Som sakt er jeg ny her inne...Og trenger hjelp til å komme igang..Jeg skal ned sånn ca 10 klio og har hørt så mye bra med lavkarbo mat...Hvordan begynner enn...Og mat kan enn spise og ikke spise...
Uff sikkert teite spørsmål dette her...men vill så gjerne komme i gang nå...:)
Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J[font=Verdana][/font]
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.
Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no
Har du lest boka enda? Hvis ikke er det lurt, så du får mer forståelse av kuren. De har den på de fleste bibliotek, og hvis ikke, kan de bestille den fra et annet bibliotek.
Ellers kan du lese litt her forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110
og her forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
og titt deg rundt i forumet, du finner mye info der og.
Lykke til.
For min del, så er lavkarbo og ens livsstil det eneste :ja: Og har vært det siden 2007.
Har tidligere brukt allskens slankekurer og dietter... og ble 30 kilo tyngre ...
Endrer man ikke kostholdet for livet, men ser på det som en slankekur og så tilbake til slik man levde før, ja så går man opp i vekt igjen.
Uansett om det er pulverkurer, grete roede eller lavkarbo :ja:
Kort fortalt: Rein og naturlig fet mat. ;)
Det er såååå masse variasjoner i dette kostholdet. Man kan lage det utrolige :D
Sjekk signaturen min, så finner du haugevis av oppskrifter :ja: Og de er ketose-vennlige. ( Altså passer til et kosthold med lite karber og mye fett)
Og 1. innlegget i journalen min ( også link i signaturen) finner du ukeplaner jeg brukte i starten :ja:
Tusen takk..for hjelpen...Jeg føler meg utrolig dumm...når jeg må spørre slik..men jeg vill så gjerne gå ned litt...og jeg må siden jeg har diabetes...
Så mandagen starter jeg et nytt og bedre liv håper jeg...:)
Jeg skal til diabetessykepleieren på mandagen...så jeg skal høre med henne...Jeg kommer ikke til å legge om sånn dramatisk....siden jeg eter masse fisk...og liker kylling....så blir det en del salater i stedenfor....men jeg må være konsekvent og jeg har en trimm sykkel ståendes..som skal også brukes...
Men jeg trenger litt oppbacking..og skal lage meg en dagbok også....
Jeg har begge...innen diabetes...1 og 2 hehe..Trodde legen tulla jeg da...hehe
"Jeg har begge...innen diabetes...1 og 2 hehe..Trodde legen tulla jeg da...hehe"
Oi, dette var veldig spesielt. Så jeg måtte bare stille ett spørsmål rundt det, hehe :-)
Har man type 1 diabetes så har man jo ingen insulinprodusksjon, har man type 2 diabetes så har man litt insulinproduksjon. Hvordan går det da an å ha begge deler samtidig, enten så produserer man litt insulin, eller så gjør man det ikke? Er liksom ikke noen mellomting :-) Bruker du insulin?
Har forresten selv diabetes type 1, så spør fordi jeg har veldig godt kjennskap til diabetes generelt. (har hatt sykdommen i snart 19år)
Vet ikke hvordan det er med denne damen, men jeg har hatt en dia1- pasient med periodevis noe insulinproduksjon.
Han hadde hatt dia1 i over 30 år og fortsatt kunne han få episoder der blodsukkeret falt fra 7-8 til 1.0 så og si på minuttet, med krafige, alvorlige kramper som resultat!:eek:
Var ikke lett å behandle når mannen etter en hjerneblødning var fullstendig lam, uten språk og fikk all mat gjennom en slange i magen!
For å si det slik...når jeg fekk vite att jeg hadde diabetes...så hadde jeg første dagen 1 og dagen etterpå diabetes nr2....blodprøvene sa det slik...Legene er ikke enig hva jeg har...1 eller 2..men jeg tar insulin ja...så jeg tror selv jeg har diabetes nr2....Så når noen spørr meg hva slags diabetes jeg har sier jeg både 1 og 2..men jeg tror selv att jeg har diabetes nr2....Vet ikke om dere ble noe klokere.....
Det visst jeg faktisk ikke var mulig og aldri hørt om tidligere. Men det er jo tydelig at det finnes spesielle tilfeller der ute, og må være veldig vanskelig å behandle når insulinproduksjonen er så uforutsigbar!
Der er jo flott da :-) Høres litt mer ut som type 1 om du tar insulin egentlig. Men hvis du selv føler du har 2, så har du helt sikkert det. Er ikke lett å bli klok på noe slikt!
Jeg setter insulin, jeg, men har helt klart type2! Har i de 7 årene sidene diagnosen fått lavere og lavere insulinproduksjon, så nå er det ingen bønn!:p Kan jo ikke gå rundt med et blodssukker tett oppunder 20 heller!:eek:
Nei, det går jo ikke an! Var hvertfall litt spennende å høre at det faktisk gikk an :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.