< Tilbake til oversikten

Magesår og takk for meg

stinemarie sa for siden:

Ja da har magesår og alt som hører med meldt seg her hos meg :(

Jeg har kronisk magekatarr og to uker på ketolyse var døden for min mage. Så da takker jeg for meg enten jeg vil eller ikke og begynner lavkarbo igjen. Det vil si mindre fett, mye mindre fett.

Håper virkelig vekta vil samarbeide med meg....

Nerthus sa for siden:

Du har nok mer erfaring og kunnskap om dette enn meg - men skyldes ikke magesår i stor grad en bakterie?

Magekatarr har jeg ingen erfaring med - kun chrons som sitter fra tynntarmen og litt ut i tykktarmen. Trodde jeg ikke tålte fett før jeg heller, men etter en mnds tid på lavkarbo med mye fett ble jeg først en del dårligere før jeg ble mye bedre.

Håper du finner en retning som passer deg og din kropp best mulig :)

bevaremegvel sa for siden:

Magesår skyldes i de fleste tilfeller en bakterie i magen som en får en spesiell type antibiotika mot.
Nyere forskning har vist at en sjelden får magesår uten at en har denne bakterien i magen, men dette gjelder jo ikke alle.

Men fett skal ikke ha så stor betydning i det å utvikle magesår så jeg skjønner ikke helt at du må gi opp lavkarbokosten? mulig ketose ikke er bra for deg, men lavkarbo burde gå fint?

nellie sa for siden:

Det kan jo hende symptomene blir verre for henne med, mye fett??

Photobscura sa for siden:

Man får jo mye reflukser med magesår, og ærlig talt er det en del mer ubehagelig når man har spist fet mat, mye mer syre og væske rett og slett ... Men at det betyr at man tåler fett dårligere vet jeg ikke, og mine reflukser som jeg hadde lenge etter magesåret ble bra forsvant helt på lavkarbo, men så la jeg om kostholdet laaangsoooomt, og da hadde jeg heller ikke noen overgangsproblemer med det som jeg har sett andre beskrive. Til orientering; Jeg hadde magesår for ni år siden, og da var jeg langt fra lavkarber. Jeg var vel heller en ølpimpende amatørveggis.

lillemeg88 sa for siden:

det stemmer - helicobacter pylori heter den..!

Ah, stemmer! Morsomt du sier det, for jeg husker jeg kalte det helikopterbakterien! :p

stinemarie sa for siden:

Som jeg skrev så skal jeg leve lavkarbo; det er ikke noe problem. Men jeg kan ikke spise så mye fett. At jeg har kronisk magekatar gjør jo at jeg lettere får tilbakevendende magesår. Ikke spør meg om hvorfor, er bare det jeg har fått beskjed om. Og jeg ble rådet i storgrad til å droppe fettet i kosten til det minimale og da funker jo ikke ketolyse. Men lavkarbo; det fortsetter jeg med. :)

lillemeg88 sa for siden:

hehe :D

bevaremegvel sa for siden:

Riktig god bedring!

Jeg har hatt magesår tre ganger og kan skrive under på at det er ikke godt :(
Jeg får heller ikke magesår pga helicobacter pyloribakterien, men pga arvelig høy produksjon av syre i magesekken. Jeg er blitt mye bedre nå som jeg står på lavkarbo :) Men har ikke stått på lavkarbo mer enn ett par måneder så jeg håper bedring varer :)

Carisma sa for siden:

Det stemmer ikke for meg. Jeg har hatt endel problmer med halsbrann og refluks, og den er helt borte når jeg lever streng lavkarbo med mye fett. Men så fort jeg tilfører flere karbohydrater (spesielt i form av stivelse fra korn) blir denmerkbar. Innemellom så ille at jeg våkner om natta av at jeg får magesyre i pusterøret. Men som sagt, helt fraværende selv med mye fett så lenge stivelsen holdes borte.

Som jeg presiserte så er dette satt i forbindelse med at jeg overhodet ikke levde lavkarbo da jeg hadde magesår! Jeg antar det har noe med at det tømmes mer galle når man spiser fett når kroppen ikke er så vant til fet mat, og som jeg også sa forsvant refluksene som hang igjen i årevis etter at jeg la om kostholdet.

Labomba sa for siden:

Enig med deg. Jeg gjør det samma, og merker at fett fra okse ikke er så ille som fett fra svin. Rømme er det beste, fremfor alle de andre"rømmene".
Merkelig nok kan jeg drikke litt kaffe, men ikke røre cola.
Håper du får det bedre når du finner ut av hva som funker for deg.:)
God bedring, for detta er ikke godt. :eek:

Carisma sa for siden:

Bare for å pirke litt, Ketolyse er også lavkarbo. Lavkarbo er en fellesbetegnelse for flere typer kosthold med redusert karbohydratinntak.
Du ville vel ikke sagt "nå slutter jeg å kjøre volvo og begynner å kjøre bil igjen"? Det blir litt det samme. :o

Sol-Angelica sa for siden:

Vil bare si god bedring :) Håper det går bra uten at du er på ketolyse :)

Vibeke-67 sa for siden:

