< Tilbake til oversikten

Sukkerfritt godis fra Sverige!

Maylinn26 sa for siden:

Her for noen dager siden var jeg innom "godis kungen" i Töckfors. Der fant jeg en hel disk med sukkerfritt godis. Det innehold hovedsakelig malitol om jeg ikke husker helt feil...
[size=3][/size]
Er det noen der ute som har noe erfaring med dette godteriet?

nellie sa for siden:

Jaaa:) Hva lurer du på da?

Maylinn26 sa for siden:

Hva skulle jeg gjort uten deg Nellie!:D

Er dette greit på ketolyse? Jeg skal fylle påske egget til gubben om ikke så alt for mange ukene vettu!

nellie sa for siden:

Åååh, jeg husker ikke helt.. Husker bare at det er ille godt, men at det nesten er verre enn maltitolsjokolade hva rennaræv gjelder:p

Maylinn26 sa for siden:

Hahahaha! Du får sagt det:D Er liksom hovedsakelig for at vi skal kunne kose oss litt med påskeegg på påskeaften;)

nellie sa for siden:

Hadde nesten glemt det godteriet jeg.. Må nok kjøpe noe da jeg skal til Sverige for å kjøpe kattemat til uka. Kan sjekke næringsinnholdet da.. Ellers er det helt sikkert noen her som vet.

Maylinn26 sa for siden:

De har jo (unnskyld uttrykket) DRIT mye godt på godis kungen! Er jo en laaaaang disk! Prøvd å lese litt i andre tråder, å det virker som om det er lov, en gang i blant :) Blir mest sannsynligvis det jeg fyller eggene med i år ja :)

nellie sa for siden:

Også kan du jo lage marsipan med sjokoladetrekk ect:) Finnes en ille fin tråd med påskeeggtips her et sted.

Maylinn26 sa for siden:

Vet du hva jeg leste en oppskrift om hjemmelaget bounty, de så kjempe gode ut! Jeg har forresten kuttet ut disse atkins barene (litt stolt av meg selv:p), så da føler jeg at på påskeaften kan jeg få spise litt ketolyse snop! Hehe!

BitTorres sa for siden:

Det er litt individuelt hvem som tåler det og hvem som ikke gjør det, det er bare å teste ut. Og det er jo påske bare en gang i året, så det er jo en glimrende tid å sette igang :)
Snodig forresten. Handler på senteret i Töcksfors 3-4 ganger i uka, men har ennå til gode å gå innom Godis Kungen. Får ta en titt innom i kveld og se hva det handler om :)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg er å handler på senteret i Töckfors hver eneste gang jeg er hjemme i Spydeberg. Har jo handlet på godis kungen i helgene før, å visste at de hadde mye sukkerfrit godis ;) Å det er hovedsakelig godis med maltose ;) Ja påske er kun en gang i året, å jeg har gitt meg selv to dager til å "skeie ut" kontrollert. Det vil si, sukkerfritt godis osv, men ikke pasta, poteter osv :)

BitTorres sa for siden:

Tror nok det uansett er lurt å gjøre sånn som du har tenkt, å luke vekk det som garantert ikke er det beste. Maltitol funker jo for noen (bare pass på å ikke være for langt unna wc, du vet aldri åssen det slår ut :)

Maylinn26 sa for siden:

Ja jeg tror det er lurt å holde det kontrollert, jeg tenkte jeg skulle gi meg en karbohydrat grense på 20 i steden for 10-15 som jeg vanligvis har. Tenkte jeg blant annet skulle lage litt ketolyse vafler blant annet :)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg har lest den, å det så ikke veldig positivt ut. Men jeg tenker at dette gjelder garantert de som spiser mye sukkeralkoholer, altså daglig eller flere ganger i uka, å om man reagerer på det er det ikke så rart at vekten stopper opp. Jeg skal leve relativt lenge på ketolyse, å da tenkter jeg det blir som om jeg hadde hatt et normalt kosthold. På et normalt kostholdt unner vanvittig mange seg godteri i helger eller ferier. På ketolyse velger jeg å unne meg maltose godis på påskeaften og julaften. Dette er så individuelt, å jeg respekterer alles valg! Men jeg vil ikke falle av lasset fordi jeg blir lei, som jeg har blitt av alle andre dietter;)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Enda godt jeg ikke er i Sverige hver helg, for det smågodtet jeg har kjøpt der tidligere har vært syndig godt. Savner så inderlig salt lakris, så det var himmelen. Jeg reagerer vanligvis ikke på sjokolade søtet med maltitol, men vingummi blir jeg nokså luftig i magen av. Men heldigvis (?) ikke rennaræv...

