Jeg har nettopp vært ute og kjøpt en iskremmaskin - impuls etter mange års planlegging - den var på salg og sto der og ropte på meg når jeg endelig kom fram til kroken den hadde gjemt seg i - og nå ligger elementet i fryseren og fryser.
MEN da er spørsmålet: har noen gode oppskrifter på hjemmelaget iskrem? Jeg fant en her på området, krem og eggeplommer og sjokolade. Jeg fant også en rekke andre steder: www.lowcarb.ca/recipes/rrecipe011.html Likevel lurer jeg fremdeles på om noen har en spesial variant som de liker spesielt godt og har lyst til å dele. Noe som er garantert vellykket, altså.
Om du går på avansert søk, skriver "iskrem" i boksen og spesifiserer oppskrifter og at du vil ha "poster" og ikke tråder, så får du iallefall minst 4 oppskrifter på deilig iskrem :sikle:
Iset, jeg laget en variant av din (tror jeg): tre eggeplommer, 3 dl kremfløte, frøene fra en vaniljestang, fruktose til det smakte (men må huske å ha mer søtning enn jeg tror er nødvendig, det smaker mindre søtt når kaldt). Pisket søtningen inn i eggeplommene, blandet alt, helte det i iskremmaskina (husk at den må være i gang, det fryser fort!) og fikk en passelig porsjon til to, som spiste den med varm 86% sjokoladekrem og friske bringebær.
Det gikk veldig fort å lage denne porsjonen i en iskremmaskin, og jeg gleder meg til å lage mer. Jeg har ikke spist skikkelig iskrem på LENGE, og ja, jeg har savnet det.
Det store iskremprosjektet fortsetter, nå med god støtte fra tenåringsgutten. Gårsdagens is var med bringebærsmak.
3 egg i hurtigmikseren
søtning til det er for søtt; blandes i eggene og smak til
3 dl kremfløte
2 dl bringebær
Miks egg og søtning, bland i kremfløte og bringebær. Husk å smake til søtstoffet, den ferdige blandingen skal være litt søtere enn du egentlig vil at isen skal være. Hell opp i iskremmaskina mens den er i gang. Spis når frosset.
Jeg fikk et problem med denne - jeg brukte frosne bringebær. Jeg trodde det var greit og at isen ville fryse til kjapt og greit, men den frøs ALT for fort, før den ble blandet. Neste gang bruker jeg en blanding som i alle fall er helt tinet, kanskje til og med i romtemperatur. Men det vi klarte å skrape ut av skåla smakte helt fantastisk, og tenåringsgutten brukte kvelden til å skrape løs flere biter av isen etter hvert som det tinte i skåla.
Dere pisker eggedosis av eggene og søtningen og fløtekrem av fløten og blander smakstilsetningen inni, putter det hele i en boks, har boksen i fryseren og løper inn til fryseren med jevne mellomrom for å røre i boksen slik at isen ikke fryser med iskrystaller, men som en jevn krem.
Iskremprosjektet fortsetter, til tross for at bryteren til iskremmaskina gikk under et mislykket eksperiment med kaffeis. Tenåringsgutten, som mener at hvis noe kan gjøres for hånd er det bedre, insisterte på å fortsette eksperimentene. Så i går sto han og rørte for hånd i frysebollen, og når sant skal sies: det gikk mye bedre enn med maskinen! Så nå altså: trim først, spis is siden!
Bananisen - som da selvsagt ikke er så voldsomt lavkarbo, men i alle fall redusert:
1 stor banan
0,75 dl fløte
1,75 dl melk
25 g fruktose
Alt blandes i hurtigmikser
hell opp i fryseskålen
rør rundt, gjerne med en plast/silikon stekespade for å ta godt rundt kantene.
Dette blir deilig og jevn bananis, så god at tenåringsgutten like gjerne lagde en porsjon til for seg selv, frøs ned halvparten til senere og koste seg med resten.
Åh, namm!!...
Erlend og jeg får fryseboks av mamma og pappa til jul om vi vil...
For øyeblikket har vi bare en sånn liten en på toppen av kjøleskapet..
Ikke plass til noenting:(...
Åh, mange flotte oppskriter på yndlingsretten min! Men, er det noen som har regnet ut hvor mange karber det er i? :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.