< Tilbake til oversikten

Tror ikke det er meningen at jeg skal ned i vekt

Klistine sa for siden:

Huff.. hva enn jeg prøver på, så går jeg ikke ned i vekt. Og det holder på å gjøre meg gal!

Har helt siden Januar lagt opp livsstilen min, og trent ofte. Startet med å spise typisk sunn mat. magre produkter, frukt osv - telle alt. Det gikk dårlig. Gikk opp 3 kg. Da innså jeg at jeg måtte snu dette og gikk over til lavkarbo/ketolyse.

Første uka gikk jeg ned 4,5 kg. Det er nå snart 4 uker siden, og siden den uka har jeg gått opp 1,4 kg!!! Nå drakk jeg riktignok ca 2 dl øl på lørdag, så hvis vi regner før det så var det 1,1 kg...

Idag veier jeg 83,5 - var 82,1 på det minste og jeg er ca 167 høy.

En typisk matdag for meg

Frokost: 2 stekte egg i fett + en halv/hel pakke bacon - kommer ann på sulten
Lunsj: 1-2 lavkarboskiver med majones og egg, eller annet pålegg. F.eks majones, fårepølse og agurk.
Middag: Alltid noe med kjøtt, fett og grønt. F.eks igår spiste jeg 1,5 hamburger med ost på. Og blomkål og brokkolimos.

Innimellom spiser jeg en atkinsbar eller en halv cloetta. Kanskje 1-2 ganger i uken.

Trener ca 2-3 dager i uken (ble ingen i uken som var) da er det spinning og styrke som gjelder.

Kan noen berolige stakkars meg, å fortelle meg hva jeg kan gjøre for å fortsette vektnedgangen? Har som mål å klare -8 til (blir vel 9 nå som jeg har gått opp) før sommerferien 18 Juni.... Med dette tempoet ser det ut som jeg må dra feit til Hellas...!!

Aline sa for siden:

Kan være at du må kutte helt ut cloetta og atkins, det er iallefall verdt å prøve :)
Noen av oss går saktere ned. Kroppen har kanskje endel å ordne opp i før den prioriterer å brenne fett :)
Jeg har gått ned tre kilo på 11 uker. Men det går iallefall nedover :ja:

Måler du deg? Jeg vet om flere som krymper i omkrets uten å miste gram om de trener mye. Størrelsen er tross alt viktigere enn vekta :)

Klistine sa for siden:

Ja, det kan jeg prøve på.. Første gang jeg spiste cloetta var igår da, så er mest atkins det pleier å gå i. Trodde ikke det skulle være så farlig, går jo ikke ned de dagene jeg ikke spiser den heller.. :p Kjøper den som regel på vei til jobb for å ikke bli sulten før jeg kommer hjem.

Ja, jeg måler meg også, og jeg har gått inn litt i cm.. 5 cm rundt midjen og 4 rundt hoftene.. Ingenting rundt magen, og lårene som er mine problemområder...

Føler meg jo bedre i kroppen, og føler meg sunn selvom jeg stapper i meg alt dette fettet - noe jeg ikke trodde var mulig. Så jeg trives med kostholdet, men det er jo litt demotiverende å se at det går OPPOVER ennååå liksom :(

Nerthus sa for siden:

Måling anbefaler jeg også :) Har du mens nå også? Jeg går glatt opp 2 kg i forbindelse med mens...

Noen bruker litt lengre tid enn andre på å komme igang med fettforbrenning, og spiste du magert og lavkalori pre-lavkarbo start kan det vel hende kroppen din må overbevises om at det er NOK mat nå :) Tror ikke du har lagt på deg fett altså - det er nok mest sannsynlig vann

Drikker du nok vann?

Klistine sa for siden:

Har ikke hatt mens på 2 år jeg.. Går på p piller der en (ganske heldig spør du meg) bivirkning er å miste den.. :p

SOm sagt så måler jeg meg ja, og jeg har gått ned litt.. Men det er vekta som er psykisk, og som forteller meg hvordan jeg ser ut alikevel.. Er litt begrenset hvor mange cm man kan gå ned og fremdeles ikke gå ned i vekt.. hehe.

Ja, prøver å få i meg hvertfall 2-3 sånne 0,7 imsdalflasker med vann ila dagen.

Glemte forresten å si at jeg drikker stort sett et par glass pepsi max om dagen i helgene.. (fredag,lørdag og sødnag) Men jeg har aldri vært plaget med at pepsi max gir en stopp for vekten tidligere, men den kan kanskje gi innvirkning eller?

Aline sa for siden:

Alt av søtstoff kan bremse/stoppe nedgangen :) Men vi reagerer forskjellig, noen tåler det bedre enn andre.

Nerthus sa for siden:

Du kan godt forsøke å renske kostholdet ditt for alt utenom ren "mat" en ukes tid og se hva som skjer... :)

DU velger hva som er psykisk for deg - du kan tviholde på vekta og la den styre dagene dine, ELLER du kan veie deg sjeldnere og heller bruke målebåndet jevnlig. Ei vekt har ikke særlig større makt enn det du velger å gi den ;)

Klistine sa for siden:

Får prøve meg på en uke uten noen form for søtstoff da!
Hvertfall frem til fredag, vi får middagsgjester og jeg har lovet å diske opp med noe digg :p Tenkte å lage noen bountysjokolader :D Men jeg kan jo begrense meg til 1-2 biter da :)

Huff... vil bare at det skal gå nedover! Men ser maten min ok ut?
Tenkte å koke meg to egg nå, til frokost.. Med litt meierismør og en kopp kaffe med fløte :)

Klistine sa for siden:

Nerthus: Ja, jeg vet.. og jeg har alltid vært litt for opphengt i vekten... Jeg håper litt av avhengiheten går bort sammen med kiloene. Målet er å kunen være fornøyd med meg selv, og dermed slippe å tenke på den.. Nå tenker jeg på den fordi jeg er missfornøyd og føler jeg må ha kontroll for å ikke gå opp noe mer.. Om det ga mening!

