< Tilbake til oversikten

BMI vs Fettprosent?

nilmor sa for siden:

Har lest endel om BMI (Body Mas Index) og om anbefalt fettprosent.
Det henvises til en rekke tilfeller hvor BMI er missvisende, fordi vekten ikke tar hensyn til muskelmegde og kroppsbygning.
Fettprosent er ett mer nøytralt måleparameter, fordi den kun måler fettmengden, kontra muskelmengden etter det jeg forstår.

Er det riktig oppfattet?

Nerthus sa for siden:

Det høres riktig ut i mine ører :)

nilmor sa for siden:

Takk Nerthus :)

Tidl. medlem sa for siden:

Det er riktig. Spesielt muskelbyggere blir feilaktige overvektige i BMI. Så lenge en ikke trenger veldig mye er BMI ett helt ok mål.

huldra99 sa for siden:

Hvordan regner man ut fettprosenten? Kan man gjøre det selv eller er må d gjøres slik de gjør d i "biggest looser" på tv? Der er de i basseng å greier.....

sylwester sa for siden:

BMI er forholdstall mellom høyde og vekt. Det kan være en god indikasjon på hvordan man ligger an sånn helsemessig for folk flest, men man kan ikke anta at den vil være riktig for alle da den kun ser på høyde/vekt.

En tilnærmelse går det vel an å gjøre her: www.fettprosent.no/
Det beste er nok å ta en tur in i en Inbody720 el.l. De har vel sånne på en del legekotnorer og noen trensingssentre. Er man medlem får man en sånn analyse med rabatt, men de sier nok ikke nei til å selge det noe dyrere til ikke-medlemmer. Jeg har faktisk alltid hatt lyst til å ta en slik :)
Fettprosent regner du ut på legekontor/treningssenter som har sånn maskin som sender pulser gjennom kroppen din.

kiril sa for siden:

jeg skal ut og ta en sånn analyse i dag, spennende :):):)

huldra99 sa for siden:

Takk, den linken ga meg i allefall en pekepinne:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.