< Tilbake til oversikten

Sunt fett

Newstart sa for siden:

Hva er egentlig sunt fett og hvor finner jeg det?
Raps,oliven og soya oljer er vel sunt fett.:confused:

Furine sa for siden:

Reint smør, og kaldpressa raps- og olivenolje er greit. Samt feitt kjøt, feit fisk.
Soya held eg meg langt unna.

TigerTove sa for siden:

I utgangspunktet er vel ikke fett usunt før det blandes med karbohydrater.. Men hvis du leter etter flerumetta fett finner du mye av i bla fisk, nøtter, frø, avokado. Alt fett som ikke blir hard i kjøleskapet :)

Zincite sa for siden:

Personlig tror jeg mest på naturlig fett, som vi har gjort lite med for å "framstille". Så fett i ren naturlig mat - kjøtt, fisk, avocado, nøtter, eggeplommer, oliven... Smør og kokosfett er sunt.
Mange planteoljer er fremstilt under mye trykk og eller varme. Og gir ofte mere omega6 i forhold til omega3 enn jeg mener er sunt. Omega6 er betennelsesfremmende, omega3 kan være med og dempe betennelser.

Ikke så lett å vite alltid med fett, det er mye forskjellig informasjon å lese. Mye ganske motstridende.
Jeg tror som sagt på naturlig. Smør går inn i den bolken, det er ikke mye rart som foregår ved kjerning :)

Nerthus sa for siden:

Med unntak av transfett anser jeg ikke fett for å være usunt - ikke en gang med karbo, men det kan da gi fettlagring istedet for fettforbrenning - men det er jo ikke fettet sin skyld ;)

Kitt sa for siden:

Dette sier ernæringsdamen her:

Nerthus sa for siden:

Faderrullan Kitt - må jeg virkelig se på omega-6 inntaket mitt med min helsetilstand altså? ;) Heldigvis ligger det på diett.no for tida - så jeg finner vel utav det der. Tar omega-3 tilskudd da...

Må vel begynne og lage majonesen selv også da... er jo vokst opp med hjemmelaget majones - min far er genial på kjøkkenet!

Newstart sa for siden:

Takk for svar alle sammen. Dette var veldig informativt. Har mye å lære skjønner jeg. :p Sånn som for eks olje. Trodde så lenge det hette olje så var det sunt jeg. Så feil kan man ta.:)

taraquin sa for siden:

Gammel tråd, men et lite innspill Kitt: Solsikkeolje kan kaldpresses og har en variant (hgh oleic: etter hvilke type solsikkeblomster som brukes) som inneholder 9,5% mettet, 83,5% enumettet og 3,5% flerumettet omega 6. Denne oljen inneholder desidert mest enumettet og minst omega 6 av alle oljer unntatt kokosolje såvidt jeg kan se. Desverre er en god del av solsikkeoljen varmpresset og den varianten med mye flerumetta fett og ikke egna til matlaging eller som mat overhodet. Om man kjøper kaldpressa solsikkeolje er high oleic faktisk bedre enn oliven og rapsolje grunnet svært lite omega 6 og svært mye enumettet fett :) Ingen regler uten unntak. Soya og maisolje er det desverre værre med.

smgj sa for siden:

Ah - N Y D E L I G

Da går det altså an å få til majones med enda mildere smak enn man får ved 2. press olivenolje, altså... (Jeg bruker kaldpresset, men ikke extra virgin siden EV er så sterk på smak. Kaldpresset rapsolje blir for sterkt for oss...)

Edit:
Men jeg får et lite etisk problem ser jeg - da dette er GMO-vare
www.life-enhancement.com/article_template.asp?ID=288

FrkMarge sa for siden:

Blir bare mer og mer forvirret av dette jeg....
At omega3 er sunnt har jeg skjønnt, derfor drikker jeg tran, men jeg har da alltid trodd at flerumettet var sunnest???
Jeg har også skjønnt at transfett er usunt, derfor steker jeg bare i smør eller rapsolje for det skal tåle steking, sant?
Og hvorfor er cocosa så sunt når det er mettet fett? Er ikke mettet fett minst sunt av de naturlige fett-typene?

Kavli majones er laget rapsolje :)

Bestemamma sa for siden:

Morsmelk består av 50% mettet fett....