Lykke til! har gått ned masse på lavkarbo med redusert fett, så det er helt mulig det :ja:

stinemarie sa for siden:

Det er jeg ikke enig i. For meg er Ketolyse en kur og lavkarbo en livsstil ;)

Er stor forskjell på 15 og 70 g karbo om dagen :)

Takk for go bedrings ønsker alle sammen :) Allerede litt bedre etter null fett i 3 dager :)

Joda, men ketolyse ER også lavkarbo, uansett. Et hvert karbohydratredusert koshold går under lavkarbonetegnelsen, være det seg 10 eller 100 gram karbohydrater om dagen, men om du mener generell lavkarbo eller egenkomponert, er jeg tilbøyelig til å være enig. Hvorfor tror du dette forumet heter "lavkarbo.no"? Det er fordi det omfavner alle lavkarboretninger, være det seg ketogent eller mer Fedon-orientert.

stinemarie sa for siden:

Ja det er jeg fullt klar over, formulerte meg kanskje litt dumt :)
Jeg mente som jeg skrev over at jeg takket for meg med Ketolyse ikke lavkarbo generelt :)

sigboh sa for siden:

Det ville jeg sagt! :D

Hehe, da er vi enige! :D

Carisma sa for siden:

Den pirkinga var mest til glede for nye lesere som de sier :) Det er en veldig vanlig forvirring :ja:

Veggpryd sa for siden:

:lol:

Det med halsbrann kjenner jeg godt igjen. Nå vet ikke jeg om magekatarr og halsbrann/refluks er det samme, men jeg slet mye med magen før jeg la om til lavkarbo. Når jeg begynte med Skaldeman i 2007, ble problemen forverret. Jeg gikk med halsbrann og sure oppstøt 24/7 i to måneder etter Skaldeman-start, og var nær ved å gi opp. Men en dag etter to måneder på fet Skaldeman-diett våknet jeg opp og halsbrannen var forsvunnet, og den har vært borte siden. Bortsett fra når jeg spiser mye karbohydratrik mat - da kommer den med en gang.

Magekatarr (eller sår for den saks skyld) er ikke det samme som reflukser. Men refluks er et ganske vanlig symptom på dette.

karbomagnet sa for siden:

Det er mye synsing om magesår og refluks her.
1.Magesår kan skylles Helicobakter Pylori bakterien, men det er sår som sitter i duodenum (tolvfingertarmen), sår som sitter i magesekken er sjeldnere assosiert med HP bakterien. Derimot medisiner spesielt NSAID (non-steroid anti inflamatory drugs) eller betennelses dempende er en klar favoritt til sår i magesekken. For alle dem som sier de har hatt magesår, skal dette ha vært verifisert ved en gastroskopi. Det holder ikke å ta en blodprøve å finne HP bakterie antistoff i blodet. Det sier ingen ting om det er sår eller ikke.
En del får magekatar (gastritt) av HP bakterien og den skal være alvorlig før man velger å behandle den, da med en trippelkur (noen ganger kvadruppelkur).

1. Refluks er magesaft opp i spiserøret. Behandling er syredempende som også er behandling i tillfelle ved magesår.

Kjenner ikke så godt til lavkarbo diettene, derfor meldte jeg meg inn her. Forbrenning av karbohydrater produserer mye luft, derfor vil mange føle seg bedre på mindre karbohydrater, magen er derimot ganske så mye et vane-dyr og omlegging kan være lurt å ta over litt tid.
Har vurdert til om disse lav-karbo-diett tingene og lurer på litt av hvert, bl.annet fiber. Er det lov?

Hva er det som er synsing her? Det er vel ingen som blir diagnostisert med magesår uten gastroskopi. Refluks kan være et symptom på magesår, men det er jo ikke det samme som at det alltid er det. Men det var det, i tillegg til mellomgulvssmerter som strålte ut i ryggen som førte til at legen sendte meg til videre undersøkelser den gangen.
Nå skal det sies at jeg hadde spiserørsbrokk i tillegg, og da har man nesten alltid refluks.

Fiber er lov, men har liten hensikt. Hva tenker du på når du sier fiber?

LiMe sa for siden:

Jeg har refluks og spiserørsbetennelse/betennelse i magen og er på gastroskopi en gang i året for kontroll. Går på Nexium, og har vært MYE plaget med magen opp gjennom tida. Luft, oppblåsthet, løs avføring +div..... Og jeg er MYE bedre med lavkarbokosthold! Luft- og oppblåstplagene er helt borte! Anbefales :)

Ja, samme her! I'ts awesome! :D

Altså, med samme her mente jeg selvfølgelig ikke at jeg har nøyaktig samme sykdomsforløp som deg ... :o Jeg mente bare at mine reflukser også er forsvunnet. ;)

scubadoo sa for siden:

Jeg trodde det var fet mat som ga meg halsbrann før jeg begynte på lavkarbo, men det har altså vist seg å ikke stemme, jeg har aldri spist så mye fet mat sammenhengende som jeg har gjort de 14 dagene jeg har gått på lavkarbo å jeg har ikke hatt halsbrann en eneste gang, før kunne jeg bruke en pakke Samarin i uka.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.