< Tilbake til oversikten

Noen som vet dette ang havregrøt?

Hennni sa for siden:

Sitter og lurer på en ting...
Hvis jeg legger inn 200 g. havregrøt med vann på diett.no gir det 88 kalorier og ca. 14 gram karbo.

Men jeg tenker jeg brukte ca 4 ss til å lage den grøten , legger jeg inn det så blir det 175 kalorieb og 29 gram karbo.

Noen som kan hjelpe meg med å forstå dette??

Isåfall, tusen takk!

Cherry sa for siden:

200gr er MED vann, tsskjeien er tørr vare?

Hennni sa for siden:

200 gram med vann ja, men mengden det er laget eav er jo strengt tatt den samme???

Cherry sa for siden:

Nei ;)

ftdmia sa for siden:

Vei det du lager tørt, ikke med vann.

Hvis du er usikker er det ikke verre enn at kaloriene per 100 gram står utenpå havregrynpakken din og så regner du deretter.

Kitt sa for siden:

Hvor mye vann bruker du får å lage grøt av de 4 spiseskjeene, da?
Har du veid den ferdige grøten du lager med 4 ss?
Vet du hvor mye av de 200g med ferdig grøt som er gryn og hvor mye som er vann?

Hennni sa for siden:

ok, så da fører jeg altså opp 4 ss havregryn, ikke 200 gram ferdig kokt grøt da!

Hennni sa for siden:

Kitt; Forklarte meg sikkert dårlig... Men jeg tok 4 ss havregryn og en dæsj med vann... Tilsammen ble det 200 gram ferdig grøt! Det er da hodet mitt stopper opp og jeg ikke skjønner den store forskjellen hverken i kalorier eller karb innhold...

Kitt sa for siden:

Nå ble jeg forvirret også, men tallene på diett.no er ikke alltid til å stole på, da! Er derfor jeg aldri har giddet å bruek det, for mange variabler!:p
Er nok best som du sier, hold deg til å veie tørrvarene, så vet du i hvert fall hva DU har puttet oppi!:D

wollafruen sa for siden:

Du må tenke tørr vare. Vekten på grøten er inkl. vann, og vannet har jo ikke noen kalorier, karbs, proteiner eller fett.

En klut som har blitt våt veier mer enn en tørr klut, men det betyr ikke at den plutselig inneholder mer tråd/tøy enn en som er tørr.

Hennni sa for siden:

Mente jeg Kanskje hadde lest at man kokte bort noe næringstoffer..da kanskje karbo...men som sagt det var kanskje jeg hadde lest!

Takk iallefall for at dere tok dere tid til å svare!

marjusen sa for siden:

når du blander tørrvare med vann så vil jo automatisk karbo bli MINDRE pr 100 gram. Men om du spiser en skje med tørrvare eller om du spiser en skje med tørrvare utblandet i 1dl vann så blir jo den totale karbomengden den samme selv om den pr 100gram blir mindre.

Pøsh sa for siden:

Jeg erfarte da jeg hadde svangerskapsdiabetes at blodsukkeret steg veldig etter å ha spist havregrøt. Ble da fortalt at det skjer noe med havren når den blir kokt, på samme måte som gulrøtter.

nellie sa for siden:

Det skjer med det meste som blir kokt. GI stiger. Det er da man skal balansere det ut med noe proteinrikt og med litt fett. F.eks cottage cheese og en kladd med smør eller noe nøtter:) Og bruke store havregryn, som er fullkorn, isteden for små.

Havregryn vil påvirke blodsukkeret siden det inneholder ganske mye karbohydrater:)

Trolltika sa for siden:

En ernæringsfysiolog forklarte det med at sukkeret er lettere tilgjengelig for kroppen å benytte seg av i "myke" varer. Tenk bare på en banan. Det er like mye sukker i bananen enten den er moden eller ikke, men den brune bananen smaker mye søtere enn den grønne. Den grønne er hard, og den brune er bløt. Det blir ikke mer sukker i bananen når den blir overmoden, men sukkeret er lettere tilgjengelig for kroppen å ta opp.

Pøsh sa for siden:

Jeg ble litt skremt, så jeg holder meg unna ihvertfall i tilfelle :rolleyes:

Kira71 sa for siden:

Det er ikke så komplisert. På diett.no har de lagt inn en "gjennomsnitt-grøt". Det er jo ikke sikkert at den grøten har samme mengde vann som du har brukt. (Og det har den tydligvis ikke) Så det aller riktigste er om du legger inn mengde tørr vare.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.