...

Hun sier jo også:

og

og

Hun bruker også "jeg mener" og "jeg tror" foran endel påstander, og det fremlegges ikke da som fakta, men hennes meninger/antakelser som skal være lov og komme med, selvom ikke alle er enig i det, eller det også kan være direkte feil. Hun er kanskje ute etter å lære mer, og lufte de tankene og meningene hun har nå. Får inntrykk av at hun er mottakelig for andres erfaringer, og påpeker jo flere ganger at det hun skriver er av egne erfaringer.

Jeg er ikke ute etter å forsvare de meningene TS kommer med, for der er jeg uenig i det meste. Jeg tror de fleste blir overvektige pga at de ikke tåler karbohydrater særlig godt, og noen blir det pga for mye drittmat og lite aktivitet (slik som TS beskriver sine erfaringer). Jeg skjønner at det er skikkelig kjipt å få slengt det i trynet (som skjer så altfor oftet....Kari Jaquessons uttalelser bl.a), når man selv har erfart at dette ikke er tilfelle. Men jeg oppfattet det ikke på den måten at slankogfin påsto at det var slik for alle, men heller var interessert i å høre andres erfaringer med overvekt. Men mulig jeg tar helt feil:p Prøver bare å lese sånne innlegg med så "snille og godtroende briller" som mulig. Men kan godt hende jeg er altfor naiv.....:rolleyes:

Julie sa for siden:

Fikk bare veldig lyst til å komme med mine "two cents" angående dette.

Du skriver "jeg er blitt feit pga snop og kaker". Må bare spørre: er du ikke klar over at kaloriene i såkalt "snop" og kaker hovedsaklig kommer fra karbohydrater - akkurat slik som brød og poteter? Jeg mener ikke å være sær her, jeg spør ærlig talt fordi det virker som om du tror de er "forskjellige". Og det er de jo. Men - la meg oppklare én ting som jeg tror ganske mange ikke er klar over.

Jeg er ikke helt sikker på om det å spise stivelse (brød, poteter osv.) gir like stor blodsukkerstigning som "rent sukker" (godteri, kaker osv.) - jeg lærer fortsatt! - men om jeg husker å ha lest riktig, tolkes begge som sukker av kroppen. Derfor vil jeg - om jeg har forstått det jeg har lest her inne riktig, da - påstå at det å spise brød og poteter påvirker kroppen på den samme måten som om man spiser godteri og snop. For mange så er vel forskjellen kaloriinnholdet, derav grunnen til at de kutter ned på godteriet/sjokolade når de går på lavkalorikur á la Grete Rhoede.

Du skriver også "Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.". For det første - litt utenfor tema, men det får så være - så er det veldig få som i det hele tatt SKAL spise så lite, da dette lave inntaket kan sende kroppen i sparemodus. Kroppen setter da ned forbrenningen fordi den tror det er krisetilstand, og som regel vil man mer sannsynlig legge på seg når man så begynner å spise et mer "normalt" antall kalorier (alt fra 1800-2200+ kalorier - alt avhengig av basalforbrenningen til hver enkelte).

Vil også referere til et lite eksperiment jeg har holdt med på - men først litt kjapp bakgrunnsinfo:

• Jeg har regnet ut at jeg har en basalforbrenning på rundt 1550 kalorier.
  • "Unntak": siden jeg fortsatt er i "voksealder", "skal" jeg ha rundt 2000 kalorier.

Om jeg nå skulle begynt å spise 1500 kalorier, hadde kroppen min hoppet i sparemodus med én gang! Joda, jeg hadde kanskje gått ned i vekt over lengre tid, men da hadde jeg mest sannsynlig ødelagt hele forbrenninga mi - og ingen vil vel ha "ødelagt forbrenning"? ;) Jeg vil jo ligge på et kaloritall som ikke sender kroppen i sparemodus, men derimot lar meg gå ned i vekt uten å sulte kroppen. Etter litt eksperimentering har jeg funnet ut at rundt 1800 kalorier passer bra, og det har jeg ligget på inntil nylig.

Men, nå kommer jeg altså til poenget. :p Siden, tja, søndag sist uke, har jeg gått over til å spise hele 3000 kalorier i døgnet. Dette var i utgangspunktet et lite eksperiment som en her inne ville prøve seg på (tror trådstarteren heter Bestemamma?), og etter å ha fulgt med tråden en liten stund, fikk jeg - en nysgjerrig sjel av natur - óg lyst til å prøve.