Maylinn26 sa for siden:

Nå skal jeg være litt vel ærlig her:D Men renna ræv er faktisk verdt det, om man kan ha 2 kontrollerte dager å kose seg på:D Da får renna ræv være renna ræv;)

Glatt verdt det! Bare man er obs på det, så man har en lett tilgjengelig dass i nærheten ;)

Maylinn26 sa for siden:

Hehe! Ikke sant... Skulle gjerne ha lest litt om folks erfaring med tanke på arpartam og sukkerfri brus generelt... Torkil sier i en annen tråd "kos deg med aspartam produkter på ketolyse", å det står i ketolyse boka at det er lov med sukkerfri brus, bortsett fra noen som inneholder litt karbo.... Jeg drikker ikke sukkerfri saft, å kun litt 7 up free inni mellom, men ingen mengder, pepsi max er det helt slutt på... Spiser heller ingen fribol (sånne fra apoteket, å spiser generelt veldig lite søtnings stoffer, har sikkert en sånn natreen flaske i et år...

Jeg får nok i meg alt for mye søtningsstoffer. Men - så lenge det ikke hindrer meg i å gå ned, så har jeg kommet frem til at dette ikke er tidspunktet for meg å være streng på det. Det får jeg ta senere, når omstendighetene ligger litt bedre til rette for det. Akkurat nå skal jeg være fornøyd så lenge jeg holder meg til lavkarbo-fymat.
Merker ingen forskjell på uker hvor jeg drikker lite pepsi max, og de ukene jeg drikker mye. Sjokolade går også greit bare jeg ikke spiser for mye, men da er det jo karbene som kicker inn, ikke søtningsstoffene.

Maylinn26 sa for siden:

Det som stopper det spesielt hos meg er atkins barer... Den mørke sjokoladen spiser jeg ikke, for jeg liker bare melkesjokolade:( Tenkte jeg skulle lage bounty sjokolade og snickers (low carb selvfølgelig)... Jeg var utrolig glad i pepsi max før, men kuttet det ut over et par uker, å da smakte det ikke noe særlig godt når jeg drakk det igjen... Men, jeg drikker litt 7 up free da, det syns jeg er godt! Jeg drikker så sinnsykt mye vann, så det er godt med noe annet inni mellom...:o

Ingen fare når det gjelder atkinsbarene for min del - de smaker jo høgg jo. Husker jeg smakte min første atkinsbar - fjelltur, og skulle nyte en bar mens de andre spiste kvikklunsj. Fysj! Ble sittende å sikle på de kvikklunsjene ja.

Bounty tror jeg at jeg skal prøve meg på til påsken jeg og. Har du prøvd å lage cookies? Jeg synes disse var veldig gode.

Maylinn26 sa for siden:

Å du er heldig! For jeg elsker atkins barene:sikle: De selger jo mange gode på nettet også. Med toffee, peanøtter, marshmallows osv, jum jum jum!! Det er ikke det at jeg er avhening av søtt, overhodet ikke, men jeg syns det er koselig å kose meg jeg også, som så maaaaange andre:w00t: Er ingenting som er mere koselig enn å kryppe under teppe i sofakroken på lørdags kvelden med godis posen min å se film... Hva pleier du å kose deg med på lørdags kvelden?? Takk for link! Den er lagt på favoritter:)

Jeg er altfor svak for sjokolade gitt. På den lokale innvandrersjappa har de et farlig godt utvalg. De har bl.a. 40 grams. barer fra cavalier med ulike smaker og fyll. Banan, hasselnøttkrem, jordbær, lime. De med jordbær og lime er fine, for de er såpass mørke at de blir mektige og litt mettende. Har du smakt den vanlige, sukkerholdige, sjokoladen med sitron og ingefær? Smaker litt som den. aaaah.

