Har nå brukt opp snart en toalettrull i dag - og begynner å få kommentarer på at toalettrullene forsvinner fortere enn vi rekker å henge dem opp ...
Begynte i forige uke igjen på ketolyse etter å ha hatt en planlagt sprekk en uke pga depresjon :(. I slutten av forige uke, så kjøpte jeg noen atkinsbarer som var sinnsykt gode, men fulle av maltitol - og resultatet ble selvsagt diare ... ok, det var jeg klar over. Men nå er problemet at diareen stopper ikke.
jeg har holdt på mange dager nå med først litt normal avføring, så flytende med klumper, og så til slutt bare farget vann.
Gult på farge. Og lukter eiendommelig vondt, og gjør meg sår en viss plass etter noen gangers løping :rodme:
Når den er litt fast, så er den veldig lys brun, og litt flytende.
Nå i kveld har jeg vært på do minst tre ganger i timen - minst ... i følge kjæreste - og det er så ille at jeg bare spretter opp og løper på do med beina i kryss og kler av meg på veien , før jeg omtrent stuper inn på badet og når toalettskålen i siste liten. Så bare fosser det ut av meg, :rodme: og jeg forstår ikke hvor alt kommer fra, skulle tror jeg hadde drukket minst 20 liter av gul saft ... men jeg har altså ikke det. Drikker svak funlight stort sett, og ikke kjempemasse.
Har tatt Imodium et par dager, for å få orden på dette, og det stopper diareen sånn midlertidig så jeg kan ut og handle f.eks - men så er det påan igjen dagen etter, eller timer etter.
Synes det er rart at det har holdt på så lenge, og at det ikke gir seg.
Fant dette på forumet da jeg søkte på emnet:
Gul Er avføringen gul, rennende, fet og ekstremt illeluktende skal du kontakte lege. Det kan tyde på problem med bukspyttkjertelen, galleblære eller leveren, som normalt skal hjelpe kroppen med å fordøye fettet vi spiser.
Fettholdig Fettdråper i toalettskålen kan være et symptom på cøliaki (sykdom som fremkalles av gluten og fører til at tarmtottene i tynntarmen ødelegges) og flere andre sykdommer. Se under gul avføring. Sjekk hos legen.
Diaré Skyldes ofte virusinfeksjoner, matforgiftning eller bakterier. Mikroorganismer irriterer slimhinnen i tykk- og eller tynntarmen og væskeinnholdet i avføringen blir for stor. Det er viktig å erstatte væsken ved å drikke mye. Oppsøk lege om du blir dehydrert, får blodig diaré eller hvis avføringen inneholder puss og gult slim. Det samme gjelder hvis du har kronisk diaré, som ikke går over etter noen dager. NB: Vær svært obs når små barn får diaré. De blir lettere dehydrert og må oftere på sykehus for å få tilført væske.
Bløt Dette betyr at kroppen ikke suger opp væsken i avføringen og kan enten skyldes at du spiser usunt, eller om det er et regelmessig problem, at du har en matintoleranse mot for eksempel laktose. Sjekk hos legen. Forsøk også å øke fiberinntaket og spise næringsrik mat.
Harde kuler Dette tyder på at fordøyelsen din er treg, og at du har for lavt inntak av fiber og vann. Spis derfor ting som svisker, linfrø, frukt og villris. Unngå lette karbohydrater og sukker.
Har i perioder nesten forstoppelse - men så ender det med diare da, når det liksom løsner opp ..
Noen som har tanker om dette, bør jeg til legen, kan jeg prøve med magebakterier? Idoform? noe annet?
Blir gal av å ha det slik - det er ikke alle steder man har toalett, føler meg fanget inne for tiden ..:(
Må legge til at jeg også er veldig oppblåst, og at det liksom skvulper i magen min. Løper på do nå oftere enn tre ganger i timen, i kveld gjerne hvert 10 - 15 minutt, men så kan det gå litt lenger tid, før det er påan igjen.
har før jeg begynte på ketolyse hatt masse problemer med magen - smerter, forstoppelse og diare .
ja, jeg spiser, er ikke dårlig fysisk, og har ikke magesmerter . det bare renner utav meg.