Nå, rundt fem dager senere, har jeg faktisk gått ned i vekt. Det er ikke mye, det innrømmer jeg gjerne, men utifra de såkalte "kalorireglene", har jeg strengt talt spist mer energi enn kroppen forbruker. Jeg lurer bare på hvordan du ville forklart dette vekttapet? For med tanke på kaloriinntak, burde jeg vel strengt talt ha gått opp i vekt - spesielt siden jeg er normalvektig og har "normalt" energibehov?

Med tanke på det jeg skrev ovenfor vil jeg også peke ut et par ting:

• Jeg er normalvektig utifra BMI'en min
  • Jeg trener ikke noe for tiden på grunn av en benhinnebetennelse som har vært litt "pågående"
  • Jeg har - bortsett fra ridning én gang i uka siden jeg var fem, og cirka halvannet år med tennis - aldri vært noe særlig aktiv av meg. Hvorfor? Rett og slett fordi ridning er den eneste sporten som har interessert meg. Men det er en annen sak ;)
  • Jeg "lider" av en hormonforstyrrelse (PCOS), noe et par andre her inne på forumet også gjør, og spiser lavkarbo fordi det stabiliserer hormonene min

Om du fortsatt mener at man "kun" går ned i vekt ved å spise færre kalorier enn man forbrenner, vil jeg gjerne høre en forklaring på hvorfor jeg har gått ned i vekt med et inntak på rundt 2500-3000 kalorier over de siste fem dagene! :)

Minni1 sa for siden:

Gratulerer med vektnedgang Slankogfin.

Jeg er nok også uendig i veldig mye av det du skriver, men skal ikke repetere det for det er skrevet før i tråden.

Ville bare si at den gang jeg kom inn her så hadde jeg nok noen av de samme tankene som deg og jeg har nok noen innlegg som jeg i dag syns er rart jeg mente. Det kom av at jeg ikke visste så mye om lavkarbo. I dag vet jeg mere og har forandret mening på mye.

Jeg tenker som så om det hun skriver at på grunn av poteter og brød ( karbohydrater) så blir kroppen trigget til å ønske seg mere mat og man stapper i seg mere mat og snop og all verdens. Derfor blir potet og brød "grunn problemet" .

Haga sa for siden:

Gratulerer med vektnedgangen:)

Jeg må si at jeg tror på vektnedgang gjennom et sunt og balansert kosthold.
For noen er det f.eks LCHF, men for andre er dette gjennom færre kalorier og økt aktivitetsnivå.

Jeg er enig i at brød og poteter ikke er grunnen til at mange av oss blir fete, men heller godis, økt brusdrikking osv...

Jeg har selv erfart at et kosthold sammensatt av litt sunne karbohydrater til hvert måltid, samt kun godis en dag i uken + trening fungerer!

MEN, selvfølgelig opp til hver og en!:)

Kanutten sa for siden:

Brød og poteter TRIGGER til mer styggedom... Og da er det jo like greitt å holde seg unna både poteter og brød?

Jeg leser at TS nyter å se sine tynne døtre spise boller og wienerbrød.
Jeg var tynn, muskuløs og megasprek og kunne spise ALT uten å legge på meg inntil jeg var ca 30 og ble gravid. Da snudde kroppen med et knips. Skulle ønske jeg hadde vært snill mot kroppen tidligere og lært den gode vaner. Men nei da. Den higet etter poteter og brød, og av og til boller. Vekta gikk opp.. 40 kilo.

Jeg tror du gjør døtrene dine en bjørnetjeneste ved å "nyte" synet av dem slik du gjør.

Slankogfin sa for siden:

Haga, minni og knh, dere skjønner hva jeg mener. og dere skjønner at jeg ikke skriver for å provosere, kun fordi jeg er nysgjerrig. takk for at dere skrev! Jeg kan ha feil i mye, det vet jeg. og jeg beklager atter en gang hvis noen tror at jeg mener at ALLE HAR DET SOM JEG, for det er ikke det jeg skrev.

