Kroppen niholder jo på kiloene!!:mad:
Nå har jeg vært på Ketolysekuren 11 dager og kuren i seg selv går veldig greit. Jeg vet at vi er forskjellige og ikke tar av likt og sånt, men hvorfor er jeg så treig? 3 kilo på halvannen uke.. Å når jeg ser at dere andre som går samme kuren minsker både her og der føler jeg litt fortvilelse. Jeg vet jo nedgangen nå så å si består av vann. Det kunne jeg klart uten Ketolyse også!
Jeg holder meg til antall karbohydrater. Jeg gjør stavgange iallefall 30 min pr dag. Jeg drikker ca 2-3 l vann hver dag og leser og veier alt jeg spiser:confused:
Jeg har for å nevne det forsøkt en kur tidligere. Da fulgte jeg GR, men uten hell. Jeg tok det vissnok privat man fulgte kuren til punkt og prikke. Mosjonerte gjorde jeg også. MYE, men der stopper det. Kroppen holder på kiloene. Etter 4 uker gav jeg opp. Vekten viste minus 1,5 kilo:eek:
YES tenkte jeg da jeg leste om Ketolysekuren. Her er noen for dem som ingenting fungerer på. Dette er noe for meg. Endelig bort med mistrivselen:(
Jeg gir ikke opp enda da, men..
Merkelig nok.. Jeg føler ingen sult om morgenen. Jeg har mer energi enn før. Jeg tørster veeldig.. Så man skulle tro at fettforbrenningen er i gang. Men hvorfor heiteste er kroppen min så glad i disse kiloene:confused:
Jeg gidder ikke føre dagbok hver dag av diverse grunner, men følger reglene til pungt og prikke..
Hvordan var/ er det for dere andre der ute? Har alt gått smertefritt? Del noen tanker da. Jeg føler meg helt alene nå altså..:o
synes 3 kilo på 11 dager er bra jeg. Og det er nok ikke bare vann nei. Ca 1.5 kilo er sannsynligvis vann og resten er fett.
Og tørster du er det et virkelig godt tegn,da er du i ketose.
På oss kvinner er maks fettap på en uke 2 kilo,kroppen klarer ikke mer og da jobber den som gal.
Så det er bare å stå på,jeg synes du har vært flink jeg.
PS: Jeg går selv på ketolysekuren om dagen,men dessverre konka jeg ut på pizza her om dagen og da raser jeg opp igjen i vekt,(Selv om jeg vet at noe er vann da)
Derfor orker jeg heller ikke skrive om det i dagboka før jeg alle ting er på plass igjen.
men ellers lykke til:goodluck: :klem: :klem: :klem: :klem:
Jeg synst du tar bra av jeg. Vedtapet går i rykk og napp for oss alle. vekten min kan stå stille i 1 1/2 uke. Jeg går heller ikke ned så fort som jeg trodde jeg skulle, men vi kan ikke gi opp fordet.
Du bør kjøpe kegostiks så du kan kontrollere at du er i ketose. Det er motiverende i seg selv og følge med på.
Lykke til videre
Hei elisabet..skjønner veeeldig godt at du er fortvila altså,,,veit akkurat åssen du har det nå...jeg gikk ned veldig fort de første ukene jeg..men så sto det omtrent bok stille i flere mnd....grrrrrrrr....har gått ned 3 kg til for litt siden,,,,men nå er det stopp igjen...og det er IKKE gøy...men vi er jo som du sier alle forskjellige...så fortsett sånn som nå..så ser du nok resultater etterhvert altså.....ganske sikkert,,har du sjekka stoffskiftet ditt eller??kansje noe ligger der..jeg har vært sånn på omtrent hver bidige kur jeg har prøvd før,,,og det er ikke få altså,,har sliti vettet av meg for hver kg jeg har gått ned..en evig kamp,,,men jeg har pcos,så det har gjort det vanskelig for meg å gå ned.......men du ,,,ikke gi opp,,,og bruk oss her inne så masse du trenger.....ønsker deg lykke lykke til altså....krysser fingra for deg:) :) stå på
Takk for tankene dine Skorpia:)
Jeg trodde vannet var jaffal ca 2 kilo, men ok da:D
Joa helt enig i at 3 kilo er bra, men det er liksom hit jeg kommer å det stopper opp.
