Jeg er, etter 5 uker i ketose, inne i en periode der jeg virkelig ikke eier matlyst. Jeg er kvalm, og tanken på mat motbyr med. Skikkelig. Jeg mener selv jeg er flink til å variere kosten, men det er virkelig ingenting som frister :( Ellers har jeg det veldig bra, jeg synes virkelig kroppen fungerer bedre etter at jeg kuttet ut de raske karbohydratene enn den noensinne har gjort før :)
Jeg er tilhenger av å lytte til kroppen, og ta dens signaler på alvor. Så når jeg aksepterer perioder der jeg er mer sulten enn vanlig, kan jeg ikke også akseptere at kroppen har behov for mindre i andre perioder? Så sant det lille jeg får i meg er variert og "etter boka"?
Denne erfaringen har åpnebart satt i gang noen tankeprosesser hos meg - og jeg lurer derfor på deres synspunkter på dette ?
Det er fullstendig vanlig å miste matlysten en periode! :)
Jeg ble skikkelig forvirret da det skjedde, for det var jo liksom helt feil, men sannheten er jo at det er helt normalt!
Spis når du føler for det, men det er ikke nødvendig å presse i seg mat. Det går over likevel!;)
Desverre!:p
Og jo, det er deilig å ikke være sulten. Eller kanskje mer korrekt sagt; det er utrolig deilig å ikke tenke på mat hele tiden. Så da er det vel bare nyte det så lenge det varer :p
Men selv om jeg ikke blir sulten, så kjenner jeg jo at kroppen trenger næring. For jeg har rett og slett vært litt svimmel de siste to dagene, og hodepinen har vært dundrende. Så i dag har jeg drukket en avokado/limesmoothie, og bakt noen nøttemuffins som kan være med i veska når jeg skal på kveldsvakt senere i dag :)
Det høres bra ut! :)
Det jeg gjorde når jeg hadde det sånn, var å unne meg ulike ting som jeg kun brukte til fest og slikt ellers. Sånn som kanskje krem, eller en ekstra god middag! :) Ellers så er lette og lett tilgjengelig mat som nøttemuffins og sånnt og veldig bra :)
Jeg har hatt det slik i perioder. Og for meg fungerer det svært dårlig, fordi jeg blir slapp og grinete av det. Jeg mener at omkring 6 uker i ketolyse, økte jeg karbomengden noe (lå litt i laveste laget) og siden har det gått greit. Jeg er ikke nødvendigvis enig i "spis når du er sulten", fordi sultfølelsen er totalt endret, nå blir jeg bare slapp om jeg ikke spiser mine tre måltider om dagen. Frokosten er minimal, men nødvendig. I tillegg er jeg i full jobb og hvor enkelt er DET, dersom sulten plutselig slår inn midt i krevende arbeidsoppgaver langt fra eget kjøkken og med kun høykarbo-kantine å ty til ? Nå føler jeg at det meste går greit, jeg klarer tilogmed å trene rett etter arbeidstid uten "påfyll" i forkant. Der måtte jeg prøve meg frem. Lykke til ! :D
Jeg har heller ingen matlyst, men går og småspiser gjennom dagen, og har hittil unngått hodepine, svimmelhet osv. Jeg vet av erfaring av jeg må passe på så jeg ikke stopper og spise, så småspising fungerer. Når jeg legger sammen det jeg har spist i løpet av dagen, så har det alikevel blitt litt :-) Lykke til videre
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.