< Tilbake til oversikten

Sydentur, holde seg i skinnet eller kose seg?

Heaven sa for siden:

Mannen min og jeg reiser til Amadores på ferie onsdag 6.april. Jeg lurer fælt på om jeg skal la meg selv kose meg LITT eller om jeg skal være like striks der nede..

Hva hadde dere gjort/ hva har dere gjort i samme situasjon?
Takknemlig for svar :)

nellie sa for siden:

Jeg hadde "kost" meg LITT:) Synes generellt det er veldig enkelt å holde seg lavkarbo i syden, men du må jo nesten se ann hva slags mat du får tilgang på?

scubadoo sa for siden:

Jeg ville spist/drukket akkurat det jeg hadde lyst på, jeg følger regelen om at det er det du putter i deg mellom ferier og høytider som teller. Jeg har hatt en ganske sunn livstil det siste året med trening og bevist kosthold min eneste last er snus, men når jeg er på ferie spiser jeg det jeg har lyst på og tar meg gjærne en sigarett til kaffen når jeg sitter på terassen og nyter sol og ferie, men det er jo meg da :)

Engledans sa for siden:

Dette er jo en livsstilsendring. og skal en aldri kunne kose seg, sånn iblant, vil en få et kjedeligt liv.
Jeg hadde kost meg, men valgt litt kloke ting, slik at det ikke tar alt for stor skade lissom.
Ha en hyggelig ferie:)

nellie sa for siden:

Det går jo ann å kose seg med deilige salater, kjøttretter osv også:)

Heaven sa for siden:

Var vel ikke helt kjøtt og salat jeg tenkte på, det spiser jeg jo nesten daglig :)
Men en øl, kanskje en god kopp kaffe med litt sjokolade eller noe. Tør ikke hive i meg enormt mye carbs, da får jeg nok vondt i magen.
Er på et all inclusive-hotell så det er nok en del buffeeter hvr jeg kan velge selv hva jeg vil ha :)

nellie sa for siden:

All inclusive er jo genialt for lavkarbere:) Er vel bare til å kose seg i vei med øl og hva du vil det. Er jo du som bestemmer over deg:p

Photobscura sa for siden:

Om du vet du tåler det, så er det jo greit, nok. Som noen over her sier, så er det jo hverdagene som teller. Men det kan være lurt å være obs på at man KAN reagere sterkt på utskeielser, og det er jo dumt å få ferien mer eller mindre ødelagt av dårlig mage, hodepine etc.

nadine sa for siden:

Har nettopp vært i Paris og det gikk faktisk veldig bra.Koste meg litt med øl og vin.Maten var ikke noe problem da jeg lot ris/poteter ligge igjen på asjetten og spiste kun kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker.Gikk på vekta når jeg kom hjem igjen og den viste det samme som før jeg dro

Heaven sa for siden:

Er det jeg er veldig redd for!
Samtidig så savner jeg bare EN ting på dette kostholdet og det er kosen med en skikkelig klissete sjokoladekaffe. Og jeg vet jo at det er fryktelig usunt, og ikke bra for meg i det hele tatt. Men av alle ting jeg ikke trodde jeg skulle savne så ble det det :)

Takker alle for svar, dere er supre :)

LIBBA sa for siden:

Signerer den :)
Ha en strålende tur :D

Minni1 sa for siden:

Vi skal snart til Spania og jeg kommer nok til å øke karbo mengden litt der nede uten at det tar helt av.

