< Tilbake til oversikten

Savner ketogent kosthold

Nero sa for siden:

Etter 6 måneder på ketolyse, 10 kilo ned og et kolesterol som økte til 9.7........har jeg nå godt over til Fedon-kost for å få ned kolesterolet. Det har noe med at mange i min familie er rammet av hjerteproblemer, derfor kan jeg ikke ta sjansen på å leve på alt dette deilige fettet mer...

Har lest meg opp på Fedon, lånt en bok og laget middager fra oppskrifter funnet her eller i boka.

Har byttet ut fløte, rømme, smør, ost og CF med olivenoljer, kesam light, vaniljekesam light, store havregryn, linser, bønner osv.

Ca 10 dager siden omlegging.

Resultat:
Sulten - veldig ofte. Jeg snoker etter noe godt hele tiden, fyser. Det gjorde jeg ikke på ketogent kosthold, dvs jeg kunne kose meg mye mer med "lovlige" søtsaker/kaker. Nå er disse godsakene for fete for mitt nye kosthold.

Savner FETT, savner masse smeltet ost, savner ketogent kosthold :(

I dag tenkte jeg at jeg får lage noen muffins, de spiste jeg titt og ofte før. Omtrent alle kake/muffinser inneholder mye smør, fløte, fett osv...........altså jeg kan ikke spise dette så ofte som før :(
Nå går det i bær og vaniljekesam light....nesten hver kveld.

Vekta har iallfall ikke økt, kunne jo ønske den gikk litt ned. Jeg føler nå at jeg er på vanlig lavkalori-slankekur: Mer sulten og absolutt mer fysen enn på ketogent kosthold...

Syte-innlegg....ja :o

Antoinette6 sa for siden:

Er det ikke sånn at kolesterolet stabiliserer seg over litt tid, da ?

Nerthus sa for siden:

Søk opp kolesterol-tråder, det er ikke alle som er overbevist om at høyt kolesterol er så farlig. Vet du med sikkerhet at dine familiemedlemmer med hjerteproblemer samtidig har høyt kolesterol?

Det finnes MANGE diskusjoner om dette her inne - og flere tråder med linker til mer informasjon. Feks har Uffe Ravnskog skrevet en bok om kolesterolmyten.

Her er også en link til en fin blogg skrevet av en lege. Han har omtalt kolesterol i det siste.

Jeg er ingen ekspert - og har EKSTREMT lavt kolesterolnivå selv etter 1.5 år på lavkarbo, men jeg håper jo at du finner en mellomting som kan gjøre at du er mer komfortabel med det daglige kostholdet :)

lifejack sa for siden:

Hvis du er kvinne: Det finnes meg bekjent ingen dokumentasjon på at høyt kolesterol er en risikofaktor for hjertekarsykdommer hos kvinner. Heller at det kanskje har en beskyttende effekt hos eldre, men hvis du er bekymret, så trenger du selvsagt ikke spise så mye fett. Bekymringer, stress og dårlig samvittighet er jo ikke noe gunstig, så da er det bedre å kutte ned på fettet såklart.
Har du lest Sofie Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat"?
Der har hun en rekke pasienthistorier med diverse blodverdier, og ganske mange har en tendens til å øke kolesterolet ved omleggingen, men dette stabiliserer seg gjerne etter 6mnd-1år +/-.
Det er uansett en god bok som det er verdt å lese dersom du ikke har gjort det alt:)

Nero sa for siden:

Takk for innspill :)

Det med kolesterolet har jeg tatt opp i en annen tråd: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41664

Grunnet familiebakgrunn og liten lyst til å begynne på Lipitor (som legen skrev ut til meg), har jeg valgt å kutte ned på fettet frem til juni for å se om jeg får kolesterolet ned. Jeg tør faktisk ikke å gjøre annet selvom om jeg gjerne skulle ha levd ketogent noen måneder til slik at jeg så om det stabiliserte seg.

"Syte-innlegget" skrev jeg i frustrasjon.......

Er det ingen andre som opplever mer sult og mer fysing når de har gått over fra ketolyse til Lindberg?

Blir litt moderat Lindberg her............det er vanskelig, synes jeg.

Kanutten sa for siden:

Jeg fikk høre på sykehuset da jeg var der for endel tester at høyt kolesterol er ikke farlig i seg selv, men har du i tillegg høyt blodtrykk kan det høye blodtrykket medføre skader på årene og kolesterol avleires i disse skadene. Som igjen kan føre til blodpropp.

FrøkenBianca sa for siden:

mitt kolestrol gikk FORT ned etter å lagt om til ketogent kosthold..
kan i tillegg opplyse om at byggesteinene til kolestrol er glukose, IKKE fett :)

LenaBeatrice sa for siden:

Trådstarter: jeg skjønner at du er urolig med tanke på at du har hjertesykdom i familien.
Men, still deg spørsmlet, spiste dine familiemedlemmer lavkarbo?

