ADHD (tidligere MBD) har jo blitt et større og større "problem" blant dagens unge - og er et "spennende" felt som man ikke akkurat vet for mye om enda.
Mange som lider av ADHD, får psykiske problemer som unge voksne, og endel går ut i ruslivet. Det er også mange som ikke får diagnosen før langt ut i voksenlivet.
Dette er totalt urelatert til ADHD og lavkarbo kosthold, men mine erfaringer med ADHD barn. (Håper det er ok :o)
I Nederland, hvor jeg tok noen år lærerutdannelse i biologi for Ungdomsskolen, har man forskjellige nivåer på klassene. Noen skoler har "Universitets"-gjengen, mens noen skoler fokuserer seg på de med minde evne til det teoretiske, men mer på det praktiske. Da jeg kom til Nederland, fikk jeg inntrykk av at de som var i den andre gruppen var "mindreverdige". Man kan virkelig ta feil.
Jeg var utplassert i en måned med en kamerat på en praktisk skole (LBO som de heter), og vi underviste i 12 - 13 års alderen. Det var mest gutter der, og jeg hadde aldri vært borti barn med ADHD før. Da jeg snakket med læreren om dette, forklarte han med slik ømhet over hvordan disse barnene hadde det. 50% av barna hadde ADHD, noen hadde bare ikke talent for det skriftelige, men var fantastiske med the praktiske. Noen hadde foreldre som ikke taklet ungene. Noen andre hadde foreldre som ikke taklet livet i sin helhet.
En gutt kunne være vekke fra skolen i dagesvis om gangen. Da hadde foreldrene glemt han, og han overnattet under en bro med en husløs mann. Skolen prøvde så bra de kunne å fange opp denne gutten så bra som de kunne.
En annen gutt var en koselig gutt, som ofte måtte gjøre alt klart til skolen selv om morgenen. På grunn av ADHD så glemte han ofte ting, og enkelte dager kom han til skolen uten å ha tatt medisinen sin. Han hadde da konsentrasjonsvansker og som jeg sa: Han holdt på å krype opp veggen. (Han var ihverfall lant oppå pulten sin) Han kunne ha blitt sendt på gangen, eller hjem, hos de fleste lærerene, men han som underviste, skjønte sitauasjonen og visste at gutten ville såååå veldig gjerne være på skolen. Så han akespterte det.
Det var vanskelig å undervise disse barna. Du kunne ikke ha for mye teori, da datt de fleste av. Du kunne heller ikke ha for mye praksis, for da datt de også av. Vi fikk heller ikke lov til å ta de ut av klasserommet, da de bodde i en by, og de hadde en tendens til å vandre avgårde. Kameraten min og meg prøvde å komme frem med gode timeplaner om hva vi skulle gjøre for å holde de i aktivitet. Og det beste var på vår siste dag, når flere av guttene kom bort til oss og takket oss for en fin og gøy undervisningstid. Jeg får tårer i øynene fortsatt av det. :hylgrine:
Barn med ADHD er fantastisk fine barn, om kanskje litt mye av og til. :)
Jeg er lærer, og jobber stadig med barn med denne diagnosen. Jeg har også et tantebarn som nettopp har fått diagnosen ADHD.
Jeg blir ikke enig med meg selv når det gjelder holdningen til medisinering med Ritalin.
Jeg føler at jeg som ikke har følt på kroppen hvordan det er åha et barn med ADHD kan ha så veldig sterke meninger rundt dette med medisinering.
Jeg synes teoriene rundt dette med fettsyrer og andre næringsstoffers påvirkning på ADHD er veldig interessant.
Jeg har lyst til å diskutere dette med foreldre jeg møter i jobben min. Samtidig som temaet er kontroversielt, og jeg mistenker at jeg vil få PPT kontoret og andre på nakken om jeg skulle ha fremme et annet, "uvitenskapelig" syn på saken enn de selv har....
