< Tilbake til oversikten

Lysere utslag på sticksen? Hjelp!

Maylinn26 sa for siden:

Nå har jeg gått på ketolyse i 7 uker, har jevnlig testet med ketolyse sticks at jeg faktisk er i ketose, det har jeg vært siden 3. dag på kuren.. De første 5 ukene var sticksen relativt mørk, rundt merke for "50 ketoner i urin", men nå er den plutselig blitt lysere? Jeg har ikke forandret noe med kostholdet, karbohydrat inntaket ligger på akkurat det samme, drikker akkurat like mye vann som før også...
[size=3][/size]
Er det noen der ute som kanskje sitter med noen tanker om hvorfor??

Kitsu sa for siden:

Utslag er utslag, er vel ikke så mye å tenke på. Selv om du drikker like mye, kan det jo være at kroppen har hatt mindre behov for vann for tiden?

Furine sa for siden:

Ein får utslag eller ikkje, det er ikkje snakk om å vere i veldig ketose eller berre litt ketose.
Mørkare utslag kan bety til dømes for lite vatn i løpet av dagen.
Ikkje stress med det!

Kitt sa for siden:

Vær så snill å ikke stress deg opp over disse stiksene!:p

Om kroppen din klarer å bruke ketoner som brennstoff i stede for å sende dem som overskudd ut i urinen din, bør du være glad, ikke rope om hjelp!

Utslag er utsalg uansett farge!
Spiser du riktig, drikker nok og går ned i vekt kan du bare blåse i hva stiksen sier! Den forteller jo bare om hva som finnes i urinen din!

Aline sa for siden:

Jeg har også lest at utslagene kan bli lysere etterhvert fordi kroppen venner seg til ketosen?
Jeg husker ikke hvor jeg leste det, og heller ikke helt hva det stod, men det var vanlig og ufarlig iallefall :) (selvfølgelig forutsatt at man ikke spiser flere karber ;))

Edit: Det hun sa! :heia: Kitt!

Maylinn26 sa for siden:

Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt over;) Takk!

Nerthus sa for siden:

:heia: Kitt!

Maylinn26 sa for siden:

Jeg tror også at dette er noe jeg har lest:) Det stemmer sikkert:)

Nerthus sa for siden:

Så hva skjer når kroppen "venner" seg på ketosen? Slutter den å produser ketoner tro? Jeg har mest tro på at kroppen etterhvert blir flinkere til å faktisk bruke ketoner til næring - og at det dermed som Kitt sier blir utskilt mindre i urinen.

Lesestoff for den som vil vite mer finnes i boka "Bedre uten brød" av Lutz og feks Gary Taubes forelesningsserie basert på boka good calorier, bad calories:)

Aline sa for siden:

Ja, det høres veldig veldig kjent ut :ja:

Lava sa for siden:

Jeg kjenner det på pusten, eller smaken i munnen, så jeg har ikke brukt stix på veldig lenge.
Og man skal høre på Kitt, hun vet hva hun snakker om :heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.