< Tilbake til oversikten

Paranøtter og avocado

scubadoo sa for siden:

Hei, jeg spiser ingen former for brød, men liker å ta en avocado og 5-6 paranøtter når jeg ikke gidder eller ikke har mulighet til å lage varm mat eller lage salat, kan fort bli 2 avocado og 10-12 paranøtter i løpet av en dag, kan paranøtter og avocado være ødeleggende for vektnedgangen? Feks i går spiste jeg omelett med ost og skinke til frokost, 1 avocado og 6 paranøtter til lunsj, stekt laks med bacon, 1 stekt avocado og ruccolasalat med ost og rømme til middag,6 paranøtter og bacon til kvelds

Photobscura sa for siden:

Jeg vil ikke tro at det skulle være noe problem i seg selv, men ettersom du har egenkomponert som kostholdsfilosofi så er det litt vanskelig for meg å vite hvordan du spiser ellers. På ketogent kosthold er det lite mening i mellommåltider, da man spiser få og næringstette måltider som holder en mett lenge, mens på et mer Lindberg-retta kosthold er det helt kosher.

Men du må være forsiktig med paranøttene, ti tolv stykk hver dag er kanksje i grenseland til litt mye, å spise mye paranøtter over tid kan faktisk føre til selenforiftning, og vi får i oss en del selen i kostholdet fra før, med animalske råvarer. Jeg vet ikke hvor mye som skal til, men jeg vet at det er anbefalt å spise 3-4 paranøtter om dagen som et alternativ til selen-tilskudd.

Tami sa for siden:

Jeg er veldig glad i paranøtter og har spist 10-12 stk pr dag over lengre tid. Har nettop vært hos legen. Jeg fører nøye dagbok over all mat jeg spiser. Paranøttene har gjort at jeg fikk for mye magnesium i kroppen! Så jeg ville vært forsiktig med de nøttene.... :)

scubadoo sa for siden:

Ok, takker for svar, skal halvere nøtteinntaket:), jeg følger som du første nevner ikke noe spesiell kostholdsfilosofi, er mann så jeg må ha det enkelt og greit:), har kuttet ut brød,ris,poteter,sukker og mais, jeg spiser de nevnte paranøttene og avocadoene pluss egg, salat, majones, kjøtt/fisk, rømme og meierismør tenkte å supplere med litt frukt og bær om en 10kilos tid:), jeg spiser 4-5 små måltider om dagen orker ikke å proppe i meg kjempeporsjoner med fett og smør.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.