Men hvis jeg skal være litt flinkere lager vi opp store mengder osteknekkis i mikro'n, krydrer etter hjertens lyst og spiser med tacosaus til. Utrolig godt det og.

Maylinn26 sa for siden:

Å herremin hatt!!!! Vann i munnen!!!:sikle: Ja den har jeg smakt, å den er jo ganske god! Selv jeg som ikke er noe særlig glad i mørk sjokolade liker cavalier sjokoladene, spesielt den med banan!! Jummi! Skulle ønske at jeg ikke var så glad i det "søte liv". Men jeg er sel utdannet kokk, å har en forlovede som har fagbrev som både konditor og kokk, så det ligger litt i familien, uheldigvis:p Som jeg skriver ovenfor er det ikke det at vi er avhengig av sukker, det er bare at det er så forbanna koselig!!

Med vår utdannelse er det veldig naturlig å tenke en sammenheng mellom mat og kos, ettersom vi har vært på omtrent hver eneste restaurant i hele Norge....:p

Høres ut som om dere har en ekstra liten utfordring der ja. Den med banen og kakaonibs er altfor god, rett og slett. Jordbær er nammenamm. Huff, er ikke flink til å holde det til lørdagene bare heller jeg da.

Maylinn26 sa for siden:

Forloveden min er så heldig, han kan ligge opp mot 30 og 40 karbohydrater å fortsatt være i ketose... Han kan drikke cola på lørdager, å stappe i seg flere atkis barer hver eneste dag, han jukser til og med med frukt! Å i tillegg spiser han all den feite maten, å han bare raser ned i vekt! 13 kilo på under 2 måneder.... Jeg MÅ ligge mellom 10 og 15... Måler du med ketose sticks eller?

Veggpryd sa for siden:

Håper vi får høre om dine erfaringer om det sukkerfrie godiset fra Sverige! :D :p

Jeg har spist det - og gjør det aldri igjen... Det ble ingen rennaræv - men herregud så mye luft! Og for et bråk i magan! Jeg trodde det var et engangstilfelle, så jeg spiste 6 stk. smågodt neste helg. Like mye bråk... :o

Mithila sa for siden:

Heldige de som bur så nærme Sverige at det lønner seg å dra over grensa! Eg har eit spørsmål ang sukkerfritt, åt nemlig litt cavaliersjokolade sist veke, og fekk usannsynlig vondt i magen på natta, kvalm og uvel, og bare heilt forferdelig vondt. Reknar med eg kan skylde på søtningsstoffet i cavalier? Og bør jo tydeligvis halde meg unna den!

Maylinn26 sa for siden:

Jeg vet om flere som har fått mage problemer at cavalier sjokolade... Ja en Sverige tur lønner seg virkelig på ketolyse, kjøtt er jo sinnsykt mye billigere der!

Maylinn26 sa for siden:

Hehe, litt magetrøbbel er verdt det om jeg får spise påske egget mitt;)

Jeg har sticks som jeg måler med innimellom. Prøver å ikke sjekke for ofte, kan bli litt opphengt i det. Så lenge jeg har grei kontroll over inntaket prøver jeg å stå i mot lysten til å sjekke. Men er nok ikke så flink som jeg burde når jeg går på ketolys, skal jo da egentlig ha stålkontroll på inntaket. Det orker jeg bare ikke...

Engledans sa for siden:

Gubbelure og ungene skal en tur til sverige en av de første helgene, pga de nye reglene om å ta med hunder til sverige, blir jeg hjemme....sukk.....
Så må skrive utførlig handleliste til gubbeluren, ellers må gudene vite hva han kommer hjem med, av lavkarbo altså. Da skal jeg ha litt sånn sukkerfritt smågodt å eksperimentere med.:p

Minni1 sa for siden:

Jeg skulle kose meg med sukkerfrit smågodt fra sverige og fikk så smerter i magen at jeg holdt nesten ikke ut.

Så vær forsiktig og prøv deg frem å se hvor mye magen din tåler av det.

Min tåler ikke en bit engang før smertene kommer, men jeg vet at andre tåler det ganske bra.

