< Tilbake til oversikten

Ørebetennelse - behandlingstips?

mofe sa for siden:

Jeg tror jeg er i ferd med å utvikle ørebetennelse.. Hvordan behandles dette?

Med antibiotika?

Jeg prøver alltid å vike unna antibiotika så langt jeg kan, da det "fucker opp" resten av kroppen (unnskyld språket.. :o )..

Er det noe jeg kan gjøre selv - annet enn forebyggende, å gå med lue, tørke ørene skikkelig før jeg går ut, osv ?

Mila sa for siden:

Behandling

• Kontakt lege. Hun vil undersøke trommehinnen og vurdere hva slags behandling som er aktuell:
  • Smertelindring. For eksempel paracetamol 15 mg/kg inntil 4 ganger daglig. Det hjelper å ligge høyt med hodet.
  • Antibiotikabehandling? Et lett tilfelle av ørebetennelse trenger ikke antibiotikabehandling. Ved manglende bedring (eller forverrelse) etter 1-2 døgn, kan antibiotika være aktuelt. En fullt utviklet ørebetennelse bør sannsynligvis antibiotikabehandles. De fleste får penicillin, men ved penicillinallergi brukes erytromycin. Hvis barnet har fått penicillin for flere ørebetennelser etter hverandre, kan et annet antibiotikum være aktuelt
    (tatt fra lommelegen.no)

mofe sa for siden:

Hm... nå er jeg allergisk mot penicillin da..

Får høre med legen imorra, så får han titte litt i ørene mine :)

Takk, Mila!

Fedonisten sa for siden:

Hvis du kjenner til en naturterapeut i området der du bor, så er det veldig gunstig å bli behandlet med ørelys ved ørebetennelse.

Hvis du ikke kjenner en naturterapeut - så får du komme deg til Fedonisten da vettu... :klem: HUN har ørelys.

:klem:

mofe sa for siden:

Ah, det er jo sant, jeg har lest om ørelys en gang.. ikke at jeg helt skjønner hva det er da men :p

.. og plutselig står jeg i det krysset ved kiosken vet du, og ringer! :cool:

(neida, lover å si fra, altså )
;)

Fedonisten sa for siden:

Bare ring du - og så kan du bare gå nedover og svinge første vei inn til høyre og så første inn til venstre. Da bor jeg i det innerste huset i den 2. innkjøringa på høyre hånd. Det huset med den buede døra vettu...... :geip:

:lol:

lillemy sa for siden:

Da får du en annen type antibiotika. Om du får veldig vondt må du selvsakt ta smertestillende. Det kan og lindre å holde noe varmt mot øret (varmepute el. lignende)

God bedring

guro sa for siden:

Å Fedonisten, tar du imot sånne 2 åringer som det ser ut som det er koblings feil på, ser ut som snørra kommer ut gjennom øret.. Hun har hatt 2 anibiotokakurer nå etter jul,og jeg liker det ikke, men renningen har jo stoppet da. Hun går hos øre-nese-hals legen på sykehuset. Har fått anbefalt homeopat og vurderer å prøve det neste gang, eller ta en tur til Hamar...

mofe sa for siden:

Idag tittet legen i ørene mine og sa at "alt var i orden" men at det var endel overtrykk i ørene (eller var det undertrykk.. hmm...) - og at når man hadde det, så var det viktig at man utlignet det, ved å holde for nesen og blåse.

Så nå gjør jeg det titt og ofte :o Ikke at jeg helt skjønner hva det skal hjelpe for men..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.