hck sa for siden:
Jeg lager retter fra Lavkarbo bøker og nettet, men går ikke ned. Forstår det sånn at dere regner ut proteiner, karber og fett i hvert måltid:eek: Hvordan klarer dere dette? Er dette noe man må for å gå ned i vekt?
hck sa for siden:
Jeg lager retter fra Lavkarbo bøker og nettet, men går ikke ned. Forstår det sånn at dere regner ut proteiner, karber og fett i hvert måltid:eek: Hvordan klarer dere dette? Er dette noe man må for å gå ned i vekt?
smgj sa for siden:
Jeg gjør ikke det... og vil vel si at mine ned- og oppganger har vært uavhengige av både kalori- og karbohydrattelling.
MEN det er viktig å ha øret til magemålet (altså, spis når man er sulten til man er passe mett) og å spise EKTE mat. (Grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, fjærkre og ikke sukker, e-stoffer og annen høyprosessert mat. Har det mer enn 3 ingredienser på varedeklarasjonen så er det i 9 av 10 tilfeller bedre å lage det selv.)
Dermed er det ikke sagt at man ikke kan ha hjelp av å sjekke litt innimellom. Til det er diett.no grei hjelp.
nellie sa for siden:
Etter over ti år som kaloriteller vet man det bare, liksom.:p
Men nei. Det er ikke nødvendig å telle. Ihvertfall ikke hver dag.
hck sa for siden:
Takk for svar.
Jeg spiser mye fisk, karbonadedeig, fløte, Cottage Cheese, Cream Fraish, og lager ofte ting fra bunn av....men går altså ikke ned.
Når man lager sin egen mat og deler det i porsjoner synes jeg det er vanskelig å regne ut nemlig ;-)
Skal prøve meg på Diett.no og finne ut om jeg er helt på viddene på noen måte :rolleyes:
smgj sa for siden:
Jeg syntes da det enkleste var å regne ut alle kaloriene/fordelingen i hele gryta, veie denne. (Eks 2kg gryterett) Så måle opp porsjoner og beregne andelen av det hele. Om hver porsjon da er 250 gram så har du åtte porsjoner a 250gram på 2kg og hver porsjon er 1/8-del av totalen også kalorimessig...
Vet ikke om dette hjalp, jeg... :o
hck sa for siden:
Jo jeg skjønner hva du mener, men det vel like viktig å regne protein og fett? Synes å regne ut alt innhold fortsatt høres ganske tidkrevende ut...for en som ikke har 10 års erfaring med kaloritelling :o
Kanskje dette ikke er noe for meg likevel :(
shailene sa for siden:
Jeg gjør det også slik som smgj, og fryser ofte ned porsjoner som jeg noterer næringsinnholdet i. Ellers så har jeg faste "småretter" som jeg veklser på.. F.eks. grønnsaker med dip, cottage cheese med fløte, hardkokte egg med majones, osv.. Da slipper jeg å regne for hvert måltid, så lenge jeg spiser samme mengden.
Jeg klarer lett å spise over 1000 kalorier per måltid, så hvis jeg spiser 3 måltider per dag og spiser meg ordentlig mett blir det en del! Ikke at jeg pleier å gjøre det, men jeg kunne lett gjort det uten å bli ubehagelig mett.. Så jeg teller til en viss grad, sånn i perioder når det går litt over styr med maten og matlysta. Prøver ihvertfall å holde litt oversikt, og ikke ligge noe særlig over 2000 kcal per dag, men er ikke helt fanatisk. Jeg trengte ikke det i begynnelsen, men nå må jeg telle litt hvis jeg skal ha sjans å gå ned noe mer.
shailene sa for siden:
Altså.. Det å regne kalorier osv. trenger du ikke nødvendigvis å gjøre for alltid, kanskje det holder med ei uke, så du får en grei oversikt over sånn ca. hvor du ligger an. Eventuelt kan du holde deg til ferdig oppsatte menyer som du regner innholdet i på forhånd, eller ferdige menyoppsett fra bøker etc.. Det er uansett ikke så vanskelig når man kommer litt inn i det, ihvertfall ikke hvis du bruker diett.no :)
I utgangspunktet bør det være nok å holde litt kontroll på antall karohydrater og eventuelt kalorier. Men hvis du vet du spiser riktig i forhold til dette kan det være greit å se om du får i deg for mye protein, det kan også hemme vektnedgang. Det at noen regner ut alt de får i seg av alt hver eneste dag er vel heller fordi de liker å gjøre det sånn, ikke at det er nødvendig for alle.
hck sa for siden:
Takk igjen :) Får prøve å telle litt i uken fremover :rolleyes:
Shooterr sa for siden:
Det enkleste er å lage seg et Excel-ark og fylle inn næringsinnhold i alle matvarene man bruker. Tar litt tid å lage (og krever at man kan litt basic Excel..), men deretter er det jo veldig lett å bare plukke de matvarene man har brukt og skrive inn mengde så vil arket regne ut alt for deg
hck sa for siden:
Når jeg registrerer maten på diett.no ser jeg at jeg spiser ca 80-90 g proteiner pr dag og i og med at jeg skal ned til 60 kg - betyr vel det at jeg spiser for mye proteiner? 20 g karbo og 150 g fett...eller hvordan ser dette ut for dere :o?Opplever jo ikke at jeg spiser mye akkurat :rolleyes:
Yrla sa for siden:
Du trenger ikke telle. De fleste matvarer er registrert med sitt innhold på diett.no sånn at du bare skriver mengden av hver matvare.
