I dag har jeg matlagedag. Er flere ting på gang, første av det var en pølse og bacon grateng. Enkelt og godt. Ingredienser
Bacon
Pølser (Brukte Wienerpølser)
Blomkål
Fløte
Smør
Parmesan
Hvitløk (Fersk eller pulver)
Kutter opp blomkål ganske fint og har i gryte med 2.5dl fløte og litt vann. Jeg brukte hvitløkspulver da det var det jeg hadde. Starter å koke med lokket med på, men tar det av på slutten for å minske vesken litt.
[CENTER][/CENTER]
Samtidig har jeg klippet opp bacon som jeg har i stekeovnen.
[CENTER][/CENTER]
Pølser er kuttet opp og stekes i panna.
[CENTER][/CENTER]
Mos blomkålen med stavmikseren. Ha i bacon og pølser, rør rundt og ha det i en ildfast form.
[CENTER][/CENTER]
Inn i stekeovnen på ca 200 grader midt i ovnen.
[CENTER][/CENTER]
Når du syntes den begynner å bli ferdig, strø over litt parmesan, skru på grillen og la det stå litt.
[CENTER][/CENTER]
Ferdig og klar til å serveres.
[CENTER][/CENTER]
Smakte utrolig godt. Passer for hele familien og jeg vil tro an favoritt blant barn.
Det var en lettvint hverdagsmiddag som sikkert kommer til å slå an hos tenåringene her i huset - prøver'n i løpet av uka jeg! :D Tusen takk for at du delte den!
Kan man bruker vanlige grillpølser i denne retten? Har noen søte små som ikke er så glad i Wienerpølser.
Skal det kun være fløte i blomkålen når den kokes eller sper du i litt i formen før alt stekes i ovnen?
Fløten tykkner ikke så veldig, men til blomkålet er ferdig. Jeg kutter det alltid i relativt små biter så det ikke tar så lang tid.
Det du måtte ønske. Et fedd eller to.
har lagd en nå med blomkål og brokkoliblanding. herlig radioaktiv grønnfarge :D
de hadde grillpølser på tilbud på rimi. halv pris pga dato, som er en hel uke til. ikke at jeg klager :p blander i litt mozarellaost og en kladd smør :)
Ble til at jeg glemte hvitløken, så saltet og peppret etterpå.
men, det var litt for mye melke/fløte-smak for min del, og noen i familien likte ikke den tydelige blomkålsmaken.
Brukte revet ost fra Synnøve og både tykke og tynne pølser ;)
Men, lett å lage og sikkert glimrende for de som liker slikt!
Ja, det var omtrent 6-7 karbo pr 100 g.
Mengden pølser var tilsammen 754g.
Men omregning til pr 100g, noen som vet?
Tilsammen veide alt 1740g derav 65.3 karbohydrater....
Da har jeg laget denne klar til middag i morgen. Måtte selvsagt prøvesmake litt da jeg tok den ut av ovnen, og den var kjempegod!
Takk for super oppskrift! :-)
Nå står denne i ovnen, og jeg er kjempespent! Ser utrolig godt ut! Og lukter godt :) Men jeg hadde i litt mye vann, så det ble litt vel tynn blomkålmos, men pytt sann. Tror dette blir bra, håper guttungen liker den også!
Jeg er en pølse frik ELSKER PØLSER ,beste er vossafår dette skal lages i morgen :) kansje jeg liker blomkål denne gangen . parmesan huff ,får vel bruke norvegia jeg :) Takk for at du delte denne :)
Min variant med sellerimos i går ble aldeles nydelig med det resultatet at jeg spiste litt for mye - sukk! Men holdt igjen litt til en framtidig lunsj - inntil videre lagra i fryseren.
Jeg hadde også på litt lettstekt kantarell (fra lageret i fryseren) i går og det smakte skikkelig godt sammen med mosen og pølsene. En fin, men ikke veldig dominerende kantarellsmak. Dette blir det mer av!
Dette skal vi prøve til middag i dag... en ting jrg lurer på... heller du av vesken av blomkålen før du moser den? Jeg opplever ofte at hvis jeg har for mye veske i blomkålen når jeg lager mos blir den ofte for tynn.
Dette skal vi prøve til middag i dag... en ting jeg lurer på... heller du av vesken av blomkålen før du moser den? Jeg opplever ofte at hvis jeg har for mye veske i blomkålen når jeg lager mos blir den ofte for tynn.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.