Man leser om denne kuren som en ren fettforbenningskur og hvor MAX den skal være.
Man leser at man skal teste stix om vekten stopper opp.. den skal jo ikke det. joa DET gjør den hos meg, leenge..
Jeg tenker kansje jeg må ned på antall karbohydrater.. Kansje forsøke det en periode.
Nå sitter jeg med merkelige tanker altså. Ikke en brødsmule på halvannen uke.. Ikke mat med hvetemel i hele tatt.. å vekta står bom. Det har den gjort i to dager:confused:
Hei lillemy:)
Jeg har Stix jeg og sett at den er positiv, men når jeg da etter 2-3 dager går på vekten for å se om det i hele tatt er en pitteliten endring -jeg står bom!
Som sakt gir jeg ikke opp selv om jeg stanger i veggen. Det blir bare så trist når man satser alt (mat og div) og ikke får pittelitt i gevinst:o
Ikke fortvil,vi står alle stille nå og da,du må jo huske på at kroppen har litt av hvert å jobbe med.For min del er det viktigste å merke når allergier,og blodtrykket øker. Jeg burde snart lære at jeg ikke tåler hvetemel. Spiste pizza nylig,og dagen etter nyser jeg og gjesper i et sett. Nå må jeg bare lære!!!!Jeg tåler ikke hvetemel!!!!!!!!!!!!!
Hei!
Hadde jeg fått en litt bedre start så hadde jeg nok vært mer ivrig enn jeg er akkurat nå. Jeg vet at vekten stagnerer, men ikke enda da. Jeg har jo akkurat kommet i gang liksom.
Stoffskiftet ja.. Kansje jeg skulle fått sjekka det? Uff hater legebesøk da.. Noen andre symtoner på stoffskiftet enn dårlig vektnedgang?
Skorpia: Uffameg så trist dah. For pizza er godt. Har du forsøkt oppskriften i BOKA? Den er helt grei:)
Ang tørste.. det er noe som har begynt denne uken altså.. Jeg er konstant tørr i halsen.. Så DET kan være et positivt tegn altså:cool:
Ja er du tørst er det et godt tegn på ketose og vektnedgang. Sånn skal det være.
Må dessverre si at jeg er ute av ketose nå,og pizzaen ja den er spiselig,men jeg er fortsatt ikke fornøyd.Men når jeg spiser forbudt pizza går faktisk en del av bunnen i søpla:)
Jeg er enig i at det er fint bare å slippe vektoppgang, men det er en dyr måte å betale på om jeg kun skal slippe vektOPPgang dah:eek:
Tror nok jeg heller skulle trimma 3 timer daglig å spist både brød og pizza da:p
Mem ikke fordet at jeg tror det da.. At vekten skal stå bom. Det vil vel snart løsne litt -forhåpentligvis:cool:
Er du flink(hvilket jeg ikke har vært nå) går du ned i vekt og om du går ned 200 gram eller 4 kilo på en uke er uinterressant.Bare det går den rette veien. Det som er poenget med å spise lavkarbo er at du aldri skal være sulten.Spis deg mett,uten karbosjokk
Tanker som dukker opp: Ketolyse er en kur som SKAL ta knekken på overvekt/fedme. Å med 15g Karbo
Lavkarbo kan man gjøre til en livsstil men med flere karbohydrater. Forstår dere tanken min?
:)
Ja det gjør jeg. Jeg har levd etter Atkins prinsipper i 2 år.Bytta til ketolyse nå for å få en ny start.
