< Tilbake til oversikten

Når man ikke liker litt forskjellig

Newstart sa for siden:

Hvilken diett kan man gå på hvis man ikke liker egg eller grønnsaker? Jeg kjenner ei som verken liker egg(da kaster hun opp) eller grønnsaker av noe slag. Men sliter kraftig med overvekt. Hvilken diett kan være det rette da?:confused:

Nerthus sa for siden:

Skaldemans 50+ :) Kan jo være sunt og "lære" seg og spise LITT grønnsaker da - ellers bør hun ta bra med vitamin- og mineraltilskudd :)
Hva spiser hun i dag da? Liker hun feks eggerøre? Eller i desserter som mousse iblandet feks krem og bær? Egg kan også blandes i farse og lage gode kjøttkaker av... Mange muligheter - men man MÅ ikke spise egg altså :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg kjøper at hun ikke liker egg, men jeg kjøper ikke at voksne mennesker ikke liker grønnsaker. No way. Det finnes jo haugevis med forskjellige grønnsaker som kan tilberedes på utrolig mange forskjellige måter - kom ikke og fortell meg at hun ikke liker noe av det. Det nekter jeg å tro. Jeg tør nesten påstå at da har det blitt en vane for henne å tro at hun ikke liker grønnsaker og derfor heller ikke vil / tør / gidder prøve seg frem med nye grønnsaker og nye måter å spise dem på.

nellie sa for siden:

Vil hun på noe slags diett da?

Newstart sa for siden:

Ja hun vil på diett. Men har nok veldig dårlig viljestyrke. Hun har holdt på i mange år og prøvd å gå ned i vekt. Men får det aldri til. Hun er altfor glad i sjokolade og søtsaker. Jeg syns så synd i henne. Vet hun gikk en gang på grethe rode og gikk ned masse. Men gikk opp igjen like fort.

Bonus sa for siden:

Vel, jeg liker heller ikke grønnsaker egentlig.. Men kan til nød spise paprika, hvitløk, chili, gulerøtter og erter :p

Tami sa for siden:

Da ville jeg foreslått den gamle Atkins dietten, som jeg brukte før. Atkins for mange år siden tillot svært lite grønnsaker, mens de i dag har skjønt hvor viktig grønnsakene er og rådet er 12-15 karbo pr dag. Men før i tiden var det svært lite grønnsaker å snakke om....Jeg spiste også veldig lite egg på den tiden, så det er jo bare å droppe hvis hun ikke liker det. Jeg spiste også en Atkins bar hver dag. Så hvis hun liker søtt, kan jo det hjelpe henne litt...:) Fordelen med Atkins er at hun går ned mye de to første ukene, for da er det strengt. Så kanskje hun blir motivert til å fortsette..

Rin sa for siden:

Synes det skal være lov å ikke like ditt og datt av mat uten å bli irettesatt for det. :cool: Når det er sagt så er jeg enig i at hun kanskje bør gi grønnsakene en "ny sjanse", i alle fall med et kosthold hvor det på ingen måte er forbudt å surre og begrave alt det grønne i fløte, smør, majones, olje og rømme... det gjør underverker, det. :p

Trenger hun mye variasjon i kosten, da? For det er dét som er litt ergelig med lavkarbo/ketogen diett uten grønnsaker - og uten egg i tillegg - det kan oppleves en smule ensformig. Selv har jeg ingen problemer med å livnære meg på nakkekoteletter og medisterkaker og ribbe og annet kjøtt i det uendelige omtrent, men mange foretrekker jo litt mer variasjon.

Søtsak-avvenning er tungt uansett hvilken diett som velges, da - der må man nesten bare bite sammen tenna og holde ut den første tiden, skjønt jeg tror et fettrikt kosthold gjør det mye lettere å komme over kneika enn vanlig høykarbo-kost...

Nerthus sa for siden:

Jeg synes 157 sier det bra - og det kan være fin løsning for noen som er motivert hvis de holder "ut" de første par ukene uten noe søtt.

MEN min redning ble faktisk de sukkerfrie alternativene, de gjorde at jeg ikke sprakk på feil mat. Over tid ser jeg at jeg kan fint være uten - eller spise litt av og til, men de holder meg vekke fra karbomat.

