< Tilbake til oversikten

Undrende ...

Camigii sa for siden:

Hei alle her inne :)

Jeg fikk type 1 diabetes for ca 1,5 år siden...Har siden da levd på Lavkarbo, å har sluppet unna alt av insulinbruk. Men begynner å lure på om jeg lever feil?

Kosten min består av mye fett(!), proteiner og meget lite karbohydrater, men slik jeg forstår det etter og ha lest her inne, så kan man få i seg for mye fett?

En kort oversikt over en "Normal" dag:

Frokost - Rømmegrøt, eller egg og bacon.
Lunsj - Litt nøtter, youghurt naturell og bringebær.
Middag - Kjøtt eller fisk, med fløtesaus og grønnsaker.
Kveldsmat - Smørgrøt eller salat med mye god dressing og rømme.

Til alle dere som virkelig vet dette, burde jeg revurdere maten?
Å en ting til, har nå og da spist diabetes sjokkolade, men skjønner enda ikke hvordan dere regner ut karbo innholdet?

Håper det er noen her inne som vet :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg vet mye altså, men synes da ikke du spiser sååå mye fett akkurat? Med mindre du spiser en halvliter grøt i slengen. ;) Lunsjen din er jo nesten fettfri med unntak av nøttene! Om du holder vekta (eller går ned om det er det du vil) og slipper å ta insulin så funker det jo fint for deg. :)

Kozemor sa for siden:

Jeg vil jo si at om blodsukkernivået ditt er fint og du ikke legger på deg, at du går ned om du vil det, eller står stabilt på vekt om det er det du ønsker så er det dette DU skal spise.

Ettersom jeg har skjønt så er det STORE individuelle forskjeller innen lavkarbo og det som funker for meg, funker nødvendigvis ikke for deg og omvendt :D Nå er jeg ganske så ny på dette, men det er i allefall det jeg har plukket opp på denne tiden

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!:)

Så flott at du klarer deg helt uten insulin. Det klarer ikke jeg, og jeg har dia2!:p

Dersom du ikke går opp i vekt, spiser du ikke for mye fett!:)
Dersom du ønsker å gå ned i vekt og gjør det, spiser du ikke for mye fett!:D
Om maten du spiser, holder deg god og mett, ser det bra ut, selv om jeg syns lunsjen så litt stusselig ut!

Når det gjelder sukkerfrie sjokolader, er de søtet med sukkeralkoholer. Mange av disse sukkeralkoholene er som fiber og blir ikke tatt opp i tarmen og gir dermed heller ikke blodsukkerstigning! Derfor kan man trekke fra disse i karbo- regnskapet!:)

Nerthus sa for siden:

Enig med Kitt - har du ok vekt, føler du har energi og overskudd - la det være slik det er. Don't mend it if it isn't broken ;)

Camigii sa for siden:

Takk Kitt:)
Joda, holder meg helt uten insulin, enda jag ikke har egen imsulinproduksjon, så dette er topp :D
Lunsjen er nokk stusselig ja, men det kommer av at jeg enda er meget mett etter frokost, men får jeg ikke i meg litt til lunsj blir jeg litt fri for energi før middag....:)

Og takk for ellers god velkomst og svar her inne :)!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.