Jeg vet ikke om jeg har skrevet dette før, eller om det er kun i hodet mitt: men jeg vokste opp på hvitt brød og sjokoladepålegg. likte stort ikke potet. var kjempetynn som liten, og ungdom. da jeg ble voksen, og fikk barn, ble syk osv så kom kiloene snikende på. jeg vet selv at det ikke går an å spise snop og ostepop hver kveld, og tro at en kan holde seg like tynn og fin. så når jeg gikk på vekta, etter å ha fått streng beskjed av legen om å gå ned i vekt, så fikk jeg nesten hakeslepp. at det går an å veie så mye uten å "se det" selv.... så samme dag tok jeg tak i dietten han ga meg. og har siden stått på. jeg har som sagt aldri stort likt potet, og spiste jeg potet til middag, så var det en halv liten. så jeg har ikke blitt feit av potet. og da jeg var ung spiste jeg hvitt brød, som voksen spiste jeg kneipp. så jeg tror heller ikke det var brødet som gjorde meg feit. da jg fikk første barn, gikk jeg hver dag to lange turer med barnevogn. med de to neste hadde jeg ikke "tid" til å gå så mye, og da hopet kiloene seg på...

Slankogfin sa for siden:

kanutten, jeg tror også du har rett i det du skriver. jeg gjør en stor feil ved å nyte å se mine barn spise usunt.:( men det er jo også det jeg skriver; jeg skjønner ikke hvorfor jeg nyter det?:confused: kan ikke forstå mine følelser der. men tror at det ligger i at jeg elsker sånne usunne matsorter, og lengter til å kunne spise hva jeg vil. noe jeg aldri mer kan. og da "unner" jeg barna mine det som jeg selv lengter til... vet ikke om det er svaret...:rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Så prøv å gjøre noe med DET da slik at ikke de også ender opp som overvektige i tillfelle det skulle skje endringer hos dem av noe slag. Lær dem hva som er RETT mat slik at både DE og kroppen deres er forberedt..

Kanutten sa for siden:

Andre "oppfyller egne drømmer" gjennom sine barn, men du "spiser" tydeligvis gjennom dem...

Minni1 sa for siden:

Det du sier der er viktig Kanutten. Jeg har vel gått i di feller som jeg kan gå i når det gjelder kosthold og jeg gikk faktisk i denne også.
Husker jeg tenkte at jeg unner barna mine det så å kunne spise litt kake innimellom. Jeg våknet ganske fort og tenke " hva i h... holder jeg på med?" Gir de mat som jeg ikke vil spise fordi det ikke er bra for kroppen min. Hallo og " dunker i mott eget hodet".
Ja jeg våknet.

aktivjente sa for siden:

Du har helt rett i at det er blitt et "samfunnsproblem" at folk er for inaktive og spiser søtsaker og chips hele uka:) - Men du har ingen rett til å generalisere.

Jeg trener mye, og har aldri spist for mye godteri. Tåler ikke sukker eller for mye salt - dumme nyrer. Likevel gikk jeg masse opp i vekt på store mengder mager og "sunn" mat. Nå vet jeg at jeg ikke tåler hvetemel. Tåler tydeligvis ikke stivelse heller. Det er mange, sammensatte årsaker til at folk blir overvektige. Jeg synes du skal lese deg opp på slikt, i stedet for å blottlegge din uvitenhet slik du har gjort her.

Uansett; gratulerer med flott vektnedgang!
Jeg håper du forstår hvordan du skal holde den vekta :o. Bl.a. finnes det svært mye klokt lesestoff om det her inne på forumet ;)

Slankogfin sa for siden:

Da får jeg skrive en gang til: jeg mener ikke at alle skal mene det samme som meg. jeg mener ikke at alle er blitt fete av samme grunn som meg.

men at det er NOEN som blir fete av snop og lørdag hele uken, det mener jeg.

aktivjente sa for siden:

Jada- tror ikke det er der du provoserer ;) .

Har du sett at du kaller alle lavkorbofolkene for bedrevitere?

