Hva er det som skjer med kroppen min? Jeg er i ketose, men vekten jeg går ikke ned. Det er så fortvilende, jeg gjør nok noe feil, men hva? Jeg går inn i min 4. uke nå, og har max mistet 1 kg. Det er så demotiverende, og tankene svirrer om at dette kanskje ikke er kostholdet for meg? I tillegg føler jeg meg veldig oppblåst, og har hard mage :P Føles som om jeg har lagt på meg i steden for å ta av.
Dette er hva jeg spiser normalt: (Hvis noen kan være så snill å se om jeg spiser riktig? )
Frokost: Eggerøre av 3 egg med røkelaks/omelett av 2-3 egg med ost og løk /3 stekte egg med 4 skiver bacon. Stekt i en god dæsj smør. Dette holder meg mett i ca 5 timer.
Lunch: Salat med enten Norwegiaost, eller fetaost, skinke, issalat, paprika, agurk. En dæsj sæterrømme hvis jeg ikke har olje i.
Eller Nannas knekkebrød med smør, hvitost og paprika, eller reker og majones el.l. pålegg.
Middag: Kjøtt stekt i smør, eller fisk (laks) med blomkål og brokkoli til, evt. champingong og løk. En dæsj kremfløte som saus.
Mellommåltid: Ostechips med rømme og hjemmelaget salsa (Gerd's ?) (gjerne om kvelden hvis jeg er sugen på noe)
Eller 1,5 dl.creme freche med litt fun light saft hvis jeg er søtsugen (har hatt det kun to ganger siden jeg begynte) Evt. en neve bacongull.
Jeg drikker MYE. (2-3 liter vann pr. dag) i tillegg til 1/2 -1 liter kaffe (Vanlig friele filtermalt)
Dette er sånn cirka det jeg spiser til vanlig. Likevel oppnår jeg ikke noe resultat på vekta. Begynte 1.mars. Er litt utålmodig nå kjenner jeg ;)
Sofie Hexeberg svarer dette til ei som heller ikke går ned i vekt (hentet herfra):
Fint at du føler deg vel på denne kosten! Vekten varierer fra dag til dag. Det skyldes ulike mengder vann i kroppen. Spiser du mye salt eller sukker, så binder det vann og vekten øker. Har du en hard treningsøkt kan vekten øke på grunn av vannansamlinger i skadet muskulatur. Har du mens eller eggløsning øker ofte vekten pga. vannansamling. Hvis du er normalvektig (BMI 18,5-25) eller bare lett overvektig, sitter kiloene godt. Kroppen vil ikke kvitte seg med dette fettet som vi naturlig skal ha. Hvis du ikke går ned i vekt må du rett og slett spise mindre mat. Enten færre måltider eller mindre porsjoner. Spis slik at du akkurat holder sulten unna. Det skader ikke å være sulten før måltider heller. Nøtter og sjokolade bør du holde deg unna hvis du ikke går ned i vekt. Mange spiser altfor mye nøtter. Det er sunt med nøtter, men de er veldig energirike og inneholder en del karbohydrater. Spis eventuelt litt av dem som inneholder minst karbo – for eks. valnøtter og paranøtter. Hvis du spiser 20 – 40 gram karbo per dag er du i ketose. Jo lengre du går på lavkarbo, jo flinkere blir du til å bruke ketonlegemer som energi – og da skilles de ikke ut i urinen og stiksen blir ikke positiv.
Det som også kan hindre vektnedgang, er om du er insulinresistent. Jeg var det (fikk sjekket dette på Fedon Lindbergklinikken), men med hjelp derfra klarte jeg å gå ned og blir bra igjen. jeg har også noe som heter PCOS.
Jeg vil faktisk anbefale deg og finne en retning som du kan følge. Egenkomponert er så ymse - og man kan såååååå lett havne helt feil ut og kjøre dessverre :)
Ketolyse vil kanskje være et førstevalg? Lån/kjøp boka og les deg nøye opp. Gerd har ørtenhundre ketolyse-oppskrifter MED bilder i sin journal som kan hjelpe på litt.
Hvis du insisterer på å gjøre dette på egen hånd, kan et par tommelfingerregler hjelpe:
Bruk www.diett.no til å legge inn maten din på. Du ønsker en fordeling av næringsstoffer på 5e% karbo, 20e% protein og 75e% fett. (sånn ca, MÅ ikke være akkurat på prosenten her :)).
Dette er litt vanskelig å veilede om... men for noen vil ikke mengden mat naturlig regulere seg på lavkarbo. Sjekk med diett.no hvordan du ligger an på energiinntaket også - kanskje må du gjøre noen justeringer der i tillegg...
Det er forferdelig synd at noen av oss MÅ gjøre dette så vanskelig - at vi må veie og måle... men sånn er det - fram til noen forteller oss om andre metoder ;) Jeg misunner daglig de som bare kan spise og kose seg og ha et jevnt vekttap...:rolleyes:
(Jeg spiste slik du gjorde i 6 mnd uten å gå ned...prøvde ferdigmat fra spisdegslank og da først kom vektnedgangen. Lavkarbo men også redusert i kalorier.)
Sjekk også ut tråder om partystoppere og se om du finner noen slike i ditt kosthold :)
Ikke gi deg ! Du går i allefall ikke opp i vekt. For meg begynte kiloene virkelig å få fart etter ca 6 uker. Lykke, lykke til ! Og bruk forumet. Det er et praktsted med vidunderlige, hjelpsomme mennesker med masse erfaringer. :D
Tusen takk for gode råd! :)
Jeg spiser som regel 3 måltider pr. dag. I dag var jeg ikke sulten før til middag, altså nå kl. 17 - og har ikke spist siden frokost (3 egg + røkelaks) ca kl.08.45! Kun drukket kaffe og vann! Ketolyse er nok den jeg peiler meg inn på, den føles mest naturlig for meg. Jeg gir ikke opp, ikke enda i allefall ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.