:)

Maylinn26 sa for siden:

Å jeg vet, jeg er også super opphengt i de sticksene! Jeg er ganske streng med meg selv da.... Spiser veldig lite party stoppere, å ligger alltid mellom 10 og 15 karber om dagen.. DA kan jeg kose meg med maltose godis på påskeaften :)

Maylinn26 sa for siden:

Handeliste er essensielt å sende med! Det vet jeg alt om:p Gleder meg til å prøve det, jeg har spist det før, altså før jeg begynte med ketolyse, å jeg fikk ikke vondt i magen da... Så blir spennende å se!

Engledans sa for siden:

Jeg er litt spent på hvordan magen blir etter det godiset, for jeg klemte i med 2 sjokoladeplater i helga uten å få problemer. Så nå skal jeg se hvor mange godis jeg kan spise før jeg må på do:p

Minni1 sa for siden:

Får håpe det går greit.

Jeg tåler sjokolade men ikke smågodt.

For min del - sjokolade=null stress. Smågodt=rumlebråkerumlefjertbråkerumle...

Har vært veldig mye strengere med meg selv tidligere, men av ulike andre grunner er jeg litt slækkere nå, tar det igjen senere ü

Maylinn26 sa for siden:

Jeg tror ikke jeg klarer å leve slik som jeg gjør nå for alltid... Livet er litt for kort til å aldri kunne spise en middag ute med ting jeg har lyst på eller en skikkelig pasta middag en gang... Men akkurat nå, er det ketolyse som gjelder... Etter at jeg har nådd målet mitt skal jeg over på Fedon Lindberg, å det er slik jeg har planer om å leve i årene fremover. Men jeg kommer nok ikke til å være så redd som jeg er nå, for å ikke "jukse" en sjelden gang...

En ting er garantert - jeg har ikke spist mitt siste pastamåltid! Vurderer fedon i fremtiden jeg og, vi skal bestille "bedre uten brød" nå etterhvert, så må lese meg litt opp. Og teste ut selv, når jeg en gang kommer dit at jeg er i mål med vektnedgangen.

Maylinn26 sa for siden:

Huff, ja, kjenner til den.. Føler inni mellom at det er så forbanna langt frem til målet mitt... Har riktig nok tatt av 10 kilo på to måneder, MEN jeg gikk ned 5 kilo de første 2 ukene, å etter det har det gått mye tregere.... Men jeg kan ikke gjøre dietten min noe strengere nå, det går bare ikke.... Jeg mister masse hår, neglene mine har blitt kjempe svake, å mensen min er blitt veldig ustabil... Jeg vurderte skaldmans i en periode, men jeg orker rett og slett ikke...

Jeg har laaangt igjen - men likevel - jeg er snart halvveis. Helt utrolig. For et halvt år siden fikk ikke samboeren lov til å snakke om "etter ketolyse" i det hele tatt, det virket ikke mulig. Nå sitter jeg og fantaserer selv ;)

Maylinn26 sa for siden:

Du er kanskje slik som meg? Som har prøvd ALLE kurer, alle pulver dietter, slanke piller, slanke kaffe osv... Forloveden min har tatt av 14 kilo siden vi startet for 2 måneder siden... Å han drikker cola på lørdager, spiser atkins barer i fleng, han jukser til og med å spiser frukt! Er noen som har det... Hadde jeg jukset slik hadde jeg stått bom stille! Er det noe som er veldig party stoppere for deg eller?

Hehe, jeg har ikke engang hatt viljestyrke nok til å begynne på andre kurer jeg. Men har prøvd bl.a. xenical - for noe dritt ;) Brød og brøderstatning gir null eller tilnærmet lik null nedgang for meg! Men kan spise bestanddelene hver for seg. Eller - har ikke spist kruskakli og soyapulver alene altså, men nøtter f.eks. kan jeg spise uten at det stopper. Men nåde meg om jeg blander det sammen med andre ting, som ost og egg og putter i en muffinsform, da stopper det opp.

Samboeren er så godt som i mål, vi gikk ned omtrent i samme fart før jul, og han hadde laangt mindre å ta av. Så det er nok noe i det med at menn ofte går ned fortere og lettere...

