< Tilbake til oversikten

Hvordan tilberede svinebogstek?

Nerthus sa for siden:

Jaja, så var den billig og et fint stykke kjøtt - men jeg finner kun Viestads oppskrift på 4 kg som skal i ovnen i 3-4 timer... så jeg er litt desperat etter hvordan jeg skal tilberede denne? Bare skjære ruter i svoren, krydre med salt og pepper og la den stå i ovnen til done?
Temperatur og tid hadde vært fint om noen vet... eller kanskje vet noen kjernetemperaturen svinebogen skal ha - har termometer :D

Skal ikke serveres før "sjefen" kommer fra jobb i 17-tiden så jeg har god tid - langsteker gjerne ;)

Tilbehør blir grønnsaker og ertestuing og muligens brunsaus... (ja faktisk ertestuing! ;))

Kitt sa for siden:

Står det ikke noe på pakken?

Tenker 125 grader, en time pr kg til kjernetemp på 70 grader. Pakkes så i folie og la hvile i ca 30 min mens du ordner ferdig det andre!

Nerthus sa for siden:

Du e en knupp! Nei sto ingenting... vanligvis gjør det jo det :) Da beregner jeg en times tid - siden den er under 1 kilo. :)

Zincite sa for siden:

Ser du har fått god hjelp, men legger ved denne som jeg konsulterer stadig vekk i forhold til kjernetemperaturer for forskjellige typer kjøtt (se høyre marg) :) Her i huset pleier vi ofte langsteke på lavere temperatur enn de anbefaler, men det kommer jo litt an på hva og når vi vil spise :)

Nerthus sa for siden:

Takk! Er vanligvis flink til å google, men svinebog var ikke den med mest treff ;) Da blir det i ovnen til tempen er riktig :)

matmor sa for siden:

Hei:)
Når jeg steker svinebog, ruter jeg svoren og steker den på 150 grader, men i den gamle oppskriftboka står det 175 grader en time, pluss en halv time pr kg, og da blir den god! det beste jeg vet! du har litt vann i langpanna, og når steka er ferdig, heller du stekeskyen oppi en kjele, og koker ned litt, så har du i fløte.:sikle: Den blir så god!
Lykke til!:)

Nerthus sa for siden:

Jeg var skeptisk i utgangspunktet, men stekte den kun krydret med salt og pepper i panne med vann på 150 grader til 70grader kjernetemp. Skrudde opp litt på slutten for å få svoren litt bedre. Den var pakket inn i nett, så litt vanskelig å rute svoren, men sambo spiser grisehud i alle varianter hehe - så det gikk bra ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.