< Tilbake til oversikten

Trenger litt hjelp her!

BrittKL sa for siden:

Som sakt er jeg ny her inne...Og trenger hjelp til å komme igang..Jeg skal ned sånn ca 10 klio og har hørt så mye bra med lavkarbo mat...Hvordan begynner enn...Og mat kan enn spise og ikke spise...
Uff sikkert teite spørsmål dette her...men vill så gjerne komme i gang nå...:)

Gerd sa for siden:

Heisann og velkommen hit :D

Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J[font=Verdana][/font]
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.

Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no

Så anbefaler jeg deg å lese denne tråden:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Her har ArnaKristin samlet masse nyttig info.

Og denne er fin: lavkarbo på 3 minutter[font=Verdana][/font]

Håper du vil trives her.

Lykke til :heia:

grotingeling sa for siden:

Hei og velkommen :)

Vil anbefale deg å sjekke ut denne tråden
Her finner du masse god informasjon om lavkarbo og hvordan komme i gang.

Edit: To sjeler samme tanke Gerd :D

BrittKL sa for siden:

Tusen takk for svar...:)

Jeg skal se på linkene..og lese litt.....:)

Men syns dere att lavkarbo er det enste jeg kan prøve eller villet dere fortrekke noe annet???

Gerd sa for siden:

For min del, så er lavkarbo og ens livsstil det eneste :ja: Og har vært det siden 2007.

Har tidligere brukt allskens slankekurer og dietter... og ble 30 kilo tyngre ...

Endrer man ikke kostholdet for livet, men ser på det som en slankekur og så tilbake til slik man levde før, ja så går man opp i vekt igjen.
Uansett om det er pulverkurer, grete roede eller lavkarbo :ja:

BrittKL sa for siden:

Takk for svar...

Hva slags mat eter du til frokost..middag og kveldsmat...sånn kort fortalt...

Gerd sa for siden:

Kort fortalt: Rein og naturlig fet mat. ;)
Det er såååå masse variasjoner i dette kostholdet. Man kan lage det utrolige :D
Sjekk signaturen min, så finner du haugevis av oppskrifter :ja: Og de er ketose-vennlige. ( Altså passer til et kosthold med lite karber og mye fett)

Og 1. innlegget i journalen min ( også link i signaturen) finner du ukeplaner jeg brukte i starten :ja:

BrittKL sa for siden:

Tusen takk..for hjelpen...Jeg føler meg utrolig dumm...når jeg må spørre slik..men jeg vill så gjerne gå ned litt...og jeg må siden jeg har diabetes...

Så mandagen starter jeg et nytt og bedre liv håper jeg...:)

Gerd sa for siden:

:klem:

Dete klarer du vettu :ja:

Se på de linkene, og lag deg en liten notisbok hvor du noterer det som er viktig og det som du føler passer for deg :)

Viss du har diabetes 1 så bør du ikke legge om kostholdet dramatisk uten å rådføre deg med legen. Pga. medisinbruk og ev. endringer av det :)

BrittKL sa for siden:

Jeg skal til diabetessykepleieren på mandagen...så jeg skal høre med henne...Jeg kommer ikke til å legge om sånn dramatisk....siden jeg eter masse fisk...og liker kylling....så blir det en del salater i stedenfor....men jeg må være konsekvent og jeg har en trimm sykkel ståendes..som skal også brukes...
Men jeg trenger litt oppbacking..og skal lage meg en dagbok også....

Jeg har begge...innen diabetes...1 og 2 hehe..Trodde legen tulla jeg da...hehe

Gerd sa for siden:

Godt med oppfølging :ja:

Både 1 og 2 ? Det er vel ikke ofte?

Lurt å lage seg en dagbok, og få litt oppbacking :)
Man trenger både ros og ris, og av og til et tupp i rævva :D

BrittKL sa for siden:

Nei det er vist uvanelikt..ja...:D

Ja jeg trenger et spak i ræva ja...

Gerd sa for siden:

Får sparke deg i gang med journal da :D spark :lol:

BrittKL sa for siden:

:D:D
Ja jeg får vell opprette en dagbok da sjø...:D

BrittKL sa for siden:

Jeg har et spørsmål til...

