< Tilbake til oversikten

Etter hvor mange dager bør man være i ketose?

smiley83 sa for siden:

syns dette er litt vanskelig, jeg startet for 2 dager siden...hvor lang tid tok det med dere?? kan man spise grillet kylling hvis man tar av skinnet ellelr blir det for mange karbo da? sorry dere, men er helt ny på dette;)

Trj sa for siden:

For meg tok det ca 2 dager. Er sikkert litt individuelt. Jeg tror du SKAL spise skinnet på grunn av fettet. Der er jeg litt pysete... Altså: Jeg spiser fett i massevis, men akkurat kyllingskinn... Det er på lavKALORI-kost du ikke skal spise skinnet. Lykke til !

Furine sa for siden:

Du seier du vil i ketose, skal ein køyre ketose skal ein ha i seg ein del feitt, så du kan trygt ete skinnet, mykje godt feitt i det. Einaste som kan vere karbo i med tanke på skinnet er eventuell marinering og krydderblandingar (sukker).
Det kan ta fleire dagar for kroppen å komme i ketose, det kan skille seg frå person til person. Ein skal måle på kvelden, to timar etter siste måltid.
Elles vil eg på det sterkaste anbefale å lese Arnakristin sin tråd for nybyrjarar, den er god og informativ!

Nerthus sa for siden:

Hvilke "regler" spiser du etter? Har du en viss karbomengde du skal holde hver dag? Det er vanskelig og prøve seg fram om man ikke har retningslinjer som hjelper deg i starten :)

Den anbefalte nybegynnertråden er utmerket, les masse! Du bør også la være og tenke ketose etter to dager (selv om mange ER i ketose etter to dager). En overgang til lavkarbo og ketogent kosthold er ganske tøft til kroppen. Så du bør heller bare tenke på og spise lite karbo og MYE fett og nok proteiner de første to ukene. Du vil muligens oppleve en del abstinenser i større eller mindre grad, dette bør du lese om slik at du ikke får panikk hvis du føler deg dårlig, uvel, humørsyk, amper, forvirret osv. Det er VANLIG og går over :)

Spis grillet kylling med skinnet på du - hvis du allerede nå skal henge deg opp i få gram karbo av slikt blir du gal før det har gått en mnd :) Tenk naturlig mat og mye fett :) Hvis du ikke vet hvor mye karbo det er i forskjellige matvarer bruk www.matvaretabellen.no og slå det opp!

Ellers var min største hjelp de første mnd denne - den har det du trenger for å komme i gang, så får du heller se om du finner en spesifikk retning du ønsker og følge etterhvert når du har blitt komfortabel med maten og har fått mer kunnskap om lavkarbo generelt sett :)

Husk også at lavkarbo er vektregulerende, er du ikke særlig overvektig - feks innenfor normal BMI - er det ikke sikkert du går ned i vekt...

Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.