< Tilbake til oversikten

Vingle, vingle - hva skal en stakkars dame gjøre?

mama67 sa for siden:

Jeg har tidligere gått på ketolyse som diett for å gå ned i vekt. Det var suksess, og jeg ble 30 kilo mindre. Hadde en 3-4 år hvor jeg ikke var særlig lavkarbo, og det snek seg på noen kilo igjen. Begynte da på ketolyse i november 2010, gikk over til Fedon på nyåret i år.

Føler at jeg er flink med maten, for det aller meste. Følger prinsippene med tallerkenmodellen, ligger lavt på GI, GB og karbo og trives godt med mat og kosthold.
Problemet mitt er at vekta rikker seg ikke det minste etter at jeg gikk over på Fedon. Jeg ligger og vipper opp og ned den samme kiloen uke etter uke. Dermed vurderer jeg å endre filosofi, men jeg aner ikke hvilken jeg skal velge. Jeg vil ikke leve ketogent, men Lindberg ser heller ikke ut til å gjøre susen for meg.

Kan noen av dere garvede her inne gi meg noen tips, råd eller stille meg de rette spørsmålene for å få meg til å tenke annerledes på hvordan jeg skal finne min livsstil?
For det skal være en livsstil, ikke en diett.

Tidl. medlem sa for siden:

Tre spørsmål;

• Hvis det er en livsstil og ikke en diett og du har gått på dette før. Kjenner du kroppen din så godt at du kan komponere noe eget som er mindre strengt enn ketogent, men som gjør at du går ned i vekt?
  • Om du er fornøyd med kostholdet og ikke vil endre det, kan du uten for store omveltninger få opp forbrenningen din - slik at du kan spise som du og gå ned i vekt?
  • Er det å gå ned i vekt like viktig, mer viktig eller mindre viktig enn å spise slik du gjør idag?

mama67 sa for siden:

Takk for gode spørsmål:)

• Nei, så godt kjenner jeg ikke kroppen min. Da blir det å prøve seg fram, tror jeg.

• Jeg har ikke noe i mot å gjøre endringer i kostholdet for å oppnå vektnedgang. Skjønner at jeg må gjøre noen grep med maten. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne.

• Jeg vil si at det er mer viktig å gå ned i vekt enn å tviholde på måten jeg spiser på i dag.

Tidl. medlem sa for siden:

Kan det være noe å gå over til ett ketogent kosthold til du har gått ned de siste kiloene og gå over til Fedon igjen når du skal holde vekten?

Siden du trives godt med Fedon, men ikke går ned, så kan det kanskje være lurt å gå ned på "din gamle" måte. Også kan du starte på Fedon igjen når du har gått ned de siste kiloene.

Da slipper du å sette deg inn i noe nytt også vet du at filosofiene passer for deg =)

mama67 sa for siden:

Det kunne forsåvidt vært en løsning, og jeg har tenkt tanken. Men jeg sliter med å komme i ketose (ikke at det er så viktig), og jeg hadde heller ikke noe spesielt godt vekttap i perioden før ju. Dessuten var jeg i veldig dårlig form da jeg var på ketolyse før jul. Nesten så jeg ikke orket gå på jobb :p

Men takk for at du tar deg tid til å komme med innspill. Det setter jeg pris på :)

Nerthus sa for siden:

Du kan jo vurdere optimal ernæring/Lutz som ligger på rundt 72gram karbo pr dag. Da trenger du ikke redusere på fettinntaket heller. Kan være en mellomting mellom ketogent og fedon vil gjøre susen?

Anbefaler "Bedre uten brød" av Lutz til mer informasjon.

mama67 sa for siden:

Jeg leste faktisk litt om denne retningen i helgen, og det kan være en god idè å prøve. Kan godt hende at en mellomting er det som skal til. Tror jeg må bestille "Bedre uten brød", for jeg har ikke særlig kjennskap til optimal ernæring.

Takk for svar :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.