Jabba sa for siden:
Der som spiser Skaldemann Fakir - hva spiser dere? Er veldig intr. i hva dere har som tilbehør til middag f. eks?
Jabba sa for siden:
Der som spiser Skaldemann Fakir - hva spiser dere? Er veldig intr. i hva dere har som tilbehør til middag f. eks?
Lilleslem sa for siden:
Jeg spiser mye brokkoli, litt blomkål,squash, litt paprika, sopp, asparges,salat, agurk og veldig ofte rømme.
Ciss sa for siden:
Veldig ofte består middagen av et stykke svinekjøtt med hvitløksmør + 3 stekte cherrytomater.
[color=navy][/color]
Av og til kan jeg også ha spinat. I dag var middagen f.eks et stykke ovnsbakt sei med smør og spinat med mye smør og 2 ss fløte.
[color=#000080][/color]
En ytterst sjelden gang har jeg litt blomkål, men da er det jo bare snakk om en blitteliten bukett.
kallemann sa for siden:
spiser litt coleslaw hvis jeg har tilbehør.
Mithila sa for siden:
Kva med meieriprodukt som ost, CF, fløyte? Bør ein sløyfe desse?
kallemann sa for siden:
Jeg har ofte cheddar, blåmuggost eller feta i kjøttkakene jeg lager
Snorkfroken76 sa for siden:
Hei! Trenger ikek droppe meieriprodukter så lenge du tåler dem. Noen få går saktere ned i vekt, emn de fleste tåler det i følge Skaldeman. Han anbefaler vel feta i noen av fakirkjøttkakene sine mener jeg å huske:) Det er godt iallfall;) Ellers skal det grønne være kun som pynt nærmest på fakir-dietten. Unntak er vel spinat og asparges. Det kan man spise temmelig fritt av. Selv bruker jeg blomkål/brokkoli et par tre dager i uka, ellers litt løk/salat med rømme og litt chilipasta på koteletten f.eks. så blir det som en biffsalat. Blir fort 80% fett på et slikt måltid og det er fakir-kost mer en nok til fin nedgang for meg iallfall:) Avokado er også godt til!
Jabba sa for siden:
Asparges hørtes godt ut...
manne sa for siden:
Du burde forsøke asparges i ostesaus... NAM! :D
ekenna sa for siden:
Kjøttkaker med cheddar, blåmuggost eller feta også!:spent:
Jabba sa for siden:
Hvor lenge koker dere Asparges? eller skal den bare "varmes opp"?
kallemann sa for siden:
Jeg steker den i panna med smør og olje. Asparges mister masse smak hvis du koker den.
Stek den til du syntes den har passe konsistens. Trenger ikke mange minuttene.
Jabba sa for siden:
Kult! Kanskje jeg skal prøve dette som tilbehør til middagen i dag da....
kallemann sa for siden:
Hvis du ikke har prøvd det før vil du få deg en overaskelse. Jeg lærte det på et tv program der de smakte på vannet de kokte aspargesen i for å vise at vannet hadde like mye smak som aspargesen. Al smaken kom jo ut fra den. Siden den kang har jeg altid tatt den i panna med masse smør og god olje.
ekenna sa for siden:
Sånne blansjerte asparges, surret med spekeskinke og parmasandryss må vel være optimalt som tilbehør på skaldeman fakir...? Det er så godt ^^ Eller baconsurret asparges, stekt i ovn. Namme!
Millie88 sa for siden:
Jeg er litt interesert i å prøve ut dette i noen uker for å se om jeg kommer over mitt platå.. Ma man ta noen multivitaminer eller andre ting i tillegg? Jeg tenker å være skikkelig streng, med bare kjøtt/fisk/kylling, egg og smør en liten stund bare for å kickstarte. noen andre som har prøvd dette over en lengre periode?
Charlott sa for siden:
Sjekk denne tråden feks, kanskje du finner noen gode tips/erfaringer.... :)
aslaug sa for siden:
Hva er Skaldemann Fakir?:confused:
Camomilla sa for siden:
Såvidt jeg har skjønt er det den strengeste formen for Skaldeman-kost; mye kjøtt/fett og lite grønt. For dem som skal ned mye og trenger å kick-starte fettforbrenning. Andre får rette meg hvis jeg tar feil :)
Jabba sa for siden:
Også egnet for dem som har gått på Ketolyse / Skaldemann / LCHF en stund og som opplever langvarig platå. Etter et par dager på Fakir løsnet det for meg etter lang tids stillstand!
Jabba sa for siden:
Jeg spiser ikke mye grønnsaker på dette opplegget - da jeg prøver å ligge lavest mulig på karbene. Siden jeg spiser egg klarer jeg ikke 0 karbo - men jeg ligger vel på 1-3 karber daglig. Av grønnsaker spiser jeg bittelitt agurk, asparges, avocado eller salat. Spiser også mye championg....
Kanskje sa for siden:
man skal altså ungå fløtesauser, crem fresh sauser og slikt? og spise rent kjøtt?
jeg spiser ikke fettet på kjøttet, liker det ikke - blir det da nok fett uten melkeproduktene?