Poenget for meg er,selv om jeg prøver så godt jeg kan,er det lett å slenge en pizza i ovnen og spise den,spesielt fordi jeg har 2 barn(22 og 13) hjemme og de vil helst ikke ha noe av maten min. Ikke liker de sopp,løk,paprika,tomat,mmmm litt forskjellig ettersom hvem av barna det er. Men dersom jeg spiser litt pizza,kaster jeg faktisk mesteparten av bunnen.Men noe godt har det kommet ut av det. Yngstejenta bare elsker frosne bringbær(tint da)så nå spiser hun det istedet for sjokolade.
Skorpia: Der er jeg flink altså. Har jeg bestemt meg for IKKE å spise ting og tang -kommer det ingenting inn i min munn!!:cool:
Å Jeg VIL ned i vekt da. Jeg trives ikke med vekten og misstrives sånn som jeg er.
Jeg vil ned i vekt og nekter å gi meg, blir bare litt sliten innimellom:confused:
Jeg vil nå anbefale å ikke veie deg for ofte. Ta en fast dag i uka, samme tid. Jeg har drevet i 6 og en halv uke Har gått ned 7 1/2. STÅ PÅ IKKE GI OPP...Det er ikke gjort over natta selv om vi kunne ønske det. Vi har brukt lang tid på å bli sånn som vi er og det tar tid å gå ned. Lykke til.
Takk for alle oppmuntrende svar da dere:) Jeg vet det ser veldig negativt utenfra.. problemet er dårlig erfaring fra før.. Som med GR.. vannet forsvinner og jeg blir gående i blinde,,:confused: Jeg forsøkte virkelig og nå ser det ut som om alt stopper opp igjen.. Jeg hadde kansje for store forhåpninger fra starten av.
Jaja får spise litt omlett jeg. Ha en fin lørdag der ute:p
I'm back. Bare ta det helt med ro,vekta kommer til å gi deg positive overraskelser,men som en annen her sa,ikke vei deg mer enn 1 gang i uka.
Selv må jeg nok kutte veiinga pga.utskeiing med b.la. pizza
Det verste er det at når jeg får i meg noe som inneholder hvetemel begynner jeg å nyse umiddelbart. At jeg aldri lærer??`??
Hei Elisabet! Jeg har fulgt med i denne tråden, men svarer ikke før jeg har noe positivt å si! Jeg hadde samme problemet som det. Forrige uke sto vekten bom still, før jeg begynte å øke i vekt! :confused: Jeg var totalt frustrert! Men, for meg var det bare vann og muskler som ble dannet. I morges har jeg gått ned vektøkningen pluss litt til! Og buksene mine er kjempevide, spesielt rundt lårene! :D Så, der er håp! Ikke gi opp!
Du er nok litt sånn som meg... litt utålmodig, og vil at ting skal skje fortere! :p Jeg prøvde ketolysekuren i 3 uker, før jeg gikk over til mer karber. Gikk ned 3,5 kilo første uka, men så sa det stopp. Andre uke gikk jeg ikke ned noe, og tredje uke gikk jeg ned et kilo. Tirsdag begynner jeg på'n igjen, og gleder meg litt til det. ;)
Vi må nok være mer tålmodige. Å veie seg for ofte er heller ikke lurt. :rolleyes: Selv har jeg en tendens til å sprette på vekta hver morgen, men det resulterer bare i en masse små opp- og nedturer.
Elisabeth - skjønner at du er kjempefrustrert, og at du helst vil ha et råd som gjør at du raser ned i vekt NÅ, og ikke bare en masse forsikringer om at du egentlig gjør det bra, og at du må være tålmodig. Tålmodig er ikke noe en som arbeider så hardt med vektnedgangen som du gjør har lyst til å være! Men la meg bare stille to spørsmål:
Måler du deg? Omkrets rundt livet, under brystene, rundt hoftene, rundt lårene? Det kan hende at du stirrer for hardt på vekten og glemmer at kroppen din forandrer seg på andre måter.
