< Tilbake til oversikten

Kaffe med melk og sukketter

Dolsi sa for siden:

Tenker å prøve meg på lavkarbo.
Kan ikke så mye om det, men har jo fått med meg litt da.
Drikker en del kaffe, liker den ikke svart, men bruker lettmelk og sukketter i den.
Er dette forenlig med å leve lavkarbo, eller må jeg endre noe her?

Supah sa for siden:

Hvis du bytter ut lettmelken med fløte er du på god vei :)

Furine sa for siden:

Hei og velkommen!
Ser du skriv "statens" som kosthaldsfilosofi. Den er vel ikkje heilt foreinleg med lavkarbo akkurat.
Eg vil anbefale at du les nybyrjartråden, den er informativ og god. Lavkarbo kan vere så mykje, frå strengaste type med ketose og rundt 15 karbar per dag, opp til 150 karb.
Kaffi kan ein drikke, men lettmelk har mykje karb i seg. Gå heller for heilmelk om du absolutt MÅ ha melk, eller gå for kremfløte. Sukettar er forsåvidt greit, men mange prøver å halde seg unna kunstig søtning.

Lillemy71 sa for siden:

Det kommer jo ann på hvilken kostholdsfilosofi du velger. Skal du gå på generell lavkarbo a la Fedon, så tillater han vel litt melk eller skal du gå på lavkarbo/høyfett a la Ketolyse kan du ikke ha melk? Melk har mye kh og skal helst ikke brukes på lavkarbo, men du kan bruke kremfløte (den feiteste typen).

Kunstig søtning er det delte meninger om, og for noen kan det være en partystopper dvs hindrer vektnedgang. Noen bruker det i moderate mengder mens andre bruker det ikke i det hele tatt siden det er kjemikalier. Jeg bruker naturlige alternativ som Stevia og sukrin.

Synes kanskje du bør lese deg opp på hvilke kostholdsfilosofi du tenker å for et avgjør i stor grad hva du kan spise. Melk er ikke froenelig med de fleste lavkarbo filosofier.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.