Kanskje du kan prøve ut litt forskjellige mat/dessert/snacks oppskrifter som venninna di kan få smake på? For meg handlet det om å VITE at det fantes alternativer, da ble det lettere og mentalt være forberedt på et slikt skifte i matveien.
Atkins, cappuchino-smoothiesen jeg ikke har reklamert for på lenge hehe, mørk sjokolade, sjokolademuffins a la lavkarbo osv. Sjokolademousse a la lavkarbo... Hvis du kan ha "svar" på alle unnskyldninger for å IKKE skifte lavkarbo, blir det etterhvert lettere og tørre og ta sjansen. Ofte er det redsel for å ikke klare det som står i veien.

Du kan feks be venninnen din også gå inn på tv2.no/gmn og se dagens episode av god morgen norge, der Øyvind programleder har endret kosthold til lavkarbo, og den flinke ernæringseksperten er der og tegner og forklarer. I morgen skal de lage lavkarbomat på GMN :)

Jeg synes også det er synd at du sier at hun har "liten viljestyrke". Det virker som et svakhetstegn med et menneske - for meg heter det "hun er ikke helt motivert NÅ" til å endre kosthold. Jeg har vært som din venninne - men blir personlig fornærmet om noen sier jeg har liten viljestyrke fordi jeg gikk opp masse kilo etter og ha gått ned masse... Dette handler om MYE MER enn viljestyrke, og hjernen vår er en rar sak...det handler nemlig om følelser :)
Alle har viljestyrke i mengder om det handler om noe som er VIKTIG nok for de! Så kan man tenke hvorfor dette ikke for noen utenfor virker viktig nok? Vel - jeg kan snakke for min egen del, og det er at man blir j... god til å ignorere ting av og til ;) (jfr luksusfellen) - helt til det blir så påtrengende at man sukker tungt og snur seg og ser at ok - jeg skjønner jeg MÅ ta tak i dette nå :) Redsel for å mislykkes er en av grunnene, alt arbeidet med og sette seg inn i det nye en annen, skamfølelse over at man har latt det gå så langt en tredje... det er svært mye arbeid som skal til for å endre kosthold, og den største suksessen har de som mentalt er forberedt på arbeidsmengden, klar over bakgrunnen for at de må gjøre endringer, og et klart bilde på et mål i framtiden et sted :)

For at du skal kunne skape engasjement om dette i hennes hode, må du finne ut hvilken tilnærming som trigger henne mest - hva er viktigst for henne? Jeg ville begynt meg og låne henne bøkene mine, og si at vi kan snakke mer om dette når du har lest litt og er klar for å se hva dette dreier seg om :)

Ellers må jeg jo anbefale spisdegslank ferdigmåltider, de er eminente startuker hvor man ikke behøver tenke og lage mat selv. Dessuten har de beste menyene DESSERTER som garantert berget meg i starten ;)

Ønsker deg lykke til på ferden - og håper din venninne blir nok trigget og nysgjerrig til og ønske å finne ut hva dette dreier seg om :)

Rin sa for siden:

Ja, jeg starta forsåvidt også med spisdegslank-menyer, med desserter - og en eske atkins endulge-barer. :p Så jeg kan godt si meg enig i at det også er en måte å gjøre det på, sånn i overgangsfasen, og så heller ta den store søt-avvenningen senere, når kroppen er godt vant med fett og man kanskje har blitt litt mer motivert av resultater og interessert i å optimalisere kosten videre. Det er mange veier til Rom. :)

Tidl. medlem sa for siden:

Mange gode råd her. Når hun har vent seg av alt det søte så KAN det være hun begynner å like grønnsaker. Paprika f.eks. er veldig søtt. Ellers så kan du oppmuntre henne til å prøve ulike typer tilbredning av grønnsaker etterhvert som hun kommer igang.

Grønnsaker er mer enn salat og kokt gulrot, kålrot, blomkål og brokkoli.

Guakemole, ovnsbakt paprika og cherrytomater og fløtegratinert blomkål kan være gode alternativer om hun etterhvert ønsker variasjon.

Nerthus sa for siden:

Ååh grillet paprika!!! Anbefales alle som er litt grønnsakslei. Grill paprika på maks varme i ovnen, den SKAL bli kølsvart hele veien rundt (lettest på grillen ute faktisk). Jeg pleier så å avkjøle litt, og så pakke i en plastpose og gni med håndduk utenfor - for å gni av det sorte. Del opp resten i biter og spis - evt ha i litt chiliolje og fetaost (sånn 6 kantet glass med feta i chili på butikken) så har du genial og utrolig god salat til feks grillmat :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.