Dessuten, totalkolesterol sier omtrent ingenting, som Fedon sa, "Blås i totalkolesterolet"

Nero sa for siden:

Nei, Lena Beatrice - tror neppe familien har levd på lavkarbo. Ialfall ikke min far. De andre har vel levd som folk flest.

LDL kolesterol ved siste måling var 7.5. HDL rundt 2
Måling 5 uker tidligere: LDL 6.6 og HDL 1.49

Ikke nok med det, nyere forsking sier at vi ikke bør ha et lavt HDL kolesterol - ikke gunstig i forhold til altzeimer. Den sykdommen har min mor (kun 65 år gammel fikk hun diagnosen)...jeg er vel arvelig belastet der også :mad:

Vil gjerne stole på lavkarbolegene, men det det er så vanskelig når man er i min situasjon :o

Nero sa for siden:

Skulle ønske alle leger mente/visste dette, min lege har ikke sagt noe om dette. Han er mest opptatt av at jeg muligens har genetisk høyt kolesterol - og det bør ned. Jeg har et helt greit blodtrykk (måler det stadig på jobb).

Nero sa for siden:

Det jeg synes er så rart; mange har fått en flott kolesterol ved å leve ketogent. Andre har fått økt kolesterol.
Hva er sammenhengen?

bevaremegvel sa for siden:

jeg ville kontaktet dr Hexeberg om jeg var deg og spurt om dette. Mannen hennes er hjertelege og jobber sammen med henne :)

Du kan jo sende henne en mail og spørre :)

LenaBeatrice sa for siden:

Trådstarter: for ikke så lenge siden hadde jeg et slags nettmøte i bloggen, hvor legen Espen Rostrup svarte på sprøsmål fra mine lesere.
Epsen er blant annet lege ved Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus.
Akkurat nå leder han også den lavkarbostudien som pågår der.
Han har også en blogg: www.espenrpstrup.com

Han fikk i dette nettmøtet et spørsmål om kolesterol, jeg siterer sprøsmål og svr her:

ved Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus:

Nero sa for siden:

Dette var interessant lesing! Jeg tror jeg printer det ut og tar det med til legen min neste gang.
Hvis Triglycerider er det samme som frie fettstoffer i blodet - scorer jeg bra. Jeg hadde 1.2....noe legen min syntes var merkelig (og flott) i forhold til det økte kolesterolet. Han påpekte det begge gangen jeg ble testet etter 6 måneder i ketolyse.

Siste delen av svaret til Rostrup ble litt komplisert, men jeg kan vise legen min det neste gang.

Takk :)

Nero sa for siden:

God ide! Jeg prøver det :)

aatinka sa for siden:

Det er også en lege i Lierbyen som er lavkarbo-vennlig (går det an å si det tro?). Bruset mener jeg han heter, kanskje du kan prøve å ta en time hos han? Be om å få utskrift av prøvene du har tatt hos legen din og ta med kanskje?

gilbertine sa for siden:

Kan du ikke prøve å spise mer plantefett/umettet fett da, og se om du da blir mer mett og fornøyd? Eks. mer olivenolje, avokado, laks/makrell og kanskje endel nøtter. Altså mer fett enn det Fedon vanligvis anbefaler. Så kan du jo kutte noe ned på karbohydratene. Verdt et forsøk?

-Cilia- sa for siden:

Har du en kilde som kan forklare dette? Jeg finner en side som sier at kolesterol blir syntetisert fra enklere bestanddeler, men ikke noe mer konkret. Nyskjerrig biologi-/kjemistudent skjønner du;)

Edit: Ser nå at Acetyl CoenzymA er utgangsprodukt for kolesterolsyntese. Acetyl CoA kan lages av glukose:) (Dette skjer i prosessen der glukose benyttes som energi også.) Da var det avklart.

Kanutten sa for siden:

[url="solveigs-smil.blogspot.com/2010/04/kolesterol-dannes-av-sukker_29.html"]Her[/url] kan du kanskje finne noe?

Nero sa for siden:

Stig Bruset står bak "spis-deg-slank". Jeg synes liksom det er litt vanskelig å bytte lege når jeg har hatt min lege siden jeg var 16 år. Han vet helt klart ikke nok om LCHF eller ketolyse, men var positiv til lavkarbo. Han har flere pasienter som har rast ned i vekt med Lavkarbo, men ingen som har hatt sånn økning i kolesterolet som meg :o

Heller ikke så lett å "belære" en lege, men jeg må ta en prat med ham neste gang når det gjelder lavkarbolegenes syn på kolesterol. Kommer også til å printe ut div som jeg kan vise til.

Håper det går bra med deg :)

Nero sa for siden:

Har tenkt på dette og spiser nå makrell i tomat og tunfisk ganske ofte. Laks til middag en til to ganger i uken.