Slankogfin sa for siden:

beklager igjen. det er ikke meningen å generalisere. jeg prøvde å lete etter de uttalelsene som jeg har lest fra noen av dere, som har fått meg til å tro at de som ikke har oppdaget lavkarbo-himmelen, er helt på jordet. men klarer ikke det nå. har til tider teflonhjerne, så da hjelper det ikke. må visst være litt mer forsiktig med:lesebok: hva jeg skriver, uten å ha noe "bevis" å legge fram.

men er ikke meningen å støte noen. :p

men må jammen si at mange av dere er veldig hårsåre! dere tar ting veldig personlig, som om jeg skrev det direkte til dere! og skal prøve å være mer forsiktig...:ja:

marjusen sa for siden:

Man trenger vel ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne at temaet du her tar opp er veldig sårt for mange.

Dette er noe mange har sliti med hele livet. Da er det ikke noe særlig å lese dine påstander som du hverken har bevis for eller belegg for å mene. Du generaliserer, pålegger andre meninger som i etterkant ikke finner igjen.

Det er klart mange går i forsvarsposisjon når en som kaller seg for Slankogfin plutselig hoverer over andres sykdommer og uvaner.

Har nå lest de fleste innleggene dine, og du klarer ikke å se hvordan måten du skriver på virkelig er hoverene og det virker som du er en bedreviter som slenger ut påstander i hytt og gevær. Mange har bedt deg lese gjennom innleggene dine engang til, men svarene du kommer med er at det er bare ting du lurer på og at det ikke er meningen å såre noen. For så i neste innlegg i en annen tråd er du like hoverene.

Nå har du nok fått mer oppmerksomhet enn du fortjener. Det er klart et slik forum som dette er til for å diskutere. Men det du driver på med er vel mer på grensen til trolling. Du slenger ut et emne du ønsker å diskutere og er veldig aggresiv i innleggene dine. Når du får kritikk legger du deg helt flat for så i neste øyeblikk være like krass og hoverene igjen.

Marius

Furine sa for siden:

Overvekt er personleg. Det er også eit veldig følsomt tema, som folk har sterke meiningar om. Det er mange som slit med overvekt, og har slite med det - år etter år etter år. Du kan ikkje rekne med noko anna enn ganske sterke reaksjonar når du skriv som du skriv på eit lavkarboforum der det finst mange menneske som også er opptatt av god helse.

Var det ikkje det du var på jakt etter forresten, ein god diskusjon?

Nerthus sa for siden:

Kan jeg minne deg på at du er inne på et LAVKARBOFORUM - ikke et generelt slankeforum? Hvorfor skulle vi som er her inne og er knallfornøyd med vårt kosthold ikke gå i forsvar når du angriper det som for mange har endret livet deres? Hårsår kan du selv være, du tåler jo ikke at vi er uenige med deg engang - men du forlanger altså annen oppførsel fra oss enn fra deg selv?

Og nå gjør du det igjen - du snakker om "lavkarbohimmelen" - dette er svært nedlatende, og jeg fatter og begriper ikke hvorfor du er så salig negativ til lavkarbo når du er INNE PÅ ET LAVKARBOFORUM! Trodde du at vi skulle bli overlykkelige over at det kom noen inn her og "opplyste" oss? Vi har mer kunnskap her inne om kjemi i kroppen, sykdommer, hormonubalanse, vektnedgang, sammensetning av næringstoffer, kalorier, fett, protein, karbohydrater, hvordan kroppen omsetter næringsstoffer og om HVORFOR kroppen lagrer fett ELLER frigjør fett fra kroppsfett enn du noengang vil få. Dette fordi vi her inne har prøvd alt det du gjør nå for å gå ned i vekt. Jeg har 20 års erfaring med Grete Roede, LIbra, Cambridge og nutrilett. Jeg har nå 2 års erfaring snart med lavkarbokosthold. Jeg har lest om ALLE retningene, kjøpt ALLE bøkene, OG lest de, jeg har også hentet inn kunnskap generelt om kroppens fysiologi, hvordan den fungerer osv. Dette har jeg brukt nå da et par år på. I tillegg har jeg forsøkt forskjellige retninger på min egen kropp, forsket på hva som fungerer best og når jeg går ned i vekt.

Så kommer du inn her og rakker ned på dette kostholdet som jeg kan gi deg en kildeliste tykk som BOK på hvorfor - mens du sitter og anklager lavkarbo på bakgrunn KUN av dine EGNE erfaringer? Klart jeg blir provosert! Det er jo som om du skulle kommet på min jobb der jeg er telecomingeniør og fortalt meg at jeg gjør ting feil fordi du har lest en artikkel om datamaskiner på dinside.no og har egen erfaring med din laptop hjemme!

