< Tilbake til oversikten

Angående sukrin

hekas sa for siden:

Når det gjelder sukrin, så er karbohydratinnholdet 100 pr 100gram, altså blir det 1 pr gram, men så står det på pken at det ar karbo som ikke påvirker blodsukkeret, men bl.a Ulrika Davidsson skriver at det er 0 karbo i sukrin, derfor lurer jeg på, behøver man ikke regne med de karbene som er i sukrin da, ettersom hun opererer med at det er 0, og at det ikke påvirker blodsukkeret?

Zillah sa for siden:

Reint kjemisk er det eit karbohydrat. (Det er ikkje fiber, protein eller feitt.) Men det er i ein slik form som kroppen ikkje kan nyttiggjere seg. Det er eit såkalla sukkeralkohol som heiter erytriol og opptas ikkje i tarmen og påverkar ikkje blodsukkeret. Så sjølv om det teknisk sett er eit karbohydrat, er det i praksis ikkje det, og du treng ikkje rekne med dei.

(Merk at dette ikkje gjeld for alle sukkeralkohol, sukrin er spesielt i så måte.)

hekas sa for siden:

ok, tusen takk

hekas sa for siden:

er det da ubegrenset hvor mye sukrin en kan spise pr idag? og behøver men ikke regne noen karbo for det i det hele tatt, som f.eks når det blir brukt i baking?

lifejack sa for siden:

Klarer visst ikke la være å pirke litt her. Sukrin blir faktisk tatt opp i tarmen i stor grad, men utover dette, så stemmer det som du sier at kroppen ikke kan nyttegjøre seg dette molekylet, og det skilles uforandret ut i urinen.
Dersom man spiser store mengder, vil endel ikke rekke å bli tatt opp i tarmen, og da vil man kunne oppleve lignende symptomer som ved de fleste andre sukkeralkoholer (les: luft i magen, diaré etc).
Til TS: Det er ingen som hindrer deg i å bruke ubegrenset med sukrin, men hvor bra det er i det lange løp, er heller usikkert. Alt med måte, tenker nå jeg.
On a side note: i endel land blir sukrin (eller erytritol som det egentlig heter) oppgitt til å inneholde ca 20kcal pr 100g:)

Zillah sa for siden:

Bare pirk du, lifejack. Eg kunne sikkert vore meir nøyaktig. :)

Labomba sa for siden:

:eek:

Det kan jeg skrive under på!! Spiste 6 biter av marsipan med 70% sjokkis og peanøtter på i går kveld, og nå springer jeg på toa`n hele tiden. Ikke smart:o
Testet sticksen i går før jeg la meg, og nå, og den er mørklilla. Altså ingen negative utslag annet enn i wc:(:) Lærer så lenge man prøver, så det gjør jeg ikke igjen.

Kanskje sa for siden:

Tenker på dette med sukrin. Er flytende natreen mer konsentrert enn sukrin? bruker lite sukrin selv, fordi det har sånn skarp isende smak på tungen. Natreen gir bedre smak, men er mindre bra for kroppen. Men om jeg bruker noen dråper natreen, tilsvarer det da mange skjeer med sukrin?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.