Hei! Stelte fjøs for en nabo her i går kveld og tok med meg litt melk hjem. Nå sitter jeg å koser meg med et glass useparert, upasturisert og uhomogenisert deilig melk.
Spørsmålet er: hvordan er næringsinnholdet i denne melka?
Er ille, det er fult mulig å finne næringsinnhold på fløte, helmelk, lettmelk, ekstra lettmelk, skummamelk og melk med allverdens av smaker. Men den opprinnelige, utukla melka? Neida!
Er klar over at melk ikke er det beste på lavkarbo, drikker vanligvis ikke "kjøpemelk", og at det ikke er lov å selge ubehandla melk. Understreker derfor at denne melka er helt lovlig rappa, kun med kuas samtykke ;)
Tja det er litt vanskelig og si. Jeg har aldri sett en sånn oversikt, men bonden jeg jobba hos snakka om at melk fra tanken, som vi sier, har ulike kvaliteter fra premium og nedover. Den er klassifisert utifra næringsinnhold og bl.a. fettinnhold. Dess mer fettrik og næringsrik, dess bedre klassifisering og betaling. Kan du ikke spørre bonden (ettersom det sikkert er vanskelig å få kua i tale mener jeg :D) om han vet noe. Eller så går det kanskje an å spør Tine?
Er nok ikke så rart at slike tall ikke ligger ute for det er faktisk ikke lov å selge upasteurisert melk her i landet og jeg tviler på om folk flest ville hatt melk som ikke er homogenisert (den skiller seg). Selv er jeg av den oppfatningen at ubehandlet melk rett fra kua eller tanken er mye bedre enn den behandla kartongmelka.
Jeg husker det fantes uhomogenisert lettmelk for mange år siden. Den var kjempegod! Og det var jo bare å riste litt på kartongen for å få den til å blande seg. Men jeg husker ei jeg kjente syntes det var ekkelt med fløteskvetten på toppen :rolleyes:
Fant ingenting om næringsinnhold i råmelk, men fant masse interessant om pasteurisert kontra upasteurisert:
[QUOTEe som ønsker å selge upasteurisert melk, hevder at pasteuriseringen skader næringsverdien i melken og enzymene, og hevder at upasteurisert melk er langt bedre for helsen. agderavisen.com/article.php?story=20080505153220615QUOTE]
Ikke mange som har dødd av det ennå :D
Sorry kuppa tråden litt her nå, men tror det blir vanskelig å finne næringsinnhold på useparert melk. Ta deg et lite glass i ny og ne du, så lenge du ikke er på veldig strengt inntak kh går det nok bra.
Melk, direkte fra fjøs, inneholder som regel 4%fett.
Noe avhengig av kvaliteten på bestanden, selvsagt, men snittet gir som regel altså 4%. Ergo er innholdet som i helmelk.
Ved separering av melka, fjernes fettet. Man sitter da igjen med en blanding av skummet/ekstra lett melk. Det evt fettet som blir igjen ved separeringen er så lite at det ikke engang synes på toppen. Denne melken ble brukt som drikke, i matlaging etc. Fettet som ble fjernet, altså fløten, var eksklusiv og ble gjerne brukt til å lage rømme og smør.
Ved å la den separerte melka surne, kunne man senere varme den opp og la den oste seg. Man satt da igjen med skjørost på toppen (tørr cottage cheese), og surmyse under. Osten ble fjernet og vann ble presset ut. Ved å smuldre osten og la den gjære, og deretter tilsette salt og karve, fikk man pultost.
Surmysen ble gjerne kokt ned til det som kalles surmyssmør. Dette har en primlignende farge, men smaker ikke slik ;) Veldig godt å blande med vann og ha som tørstedrikke. Også veldig godt i supper og sauser.
Melken som ble solgt "useparert" for noen år siden ble dessverre ingen suksess. Denne var økologisk, og nok forut for sin tid. Melken var forøvrig pasteurisert (varmebehandlet),men ikke homogenisert (fettet binder seg til melken, og flyter ikke opp).
Uten tvil,så finnes det en del uheldige bakterier i upasteurisert melk, deriblant fra kyrnes avføring. De ligger jo gjerne i sin egen møkk, og jurene må vaskes godt før melking. Såpe og vann vil selvfølgelig fjerne det meste, men for folk med sarte mager og nedsatt immunforsvar, vil disse bakteriene faktisk kunne utgjøre en reell fare. Man velger dermed å være føre var når det kommer til behandling av melken.
For normalt friske mennesker vil ikke disse sporene av bakterier være noen fare så lenge fjøsstellet har vært hygienisk nok.
En kan jo diskutere om det ville vært noe problem overhodet dersom folk fikk servert melk au naturel i fra første børjan :roll:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.