< Tilbake til oversikten

Eggemelk-kakao-inspirert pudding!

Julie sa for siden:

Siden jeg nå prøver å unngå fløte en liten stund, prøvde jeg å komme på en annen type dessert jeg kunne lage. Jeg har drukket mye eggemelk-kakao i det siste, men det er også den type drikke man kan bli lei/kvalm av etter en stund.

Mens jeg stod på kjøkkenet kom jeg på den kokosmelk-kakao-inspirerte puddingen jeg lagde for en stund siden, og tenkte at det samme må da kunne gjøres med eggemelk-kakao?

Og slik ble denne født! :D

Du trenger:

• 30 gram smør
  • 1 stort egg
  • Cirka 3 dl vann
  • 6 gram bakekakao
  • 4 gelatinplater
  • Søtningsstoff (jeg smakte til med ca. 10 dråper natreen og en klype Stevia)

Oppskrift:

• Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter
  • Visp egget i en passe stor bolle med en bitteliten klype salt
  • Smelt smøret på svak varme i en kjele og ha det så oppi bollen med egget.
  • Tilsett søtning og visp en liten stund.
  • Ha oppi kakaopulveret og visp det sammen til en jevn blanding.
  • Kok opp vann, og når gelatinplatene er klare, ha dem oppi og rør til de løses helt opp.
  • Ha "gelatinvannet" i kakaoblandingen og visp alt godt sammen. Det kan hende det skummer litt, men det er på langt nær like mye som med vanlig eggemelk.
  • Ha i to passe store skåler (hele røren passet perfekt i to av våre dessertskåler) og sett i kjøleskapet.
  • La stå i cirka en-to timer. Alternativt man kan bruke flere gelatinplater for å slippe å vente så lenge - men da må man passe på så de ikke blir for stive! :lol:

Oppdatert tips! Når du har tømt gelatinvannet i røren, og har blandet alt sammen med miksmaster - smak på røren! Jeg glemte nemlig å gjøre det i går når jeg lagde en dobbel porsjon, og den ble derfor relativt smakløs (både sjokolade- og søtsmaksvis). Kan med andre ord være lurt å ha den litt for søt/litt for mye kakao i, siden den later til å "miste" litt av smaken når den stivner og blir kald?

Næringsinnhold på hele oppskriften:

1.3 gram karbohydrater (1.5%)! :D
12.3 gram proteiner (14.2%)
32 gram fett (83.3%)
346 kalorier

Denne kan ord nytes med goood samvittighet! :D

Edit: Lagde denne igjen i dag, men doblet oppskriften. Hadde hele røren oppi én bolle, og den er fortsatt ikke riktig spiseklar. Tror med andre ord det kan være lurt å ha oppi en gelatinplate (eller kanskje til og med to) ekstra når man lager en større porsjon og har alt i en bolle.

Bøtt sa for siden:

:sikle: denne høres bare helt nydelig ut:)

LilleMill sa for siden:

Denne har jeg laget nå. Gleder meg til det stivner :D Smakte veldig godt flytende hvertfall :D

Rin sa for siden:

Står et par skåler med dette i kjøleskapet nå. :) Gleder meg til å smake på - jeg søtet med flytende stevia med hasselnøttsmak!

Julie sa for siden:

Noms! :D

Ville forresten også tipse alle som prøver denne om å smake på røren etter at man har hatt i gelatinvannet. Gjorde nemlig IKKE det i går (men gjorde det første gang jeg prøve oppskriften), og da smakte puddingen både lite sjokolade, og lite søtt. :p

Men men, øvelse gjør mester! ;)

Edit: har lagt dette tipset til i hovedoppskriften óg nå. :smile:

Julie sa for siden:

Dytter litt på denne, jeg: kjempenyttig når man har lyst på noe søtt og/eller må få opp fettinntakket, og såå god da! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.