Cherry sa for siden:

Her er det mange med hånden på hjertet som sier de aldri har levd sånn. Du skriver også hva DU mener er grunnen til fedmebølgen, hvilket er en svær generalisering.

Det er du i din rett til å mene. Men du skriver samtidig at potethysteriet er vas.

Her indikerer du på det sterkeste at du vet at brød, frukt og potet ikke gjør folk fete.

Neivel, men det skrev du jo her;

Det har du helt rett i.

Ingen har enerett på sannheten, men faktum er jo at du skriver i første innlegg at du mener at fedme skyldes for mye snop og sofasliting.

Syns du det er rart at folk reagerer på en slik setning? Her sier du at ingen overvektige går tur.

Contradiction much? Spesielt når du sier at det kun er karber i snop som er farlig.

Men det er vel noen som ikke liker at slankogfin sier at FOLK ER BLITT FEITE KUN PGA KAKER OG FOR LITE MOSJON DA? Siden det er sannhet for noen, men ikke alle.

Tja, om du tenker på de fattige så gikk det mest i vassgraut og sild, litt brød som de hovedsakelig sendte med mannfolkene på vinterfiske. De spiste ikke mye mat og døde ofte som ung av tæring og mangel på næring, med ernæringssykdommer ofte omtalt i historiebøkene som "magebesvær".

Kokka på storgårdene var som regel ei feit kjerring, vonder why med fri tilgang på brød, kaker, etc =)

Jeg henger meg mest oppi hvor mye du skal forklare med å snu kappa etter vinden, når du allerede har etablert din mening om fedmebølgen.

Hadde du svangerskapsdiabetes? Man vet jo at metabolismen endres når man får barn.

Neida, feit ble du ikke før du fikk barn.

Siden jeg ikke gidder å gå rundt grøten skal jeg si det rett ut; Problemet er ikke måten du går ned i vekt på, problemet er ikke at du mener at poteten og frukten ikke er årsaken til din overvekt. Problemet er og blir at du har skrevet hva din mening om årsaken til fedmebølgen er. Og den er svært så generaliserende, selv om det er fullt mulig å spise litt mindre og gå ned i vekt samtidig. Man trenger ikke shotte fett for å være sunn og bli slank altså.

Og det forstår du ikke. Du forstår ikke at poteter, frukt og brød gir oss insulinutskillelse som igjen gir oss fettlagring, du forstår ikke at høy blodsukker, som man kan få av poteter, frukt og brød trigger søtsuget hos mange. Du forstår ikke at noen kan ha diabetes, være insulinresisten, ha hormonproblemer etc og rett og slett ikke tåler brød, frukt eller potet.

Jeg liker ikke at Wenche Frölich sier at det er megasunt å spise ett halvt grovbrød om dagen, for det gjør hun. Jeg setter meg imidlertidig ikke ned og sier at årsaken til fedmebølgen vår er fordi vi spiser for mye grovbrød, for lite fett og rører på oss for lite. For så å snu om å si at det er bare min personlige mening, basert på min erfaring - fordi jeg har jo faktisk erfaring - fra meg selv.

Nå er jeg så heldig da, at jeg har relativt gode kostholdskunnskaper de fleste veier, men langt på vei nok. Jeg vet imidlertidig hva kroppen trenger på generell basis for å være sunn. Jeg gir kroppen min på ingen måte det, og orker heller ikke å forfekte at min livstil, med noget for lite mat og nazitreningsregime er eneste utvei. Jeg vet at matmengden min og treningsmengden min ikke kan forsvares. La meg si det sånn, jeg trener MYE mer og MYE hardere enn dine 90 minutters gåtur - ikke bra. Jeg ønsker på ingen måte at noen tar etter meg, selv om jeg har gått ned over 50 kg på 1,5 år. Fordi jeg ønsker at folk skal være sunne og friske.