Tok en imodium nå, for det går ikke an å løpe på do slik som dette. men den stopper det jo bare midlertidig.
Hvis jeg hopper av ketolysekuren, og spiser loff- ødelegger jeg ikke alt da? tar jo tid å komme i gang igjen?
Har hatt slike dagar eg også, men ikkje over lang tid. Eg har hatt slike "byger" inn i mellom, ofte dersom eg har ete ein del feitt (og gjerne då lite grønsaker). Eg prøvde meg på Skaldemann ei stund, det gjekk ikkje, då hadde eg samme problemet som du.
Ta heller idoform enn imodium. Eg tok også imodium, for det er berre det eg får tak i her nede. Idoform skal visst vere betre, ikkje berre stoppe magen. Elles har eg hjelp i fiberhusk utblanda i vatn. Det smakar høgg, men det funkar. Om du er usikker på om noko er gale, ta med ei prøve til legen og få det sjekka.
Kva et du før slikt hender? Er du inne i ei stressperiode? Eg trur nemlig eg har litt stressmage, at eg får akuttrompe når det er mykje stress.
Håper det kjem seg snart, eg veit veldig godt at det ikkje er moro, dette.
Eg hadde magetrøbbel for nokre veker sidan. Legen sa eg skulle ete toast med ost, men eg greidde å halde meg lavkarbo. Laga mitt eige brød (flatbrød i omnen) av diverse lavkarbogreier. Eg ville ikkje kræsje på trynet i lyst brød, for då veit eg at det vil bli ei runde med æsj og kvalme for å kome tilbake der eg var.
Eg har det også sånn i periodar, hadde det før eg begynte på lavkarbo også. Så forsvant det lenge, men no når eg forsøker å ete Skaldeman 50+, så er det blitt sånn igjen. Lurer litt på om det er fordi eg et så lite grønnsaker og masse feitt.... Kanskje eg skulle innføre litt meir grønnsaker i kosten? Blir jo sånn viss eg får i meg for masse melkemat, men nå har eg jo kutta ut meieriprodukt bortsett frå ost og smør... Kan uansett vere lurt å ta seg ein tur til legen, då får du jo sjekka opp i ting! :)
Jeg har spist hjemmelaget lavkarbobrød mandag og i går, type Karins mitt beste brød. kan hende jeg reagerer på det?
i spist i dag avokadosmoothie med tyrkiskyoughurt og fløte, kokte egg, backon, brokoli og ostesaus. og så lavkarbopizza rester fra i går.
Kan hende fløten trigger det siden det er melkeprodukt.
prøvde å drikke litt pepsi max nå i kveld, fikk beskjed at det kunne hjelpe på diareen, ellers drukket svaaaak funlightsaft.
Jeg vil tro at du har en matintolleranse av noe slag, matforgifting av noe slag eller noe annet skummelt.
Siden at det bare renner ut av deg, så tror jeg ikke du legger på deg om du spiser litt loff og banan altså, men vil du absolutt holde deg lavkarbo så kan du jo, selv om du er dårlig, prøve å bake deg jukseloff.
Personlig ser jeg ikke helt poenget om man er rååådårlig å absolutt skal holde seg til dietten sin, da jeg syns det er viktigere å bli frisk. Men det er jo opp til hver enkelt å avgjøre hva som er best for dem.
Galletømming kanskje? Inntak av mye fett aktiviserer galle på en helt annen måte enn vanlig karbomat. Plutselig, kanskje heller endelig, har galleblæren en grunn til å tømme seg, det er sånn man fordøyer fett. Men det virker som det har løpt løpsk hos deg.
