< Tilbake til oversikten

Joddråper (Lugol's oppløsning)

#201

Manina sa for siden:

Når jeg leser det du skriver om depresjon og livskriser, Photobscura, så kjenner jeg meg godt igjen, med hvordan jeg hadde det før jeg fikk thyroxin-natrium og så levaxin. Da ballet det på seg med ryggsmerter, utbrenthet, operasjon og økonomiske uhell. Sosialt gikk det fra fint til elendig. Og apatien og håpløsheten i forhold til disse tingene. Da jeg fikk behandling; og det med såkalt latent stoffskifte, ble det mye bedre, men noe tok lang tid. For alt samlet ble liksom et stort traume. Jeg tror nok ikke at levaxin er ideelt, men for meg var det nærmest livreddende.
Så er det jo spørsmål om hva som kommer først, men jeg tror at det blir en ond sirkel og at det forsterker hverandre; stoffskiftet som er lavt, depresjon/apati og andre helseproblemer og vanskelig livssituasjon. Om du skjønner hva jeg mener?


#202

Photobscura sa for siden:

Dette er så fint skrevet! Jeg blir litt rørt, og kanskje en smule mer modig! :)


#203

Photobscura sa for siden:

Jeg skjønner så absolutt hva du mener! Alt handler hele tiden om å mestre akkurat det jeg orker og ikke minst mestre det å skulle mestre å ikke smøre seg selv for tynt. Jeg klarer å være sosial, men det er også alt, og heldigvis har jeg folk rundt meg som jeg er trygg på, sånn at jeg ikke behøver å være redd for at de skal tenke sitt da jeg ramler ut eller kanskje holder på å sovne. Jeg må hele tiden sørge for å smårydde litt hele tiden, bare litt, for skippertak fikser jeg dårlig, alltid ta mange pauser -sånne småting som får hverdagen så vidt til å gå rundt. Likevel faller utrolig mange andre ting ned rundt meg uten at jeg får gjort så mye. Jeg har faktisk innfunnet meg med situasjonen min, på ett eller annet merkelig vis, men det er ikke ensbetydende med at jeg godtar at det bare skal være sånn. Det er en slags trøst i det også, at jeg vet at jeg ikke vil gi meg.
Godt du fikk hjelp! Det gir trøst det også. Jeg antar at latent blir noe av det samme som subklinisk, som det har blitt ymtet frampå i mitt tilfelle.


#204

smgj sa for siden:

Hva man finner.... Jeg fant igjen denne i jakt etter informasjon om jod, jod-testing og lavt stoffskifte... Hvordan går det nå, Photo?


#205

Photobscura sa for siden:

Hei hei! Joda. Jeg skulle jo i utgangspunktet bare ta disse dråpene i seks måneder for å fylle opp lageret mitt, men for hver gang jeg testet (dryppet jod på f.eks. arma) så forsvant det på no time, så jeg fortsatte.
Hadde en pause på nesten en måned nå, og det gikk ikke så lang tid før det nærmest sluttet å komme til nytt hår, og neglene ble sprø og tynne ... Begynte på igjen for en uke siden, men er tom for steviadråper, så det smaker jo følgelig helt forferdelig! :p (Har i sitron nå, da. Bare for å klare å drikke dævelskapen, men det kamuflerer ikke fullt så godt ...)

Nå tar jeg også selen, mener å ha lest at det kan hjelpe på jodopptaket.
Burde få tatt noen nye prøver snart, men jeg er treig ...


#206

Photobscura sa for siden:

Ja, og så merka jeg også at strumaen ble verre ...


#207

smgj sa for siden:

Det er visst noen av oss som ikke "resirkulerer" jod slik vi burde... De vil ha permanent behov for mer jod enn andre. Men det er jo en liten pris å betal dersom du blir bedre/bra av dråpene?

Jeg fant dette skjemaet ( www.lmreview.com/images/Iodinechart.pdf )... som var en øyeåpner for meg. Man ønsker jo en prosess som går rett ned i 3. kolonne + h2o i 4. kolonne ... Men jeg har "alltid" hatt lite jern. Det medfører antakelig at h2o2-en blir "hengende rundt"... og h2o2 skader kjertelen og medfører anti-tpo -> nedbryting av kjertelen...

Akkurat nå er jeg SÅ forbannet på alle de legene som har syntes at bunnskrapet normalområde-jern er "helt fint"... at det er like greit at ingen av dem er innenfor hørevidde...:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:


#208

Photobscura sa for siden:

Det skjemaet og den teksten der er jeg pr nå ikke i stand til å ta innover meg! :p (ikke bare hypohjernen min, men en lett feber på toppen av det hele, kan jeg alltids unnskylde det med ... :cool:)

Jeg ligger vel normalt på jern, men noe lavt på ferritin.
Kan du forresten forklare om det er noen sammenheng mellom jod og selen i forhold til opptak?


#209

smgj sa for siden:

Kort sagt:
Både jern og selen (+jod) er nødvendig for at TSH skal "virke" slik at det faktisk BLIR dannet t3 og t4 når TSH er høy. Uten "passe" mengder jod, selen og jern vil det enten ikke skje ting, eller feil ting vil skje, eller "resteprodukter" (=TPO) bli flytende rundt. Om TPO flyter rundt for lenge og på feil plasser kan man få anti-TPO (slik som meg - og et kjertelangrep). For meg ser det ut som at vedvarende lavt jern kan ha gitt meg anti-tpo/hashimoto's.