God tur til deg, håper den blir helt super:)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Jeg hadde definitivt valgt å kose meg litt utover grensene. Kanskje ikke helt som før jeg, men hadde nok ikke brydd meg om 15-karber-grensa! Ü
God tur!

bevaremegvel sa for siden:

Vi skal til Thaliand snart og jeg skal ta med meg brød, og spise litt mer karbo enn vanlig men ikke for mye for da er jeg redd jeg blir dårlig. Kjenner godt de gangene jeg skeier ut med melprodukter eller noe med veldig mye karbo i som pastasalat etc. :o

Har ikke levd så lenge på lavkarbo så jeg er litt uvant med ferie og lavkarbo, men etter gode råd her så tror jeg nå at jeg har en god plan for å få en flott ferie :)

God ferie til dere andre som skal på tur :)

Labomba sa for siden:

Jeg skal også til syden nå i slutten av mai, jeg skal kose meg!!! Ta en øl når det passer meg. Men lell vil jeg sørge for at alt jeg spiser er lavkarbo i 6 av dagene, og en dag da jeg skal spise gresk brød. Det er lyst brød med masse olivenolje, som dere sikkert vet- men jeg bare elsker det. Ikke møe, men en skive ihvertfall. Å reise til syden er jo en skikkelig ferie og ikke noe man tar seg råd til i hytt og skvett, så jeg synes nok det viktigste er å finne en mellomting som passer for meg. og litt sånn apropos det, er det noen som vet hvor mange karber det er i ouzo? Vet at Retzina er veldig lowcarb, men ouzo er det beste jeg vet. Heldigvis ikke nødvendig, så det kan droppes, men hadde vært godt med en lille en.

Maylinn26 sa for siden:

Jeg hadde kost meg.... Å heller kjørt skikkelig hardcore en stund når jeg kommer hjem igjen! Vi skal sydover i løpet av året, å vi skal være borte i en uke. Vi er to småbarns foreldre som ALDRI har tid til ferie, å det unner vi oss :) Kjør ditt løp, gjør som DU vil :) Man skal gjøre en endring for livet for å ikke legge på seg, å om man aldri har slike "jukse perioder", vil 90 prosent falle på ræva så det synger innen et halvt år! Lykke til, å kos deg bigtime i syden!

senorita sa for siden:

kom nettopp hjem denne uka fra 1 uke i Lisboa. Jeg unnet meg litt poteter til maten, og et par drinker og en dessert.. Ellers spiste jeg så lavkarbo som jeg kunne.. gikk opp kun 700 gram den uka og var letta da jeg kom hjem. Føler ikke at jeg IKKE har koset meg heller, spist mye god mat :)

langaard sa for siden:

Prøv en slik klissete kaffe i dag, for å teste hvordan du tåler den:D
God ferie! Kos deg masse!:)

lillemeg88 sa for siden:

på somebody.no kommer det opp 0,1 karber pr 100 gram i ouzo :)

Tiril77 sa for siden:

Var i Tyrkia for noen år tilbake. Og alt av brød der nede var hvitt.. Jeg endte opp med så utrolig mageknipe, at om jeg noengang skal tilbake dit, så skal jeg pakke med meg noen pakker ryvita.. ;)

ftdmia sa for siden:

Min stemme går til: holde seg i skinnet

Det gjeller å gi 110% vær dag, hele året!

Kari Marita sa for siden:

Og hva er vel sydentur uten deilige is deserter og jordbærmilkshake. ;) Men alt med måte da. :)

Labomba sa for siden:

:p Tusen tusen takk:D

RitaBo sa for siden:

Hei.

Jeg har vært i syden flere ganger på Ketolyse. Det som lønner seg er å bake før man reiser. Ta med for eks Nannahs knekkebrød og polarbrødlapper. Det er jo alltid kjøleskap på rommet. Ta med et polarbrød i en liten boks el lign i veska om kvelden når du skal ut å spise, så har du også brød før middagen. De serverer jo alltid ventebrød i syden, og da slipper du å sitte å sulte:p.
Drikk drinker med light cola el Pepsi max.:)
Har dere leilighet med kokemuligheter kan du jo lage noe selv som du tar med på stranda osv. Ta med sukkerfri sjokolade og evt nøtter som du kan ha som kos. Jeg har alltid gått ned litt etter mine utenlandsturer. Men jeg er litt streng med meg selv på ketolyse da. Er jo ikke sikkert det passer for deg. ;)
Ønsker deg riktig god tur.