Du må nok kutte alt fett en stund og reintrodusere sakte. Og jeg tenker det for jeg synes du virker opplagt når du skriver. Jeg sambor med diffus magediagnose og det høres kjent ut fra oppstarten.:rolleyes:
Prøv med bløt ris, kokt med for mye vann og få i deg litt av kokevannet.
Blåbær er stoppende også. Og Farris og eplemost el juice er en klassiker, sånn 3/1 omtrent.
Denne gule diareen er igrunnen blitt en normaltilstand for meg. Utrolig slitsomt. Holder på å utredes for å finne en årsak til hvorfor det er sånn...har vært plaget med magen i årevis. Men gulfargen er av forholdsvis ny dato. Har ingen andre råd å gi enn å drikke mye, og komme deg til legen.
takk for rådene folkens, setter stor pris på det :)
Skal sjekke om vi har loff i huset, så får jeg bremse ned på fettet, til magen er i orden, og så begynne sakte igjen.
Blir litt frustrert, for jeg har jo sååååå lyst å få til dette lavkarbolivet riktig - vil ned ivekt og få en sunn kropp , vil, vil, vil !!! men det nytter jo ikke å fortsette slik som dette
Jeg ville tatt kontakt med legen også... jeg synes det er rart du ikke har ringt legen for lenge siden - et par dager er min grense for omgangssyke mm uten å kontakte legen...Skummelt og ta immodium når du ikke vet hva det er - er det en infeksjon jobber kroppen med å få det ut og immodium stopper dette - dog kun for en kort tid.
Fiber øker hastigheten på ting - så jeg ville ikke spist lavkarbobrød med mye frø og fiber generelt. Loff kan fungere. Jeg ville også drukket farris eller fått i meg sånn gugge fra apoteket så du ikke blir syk av væsketapet (hva heter den igjen da? Sånne med mineraler og elektrolytter man blander i vann ved langvarig diare).
Jeg har også laaang erfaring med diare - pre-lavkarbo pga chrons, og du har min fulle medfølelse! Hvis du ikke allerede har gjort det - ring legen din så snart som mulig, dette må du få sjekket ut!!
jeg er liksom så vant med diare fra før, at jeg kommer ikke på å ta kontakt med noen lege. har hatt problemer med magen de siste 16-17 årene, luft, smerter og diare
Men hadde jeg vært kvalm og dårlig og hatt magesmerter så hadde jeg nok gjort det. Men slik det er nå så føler jeg meg helt fin - det er bare magen som lever sitt eget liv og absolutt ikke er fin.
Ser ut til at Imodiumen midlertidig har stoppet opp i elendigheten, har ikke vært på do siste timen.
hva med å ta Idoform hver dag, det skal jo være bra for magen?
er ikke hjemme nå, så jeg får ikke kommet til legen min, da blir det legevakt i såfall, og føler meg liksom ikke "syk" nok ?
Ser det an til i morgen, og så skal jeg prøve å kutte melkeproduktene i morgen, for de kan jo trigge magen mer. har i perioder ikke tålt melkeprodukter men det har gått fint på lavkarbo så lenge jeg ikke har brukt for mye, og har nok kost meg med for mye fløte det siste.
Hvis du har hatt mageproblemer i så mange år - har du vært innom legen med dette og bedt om utredning? Autoimmune sykdommer som chrons, ulcerøs colitt men også "irritabel tarm" - eller cøliaki/laktoseintoleranse er jo ting man vil tenke på.
Jeg var plaget med diare i to år før jeg endelig kom meg inn til gastro for kolonskopi hvor de så og påviste chrons. Jeg er heldigvis blitt 95% kvitt diare og magesymptomene på lavkarbo. Reagerer kraftig på maltitol (blir stygg-syk) og vanlig sjokolade, i tillegg til en bit vanlig vaffel... :rolleyes:
Få ihvertfall i deg farris eller det stoffet jeg snakket om fra apoteket så du ikke får problemer med den voldsomme væsketapet, og lytt til kroppen. Jeg vil gjerne høre hvordan det går med deg når du får kommet deg inn til legen hjemme - jeg har seriøst så mye medfølelse med deg at du aner ikke... KLEM!