Rin sa for siden:

Ikke stress. :cool: (Lettere sagt enn gjort.)

Noen har problemer med å gå ned i vekt når de trener mye - underlig som det enn høres ut. Det er litt ukjent farvann for meg, så jeg skal ikke begi meg ut på noen forklaring, men jeg har sett det nevnt her inne flere ganger.

Selv om du ikke har mensen, skjer det vel sikkert syklus-relaterte ting i kroppen din likevel - som kan gi utslag i vannvekt. :cool:

Og så litt anekdotisk egenerfaring: Jeg har gått ned nesten 27 kilo nå, på tross av flere stillstand-perioder på fire uker og enda mer, underveis. Det er normalt, kroppen trenger litt tid. :) I tillegg er det nesten alltid sånn at når det står stille på vekta, blir samtidig klærne mine for store...

Angående det med atkinsbarer og kunstig søtning; kanskje en idé å kutte dem ut helt i en periode, og heller teste om du "tåler" dem etter å ha spist helt rent en stund?

Nerthus sa for siden:

Jeg forstår veldig godt hva du mener - har hatt stillstand i evigheter selv også - men prøver å ikke la vekta bestemme dagsformen :) Jeg går heldigvis ikke opp da - med unntak av litt vann når jeg er sløv på vannflaska - så jeg synes stresset ble vekke ganske tidlig. Nå har jeg holdt på i snart to år - så det er kanskje ikke så rart ;) MEN jeg bruker innimellom MYE tid på å pønske ut hvorfor akkurat JEG ikke går ned i vekt også - så som sagt.... du har min fulle medfølelse!

Klistine sa for siden:

Tusen takk for hjelp folkens. SKal ta til meg det dere sier. Så nå er det ingen atkinsbarer, ingen pepsi max, og heller ikke noen annen form for søting i uka som kommer. Så får vi se hva som skjer!

Det var liksom sommerferien som var målet mitt da jeg startet å trene i Januar, og halveis til sommeren har gått, og vekten min er der den var da jeg startet.. Det er jo litt kjipt :P

Klistine sa for siden:

Men en ting.. jeg har jo brukt bittelitt søting i brødet jeg har bakt.. det vil si ca 2,5 ts i hele brødet. Fikk ca 30 skiver.... må jeg kutte brødet også?

nellie sa for siden:

Nei:) Men trenger jo ikke ha søtning i nestegang du lager.

Klistine sa for siden:

Nei, det er klart. Men bakte det igår kveld, så tar vel en ukes tid før det blir tomt. hehe :D

nellie sa for siden:

Det er liksom snakk om stortsett ingenting, så det går nok heeelt bra:)

Engledans sa for siden:

Du bør prøve ut forskjellige ting, for å finne ut hva DIN kropp tåler og ikke tåler. Vi har alle forskjellige kropper og hva vi tåler og ikke tåler. Jeg har hatt en slik periode nå, hvor jeg gikk opp. Jeg fant ut at det var pga at jeg hadde kutta ut knekkebrødene, og heller spist kjøtt og grønnsaker til frokost og lunsj. Så snart jeg starta med knekkebrødene igjen, gikk jeg ned det jeg hadde gått opp.Jeg trodde først det var meieriprodukter, for jeg hadde kost meg med mye rømme og fløtesauser til middag. Mange reagerer på kunstig søtning. Jeg drikker litt pepsi max og saft, og det virker ikke som om det påvirker hverken vekta eller ketosen min, hverken denne gangen eller forrige gang.
Så jeg tror cluet er å lære kroppen sin å kjenne, rett og slett. Masse lykke til.

Klistine sa for siden:

Engledans: Ja, du har nok ett poeng.. Det er bare vanskelig å vite akkurat hvor man skal starte... :) Håper det går bra nå som jeg kutter søtning!

Engledans sa for siden:

Det er det ikke. Men en må bare prøve seg frem. Jeg har egentlig ikke tid til det, for jeg skal på stranda i Danmark i ferien gulp så jeg vil gå mest muligt ned....har ikke gått helt etter planen da....:confused:

Klistine sa for siden:

hehe kjenner til den den engledans! Jeg og kjæresten skal på sydenferie med ett vennepar, og jeg har ikke særlig lyst å gå på stranda som en hvalross :D

Maylinn26 sa for siden:

Her kjenner jeg meg godt igjen, når jeg trener mye så stopper vekten helt opp, jeg går ikke ned i cm heller.

Catwoman sa for siden:

Med 30-60 min harde spaserturer 3-4 ganger i uka går min vekt sakte men sikkert nedover. Hardere trening derimot, da stopper alt opp, evnt går oppover. Men kroppen blir jo selvfølgelig strammere, noe målebåndet viser ;) Her er det bare ett valg noen av oss må ta tror jeg.. Kanskje prøve en periode med mindre trening?
Håper du finner en løsning som passer deg :klem:

Klistine sa for siden:

Jeg har vært en uke uten trening nå. Siden forrige Søndag... Og det viste egentlig bare feil vei på vekten :p hehe... Men skal prøve å trene litt lett på tredemølle/spinning, og litt enkel styrketrening. Så håper jeg det gir resultater :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.