Bonitta sa for siden:

I syden koser man seg, og teller ikke karber! :p
Mitt motto i allefall, som ikke er helt nazi på karber ;)

tattoogl sa for siden:

Jeg skal til Usa i april og være der i 14 dager. Har aldri vært der før.. Og jeg skal IKKE teller karber.. jeg skal spise det jeg har lyst på. Dette er jo Once in a lifetime, så det får heller stå til. Regner med at jeg veier 2-3 kg mer når jeg kommer hjem, men det er det verdt :D Får heller være superflink når jeg kommer hjem. Det er jo ikke det jeg spiser 14 dager i året som skader liksom..

Linda_ sa for siden:

Jeg er skeptisk til å 'hoppe av' bare pga. en tur. For min del ender det med at jeg blir dårlig, får masse vann i kroppen, og generelt føler meg elendig. Så om jeg skal få maks utbytte av en ferie, er det iallefall ikke da jeg skeier ut.

Camomilla sa for siden:

Vi skal også til syden - i påsken, faktisk, og jeg skal være restriktiv med utskeielsene. Tenker jeg kommer til å bli passe dårlig om jeg tar helt av, så det er ikke noe alternativ. Men det er klart - så lenge man ikke lager maten selv, har man ikke helt oversikt over alt innhold, så jeg kommer til å velge alternativene jeg vet ikke inneholder for mye "grums" ;) Vi skal også ha inclusive (buffeter på hotellet 5 av ukens 7 dager), så jeg regner ikke med at det byr på særlig problemer :)

Kula sa for siden:

Det går faktisk forbausende raskt å venne seg til at kos ikke er synonymt med søtt. Noe å tenke på?

kthnk sa for siden:

Helt enig med den!
Feie venter her også, Paris i mai, og jeg skal kose meg masse uten å la fin ferie bli det samme som masse mat som ikke er bra for meg :p Og jeg vet hvordan jeg vil føle meg (både psykisk og fysisk) hver kveld om jeg legger meg med is og loff og pommes frites og sjokolade i magen :( For meg er halve problemet med å spise "drittmat", den følelsen jeg får etterpå. Var det egentlig verdt det...? Det hjelper å se for seg den kroppen jeg håper jeg er på vei mot! :p

nellie sa for siden:

Hva hvis man ikke har så mye interesse av å vende seg av med at søtt er kos? Det er vel ingen som sier at man forbinder kos KUN med søtt? Jeg synes søtt er kos og har ikke opplevd noen store problemer med det altså. Skulle tro det var ille fæle greier. Mmmmm. Koser meg!

frøken sa for siden:

Jeg skal til syden i juni, og har da tenkt å kose meg med det jeg har lyst på.
GGjorde det samme for to år siden, to uker i Tyrkia med is, sjokolade, poteter osv gav en vektoppgang på 2 kg, men etter et par uker med ketolyse var alt borte + litt til. Så det var nok vann jeg hadde samlet.

babydoll sa for siden:

Har akkurat hatt en ferieutskeielse nå. Mest for praktiske årsaker, men det var også godt med en pause og ikke tenke så mye over hva jeg spiser.

Jeg merket tre ting:

• etter så lang tid på lavkarbo synes jeg faktisk ikke at karbomat er så godt lenger. Det bekreftet bare at lavkarbo er min greie! Brød er tørt, pizza var ikke så godt som jeg hadde drømt om hele veien, og sjokolade smakte bare sukker, jeg syntes faktisk at den sukkerfrie er bedre!

• jeg blir heldigvis ikke så dårlig av karbo. Har muligens samlet litt vann, men har ikke hatt tilgang på vekt, så det får vise seg senere evt.

• når man spiser høykarbo styrer spisingen MYE! Det var mye sightseeing og gåing, og mitt reisefølge måtte til stadighet lete etter et sted de kunne sette seg ned, spise, ble fort slitne, og glefset når de var sultne. Merket jeg ble litt sånn selv de siste dagene. Aldri mer! Det er som å ha med narkomane å gjøre omtrent.