hck sa for siden:
Ja jeg har gjordt det, men under står det totale inntak pr dag...for mye Protein og for liten fett?...basert på det jeg skrev over ;)
Nordmørsloppa sa for siden:
veier du maten og plotter d inn på diett.no så regner det ut for deg...karbs, proteiner, kalorier og fett :)
Så får du ett type kakediagram på høyre side og ser hvor du ligger i fordelingen av disse....jeg ligger gjerne på 50-80e%fett og resten fordelt på proteiner og karbohydrater, ofte mindre karbo enn proteiner.
kommer jo litt ann på hvilken lavkarbo retning du bruker:)
Men alt under 150g karbo daglig regnes som lavkarbo:)
Lykke til!
shailene sa for siden:
Syns det ser veldig bra ut! Med tanke på vektnedgang kan det være en fordel å begrense proteininntaket til 1g protein per kilo kroppsvekt, hvis man er lite aktiv. Men jeg syns ikke du spiser for mye protein altså, det du ligger på nå er også helt fint. Viktig å ikke få i seg for lite protein også. Fettinntaket ditt ser også helt passelig ut. Hvis du nettopp har begynt med lavkarbo ville jeg gitt kroppen litt tid til å tilpasse seg det nye kostholdet før du gjør noe store justeringer.. Men hvis du har det travelt kan du prøve å kutte bittelitt ned på proteinet og fettet, siden du ikke er veldig overvektig kan det hende kroppen din ikke ser behov for å gi slipp på så veldig mye kroppsfett med energiinntaket du har nå.. Det er hvis du ikke trener noe særlig altså, hvis du er aktiv bør du ikke spise så veldig mye mindre.
Yrla sa for siden:
Diett.no ber deg også om å sette opp et mål for vektoppgang eller vektnedgang. Hvis du ikke skal ned mye kunne du hatt i tankene antall kalorier det gis råd om også.hck sa for siden:
Jeg har spist kavkarbo i 6 uker...og det står ganske stille ja ;-) LItt ned på Protein og fett da:D Tusen takk:D
VSB sa for siden:
Et tips er at fete melkeprodukter fort gir mye fett og kalorier. Samt trigger søtsug og kan være såkalt partystopper. Jeg trenger å begrense inntaket av dette. Ang. Telling, så vurderer jeg ca. Kjøttpakke på 400g, et beger rømme og så spiser jeg ca 1/4. 100 g salat er en full av våre dype tallerker osv... Gir meg en ca ide om kalori og kh innhold.
BenteR sa for siden:
I starten veide jeg ofte, men etterhvert vet jeg at så stort stykke broccoli er så mye karber, egg inneholder så mye protein etc, så nå tar jeg bare en veiing og testing på diett.no sånn av og til.
hck sa for siden:
Nå har jeg regnet ut noen dager, men hvordan leser man tabellen underst på siden. Det står at jeg har Goal 1679...hva menes med det?
Nå har jeg spist lavkarbo siden påske, men ikke gått ned så motivasjonen begynner å dale kraftig
FrkMarge sa for siden:
Kanskje du skulle legge inn en typisk dagsmeny her slik at de "vise" kan hjelpe deg? :)
shailene sa for siden:
Goal er vel kalorimålet ditt regnet utifra høyde, vekt og aktivitetsnivået du har tastet inn. Det er ikke noe eksakt vitenskap akkurat, men kan være en pekepinn hvis du er usikker på hvor mye du bør spise.
Yrla sa for siden:
goal betyr mål. Du har satt deg et mål der inne. Om du ligger høyere enn 1679 i kaloriinntak dgl vil du kanskje nettop ikke nå målet ditt. Jeg synes tallene som oppgis er presise nok til å følge, men inndeling av aktivitetsnivå er litt for grov så jeg må ta en mellomting av to tall.
Nordmørsloppa sa for siden:
bare nysgjerrig...syns du utregning av aktivitetsnivået gir for lite eller for mye kalorier?
:) syns selv det gir for lita, da jeg anser meg selv som veldig aktiv( 5-7xuka med sport/hard aktivitet) og får oppgitt ca 2300kcal. men jeg trenger over det for å holde vekt og energi/humør stabilt.
hck sa for siden:
Jeg er syk og har ikke noe aktivitetsnivå...om det var meg du tenkte på :-)
Yrla sa for siden:
passe, men om jeg må velge, for lite. Om du synes det er for lite ville jeg tatt det på alvor. Du kjenner kroppen din best.Nordmørsloppa sa for siden:
:) neida. bare lurte på synspungtet til Yrla vdr kaloriutregninga på diett.no vdr aktivitetsnivå ;)
timich sa for siden:
Jepp, samme her. Jeg syns det gir for lite, jeg må opp i mer for å være til å leve i hus med:D Og jeg går fremdeles ned i vekt, selv om jeg inntar mye mat...:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.