Jevnt de fleste er i ketose ved 15-20 grams daglig karbohydratinntak - da er det ikke noe poeng i å gå lavere, det er ikke en regel at mindre karber = mer vekttap. Dessuten fremheves jo ofte at man helst skal ha næringsstoffene fra den mengden grønnsaker.
Det er dog ikke farlig å spise mindre karbohydrater. Noen lever på såkalt "nullkarbo" og har det helt topp (jeg gjør det selv, i perioder - oftest er vel inntaket mitt på 5-10 gram karbohydrater om dagen) - men andre igjen opplever at vekttap uteblir / helsetilstanden er for dårlig dersom de ikke får i seg mer karbohydrater.
Så svaret er - nei, det blir ikke nødvendigvis for lite karber sånn helsemessig, men dersom du skal følge Ketolysekuren bør du tilstrebe å følge dens anbefalinger. :) Dersom du etter noen uker observerer problemer, kan du vurdere å øke eller minske karbohydratinntaket. (Det er vanlig å være slapp og dårlig de første par ukene, i overgangsperioden, men dersom det vedvarer mye lenger enn dét, bør noe endres.)
Okey. Takk for raskt svar :) Det var vel slik jeg trodde. Merker nå i begynnelsen at jeg har litt "noia" for mat med karbohydrater og vil helst finne produkter som har tilnermet null.. Men dette går seg nok til. Har tidligere vert grete roede slanker så jeg har brukt litt tid på å venne meg av den indoktrinerte filosofien om å telle kalorier, og ler for meg selv når jeg tilbereder maten min med alt annet en lettprodukter.
Så har jeg lite spørsmål til. Fikk Boken i posten i går og har alt rukket å lest igjennom den. Der sto det noe om karbohydrater og kostfiber.
Forsto jeg det riktig at dersom f. eks et knekkebrød inneholder 6 g karbohydrat og 4 g gram kostfiber, så kan jeg trekke kostfiber fra karbohydratene og få det reelle karboinnholdet? (tallene er oppdiktet) Altså i dette eksempelet blir det 2 g karber i stedet for de oppgitte 6 g?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.