Mange kjenner til ADHD, men vet ikke så ofte om ADD... som har mange av de samme symptomene som ADHD, men uten hyperaktiviteten. Min sønn på 13 fikk diagnosen ADD for snart 2 år siden. Oppmerksomhetsvikten og konsentrasjonsproblemene er der. Han funkerer absolutt best uten for mye sukkervarer, men han spiser ikke spesielt lavkarbo. Gir han et vanlig norskt kosthold med brød, poteter og pasta i tillegg.
Medisiner fungerer godt, i tillegg til annen verdifull oppfølging. Klare tilbakemeldinger. En beskjed av gangen. Han har sin egen folerte huskeliste, slik at han bare trenger å huske å sjekke den for sine daglige oppgaver.
Denne har han vært med å utvikle seg. :) Han er kjempefornøyd.
Finnes det ikke en annen variant også? Der barna er underytere, mer enn normalt passive og særdeles selvsentrerte? Jeg har en mistanke om at min eldste sønn lider av ett eller annet. Har gått runden med ham fra barne psyk til spesialister i ditt og spesialister i datt. Har fått testet ham for alt fra melkeintoleranse til hjerneskade. Alle er enige om at min sønn er uvanlig, men ingen greier å sette en diagnose. Så derfor leter jeg videre.
Har igrunn gitt opp å finne ren ADD informasjon på nettet.... Alt omhandler ADHD... hvor hyperaktiviteten har en stor rolle....
Hvis noen finner rene linker på ADD hadde jeg vært taknemlig å få vite om de....
These are common symptoms of ADD without hyperactivity:
[size=4][/size]You have a hard time solving problems
You experience difficulty managing your time
You are easily distracted
You procrastinate
You are forgetful
You find it difficult to organize or finish projects
You tend to lose things
You have trouble remembering certain events like anniversaries and birthdays
You may have or have had a learning disability
You have disruptions in your sleep patterns
You have trouble motivating yourself, setting and reaching goals
You experience failure in your work and or your personal relationships
You may be sloppy
You feel sluggish
You tend to not be assertive
You tend to go out of your way to please others
You may be modest and shy
You remove yourself from social situations
Autisme er han utredet for. Ikke det heller. Heller ikke den milde typen av autisme.
Veldig mye av det som er symptomene på ADD på lista her over stemmer med min sønn. Eureka.. kan hende dette er svaret! Jeg må i allefall følge opp dette sporet.
Jeg og svigermor var på shopping her på mandag.. i løpet av dagen ble det snakket en del av min samboers barndom, om problemene de hadde med han og at hun ikke håpet at vi fikk sånne problemer.
Han har ikke alle de samme problemene enda men jeg fikk noen tankevekkere der jeg skjønte LITT mer om hvorfor han gjør som han gjør..
Men nå har jeg lest litt om ADD for voksne. og det minner ganske mye om samboeren min!
får meg til å tenke litt.. men man skal jo ikke ta for raske konklusjoner på sånne ting. ikke sikkert at ADD var så kjent på begynnelsen av 80 tallet?
Når dere først er inne på temaet ADHD,har jeg jammen meg lyst til å si et par ting. Ei jete jeg kjenner ,hun er nå 26 og har akkurat fått diagnosen ADHD. Går på medisin som ikke er sentralstimulerende(ikke ritalin men husker ikke navnet) og det første folk sa var at hun ble mer stille. Selv sier hun at hun endelig klarer å tenke.Hun var av den typen som ikke var aggressiv men prata så fort at hun omtrent ikke fikk med hele ordet innimellom. Nå er hun rolig og kan lese bøker bla.og bruke tid til å diskutere uten at det blir avvist med en gang.
DEt hører med her at jenta er tidligere stoffmisbruker,dvs.amfetaminliknende stoffer.Og det er jo typisk at hun ble rolig av de ,mens normalt ville de fleste blitt hyperaktive. Hun har vært rusfri i 2 år men fikk en sprekk i sommer og da gikk de til utredning med tanke på ADHD og hun fikk den diagnosen for noen måneder siden,nå er hun kanskje klar for et noermalt liv.Og kommer hjem om en uke,som et nytt menneske. Håper det går henne vel,for hun har hatt problemer siden hun kom i puberteten.