Bestemamma sa for siden:

Skal alltid være en hake ved alt... Tro om de får solgt den genmodifiserte olja si til noen da?

lifejack sa for siden:

Nå er det ikke bare mengden omega-6 det går på, men også forholdet mellom omega-3 og omega-6, og her ligger solsikkeolje på ca 1:19 (mulig det varierer litt), mens f.eks. rapsolje ligger på ca 1:2.
Dette behøver forsåvidt ikke ha så fryktelig mye å si på et bra lavkarbokosthold, hvor vi ofte kan få i oss nesten mer omega-3 enn omega-6, så går sikkert helt fint å bruke litt non-GMO kaldpresset solsikkeolje som del i et variert kosthold:)

smgj sa for siden:

Sant, men har man sykdommer i den autoimmune familien så kan det være greit å være forsiktig med omega6 uansett. Hvor mye man bremser må jo hver og en finne ut av. :)

lifejack sa for siden:

Ja, tror nok det er veldig individuelt hvor mye hver og en tåler av både det ene og det andre, så man får bare utforske og finne ut av hva kroppen fungerer best med ved å prøve og feile litt. Foreløpig har jeg heldigvis ikke merket noe negativt ift de autoimmune sykdommene og inntak av rapsolje:)

taraquin sa for siden:

smgj: Du kan jo teste mid-oleic varianten da :) www.ehow.co.uk/info_8390793_difference-higholeic-midoleic-sunflower-oil.html den er naturlig gjennom hybridisering mellom ulike varianter av solsikkeplanter. 9% mettet, 25% omega 6 og resten enumettet.

Lifejack: Helt enig, men jeg mener mengden har jo mye mer å si enn forholdet, olivenolje (soyaolje komme vell bedre ut på ratio, men innhold av omega 6 pr 100 gram er 10 ganger høyere enn i olivenolje) kommer elendig ut der, men inneholder svært lite omega 6 og gjør at du får i deg lite uansett, det skal lite overskudd av omega 3 i andre matvarer til for å nulle det ut. Hvor mye omega 6 du sitter igjen med pr 100 g betyr mest for meg, men såklart hjelper det betrakelig om omega 3 innholdet er bra som i f.eks rapsolje. Såklart gjør det ikke noe om du inntar 2 g omega 6 i form av solsikkeolje om du den samme dagen får i deg 2 gram omega 3 fra feit fisk. Det er for stort inntak av omega 6 over tid i en rekke matvarer som er problemet og der er vi vell helt enige :) Du finner svært lite mat som i utgangspunktet er i balanse, feit fisk og linfrøolje har jo alt for mye omega 3 sammenligna med 6 om man skal se på forholdet dem i mellom. Og inntar man f.eks noen kilder med GLA som virker antiinflammatorisk så er ikke et misforhold så ille heller :) Eks oljer som nattlysolje og hampolje.

Vi har ei med leddgikt i nær familie. Før tipper jeg ration hennes var 1:10, nå er den vell 1:2. Fjerna alle soya (majones, kaviar og olje), solsikke (unntatt high oleic), maisolje, margarin-produkter og bytta de mot rapsolje (kaldpressa stort sett samt noe fra majones og kaviar), olivenolje, bremykt, kokosolje og inntar en god del mer omega 3 fra selolje og fisk enn før. Sambo er kvitt atopisk eksem og astmaen min har roa seg betraktelig :)

FrkMarge sa for siden:

GLA?
Hvilke naturlige kilder har vi til det?
Antagelg hadde det optimale vært å spise de matvarene som er rike på de ulike fettsyrene i et mengdeforhold som gir oss balansert inntak av fettet, men finnes det noen "oppskrift" på hvordan man gjør det?
Fx hvilke matvarer som inneholder hvilken olje hvor mye av ulike matvarer som er lurt å spise?

AntoniaM sa for siden:

Hva med overskuddsfett fra steiking i ovn? Jeg stekte en ribbe for ikke så lenge siden og fikk masse deilig fett i langpanna. Og når jeg steiker kylling blir det også en del overskuddsfett.

Kan dette brukes neste gang jeg skal steike noe?

smgj sa for siden:

Ja. :) Fin smak blir det også.

AntoniaM sa for siden:

Ja, det er blir det - deilig!

taraquin sa for siden:

FrkMarge: Hampolje, nattlysolje, hampfrø, spirulia og noen flere. Hampolje er super i matlaging, kan anbefales. De andre er litt mer sære matvarer.

Å spise mange rike omega 3 kilder (fet fisk, linfrøolje, økologisk smør, økologisk kjøtt, økologiske egg, rapsolje) og unngå de værste omega 6 fellene i større kvanta vil nok gi deg en ok balanse.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.