< Tilbake til oversikten

Hva er forskjellen på lavkarbo - atkins - ketolyse?

Jodla sa for siden:

Jeg er helt fersk når det gjelder lavkarbo, men det er det jeg har bestemt meg for å følge, men blir helt forvirret av alle disse kurene, de virker så like. Med tanke på oppskrifter - hva er det jeg skal følge?

Nerthus sa for siden:

Lavkarbo er et fellesbegrep som her inne generelt omfatter et karbohydratinntak pr dag fra 0-150 gram. Opptil 72 gram pr dag sier Lutz man kan spise uten å måtte redusere fettinntaket.

Atkins har en stige der man spiser minst karbo i starten - også kan man spise litt flere matvarer med litt mer karbo etterhvert.
Ketolyse innbefatter et karboinntak på 15-20 gram karbohydrater hver dag, men anbefales ikke om man er under 10 kg reelt overvektig. (Skriver reelt fordi om man har en BMI innenfor normalvektig men MENER seg 10 kg overvektig er det ikke sikkert man vil gå ned på ketolyse. Dette også fordi lavkarbo er vektregulerende, og ens subjektive oppfatning og kroppens oppfatning av målvekt ikke alltid er sammenfattende :)

Nå vet ikke jeg hvor høy og tung du er i dag - men det kan kanskje være med på å veilede deg i rett retning. Når det sies er det også en del normalvektige som spiser lavkarbo av helsemessige årsaker - og da kan man velge det kostholdet man er mest komfortabel med til daglig.

Et råd er å bruke biblioteket og låne et par bøker, feks "Bedre uten brød" av Lutz, ketolyse-kuren av Torkild Andersen, Skaldemans bøker, Fedon Lindberg, Hexeberg mfl.
Bibliotekene har nettsider du kan søke om de har bøkene inne - hvis ikke kan de fjernlånes. Evt kan du be de kjøpe de inn faktisk :)

Du kan også bare begynne og spise generelt lavkarbo etter rådene i denne pdf'en - noe jeg gjorde da jeg startet - også kan du justere kostholdet ditt når du får lest deg litt opp på de forskjelleige retningene :)

Nerthus sa for siden:

Takk arnakristin - den glemte jeg jaggu i farten... ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.