Ei jeg kjenner veide 100 kg da hun startet på ED i oktober. Nå er hun 20 kilo letter - har virkelig vært flink - men det viser seg at 6 av disse er muskler!
da hun startet hadde hun hele 16 kg muskler, nå er hun nede i 10 kg.
Hva kan dette komme av?
Er det for lite proteiner?
Ja kanskje det Georgine. På ED så spiser man jo også lite kalorier. Og resten er jo nedgang i fett :ja:
Hun har lagt om nå og går visst for LCHF så kanskje det bedrer seg.
Hun får tett oppfølging av lege, så jeg er ikke bekymret. Men bare lurte.
Jeg har bare gått ned 2 kg i muskler, fra 14 til 12 kg.
Å miste muskelmasse når man slanker seg har flere årsaker. (uansett type slankemåte) En av grunnene kan være for lavt inntak av proteiner. For overvektige (jeg mener da de som skal ned over 10-15 kilo) er det veldig vanlig at man taper noe muskelmasse underveis, men ved oppfølging av lege skal jo dette følges opp spesielt.
Licota sier noe som er ganske riktig; en overvektig har ofte "naturlig" høyere muskelmasse enn en normalvektig (likt aktivitetsnivå) fordi det kreves en del av kroppen å flytte rundt på alle disse ekstra kiloene. Det som imidlertid mange glemmer i kampens hete er at for å opprettholde muskelmassen trengs ikke bare å sørge for nok proteiner. Det kreves også at musklene BRUKES. Og der kommer systematisk styrketrening inn i bildet.
Det er vanskelig og krever hardt arbeid og ekstra fokus å opprettholde muskelmassen ved slanking, og ved bruk av ED er det gjerne ekstra vanskelig. For de som er kjent med disse bioimpedansevektene som brukes hos lege og på treningssenter, så er det også viktig å huske at endring i "vannstand" i kroppen gir store utslag på målingene/papirstrimmelen som kommer ut av maskinen - men at endringene i kroppen faktisk ikke er så store. Vann klusser med tallene - og er som vi "alle" vet; roten til alt ondt. ;)
En litt "morsom" historie fra den gang jeg holdt kurs: På første kurskveld satte jeg opp en premie - som en slags gulrot - til de som ved kursets slutt hadde klart å opprettholde eller øke muskelmassen. ALLE lo rått og regnet med at jeg fikk en STOR utgiftspost ved kursslutt....
Jeg holdt ganske så mange kurs i løpet av de årene jeg holdt på, men delte bare ut EN premie.....
Takk for utfyllende svar Fedonisten!
Og Licota, men trenger mindre muskler med 20 kilo mindre, men 10 kg muskler er ikke så mye egentlig. Selv har jeg 12, og legen stresser meg litt med at jeg bør prøve å komme meg opp ca en kg ;)
Hun har begynt å trene styrke nå, så blir spennende å se framover.
Også spennende siden hun har begynt med LCHF.
Men jeg tror du er inne på noe vesentlig ja Fedonisten, at det er styrketrening som må til, og at det er viktig. Kjedelig men viktig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.