Bruker litt olivenolje over salater og til steking.
Jeg savner ost! Jeg pleide å smelte ost over alt mulig når jeg levde ketogent. Finnes det en ost basert på umettet fett/plantefett?

Jeg savner også å kunne spise lavkarbomuffins, Atkins-sjokoladen og krem/rømme til kos.

Jeg koste meg med å prøve ut oppskriftene her inne, men nå ser det ut til at det er altfor mye smør, fløte eller rømme i alt jeg har lyst til å lage...

Føler at jeg sutrer fælt nå :o

Er helt overfysen for tiden, merker helt klart at mer karbo gjør meg mer fysen. Skal forsøke det du tipser om her, nå er det viktigste å holde vekta eller gå nedover på den :)

Nero sa for siden:

Bra link, veldig forklarende!

Men ut fra forklaringen burde jeg hatt et fantastisk kolesterol - har jo ikke inntatt sukker på 6 måneder.....så det skjønner jeg ikke.

aatinka sa for siden:

Jeg mente ikke at du skulle bytte lege, men det lov å få en second opinion også i Norge. Og han er jo nærmere Drammen enn Hexeberg tenkte jeg. Og hvis du har hatt samme lege siden du var 16 så er vel ikke han helt ung lenger heller? En allmenlege kan jo ikke vite alt om alt heller, så det kan ikke være noe problem å innhente råd og veiledning fra en annen lege når det gjelder spesielle tilstander? Det er jo det vi stadig gjør når vi blir henvist til spesialister. Jeg mener jeg har lest at blodtrykket er mye viktigere enn kolestrol når det gjelder hjerte-/karsykdommer, og at høyt kolestrol ikke er ensbetydende med hjerteinfarkt men husker selvfølgelig ikke hvor.

Det går bra med meg, har fått sjekket kolestrolet og mitt har gått ned faktisk. Legen min er veldig fornøyd med både blodsukker og andre blodprøver :) Og jeg var jo lettet også siden jeg trives godt med kostholdet jeg også. Så jeg tenker sånn at hvis jeg var deg ville jeg spandert på meg en time hos f.eks Hexeberg og fått en grundig gjennomgang av kolestrol og andre blodprøver for å høre hva andre mener. Det virker som om legen din følger de oppsatte rådene for høyt kolestrol, nemlig medisin. Siden det er en del nyere forskning på dette så kan det hende at legen din ikke er helt oppdatert?

Jeg er ingen ekspert på dette, jeg har bare litt tanker om det :)

Nero sa for siden:

Egentlig er jeg jo helt enig med deg, får se hva jeg finner på....

HVIS kolesterolet mitt ikke har gått ned ved neste legebesøk, må det nesten bety at jeg har arvet høyt kolesterol. Da må jeg finne ut hva jeg gjør videre. Leste et sted at Torkil hadde skrevet ut kolesterolsenkende medisiner til pasient med genetisk høyt kolesterol (sto i et innlegg han selv skrev).

Rart at mitt skulle bli så høyt på ketolyse når andre får bedre verdier :cool:

dakota sa for siden:

Hvordan går det nå, Nero? Har du fått kontroll på "fysenheten" din? I så fall hadde det vært interessant å vite hvordan du gjorde det ;)

Nero sa for siden:

Hei :)

Nå er det over 2 måneder siden jeg hoppet av ketolyse og prøvde meg på Lindberg.

I starten prøvde jeg å følge hans oppskrifter og filosofi, men det ble faktisk litt vanskelig. Har endt opp med å leve litt lavkarbo (prøver å spise minst mulig karbohydrater) samt at jeg nå spiser magrere varianter av ost, youghurt, ekstra lettmelk, et eple annen hver dag osv.
Føler litt at jeg lever på slanking ala lavkalori.....

Det har fungert til en viss grad...
Jeg har holdt vekta (faktisk en kilo ned).
Men - det er mye vanskeligere enn å leve ketogent! Merker godt at jeg fyser mer, blodsukkeret er ikke så stabilt med mer karbo en før.
Jeg sprekker oftere :mad:

Merkelig nok har jeg ikke gått opp i vekt. Målet mitt er å ikke gå opp, jeg vil ALDRI over 70 kilo igjen! Veier meg daglig for å ha kontroll.

Har i tillegg begynt å gå turer, en time hver gang. Det gjør jeg 3-4 ganger i uka.

Målte kolesterolet mitt på Boots Apotek 5. mai.
Totalkolesterol var kommet ned i 6.59 (fra 9.7).
Det er bra, skal til legen neste uke for å måle ordentlig der. Ser iallfall ut til at jeg slipper statiner :)

Takk for at du ville høre hvordan det går med meg :)

Nå skal jeg ut å gå dagens tur :liste:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.