Og ikke minst glade, lykkelige og mette :)

Slankogfin sa for siden:

har ikke et sted skrevet at jeg mener at det kun er karber fra snop som er farlig. men hvis du måtte fjerne en av to onder: snop eller brødskiva, hva hadde du tatt vekk da? og jeg tok vekk snopet fra ukedagene, og jeg har gått ned i vekt. så det er jo ikke noe å diskutere engang. hvis jeg hadde fjernet brødskiva også, hadde jeg da tatt av enda mer? 27 kg på ni mnd, det skulle holde det...

og jeg har faktisk lov til å mene hva jeg vil. jeg sier ikke at det ER sånn, jeg skriver at jeg mener. og det er forskjell på det. og alle kan vel uttrykke seg litt feil, har du aldri gjort det? når jeg skriver ting her; så har jeg ikke det i tankene at jeg skal provosere. men når jeg ser svarene, så skulle en tro at jeg hadde påstått at jorda var flat. skal snart trekke meg tilbake, og slette profilen. hvis det er mulig da. så slipper dere å bli så provosert.

må bare kommentere dette forumet en siste gang:

la merke til en gang at noen spurte noen viktige spørsmål om lavkarbo. da svarte flere av dere at det var jo bare å søke på siden, så ville de få mange innlegg om dette spørsmålet. og at de begynte å bli veldig lei av de samme spørsmålene om og om igjen. at nå måtte folk snart ta seg sammen. dette viser også en dårlig side av noen av dere. Dere ser et spørsmål, dere irriterer dere over spørsmålet, og istedet for å la være å svare, så må dere inn med pekefingeren. en dag eller noe etterpå, så var det noen som spurte om ting som ikke hadde noe med lavkarbo å gjøre, husker ikke nå hva det gjaldt. da fikk vedkommende mange svar. og koselige svar. og da tenkte jeg; er ikke dette et forum for lavkarbo? eller er det bare et koseforum?:D:D:D

Nerthus sa for siden:

Du kan heller kommentere mitt og Cherrys innlegg som SVARER på spørsmålet ditt om "hva som er problemet med oss". Siden du lurte mener jeg... men det vil du vel ikke - eller hva? Vi brukte mye tid på å se på hva du har skrevet og kommenterte saklig hva vi mente. Svar på de istedet for å dra fram ukesgamle tråder som du ser tidligere har skapt diskusjon på forumet - hvis du da ikke bare gjør det for å provosere.

Tilslutt - hvis du ikke klarer å se at du har framprovosert reaksjonene tildels selv, og ikke "liker" forumet - så står du helt fritt til å velge et annet forum som tilholdssted - akkurat som vi har valgt og være her fordi vi trives. Jeg forstår slett ikke hvorfor du vil ønske å være på et forum - med lavkarbo som tema - når du har så mye imot lavkarbo...

Jeg føler ihvertfall ikke behov for å bli overhøvlet av sutring fordi responsen på dine meldinger ikke er som du ønsker deg... livet er av og til urettferdig ;)

Furine sa for siden:

Kjempeflott at du har gått ned så mykje "berre" ved å kutte ned på skitmaten. Og også kjempeflott at du kan halde vekta med brød og "vanleg" kost. Du er heldig, du har tydelegvis ikkje fått noko varig helsetrøbbel eller hormontrøbbel av det du har ete. Alle er forskjellige, og nokre er slik genetisk anlagt at dei berre ikkje KAN ha det bra på statens helseråd.
For å ta meg sjølv som eksempel så var det ikkje nok å fjerne eitt av to onder.

Ja, det har du! Men det har alle andre her inne også! Folk svarar med det DEI meiner. På samme måte som at andre må tole at du har meiningar, så må du også tole at andre også har det, og utrykker dei når du spør om diskusjon.

Som nemnt tidlegare, folk har sterke kjensler når det kjem til overvekt, eg har det sjølv. Eg har brukt 2 år på å gå ned 15kg, lavkarbo er på ingen måte nokon quick fix. Men for meg er det det einaste alternativet. ... og ja, eg er feit og eg går tur. ;)

Synd du opplever det slik. Men kan du kanskje ha tatt det litt ut av samanhengen? Eg opplever i alle fall at lavkarbo.no er ein nettstad med mange engasjerte folk, som gjerne vil hjelpe om nokon spør. Men når same spørsmålet kjem gong på gong, og det er så lett å leite opp om du er interessert, så KAN folk finne på å seie frå, ja. Nokre er som du seier late og vil gjerne ha ting servert på fat, og ikkje leite fram ting sjølv (for å sette det på spissen).

