< Tilbake til oversikten

Når det gjelder kolesterol

Newstart sa for siden:

Ja når det gjelder kolesterol. Jeg ble litt bekymret i går. Jeg spiser nå masse egg og lite karbo og har det helt topp. MEN i går fikk mannen brev fra legen om at han har litt kolesterol. Så han må passe litt på mat inntaket.
Han fikk et skriv der det stod matvarer som han helst må ligge unna og mat som han trygt kan spise. Det han må holde seg unna er egg og fett. Ehh hva med oss som lever på egg og fett da:confused:.

Hjeeeelp:eek:

Furine sa for siden:

Egg i forhold til kolesterol er friskmeldt, gir ikkje høgt kolesterol.

Nerthus sa for siden:

Søk opp "kolesterol" på forumet, mange tråder om samme tema :) Kroppen reduserer egenproduksjonen av kolesterol når inntaket øker via maten - så har man ikke en sykdom som hyperkolesterolemi (håpløs til å stave altså...) - så kan du spise egg og fett uten problem.

Det er gammel feilaktig forskning som ligger til grunn for at man ikke kan spise kolesterol-holdig mat om man har høyt kolesterol, bla ble forsøkene utført på dyr som IKKE reduserer egen produsert kolesterol når inntaket øker... jfr boka "Bedre uten brød" av Lutz.

Google Uffe Ravnskog, han har skrevet bok om kolesterolmyten, og i det store og hele er ihvertfall EGG frikjent så det holder - selv om ikke alle leger har fått dette med seg... :rolleyes:

Jeg har spist lavkarbo siden høsten 2009 og har VELDIG lavt kolesterol... (nå hadde jeg lavt i utgangspunktet også da :))

Hexehylet sa for siden:

Vi har gått på lavkarbo siden august i fjor. Fruen i huset hadde skyhøyt blodtrykk (220 / 130 )og colisterol. Gikk på de sterkeste medisiner. Etter en stund på lavkabo ble blodtrykksmedisen satt ned til vanig dose, etter siste legebesøk ble også disse og colisterolmedisinene halvert. Skal til legen igjen etter påske. Hvis det fremdeles er like bra kan hun slutte med medisin. Hun har også gått ned 30 kg :)
Nå siste mnd har vekta stått stille, og det er endel frustrasjon siden hun har 25 kg til før målet er nådd...

Newstart sa for siden:

Wooow det er jo fantastisk. Så flink hun har vært. Det er vel ikke noe å si på at vekta står stille nå når hun har gått ned så mye. Den trenger vel bare litt tid på å omstille seg. Tenk at medisinen ble halvert. Helt utrolig.:eek::)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.