For din del virker det - siden du har god effekt av selen/jod, men ikke har målt anti-tpo - som at problemet ligger et annet sted. Videre henger ofte struma&jodmangel sammen... så det antyder at du er på rett vei. Både skjemaet og "jod-legene" Dr. Brownstein + Dr. Abraham + Dr. Flechas mener at jod må balanseres med selen; 200 (-400mg i mer sjeldne tilfeller) for at dette skal gå på skinner. Det er det samme som flytskjemaet viser. Videre trengs antioksidanter (vit c, selen m.fl) for å fange opp restprodukter og avhende disse på en sikker måte...

Grovt, og sikkert unøyaktig, forklart.... :o
PS - om du er usikker på selennivået så kan det måles i en serum-prøve... Etter min erfaring så er den ganske bra til å samsvare med hvor mye jeg har dyttet i meg...

Lagre skjemaet og de to tilhørende artiklene og ta det fram en dag hodet er mer med?
www.lmreview.com/articles/print/iodine-the-next-vitamin-d-part-I
www.lmreview.com/articles/print/iodine-the-next-vitamin-d-part-II/


#210

Photobscura sa for siden:

Jeg har kun tatt selen i en kortere tid (et par uker). På boksen står det at hver tablett inneholder 20 mg, og jeg tar en tablett.
Jeg har målt anti-tpo og tras, men prøvene er negative.
Lugolsdråpene som jeg tar to av to ganger om dagen inneholder 5 gram ren jod pr 100 ml.
Jeg tar verken jern- eller c-vitamintilskudd. Holder på å blakke meg på kosttilskudd snart, det dukker jo stadig opp noe jeg føler jeg burde ta (tar nå i tillegg til selen og jod, magnesium, zink og d-vitamin).


#211

smgj sa for siden:

Jeg skjønner deg godt. Jeg bruker et lite statsbudsjett på tilskudd... :o

Men - når du er hos legen kan du jo spørre om å få tatt en sånn selen-prøve. Så slipper du å spekulere. Jeg tar mye høyere selentilskudd enn 20mg...200mg... men du vet jo at kroppen min ikke tar opp noe som helst før under tvang... )
Det var noen her som nevnte av vi lavkarbere resirkulerer c-vitamin bedre...? Jeg tar kun c-vitamin sammen med jerntabletten for å få økt opptaket av den. Ikke ellers.


#212

solgry sa for siden:

Hei! jeg lurt på hvordan man får tak i lugols dråper eller tabletter i Norge. jeg har lavt stoffskifte og har lest mye bra om dette jod tilskuddet. de har det i Sverige men det er umulig å bestille det til Norge. så lurte på hvordan du gikk frem for å få det?


#213

Photobscura sa for siden:

Kjøper bare på apoteket. Ofte må de bestille det inn. :)


#214

solgry sa for siden:

Men da måtte du vel få resept fra legen? spurte på apotek og de hadde ikke hørt om det. Spurte legen som sa at det ikke var mulig å bestille det.
De anbefalte meg bare mulitivitamintablett med jod i, men tålte ikke multivitamintabletten og er derfor på utkikk etter et rent jodprodukt med 150 mg jod i, som er den mengden jeg har fått anbefalt fra stoffskifte lege.


#215

Miranda13 sa for siden:

Kan det være forskjell på apotekene? Boots? Apotek1? Vitusapotekene?


#216

Photobscura sa for siden:

Jeg har kjøpt både på Boots og Apotek 1. Null problem!


#217

smgj sa for siden:

Koster? Styrke?


#218

Photobscura sa for siden:

Husker ikke styrken på stående fot, men det er den sterkeste. Jeg ser ut til å ha jodlageret på stell for en stund nå. Kjenner det på strumaen om det går nedover igjen. ;)
Er ganske dyrt. Tror det var 400 kr for en liten flaske, typ noen titalls ml.


#219

solgry sa for siden:

Jeg har prøvd begge apotekene med flere og ingen kan hjelpe meg med det.
De hadde ikke hørt om at man kunne bestille det inn fra apotek.


#220

Photobscura sa for siden:

Det var da rart ...! Spør etter jod oppløst i kaliumjodid? Det er liksom den tekniske betegnelsen. ;)


#221

Nicpins sa for siden:

Tusen takk for informativ tekst. :) Omtrent her er jeg nå. For første gang. Og med overgangsalder og greier. Jeje. Må lese meg opp, skjønner jeg.


#222

Nicpins sa for siden:

JAH!!! :( Urk...


#223

Photobscura sa for siden:

Ønsker deg all mulig lykke til! Selv har jeg blitt mye friskere, heldigvis. :)


#224

smgj sa for siden:

Magnesium tar (ofte) knekken på lemus.
Denne magnesiumblandingen har jeg god erfaring med
www.helseogkost.no/nettbutikk/skjelettet/Solaray-Magnesium-liten-boks-60-kapsler
Den tas opp greit. Ta 1 på sengekanten i 14-30 dager og se hvordan det går.

(Og ta nå for all del ikke å kjøp magnesiumoksid... det kan man like greit skylle rett ned i do uten å gå veien om kroppen..)


#225

Photobscura sa for siden:

Vil bare opplyse om jeg nettopp bestilte Lugol's oppløsning på Boots i Markveien i Oslo i dag, sånn apropos at noen tidligere i tråden nevnte at de ikke fikk tak i. :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.