Jeg er så glad i brød...grovt brød...er det slik att dere eter brød når dere går på lavkarbo?? Og hva slags brød??

Gerd sa for siden:

Man kan spise lavkarbo brød, som man baker sjøl :ja:
Men vanlig kjøpe-brød er ikke å anbefale :)

BrittKL sa for siden:

Det finnes ikke noen sunne brød i butikken..mmmmmmmm

Kitt sa for siden:

Kommer litt an på hvor lavt du vil ligge på karbene, da! Et par tynne skiver av Fedon- brødet du får kjøpt i butikken er ikke så ille en sjelden gang!

Ellers er Karins beste brød å anbefale! Bare stek det nok!;)

BrittKL sa for siden:

Hvor mye karb er det i fedon brødet da???

Kitt sa for siden:

Du kan lese om brødet her!

BrittKL sa for siden:

Tusen takk for hjelpen:klem:

Matglad sa for siden:

Jeg kan også anbefale bloggen til Dreamy her på forumet. Legger ved en link, masse nyttig og inspirerende informasjon. Hun svarer også på spørsmål.

lenabeatrice.net/

Lykke til med oppstart av lavkarbo. For meg har lavkarbo endret livet mitt på så utrolig mange positive måter hvor vekt bare er et parameter.

iisland sa for siden:

"Jeg har begge...innen diabetes...1 og 2 hehe..Trodde legen tulla jeg da...hehe"

Oi, dette var veldig spesielt. Så jeg måtte bare stille ett spørsmål rundt det, hehe :-)
Har man type 1 diabetes så har man jo ingen insulinprodusksjon, har man type 2 diabetes så har man litt insulinproduksjon. Hvordan går det da an å ha begge deler samtidig, enten så produserer man litt insulin, eller så gjør man det ikke? Er liksom ikke noen mellomting :-) Bruker du insulin?

Har forresten selv diabetes type 1, så spør fordi jeg har veldig godt kjennskap til diabetes generelt. (har hatt sykdommen i snart 19år)

Kitt sa for siden:

Vet ikke hvordan det er med denne damen, men jeg har hatt en dia1- pasient med periodevis noe insulinproduksjon.
Han hadde hatt dia1 i over 30 år og fortsatt kunne han få episoder der blodsukkeret falt fra 7-8 til 1.0 så og si på minuttet, med krafige, alvorlige kramper som resultat!:eek:
Var ikke lett å behandle når mannen etter en hjerneblødning var fullstendig lam, uten språk og fikk all mat gjennom en slange i magen!

BrittKL sa for siden:

For å si det slik...når jeg fekk vite att jeg hadde diabetes...så hadde jeg første dagen 1 og dagen etterpå diabetes nr2....blodprøvene sa det slik...Legene er ikke enig hva jeg har...1 eller 2..men jeg tar insulin ja...så jeg tror selv jeg har diabetes nr2....Så når noen spørr meg hva slags diabetes jeg har sier jeg både 1 og 2..men jeg tror selv att jeg har diabetes nr2....Vet ikke om dere ble noe klokere.....

iisland sa for siden:

Det visst jeg faktisk ikke var mulig og aldri hørt om tidligere. Men det er jo tydelig at det finnes spesielle tilfeller der ute, og må være veldig vanskelig å behandle når insulinproduksjonen er så uforutsigbar!

BrittKL sa for siden:

Jeg syns det går bra med diabetsen jeg da.....jeg har jo levd slik i 3 år....
Men jeg trenger oppfølging fra diabetessykepleier da....

iisland sa for siden:

Der er jo flott da :-) Høres litt mer ut som type 1 om du tar insulin egentlig. Men hvis du selv føler du har 2, så har du helt sikkert det. Er ikke lett å bli klok på noe slikt!

Kitt sa for siden:

Jeg setter insulin, jeg, men har helt klart type2! Har i de 7 årene sidene diagnosen fått lavere og lavere insulinproduksjon, så nå er det ingen bønn!:p Kan jo ikke gå rundt med et blodssukker tett oppunder 20 heller!:eek:

iisland sa for siden:

Nei, det går jo ikke an! Var hvertfall litt spennende å høre at det faktisk gikk an :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.