< Tilbake til oversikten

Fullstendig stopp i vekta! Kan noen se på kostholdet mitt?

sonjaera sa for siden:

Jeg begynte i januar og gikk ned 3 kilo ganske fort, men nå har det vært stopp i ca. en mnd.

Dette spiser jeg:

Frokost:

1 lavkarbobriks (oppskrift herfra) med smør, ost, skinke eller makrell i tomat. Litt agurk.
1-2 egg
Vann

Lunsj:

2-3 lavkarbobriks med ost, skinke, agurk. Bruker mye smøreost i lunsjen så da har jeg ikke smør på.
2 egg
Eller en omelett med ost, bacon eller skinke

Før jeg går fra jobb tar jeg meg gjerne en briks igjen med litt pålegg eller en rett i koppen med lite karber 3.35 gram pr. kopp.

Middag:
Kylling eller annet kjøtt (koteletter) med grønnsaker (blomkål/brokkoli) eller salat. Bruker gjerne litt rømme eller dressing. Spiser meg mett.

Kvelds:

1 briks med ost/skinke eller fisk av et slag. Eller litt tunfisk med majones, oliven, fetaost.

I tillegg til dette trener jeg styrke tre dager i uka. Da drikker jeg en proteindrikk rett etter trening.

Utskeielser:
Litt vin i helgene. En til to biter mørk sjoklade på en lørdag.

Hva gjør jeg galt? Hvorfor vil ikke vekta rikke seg NOE?? Er ganske frustrert her. Har vært så flink etter jul. Har lest masse om kosthold og trening. Trodde derfor jeg gjorde noe riktig denne gangen.

nellie sa for siden:

Det var svært så mye brøderstatter du spiser? Tror at å erstatte minst to av briksmåltidene med skikkelig mat er et greit sted å starte:)

Furine sa for siden:

Tenker som Nellie angåande maten. Blir mykje brøderstatning i løpet av dagen. Fjern det i første omgong, og sjå om ikkje det vil hjelpe.
Får du i deg nok væske i løpet av dagen? Drikk du lettbrus?

sonjaera sa for siden:

Jeg skal kutte ned på brødet fra i dag :)
Trodde ikke det var så mye siden det er svært lite karber i det. Jeg drikker aldri brus. Kun vann.

nellie sa for siden:

Det er ikke sikkert det har noe å si, men det er greit å prøve uten:)
Det er vanskelig å si uten å vite sånn eksakt hvor mye gram kjøtt osv du spiser, men spiser du kanskje litt lite også? Det kan godt rette seg opp hvis du lager mat isteden for brøderstattere, fordi at de inneholder ofte ikke så mye energi:)

Nerthus sa for siden:

Hva betyr "litt vin i helgene"? Ville kuttet alkoholen helt til du ser vektnedgang igjen. I tillegg synes jeg du spiser lite fett? Dette ser litt lavkalori ut for meg, sunt og fint, men altfor lite fett :)
Enig i å teste uten brøderstatninger en stund også - det kan være litt lite proteiner totalt i maten din - spis mer ordentlig mat som jentene her sier istedet :)

(Gjentar Nellie her en del ser jeg - hehe... må bety at vi er litt enige ;) )

sonjaera sa for siden:

Drikker kanskje for mye vin. Det kan bli 2-3 glass fredag og lørdag.
Nå trener jeg mye. Derfor var jeg litt redd for å få i meg for lite karber.
Skal lage meg en tunfisksalat i dag og erstatte endel av brødet med den fremover.

Nupsida sa for siden:

Hva er den koppen fornoe? :)

Nerthus sa for siden:

Det kan jo være hele grunnen til stoppet... kroppen forbrenner først alkoholen - så går den tilbake til fettforbrenningen så framt du ikke har spist særlig karbo. Så du risikerer og stoppe opp lørdag og søndag ihvertfall, kanskje enda mer avhengig av hvordan forbrenning du har. :)

Jeg må si at dette visste du vel egentlig selv også - alkohol stanser opp fettforbrenningen så lenge det tar og forbrenne alkoholen - det er ingen vits å lete etter ANDRE årsaker før du kutter alkoholen helt en periode :)

Treningsfrik sa for siden:

Jeg synes du spiser lite mat. Og med fare for å gjenta meg selv (og et par andre her også :-): Du spiser ALTFOR lite fett. Jeg ser du lever etter Atkins, har fått med meg at det er spesielle faser i den dietten, men jeg kan ikke noe om den så jeg svarer utfra vanlig LCHF.

før jeg ble gravid var jeg i ketose i flere mnd, ikke pga overvekt, men fordi jeg ønsket å øke prestasjonene på trening. Jeg trente 4-6 ganger i uka. Du trenger ikke karber for å trene. Når kroppen din blir vant til å bruke fett som energikilde er du ikke avhengig av karbo. Du slipper å spise innenfor ei viss tid før trening og etter ei stund vil du ikke lenger oppleve å være avgengig av å spise innefor ei viss tid etter trenig. Og du blir mindre plaget med melkesyre. Kroppen din vil i tillegg ha høye nivåer av anabole hormoner så du får bedre utbytte av treninga.

Du kutter ut smøret fordi du bruker mye smøreost? Her lukter det fettskrekk. Jeg ville brukt masse smør i tillegg til smøreosten.

Vær også varsom med proteindrikken hvis den er søt. Selv om den er søt av kunstig søtning så vil den for noen forhøye insulinnivåene noe som igjen fører til økt fettlagring/mindre uttak av fett.

Så mitt råd til deg, i tillegg til de gode som er kommet fra de andre, er å få inn mye mer kalorier i kosten din, og de må komme via fett, fett og atter fett.

Kroppen din trenger tilgang på fett for å forbrenne fett. Merkelig, men sant :-)

sonjaera sa for siden:

Confecta kyllingsuppe :)

sonjaera sa for siden:

Fikk nok litt fettskrekk når vekta stoppet opp og kuttet ned av gammel vane :) Begynner i dag med å legge mer fett inn i kostholdet.
Den proteindrikken er det under 1 karb pr. shake. Drikker den kun når jeg trener styrke for å få litt i kroppen rett etterpå.

sonjaera sa for siden:

Uff, ja visste det vel egentlig fra før. Det er bare så deilig med litt rødvin når helga endelig er her.
Går turer og trener i helger også for å kompensere. Tror nok det blir noen alkoholfrie helger frem mot våren.

Nupsida sa for siden:

Jøss, hvor får du den fra? :)

sonjaera sa for siden:

Har flere varianter på Meny. Veldig god kakao også.

Nupsida sa for siden:

Har smakt kakaoen før, den med 72% kakao. Den var knallgo! :) Bør kanskje kikke på den suppen og! Blir man mett av den?

sonjaera sa for siden:

Ja, jeg syns man blir mett, men ikke noe mer enn et lite mellommåltid.

Nupsida sa for siden:

Skal se om ikke jeg kan finne den på noen menybutikker her borte da :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.