Nå er jeg tilbake på lavkarbokosthold igjen, og det er DEILIG.

100til75 sa for siden:

jeg drar til syden på lørdag, skal også ha all inclusiv.
Jeg sliter med motivasjonen om dagen. jeg skal skeie ut en uke også hente meg inn igjen når jeg kommer hjem.... :p

Kula sa for siden:

Nei, si det... Da er man vel interessert i å fortsette med at søtt er synonymt med kos da - hva vet jeg?

Maylinn26 sa for siden:

Jeg skal for første gang etter to forferdelige tøffe år (ekstrem prematur fødsel, 7 måneder på sykehus, 5 dødsfall i familien, sykepleie med sønn hjemme) på en weekend tur med forloveden min med color fantasy i suite.. Da skal jeg ikke tenke karber. Jeg vet at det er mange som ikke er enig i akkurat den, men jeg tenker at det er hver og en sitt valg. Jeg skal spise nazi ketolyse frem til turen, å spise nazi ketolyse med en gang jeg går av båten...

Kula sa for siden:

Jeg visste ikke at gamle Adolf var opphavsmann til ketolyse også?

LIBBA sa for siden:

:lol:

nellie sa for siden:

:lol: Hadde litt lavt blodsukker der:p Husker ikke at jeg skrev det engang..

Men anyways. Nå har jeg kooooooooooost meg med lam, kooooser meg i stolen og snart skal jeg kooooose meg med pannacotta. Koskoskos.

Maylinn26 sa for siden:

Haha!! Å visste du ikke det? Å jo da, det stemmer det altså!:p:p;)

LIBBA sa for siden:

Må innrømme jeg lo godt av den :)
Kula var snartenkt der ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg har faktisk aldri vært i syden... Men uansett hvor jeg reiser så sitter karbotellinga i fingrene mine.. Og jeg klarer alltid ro i land mat som er karbovennlig selv om det er litt over grensen.. (fordi jeg ikke vet eksakt innhold). For meg er det viktig at jeg koser meg med det som jeg kan spise daglig! Jeg trenger ikke noe ekstra matkos for å føle at opplevelsen/dagen er perfekt!

Så holde seg i skinnet blir et tema jeg ikke kan forholde meg til, for jeg føler at det er ikke noe jeg savner. Jeg er "låst" i en lavkarboterm og det er ikke rom for annet.. Jeg er ikke av dem som lager juksegotteri til jul. Jeg trenger ikke det for behovet er ikke der..Hvorfor trigge seg selv?

Maylinn26 sa for siden:

Nei, men nå er vi ikke alle like da... Bare fordi at mange forbinder mat med kos så betyr ikke det at man er avhengig av det.. Er det virkelig så ille å ha noen "synde dager" en sjelden gang, så lenge det blir med det... Nei, det tror jeg ikke...

Maylinn26 sa for siden:

Å til deg kanutten. Den så kanskje litt mere krass ut enn den var ment. Men jeg mener virkelig det jeg skriver, at jeg ikke kan skjønne hvorfor man ikke kan ha en dag eller to en sjelden gang, å da mener jeg sjelden altså.... Personlig selv har jeg jevnlig kontakt med ernærings fysiolog og lege fordi jeg har hatt spiseforstyrrelser i mange år, å min lege har gitt meg beskjed om at jeg etter 6 måneder med ketolyse helst skal over på en annen lavkarbo variant. Ergo, ketolyse er ingen varig endring. Å det er fra en leges standpunkt, ikke mitt:)

Kanutten sa for siden:

:klem: Jeg synes jeg spiser så mye god mat på lakarbo at jeg har ikke behov for dager med fråtsing.. Uansett hva det er snakk om. Men jeg skjønner jo at det er ikke alle som har det på den måten. Håper inderlig at du finner en måte du kan spise og kose deg på med god samvittighet! :klem:

Heaven sa for siden:

Får litt følelsen av at noen tror nå at "hun der, hun ser på feiren som et smutthull til å skeie ut." Det er ikke det jeg har tenkt :)
Det jeg lurer på er hva andre har gjort eller har tenkt å gjøre på sine turer.