Har nevnt for leger før at jeg har problemer med magen, og var til indremedisiner for mange år siden da jeg gikk på videregående. der prøvde vi ut ulike matvarer for å se om jeg ble bedre/dårligere. Eneste jeg oppdagde da var at jeg ikke tålte melk bra. så i mange år så lot jeg være å drikke melk og bruke det i mat, ungikk kaker, fløte og is ... Men så begynte jeg gradvis med det igjen.
Da jeg startet opp på lavkarbo i januar, så begynte jeg igjen å bruke mer av slikt, i form av fløte, rømme og CF. Og det er kanskje det jeg reagerer litt på.
Er desverre pyse, og legeredd, så jeg har ikke latt noen få stappe slange i meg, verken i ene eller andre enden, og det er jo det som må til for å finne ut av ting ...:rodme:
Så derfor er jeg litt på stedet hvil ... vet at jeg reagerer på noe, får lett diare , men vet ikke hva som gjør det. bare det å være hos venner og lage mat og spise, eller bestille pizza, kan føre til at etter en halvtime, så måtte jeg begynne å løpe på do med magesmerter og diare...... Dette ble bedre på mine to månder med lavkarbo - selv om sprutdiareen også da kunne komme en gang i uken kanskje .......
men synes det er mye å holde på over en uke, slik som nå ...
Det kan jo være meieriproduktene... eller det kan være andre ting. Hvis du er litt pyse - så finnes det mange måter og gjøre undersøkelser på i dag. Du kan kreve narkose til og med om du synes det er for vanskelig og gjøre det "edru" eller med avslappende.
Du skal ikke ha det slik, det er ikke sånn det skal være - og livet er mer enn å ha full oversikt over hvor nærmeste toalett er, I know - jeg har full oversikt også hehe.
Ta deg ihvertfall en prat med legen om all diareen og magesmertene, det går ikke over om du ignorerer det. Jeg har en venninne som ignorerte forstoppelse i mange år uten å gå til legen, og hun hadde også chrons... (JEG fikk skylda haha - fordi JEG fikk diagnosen først og ba henne gå til legen da jeg hørte hun plagdes med magen ).
Vet du, jeg grudde meg sinnsykt, men du ligger ikke med baken i været. Du får en snæksy bukse med "fransk åpning" (jeg husker jeg hadde MER klær på meg under undersøkelsen enn da jeg kom - det var nemlig midtsommer og jeg hadde skjørt og topp på meg...). Du ligger på siden akkurat når legen fører inn slangen, så får du ligge på ryggen og ingenting vises, legen har bare hånden under beina dine og håndterer slangen. Alle ser på skjermen som henger OVER deg... En hyggelig sykepleier sitter ved siden av deg og holder deg i hånden om nødvendig ;) Dette gjør de mange ganger hver eneste dag og det var veldig greit og gjennomføre. Litt ubehagelig, men ikke uoverkommelig. Noen har litt mer vondt underveis enn andre, spesielt når slangen skal rundt "svingene", men du får både beroligende om du mener du trenger det og jeg er ganske sikker på at du får narkose om du mener deg helt i vranglås. I USA gjør de slikt stort sett med narkose fant jeg ut etter og ha lest litt på nett.
Jeg opplevde det som så verdig det går an å få det med en slange i rumpa ler - så SÅNN sett trenger man ihvertfall ikke grue seg :)
Ja, undersøkelsen er ikkje så fæl som ein tur, eg gjorde det sist fredag! Ta kontakt med legen din! :) Og tenk så letta du blir når du får orden på det!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.