Det er mye snakk om at vi i norge medisinerer for mye,men i visse tilfeller kan det nok være riktig også.
Men det er mulig de kanskje tar litt for lett på det,for jeg kan tildels være enig i at kostholdet kan ha mye å si og da helt klart fiende nr.1 sukkeret
synes veldig mange av disse beskrivelsene ligner både på meg selv og på eldste datteren min...
Det er vel helt rett at det er ADHD som har fått mest fokus - kanskje på grunn av at de som har dette rett og slett "gjør mer av seg" enn de som er mer stille og innadvendte..
Tror jeg må prøve å finne litt mer info om dette ja. Interessant.
Tok dette opp med samboeren min i går kveld.. han tok det veldig fin.. og var litt interisert.. han vet at han har litt problemer med forskjellige ting. og jeg tror ikke han liker å glemme alt.. eller å hisse seg opp av småting.
vi skal lese litt mer om det.. og så ser vi hva vi finner ut av..
Økning i ADHD og milionomsetning for legemiddelprodusentene.. Ja, men har noen forska på hvorfor noen får ADHD? Kan det være noe med matvanene å gjøre mon tro?
Det siste året har min eldste datter spist 6 Eye-Q (fiskeolje) hver kveld - det har hjulpet voldsomt på hennes konsentrasjon. Kanskje verdt å prøve :) ?
Ser programmet om ADHD på NRK nå og ser at det er kun straterra som ikke har sentralstimulerende virkning,conserta og ritalin har det.
Som jeg tidligere fortalte så får mitt bekjentskap tydelig det nye middelet straterra. Men hun prøvde en gang å drikke alkohol med det middelet,og det gikk ikke bra,(husker ikke hva)
Wow hører akkurat på bivirkningene. De er spredte,kvalme hjertebank,redusert matlyst????? Fins ikke de ved absolutt alle legemidler??? Men kan ikke sitte her til programmet er ferdig
Om medisinering, så tenker jeg at det er individuelle forskjeller og virkninger. Som Skorpia snakker om, så har mange veldig god nytte av det - mens andre igjen blir skremt, og føler seg "medisinert bort", noe som jo kan være forståelig. Cluet er vel å finne rett medisin for den enkelte, og rett dosering.
Alkohol og medisiner.. Det er vel snakk om atypisk rus. Sånn.. Hvis man til vanligvis kanskje danser på bordet når man drikker, så vil man sammen med medisinen ikke bare danse på bordet, men hoppe samtidig som man stripper.Ellernoe sånt. :)
Og bivirkninger.. Mange medisiner har uheldige bivirkninger, men endel av dem normaliserer seg over tid. Om man sitter og pugger dem alle, så blir man jo helt skrullete. :ja:
Ikke at jeg vet noe særlig,men skaLgjerne komme med mer informasjon neste gang jeg treffer henne. Er nemlig overrasska over at hun fikk den diagnosen,hun har nemlig vært en av mine annenhver helgbarn. Men det er kanskje ikke rart.hun vaR BARE HOS OSS I HELGA OG INNIMELLOM SÅ VARE JEG DEN SLEMMEstemoren':-)
Men enda så slem jeg var sitter jeg igjen med 2 prakteksemplarer av noen barn bblææh.Jobba så hardt med barna til eksen for ikke å gjøre forskjell.Fatter egentlig ingenting. Pappan er et arbeidsjern men allikevel fins det neppe noen som jobber,så pappan jobber febrilsk med å få enkelte av barna ut i arbeidslivet(mor er arbeidsufør) mmmmm. de er døde
Det er mulig du oppnår bedre effekt ved å spre tidspunktene for dosene noe. 2 om morgenen, 2 til lunsj og 2 til middag er det som ble brukt i Durham-undersøkelsen.
Det er mange som prøver dette med gode resultater!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.