Maylinn26 sa for siden:

Jeg skulle ned fra 98 til 70 kg, det tok meg forbanna mye å for første gang være helt ærlig om hva jeg veide... Forloveden min skulle ned fra 130 til 98 kg... Så selv om han hadde mer enn meg å ta av, kommer han til å bli ferdig lenge før meg...
Gjelder det hjemme lagde knekkebrød også eller? Jeg lager noen som har tilnærmet 0 karb. Består av linfrø, knuste linfrø, fiberhusk, ketolyse bakemix og litt salt.. Jeg må spise de, ellers stopper magen min helt opp. Spiser ikke mange da, max to tynne om dagen.. Nøtter spiser jeg omtrent aldri... Men hva er ditt syn på lettbrus?

Jeg mistenker at brødmat fortrenger annen mat, og spesielt fett. Kan være derfor det stopper opp. Det er av de ting jeg gleder meg til ved å være ferdig - for jeg går jo ikke opp av brød heller :)
Hadde store planer om å ikke spise sjokolade annet enn kanskje en liten bit på lørdagen, og det samme med pepsi. Veeeel. Ikke helt sånn det har blitt. Ikke helt fornøyd med at jeg drikker så mye brus, så planen er å kutte det ut, eller hvertfall kraftig ned, etterhvert. Må bare la noen faktorer utenfor min rekkevidde roe seg ned først. Drikker jeg bare sukkerfri brus nå er det en seier i seg selv, selv om det ikke er optimalt.

Maylinn26 sa for siden:

Syns du er drit flink jeg:) Var totalt avhengig av pepsi max før, kunne drikke et par liter om dagen. Om jeg ikke fikk maxen min når jeg sto opp fikk jeg dundrene hodepine, ble sur og grinete, å folk omtrent plasserte flaska i hånda på meg... Jeg drikker ikke mye brus nå, å drikker jeg brus, drikker jeg i hvertfall 4 ganger så mye vann for å skylle ut... Jeg tror ikke man skal ha som mål å "aldri skulle drikke brus igjen", som jeg sier litt lengre opp, livet er for kort til å kutte ut alt man er glad i, men ja, det er kjempe bra å redusere. Som for eksempel, jeg kutta røyken for snart 3 år siden, men jeg hadde som prinsipp at jeg aldri skulle si at jeg aldri skulle ta en røyk igjen. Når jeg en sjelden gang tar en fest røyker jeg, eller når jeg og gubben tar oss noen glass vin hjemme. Nå skal det sies at det blir jo ikke noe vin på meg på ketolyse, det har jeg holdt meg unna... Nå skal jeg i hvertfall holde på med ketolyse frem til høsten, så får vi håpe at jeg klarer meg igjennom sommeren uten den fantastiske vannmelonen! Å gud som jeg kommer til å savne reker, loff og champagne på varme sommer kvelder....

Jeg blir skikkelig imponert over hvor flink du er. Veldig enig i hvordan du tenker ang. det å "aldri skulle gjøre ting mer". Det kommer gjerne tilbake og biter en i baken...
Til sommeren skal du nyyyyte deilige norske jordbær med krem eller fløte til, med meget god samvittighet. Og så kan vi lage lavkarbois. Og kanskje et glass tørr hvitvin en sen sommerkveld.

Maylinn26 sa for siden:

Tusen takk! Jeg følte egentlig ikke at jeg hadde så mye valg, for jeg begynte å få vondt i leddene mine, spesielt knærne... 98 kilo er alt for mye når jeg bare er 1.70 høy! Jeg er en av dem som har fått den der "nei men jøss, du veier vel ikke så mye", for det aller meste ligger på lår og rompe, jeg er ikke mer enn 87 cm rundt livet (skal ned til 78 rundt livet)...
Nyt jordbær og krem med god samvittighet! Vi har jo faktisk lov til å spise bringbær og krem! Vi har ismaskin, å den kommer til å gå hele sommeren!

Sandra35 sa for siden:

Hvilke kattemat kjøper du i Sverige? Er det samme som dyrlegen her hjemme har? Hva koster det evt?? :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.