Julie sa for siden:
Siden jeg nå prøver å unngå fløte en liten stund, prøvde jeg å komme på en annen type dessert jeg kunne lage. Jeg har drukket mye eggemelk-kakao i det siste, men det er også den type drikke man kan bli lei/kvalm av etter en stund.
Mens jeg stod på kjøkkenet kom jeg på den kokosmelk-kakao-inspirerte puddingen jeg lagde for en stund siden, og tenkte at det samme må da kunne gjøres med eggemelk-kakao?
Og slik ble denne født! :D
Du trenger:
- 30 gram smør
- 1 stort egg
- Cirka 3 dl vann
- 6 gram bakekakao
- 4 gelatinplater
- Søtningsstoff (jeg smakte til med ca. 10 dråper natreen og en klype Stevia)
Oppskrift:
- Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter
- Visp egget i en passe stor bolle med en bitteliten klype salt
- Smelt smøret på svak varme i en kjele og ha det så oppi bollen med egget.
- Tilsett søtning og visp en liten stund.
- Ha oppi kakaopulveret og visp det sammen til en jevn blanding.
- Kok opp vann, og når gelatinplatene er klare, ha dem oppi og rør til de løses helt opp.
- Ha "gelatinvannet" i kakaoblandingen og visp alt godt sammen. Det kan hende det skummer litt, men det er på langt nær like mye som med vanlig eggemelk.
- Ha i to passe store skåler (hele røren passet perfekt i to av våre dessertskåler) og sett i kjøleskapet.
- La stå i cirka en-to timer. Alternativt man kan bruke flere gelatinplater for å slippe å vente så lenge - men da må man passe på så de ikke blir for stive! :lol:
Oppdatert tips! Når du har tømt gelatinvannet i røren, og har blandet alt sammen med miksmaster - smak på røren! Jeg glemte nemlig å gjøre det i går når jeg lagde en dobbel porsjon, og den ble derfor relativt smakløs (både sjokolade- og søtsmaksvis). Kan med andre ord være lurt å ha den litt for søt/litt for mye kakao i, siden den later til å "miste" litt av smaken når den stivner og blir kald?
Næringsinnhold på hele oppskriften:
1.3 gram karbohydrater (1.5%)! :D
12.3 gram proteiner (14.2%)
32 gram fett (83.3%)
346 kalorier
Denne kan ord nytes med goood samvittighet! :D
Edit: Lagde denne igjen i dag, men doblet oppskriften. Hadde hele røren oppi én bolle, og den er fortsatt ikke riktig spiseklar. Tror med andre ord det kan være lurt å ha oppi en gelatinplate (eller kanskje til og med to) ekstra når man lager en større porsjon og har alt i en bolle.