For meg er mat kos, uansett karber eller ikke. Jeg kan gørrkose meg med en lekker middag, det kunne jeg før lavkarbo også. Og det syns jeg søren meg er lov au :)

Forøvrig teller jeg karber daglig og trener 4-5 ganger pr uke. Hver uke. Hver dag. Og vekta har like forbanka stått stille siden desember.
Når man gjør en så iherdig innsats og intet skjer så er det litt frustrerende for da klarer jeg ikkke unne meg en eneste ting fordi når jeg følger skjema så skjer jo ingenting og hva vil da skje om jeg skulle skeie ut.

Spiste ett vaffelhjerte i dag for å se hva som skjedde. Intet skjedde, men det smakte jo helt forferdelig! vafler, som var så godt! Skuffa..

Jaja, jeg får se hva jeg gjør. Men jeg tror nok jeg bestiller en Corona på stranda i det minste. Det er vistnok en opplevelse :) og den tenker jeg å ta ;)

Maylinn26 sa for siden:

Takk kanutten:)
Bare for å komme med meg selv som eksempel da:) Jeg har hatt spiseforstyrrelser halve livet mitt, å som 17 åring veide jeg 38 kilo, etter videregående og graviditet pakket kiloene seg på igjen, med et resultat i alvorlig bulumi (Å DETTE BLE PERSONLIG KJENTE JEG!) Å det for meg å gå på ketolyse er for at kroppen min skal finne en trivsels vekt, skjønner? Men fra en leges standpunkt er ketolyse ganske tøft for kroppen, over langen! Å da må man etterhvert finne en annen måte for kroppen å spise på, (fortsatt fra min lege), å for min del blir det Fedon Lindberg :) Men i mitt tilfelle da, om jeg ALDRI kan ha en eller to slike dager så går jeg inn i en "jeg skal ikke spise noe annet noen gang" modus, å for meg personlig selv er ikke det veldig bra. Som jeg skriver litt lengre opp skal jeg på color fantasy tur i mai, å da skal jeg tillate meg selv å ha to dager (BARE TO), til å spise det jeg har lyst på. Det vil ikke si at jeg har lyst til å stappe tryta mi full av sukker hele dagen, men vi skal blant annet ut å spise en 5-retters middag, å da skal jeg faktisk spise maten min :) Jeg skal ha meg et par cosmo i observation lounge, osv... Som sagt vet jeg at det kunne se litt krast ut, men det var bare ment som at vi alle har så forskjellige utgangspunkt:o

Kanutten sa for siden:

:klem: Kos deg glugg!!!

Maylinn26 sa for siden:

Jeg tror i hvertfall ikke at du ser på dette som et smutthull:) Klem!

Kanskje du bør se etter om noe av det du spiser er party stoppere for deg?

Heaven sa for siden:

Herlega london, nå skrev jeg et laaaangt innlegg og alt forsvant!!!

Maylinn: jeg tror du er inne på noe veldig viktig, nemlig at alle er forskjelliuge. Og derfor også var det jeg startet tråden ,for å se hva folket tenkte rundt dette her.

Syns ikke du er krass i det hele tatt, syns det er flott å få frem de ulike nyansene. Håper forøvrig alt er bare bra med deg nå. Det høres ut som du har vært gjennom tøffere tak enn mange av oss andre ja.. :klem:

Det ender vel med tanken åp å smake på noe ulovlig, vil jeg tro om jeg kjenner meg selv rett. Og når jeg mener smake på, eller skeie ut, snakker vi om kanskje 2 pommesfrites . Jeg kommer ikke tilå klare en hel porsjon, det vet jeg. :)

Maylinn26 sa for siden:

Tusen takk kanutten:klem:
For jeg mente virkelig ikke å være purke! Men inni mellom er det vanskelig å forklare meg uten å dele hvilken erfaring jeg har rundt dette med mat... Jeg jobber relativt hardt for å finne en balansegang i kostholdet mitt, å som jeg skriver, om jeg aldri kan tillate meg en slik dag eller to så gjør det noe med tankegangene mine rundt mat- Til det negative....

