< Tilbake til oversikten

Interessant erfaring med blodsukker

Matglad sa for siden:

Jeg hadde noe venninner på besøk i går og laget en lavkarbokake, sjokolademoussekake. Kaka var laget med 70 % sjokolade, kremfløte, nøtter og sukrin. Den ble helt nydelig og selv mine ikke lavkarbovenninner likte den også.

Selv var jeg veldig forsiktig og tok bare et bittelite stykke. Litt senere på kvelden da mannen kom hjem og skulle smake, tok jeg en bitteliten bit til sammen med han (siden den var så god). Nå har jeg ikke smakt noe søtt på veldig lenge og blei skikkelig overraska. Etter det siste stykket reagerte kroppen voldsomt. Blodsukkeret svinga skikkelig, jeg ble kvalm og jeg ble kald samtidig som jeg svetta. Lå rett og slett rett ut på sofaen og skalv.

Det er mer nydelig kake igjen i hus, men det blir ikke mer kake på meg. Trodde ærlig talt ikke jeg skulle reagere sånn på en lavkarbokake. De to små stykkene jeg tok tilsammen, var mindre enn et vanlig kakestykke.

Jeg fikk i hvert fall en påminnelse om at det fremdeles er en utrolig dårlig ide å spise høykarbokaker for å være "høflig" ovenfor andre. Når jeg kan bli så dårlig av en relativt lavkarbokake, tør jeg ikke drømme om hvordan jeg ville reagert på vanlig kake.

Så for meg var den søte svie lagt høyere enn fornøyelsen med kaka. Når jeg vet jeg kan bli så dårlig av noe, får jeg heldigvis helt avsmak. Så resten av kaka blir gitt bort.

Noen andre som har reagert like voldsomt på selv en lavkarbokake?

Nerthus sa for siden:

Du vet jo ikke hva i kaka du reagerte på... jeg kan få slike reaksjoner av feks atkins og/eller lettbrus... men ikke bestandig :) Vet bare at jeg tror jeg ikke tåler jevnt inntak av aspartam ihvertfall - så jeg har pausedager innimellom :)

Rin sa for siden:

Jeg har reagert spesielt negativt på ting med mye sukrin, tror jeg. Ellers er jeg ikke så ømfindtlig, jeg tåler feks å stjele meg en teskje(!) av samboerns krokanis, uten at det påvirker kropp eller humør noe videre. Så definitivt sukrin som er synderen, for min del...

lillemeg88 sa for siden:

jeg reagerer også på sukrin, ved at jeg blir dårlig i magen :/ rart egentlig, virker som alle tåler det såå bra! kan være fordi jeg brukte EKSTREMT mye en periode..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.