Eg forstår du er oppgitt over svigermor. Det er ofte ikkje nok å "ville" det, det må gjerast også. Kva med å servere henne god lavkarbomiddag? Vise at det finst alternativ? Eg er glad i poteter sjølv, og brød også som sagt, men eg har jo kome til det at eg har det så mykje betre utan. Men ein må finne ut av det sjølv. Samtidig kan det vere greit å få litt input også, utan å få det tredd ned over hovudet. Vi veit jo at det er vondt å vere overvektig, og det er lett å sige ned i "eg er feit og forblir feit". Ikkje gi henne opp heilt enda, då.

langaard sa for siden:

:lol:

Brimstone sa for siden:

Jeg går ikke på tur, ergo er jeg feit :D

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Yey, jeg kommer akkurat inn fra halvannen times rask gange. Dæven, må ha blitt skikkelig slank jeg nå! :D

Bestemamma sa for siden:

Psykologisk/biologisk svar: Det er ikke det at du nyter å se dem spise usunt. Innerst inne vet du at den usunne maten du gir dem smaker godt. Du vil gi dine barn noe godt - du vil gi dem mat, foringsinnnstinktet ligger dypt begravet i alle oss pattedyr......du svarer bare på et innstinkt....:)

Haga sa for siden:

Litt vel mange spydige, useriøse tilbakemld her... Man må vel få si hva man mener uten å blir gjort narr av!

mama67 sa for siden:

Jeg syns ingen har svart hverken spydig, useriøst eller gjort narr her. Tvert i mot, så har slankogfin fått mange saklige og godt begrunnede svar på HI sitt.

Mange reagerer på måten hun formulerer seg og legger fram synspunktene sine, og da kan vel noen svar bære preg av det.

ToneK sa for siden:

Vi er alle forskjellige med forskjellige forutsetninger.
Noen responderer fort på noen metoder, mens andre må ta i bruk andre.

Jeg er litt sånn som hovudinnleggeren her.
Jeg har prøvd mye rart, er ikke så overvektig men har noen ekstra kilo.

Jeg kjører lavkarbo 6 dager i uken for å kunne spise litt sjokolade, chips og drikke litt vin på lørdagen, og vekten min går jevnt nedover.

Har ca gått ned 1 kg i uken og har 4 kg igjen før målet mitt er nådd.

Men dette er jo ikke en slankekur, men en livsstilsendring. Jeg hadde også lørdag hele uken tidligere, men har tidligere prøvd bare å kutte snop og mosjonere uten noe form for resultater.
Jeg tror egentlig hver og en må finne sin egen metode som virker for dem og som er fin å leve med. Det tror jeg at jeg har denne gang og jeg er overlykkelig. Har leita lenge etter min metode.

Slankogfin sa for siden:

dette er vel å latterligjøre? og når jeg nå trekker dette fram, så er det for å få sympati?

I rest mye case. Synes mange av der driver ren mobbing/utfrysing, og dere burde skamme dere. er også inne på et forum som angår min sykdom, og har aldri opplevd sånne tilbakemeldinger. så jeg lister meg nå stille ut av forumet "deres", og ønsker dere lykke til videre i livet, og håper dere kan ta bedre vare på andre som er nysgjerrige og litt kritiske til alt dere skriver..:syklubb:

Kanutten sa for siden:

Hallo!! Nå du sier dette så kan man jo forstå det slik at det er bare de slanke som går tur. Derfor kan jeg si: Jeg går tur, ergo er jeg slank!

Hvis du IKKE mener det, så har du formulert deg en smule vagt..

Bestemamma sa for siden:

Først slenger man ut lokkematen....folk aner at det kommer noe etter dette om en svarer bekreftende og er dermed noe reservert i forhold til å svare.
Men Marius er modig og svarte bekreftende for oss alle og ga TS muligheten til å si det hun egentlig var kommet for å si - "Drit i Hexeberg, hør på meg"................Så hva skuer mitt øye? Joda her kommer det...........

Hadde hun ikke sletta seg hadde vi nok fått en belæring i hvordan en egentlig skal gå fram for å bli slank og forsette å være slank......

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.