Hva er din BMI? Du vil ned til 60 kilo, men hvordan er den vekten i forhold til høyden din? Lavkarbokurer av den typen som er veldig intens og effektiv, er beregnet på mennesker som har en sykelig overvekt som gir dem en ALT for høy BMI. De er faktisk ikke like effektive når du begynner å nærme deg en normal BMI. Det vil si at dersom du ikke er ganske liten, kan det hende at du ikke har 15 kilo sykelig overvekt, men kanskje 10 kilo, og så 5 til du når modellidealet. I så fall vil ikke din kropp gå ned i vekt like raskt som andre, som har 40-50 kilo å ta av. Du kan sjekke BMI her: nhlbisupport.com/bmi/bmi-m.htm
Det er litt demoraliserende å sammenligne seg med dem som har MYE mer å miste. Lillesøsteren min mister kilo etter kilo, de bare renner av, og jeg er strengere med kostholdet enn henne, trener mer og er flinkere til dette generelt, men jeg står bom stille. Urettferdig? Vel... jeg passer inn i størrelse 42, som egentlig er helt passelig til en så høy dame som meg, mens hun sliter med å komme inn i størrelse 48. Kanskje ikke så demoraliserende likevel.
Jeg vil liksom ikke rase ned i vekt. Jeg vet det tar tid å gå både opp og ned og er villig til å jobbe. (selv om det hadde vært flott med rask nedgang)
Frustrasjonen ligger i hvor mye og hvor lenge man skal stå på før man skal få noen resultat. jeg HAR jobbet for disse kiloene som er borte, her jeg er i dag, å i forbindelse med min andre tråd om "å tenke høyt sammen med meg" så tenker jeg sånn at jeg kansje ikke tjener noe mer på Ketolyes enn en "snillere" lavkarbokur.
I stedet føler jeg at jeg blir misforstått og stemplet negativ -det er jeg jo ikke men synes det er leit å høre at jeg på en måte ikke gjør jobben min.
Ketolysekuren skal liksom fungere på dem som ingenting har fungert på. Den skal være mer effektiv enn andre slankekurer. Ja du må nesten lese boken for å forstå hva jeg mener..
Jeg synes lavkarob er veldig grei å følge.. jeg ville bare høre hvordan karbo-kur andre gikk på å hvordan dere opplevde vekttapet..
Vel, jeg er ca 160h og veide ved start 78.9 kilo. Via denne linken din var altså BMI på 30.8 ved oppstart.
Skjønner frustrasjonen din! Men det er ikke en ide å poste her på forumet hva du spiser i løpet av en dag, og kanskje flere dager - så kan vi her inne titte på menyen din..? Kanskje du får deg noen aha-opplevelser?
Hei mofe:)
Jeg begynte på dagbok altså, men følte til slutt at jeg satt og skrev ut i løse luften. Derfor la jeg hele boka på is. Jeg får se om jeg kansje åpner den igjen med tiden:)
[quote=Elisabet]Hei Muskat:)
Ketolysekuren skal liksom fungere på dem som ingenting har fungert på. Den skal være mer effektiv enn andre slankekurer. Ja du må nesten lese boken for å forstå hva jeg mener..
Jeg synes lavkarob er veldig grei å følge.. jeg ville bare høre hvordan karbo-kur andre gikk på å hvordan dere opplevde vekttapet..
[quote]
Først så synes jeg ikke du er aggressiv. Derimot skjønner jeg at du er veldig frustrert. PRoblemet er at ingen kan garantere at en diett skal virke på samme måte på alle mennesker.
Og så kan jeg gjerne fortelle min historie, som handler om at streng lavkarbo ikke virket, og jeg måtte tenke på andre måter. Jeg håper at det er greit med et langt svar?
Jeg begynte på Atkins, ikke opprinnelig for å gå ned i vekt, men for å bekjempe en solid soppinfeksjon etter mange antibiotikakurer på rad. Når du sulter ut soppen lever du med like lite karbohydrater som på induksjon, og siden dette var noen år siden, så fulgte jeg en Atkins variant hvor induksjonen var like streng som ketolyse-kuren. Jeg har ikke lest boken om ketolyse-kuren, men så vidt jeg forstår er de grunnleggende prinsippene de samme, de er bare beskrevet på forskjellige måter, og de gir noen ulike tips om hvordan du skal legge opp dietten.
