Hvor mye vann bruker du får å lage grøt av de 4 spiseskjeene, da?
Har du veid den ferdige grøten du lager med 4 ss?
Vet du hvor mye av de 200g med ferdig grøt som er gryn og hvor mye som er vann?
Kitt; Forklarte meg sikkert dårlig... Men jeg tok 4 ss havregryn og en dæsj med vann... Tilsammen ble det 200 gram ferdig grøt! Det er da hodet mitt stopper opp og jeg ikke skjønner den store forskjellen hverken i kalorier eller karb innhold...
Nå ble jeg forvirret også, men tallene på diett.no er ikke alltid til å stole på, da! Er derfor jeg aldri har giddet å bruek det, for mange variabler!:p
Er nok best som du sier, hold deg til å veie tørrvarene, så vet du i hvert fall hva DU har puttet oppi!:D
når du blander tørrvare med vann så vil jo automatisk karbo bli MINDRE pr 100 gram. Men om du spiser en skje med tørrvare eller om du spiser en skje med tørrvare utblandet i 1dl vann så blir jo den totale karbomengden den samme selv om den pr 100gram blir mindre.
Jeg erfarte da jeg hadde svangerskapsdiabetes at blodsukkeret steg veldig etter å ha spist havregrøt. Ble da fortalt at det skjer noe med havren når den blir kokt, på samme måte som gulrøtter.
Det skjer med det meste som blir kokt. GI stiger. Det er da man skal balansere det ut med noe proteinrikt og med litt fett. F.eks cottage cheese og en kladd med smør eller noe nøtter:) Og bruke store havregryn, som er fullkorn, isteden for små.
Havregryn vil påvirke blodsukkeret siden det inneholder ganske mye karbohydrater:)
En ernæringsfysiolog forklarte det med at sukkeret er lettere tilgjengelig for kroppen å benytte seg av i "myke" varer. Tenk bare på en banan. Det er like mye sukker i bananen enten den er moden eller ikke, men den brune bananen smaker mye søtere enn den grønne. Den grønne er hard, og den brune er bløt. Det blir ikke mer sukker i bananen når den blir overmoden, men sukkeret er lettere tilgjengelig for kroppen å ta opp.
Det er ikke så komplisert. På diett.no har de lagt inn en "gjennomsnitt-grøt". Det er jo ikke sikkert at den grøten har samme mengde vann som du har brukt. (Og det har den tydligvis ikke) Så det aller riktigste er om du legger inn mengde tørr vare.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.