< Tilbake til oversikten

Hvorfor ikke spise lavkarbobrød?

Kirsti120 sa for siden:

Jeg er ganske så fersk på dette, og har lest litt på forumet om brøderstatninger. Jeg lager et brød selv som jeg synes er veldig godt (består av egg, fløte, kremost, linfrø, fiberhusk og sesamfrø). Når jeg deler brødet i 16 biter blir det bare 1 g karbo i hver skive. Det vil si at hvis jeg tar 2 slike skiver brød til et måltid utgjør det bare et par gram karbo, alså veldig lite.

Har det likevel noe å si, fordi det er en brøderstatning? Innholdet i brødet er vel helt greit for dette kostholdet?

-Cilia- sa for siden:

Jeg ville bare ha spist ivei. :) Innholdet ser kjempebra ut (Har du oppskrift? ;) )Grunnen til at noen unngår brøderstatninger er at det kan virke som en partystopper, dvs at vekten stopper opp om man spiser den matvaren. Men dette er veldig individuelt, så du må nesten bare prøve deg fram og bli kjent med kroppen din:) For meg, for eksempel, går det fint med brøderstatning, men ikke med melkeprodukter. Lykke til!

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Jeg kan ikke spise brøderstatninger - da stopper vektnedgangen min! Vet ikke hva som gjør det, tåler flere av ingrediensene hver for seg...

Kirsti120 sa for siden:

Hadde egentlig bestemt meg for å kutte ut brødet, men jeg tror jeg prøver å lage en ny veldig enkel type brød i stedet. Jeg liksom ha brød, mest for den psykiske faktoren. Og så vil jeg ikke ha så mye fokus på at jeg spiser annerledes enn resten av familien. Jeg har 4 barn som jeg spiser minst to måltider sammen med hver dag. Og da har jeg ikke lyst til at de skal se at mamma har salat i stedet for brød under pålegget.

Et brød laget av kun egg og fiberhusk må da vel kunne være greit? Tror rett og slett jeg prøver å lage et for å se om det funker. :)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Om kroppen din håndterer det - supert! Hadde jeg kunnet det, hadde jeg spist brød jevnlig! :)

Kirsti120 sa for siden:

Vet ikke hvordan det går, men jeg må gi det en sjanse. Nå har jeg laget brød som består av 4 egg, 2 ss fiberhusk og litt salt og pepper. Skar det i 16 biter, og det er altså så og si helt fritt for karbohydrater. Ble litt sånn smakløs loff-smak, men det er da noe å ha under pålegget. Prøver med det brødet ei uke for å sjekke hvordan det går. :-)

babydoll sa for siden:

Det er ikke det at alle bør ligge unna brød. Det er bare flere som har opplevd dårlig vektnedgang som har bedret seg når de har kuttet ut brøderstatninger.
Om det går fint for deg, så spis brøderstatning så mye du lyster!

Selv spiser jeg det ikke, men det er mest fordi jeg aldri har vært noe glad i brød i utgangspunktet, og synes det er en kjempebonus å tillate meg å spise middag til frokost også!

Maylinn26 sa for siden:

Hvor lenge steker du det?

Kitt sa for siden:

Kanskje det er denne oppskriften?
Jukseloff

Kirsti120 sa for siden:

Jeg steker det på 170 grader med varmluft i 18-20 minutter. Fant denne oppskriften på nettet for lenge siden, og ser den er veldig lik en pizzabunnoppskrift som ligger her på forumet.

Jeg gjør det mye enklere enn i den jukseloff-oppskriften: Jeg bare pisker sammen eggene og har i fiberhusk og evt salt/pepper. En halv dl fløte er også fint å ha i. Og så smører jeg gugga på bakepapir, bruker en stor langpanne. Går kjempefort. Med varmluft kan man gjerne sette inn to plater om gangen.

Maylinn26 sa for siden:

Hvordan tror du det blir med johannes urt mel? Da skal jeg jammen i meg lage det til helgen:)

Kanutten sa for siden:

Du mener vel ikke Johannesurtmel?? Men Johannesbrødkjernemel (JBK)??

Johannesurt er noen tabeletter du får kjøpt på helsekosten mot depresjon..
Kan sikkert være lurt å ha det i brød også :p, men jeg har aldri hørt om det som mel.

Maylinn26 sa for siden:

Ja herregud jeg skrev bare feil!:p

BitTorres sa for siden:

Det er noen som opplever dårlig/ingen vektnedgang av erstatninger, brød er en av disse. Mange mener at linfrø, fiberhusk og sesamfrø ikke er mat som våre forfedre stappet i seg så mye av, og at det derfor ikke er genetisk tilpasset oss, like lite som korn osv. For andre fungerer det glimrende. Vi er jo så forskjellige.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.