:confused: Jeg skjønner virkelig ingenting! Jeg har vanligvis en ekstrem appetitt (les: derav grunnen for at jeg er blitt overvektig...:o), men nå etter at jeg begynte med lavkarbo,kjenner jeg at sulten ikke gnager som før. Jeg syns jeg spiser utrolig lite!!
Jeg legger inn alt jeg spiser på diett.no, og har der fått regnet ut (og husker fra et tidligere GR-kurs) at jeg skal ha i meg ca 2100 kalorier. Jeg klarer aldri komme opp i det hver dag. Jeg ligger på alt fra 900 til max 1700. Klarer det bare ikke, enda jeg stapper meg med allverdens godt som jeg baker og jeg spiser skikkelig god mat, syns jeg - med masse fett og proteiner.
Teller i grunnen ikke kalorier altså, kun karbs (ligger på max 20 pr dag), men legger likevel merke til at jeg aldri kommer oppi anbefalt dags-kaloridose...
Hva er det som gjør at jeg er så mett? Er det alt fettet? Eller proteinene?
Jeg tenker at det er jo ikke rart jeg går ned i vekt...ikke bare er jeg i ketose, men jeg klarer heller ikke det GR ville sagt jeg skulle inntatt i kalorier...Hmmm....
Såvidt jeg vet er det i første omgang proteinet - deretter fettet som gir metthetsfølelse :) Årsaken til at du har hatt så sterk appetitt tidligere er nok inntak av karbohydrater - som gir blodsukkerstigning - som gir insulinutskillelse - som senker blodsukkeret og som derigjen gir sultfølelse. Uten særlig insulinutskillelse får du ikke blodsukkerfall og den samme hungeren - og dermed reduseres naturlig inntaket (for de fleste).
Min erfaring er at dette avhenger av hva du spiser, jeg er IKKE flink til å spise proteinrik mat fordi jeg er ikke "sulten" - men smoothies med fløte, dressinger (lavkarbo), sauser (lavkarbo) er mitt største energiinntak pr i dag.
Er ikke dette flott da? Så mye enklere det vil være for deg og holde vekten når du har nådd målvekt - fordi du i dag når du slanker deg ikke må "passe på" mengden? ;) :heia: lavkarbo!
Tusen takk for svar! Veldig snodig dette syns jeg, for jeg pleier ha sånn apetitt, men ja, dette er veeeldig bra, da ;) Var litt usikker på om det er proteinene eller fettet som gjør det, men du har nok rett i at det i første omgang er proteinene - og jeg spiser jo MYE egg og rent kjøtt :)
Smoothie med fløte høres forresten digg ut!! Yum! :) God helg!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.