Hei! Nei, det blir ikke nok fett i forhold til skaldeman. Stest diett.no for utregning. Du bør ha 70-75% fett, max 5% karbo og resten protein i løpet av dagen. Og dette gjelder SKaldemans råd altså, ser det står ketolyse på signaturen din. Den kan jeg ikke svare for;) Men bruk smør, gjerne kryddersmør etc. rømme og fløte. Animalsk fett er best :)
Kanskje sa for siden:
ja jeg går på ketolyse nå, men tenkte å prøve en uke på skaldeman fakir, for å se om jeg får vekten til å gå nedover igjen.
Ok! Skaldeman anbefaler å prøve et opplegg minst i 3 uker for at kroppen skal rekke å venne seg til det :) Jeg trives veldig godt med Skaldemans kost og har gått ned ca en kilo i uka så langt! :)
Kanskje sa for siden:
får lese meg litt opp, og se om jeg prøver. trenger iallefall å forandre på noe her :-)
Lillemy71 sa for siden:
Lån eller kjøp boka GI-null av Skaldeman, der finner du alt du trenger å vite om Skaldeman sitt opplegg + masse oppskrifter og bl.a. fakirmetoden (50+).
Hentet fra GI null:
Det vil si at man skal ha minimalt med kh og dermed grønnsaker. Skaldeman presiserer at dette opplegget er for folk med 50+ kg eller for de som har prøvd alle andre metoder uten varige resultater.
Skaldeman opererer heller ikke med denne 75-20-5% modellen, han snakker om fettkvote, som er fett dividert med protein og kh. Optimal fettkvote for rask nedgang er 1,3 eller høyerer. Skal du ikke så mye ned må dette tallet ned.
Dersom du leser boka, så vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på en liten ting og det er at Skaldeman skriver mye om svinekjøttdeig og hvor bra den er for optimal fettkvote. Problemet er bare at den svinedeigen vi får her i landet er veeeeldig mager, medisterdeigen rundt juletider kan sammenlignes med det som S omtaler.
Lykke til og ikke gi opp for det om ikke vekta rikker seg. Jeg har hatt stillstand i over et år nå, har prøvd det meste men vekta slipper ikke. Velger allikevel lavkarbo pga helse og velvære.:D
Engledans sa for siden:
Så Fakir er det samme som 50+ ?
Lillemy71 sa for siden:
Nei egentlig ikke helt, men Skaldeman har moderert metoden og sier at de som følger 50+ er "hans" fakirer. Fakirmetoden går egentlig ut på å spise 3 deler kjøtt og en del fett, kun sammen vann og litt kaffe og i et bestemt mønster om jeg ikke husker feil. Dette er beskrevet i bøkene hans.
S sin egen fakirmetode gikk ut på å spise slankekjøttkakene (høy fettkvote og lite karber) så ofte man følte behov for dette og utenom dette vann. JEg prøvde meg på det en liten periode ca 2 uker og da var jeg så drittlei at jeg gikk over til 50+ som gir rom for litt mer, men ikke mye. Ble raskt lei av det også, særlig siden resultatene uteblei, men det virker jo for noen.
Les boka så finner du forklaringer på alt dette samt oppskrifter.
Engledans sa for siden:
Jeg har kun GI-NULL, driver og leser den nå.
Modezty sa for siden:
Det står om kjøttkakene hans i GI-NULL boka. Har den ikke foran meg nå, men mener det er i innledningen til 50+ beskrivelsen. Wallenbergere tror jeg han kalte kjøttkakene sine :)
Kanskje sa for siden:
Jeg har kjøpt GI boken og en kokebok fra en her på forumet, og gleder meg til å lese dem :-) Er på påskeferie men regner med at de ligger klar til meg når jeg kommer hjem. :)
Da må jeg ta meg sammen igjen, har sklidd helt ut denne påsken med alt mulig godt .:rolleyes:
mih sa for siden:
Er skaldemann fakir den strengeste dietten?
mih sa for siden:
Jeg har boka som heter spis deg ned i vekt, er det "feil" bok å lese før man skal begynne? forklarer GI-null mere om selve kuren???
Elisa3000 sa for siden:
Hei, jeg har vært borte minst et år, har holdt meg stabil, har gått ned på Skaldeman før, og nå er eg på min 4. uke og går ned som bare det. Neste sommer vil eg være i mål. men altså en dag og en uke om gangen. Første uken gjorde eg en feil og gikk opp litt, men de to neste ukene gikk jeg ned det og mere til, så eg er fornøyd. Eg spiser fisk, kjøtt, egg, ost, sjømat, te kaffe, fløte, smør, rømme, litt brokkoli, avocado og oliven. Neste uke vil eg handle inn reker, trenger variasjon. Vil lage egg og rekesalat.Jeg skal ned mer enn 30, men mindre enn 50, så jeg er ingen fakir. Måtte inn på Forumet igjen, trenger noen å diskutere med, siden ingen andre eg kjenner spiser Skaldeman.
Elisa3000 sa for siden:
P.S. Glemte å si at eg er blitt helt kvitt diabetes 2 på veien, det er jo ganske vesentlig, og ikke vil jeg ha det tilbake heller ;-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.