I alle fall: Jeg ble bedre av soppinfeksjonen, og jeg gikk litt ned i vekt, men slett ikke slik som folk beskriver her. I løpet av et halvt år var jeg kanskje minsket 4- 5 kilo. Jeg var veldig glad for den vektnedgangen, siden det ikke først og fremst var derfor jeg var på kuren, så jeg klaget ikke. Men likevel, sammenlignet med det jeg hadde å miste og all energien som gikk med til å holde dietten, hvor slapp jeg følte meg hele tiden og hvor lite energi jeg opplevde at jeg hadde til tross for at jeg trente jevnt, så var det en temmelig kjip opplevelse. Hadde det ikke virket på soppen hadde jeg aldri orket å holde ut mer enn den første måneden. Ikke ble det bedre heller.
Et par år senere var det en dame som ville at vi skulle gå ned i vekt sammen. Jeg har veldig vanskelig for å gå ned i vekt, har stoffskifteproblemer og må trene veldig kontrollert, men akkurat da hadde jeg vært inne i en periode hvor jeg var ulykkelig og matlei, og tanken på å endre livsstil og kosthold var ganske tiltalende. Jeg tenkte også som så at hun kom sikkert til å bli veldig oppmuntret og glad av å se hvor mye lettere hun gikk ned i vekt enn meg.
Etter ei uke med en sinnsyk diett hun anbefalte, kom jeg til at her måtte jeg skaffe meg andre alternativer! Så jeg fant en bok som på en eller annen måte hadde drevet i land i bokhyllene våre: Jeg spiser, altså er jeg slank, av Michel Montignac. Hans prinsipper baserer seg på lav glykemisk indeks i karbohydratene, er streng med hvordan måltidene settes sammen, og ellers er det en diett med mye protein, litt flerumettet fett og en del tillatte luksusting som sjokolade og vin :) En diett for meg, med andre ord!Den minner til en viss grad om Atkins vedlikehold dietten, og om Lindberg dietten.
Jeg skiftet over til denne, og hadde ufattelig gode resultater for meg å være! I løpet av tre måneder hadde jeg gått ned ti kilo, og jeg gjorde det uten alt det ubehaget som hadde fulgt med den tidligere kuren. I løpet av det neste halve året gikk jeg ned fire kilo til. så et par til og var egentlig i mål - også opp igjen to/tre kilo litt over et år senere, når jeg skiftet prevensjon. De siste kiloene har jeg ikke klart å kvitte meg med.
Den andre damen ble rasende over at min diett virket så bra, ga opp, og har ikke snakket med meg siden...
Dette er en diett det er lett for meg å leve med. Jeg må være litt mer forsiktig med karbohydratene enn Montignac forespeiler for en permanent livsstil, men det er ikke så vanskelig.
For meg var altså ikke en streng lavkarbokur det beste. Det virket, men med store omkostninger, og langsomt. En litt annen diett var mye bedre, fremdeles med streng kontroll over kvaliteten på karbene, men ikke så dramatisk som lavkarbokurene.
Jeg håper dette ga deg et svar på det du lurte på?
Jeg tror folk kanskje misforsto spørsmålet ditt tidligere :)
Og med BMI så ser du at du slutter å være overvektig ved 64 kilo. Nå kommer det selvsagt veldig an på kroppstype, men det betyr at du kanskje må regne med at samme hvilken kur/diett du velger, blir den mindre effektiv noen kilo før du ønsker!
Hvis du begynner med dagboka igjen, må du gi meg et tips. Jeg lover å følge deg der! :) Jeg kommer også til å bli mer aktiv med dagbokskrivinga etter påske. Jeg tror dagbok er lurt. Ikke bare for å få tilbakemeldinger fra andre, men mest for sin egen del; å bli bevisst det man spiser og hvordan man har det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.