Maylinn26 sa for siden:

En spiseforstyrrelse er forferdelig vanskelig, å det er ikke det at jeg er ute etter at folk skal si "å stakkars deg" eller noe sånt:rodme: Men jeg syns det er så utrolig viktig å få frem at det er veldig mange som har et trøblete forhold til mat. Jeg tror at det er enormt mange som ender på ketolyse som har prøvd "alt", å ikke kommet dit de vil. Ja, jeg har kjempet mange tøffe tak når det kommer til dette med mat, å det er derfor jeg vil slå et slag for alle de som kommer fra litt det samme stedet som meg selv:klem:

Heaven sa for siden:

Mente ikke å stakkarsliggjøre deg, men når man hører om slikt du forteller er det vanskelig å ikke føle omsorg :) man ønsker jo sterkt at folk skal ha det bra!!!

Idag reiser mannen min og jeg til Oslo. Litt senere enn vanlig fordi eldste ble akutt syk med kjempehøy feber i går kveld! Turen hang i en tynn tråd, men barnevaktene (min søster med mann) og mine foreldre sier det er null problem at vi drar. Eldste også sier det er greit :)
Så bekymringene for karber/ikke karber er overtatt av skal vi reise/ikke reise :) men nå reiser vi, så håper jeg alt går fint her hjemme. Skal en kjapp tur innom fastlege i ettermiddag med ham for å se om det er noe som trenger penicillin :)

Maylinn26 sa for siden:

God bedring til eldstemann!! Sender all den gode energien jeg kan:klem:

Bombus sa for siden:

En venn av meg sier at 80 % gjennomføring av sitt planlagte kosthold er det som holder best i lengden. Så kan du jo tenke ut om du vil la alt fare og kose deg 100 % i ferien eller om du vil spare litt av kvoten til senere.

Mange gode råd her i tråden. Ta med noe grovt knekkebrød o.l. til noen av måltidene, som flere nevner. Ett av problemene kan være at man må være så forsiktig med friske grønnsaker på grunn av mulig magetrøbbel. Du må kanskje gi litt slipp på reglene og kjøpe noe skrellbar frukt som erstatning for grønnsaker.

Når jeg skal til Spania er espressokaffen på tapasbarene det som jeg gleder meg til. Det er skikkelig kos:) Null karber hvis man sløyfer sukkeret.

Forøvrig var det i Spania jeg "traff" lavkarbo i form av Dahlquists bok - en inspirasjon som har gitt 10 kilo minus og en varig endring i livsstil. Men det har intet med Spanias matkultur å gjøre...

Heaven sa for siden:

Spist frisk salat daglig, ikke noe problem med magen sålangt.
Jeg har funnet ut at den eneste som vet helt sikkert hva som passser meg best på ferien, er meg selv :) Så jeg har kost meg med litt lokalt øl, drukket champagne og kosa meg. Ikke mye, for det tåler jeg lite av og da tenker jeg ikke magemessig... ;P

Vi lever herrens glade dager og har det superfint!

Heaven sa for siden:

Spiste og koste meg, var innom dessertbordet bittelitt, hadde noen øl og drakk masse cola zero. Ikke gått opp noe, ikke gått ned noe :)

Ashley sa for siden:

Smart:) skal snart til england i påsken og da tenker jeg å gjøre noe i samme duren. legge igjen ris/poteter igjen på asjetten. ta en salat til lunsj. skulle få smake fish&chips for første gang mend a spiser jeg kun fisken. unner meg kanskje en øl, men skal ikke overdrive karbene der nede å ødelegge alt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.