Ja?
Hva spiser til frokost, varierer dere eller går d på d samme nesten hele veien?
Her spiser jeg nesten hver dag 3 tynne protein-skiver/lavkarbo brød, med laks, avocado og egg.. Med masse majones :)
Er mett i mange timer på denne, sjeldent jeg spiser lunsj etter en slik frokost :)
I helgene så har jeg litt bedre tid så da kan d bli en god omelett eller noe annet :)
Omeletter i alle varianter med smeltet ost og parika/tomat/champinjong...
Egg i alle varianter
Osteknekkis med pålegg
Avokado/lime-smoothie
Middagsrester
Lavkarbopannekaker med enten pålegg eller rømme+bær
Salat med ost og kjøtt
Her om dagen hadde jeg Isets "sjokoladekake på tre minutter" til frokost :)
Før spiste jeg to brødskiver med salami og syltetøy... Litt mer variert nå... :rolleyes:
solsikkebrød med ost/kremost/hjemmelaget bringebærsyltetøy/ reker og avokado osv
Cottage cheese med syltetøy/fun light saft
omelett
middagsrester
smørgrøt
salat
Fint at du blir mett av frokosten din! Ikke noe er bedre enn å være mett :)
Synes å ha lest her inne at det ikke bør gå mer enn maks 6 timer mellom måltidene (utenom natta). Så det er greit å ha i bakhodet ;)
Kjøtt/middagsrester.
Jeg spiser kjøtt til omtrent alle måltider, altså middags-måltider, dog ikke like stor prosjon til hvert måltid. Masse kjøtt fungerer best for meg mtp vektnedgang.
Kjøtt, kylling eller fisk med litt grønnsaker surret i meierismør og tilsatt litt fløte og kremost!:sikle:
Kan varieres i det uendelig og holder meg mett i hvert fall 5-6timer!
frokosten min består av egg og bacon, men jeg går fort lei ting så. det hender jeg koker egg, ett egge delt i to, men litt pepper eller annet krydder og en ert med majones, ett par skiver røkt laks og ett par skjeer cottage cheese med en halv t skje med eplemos og kanel over, og litt grønn salat, , eller s er det left over, har også ofte kylling vinger i kjøla elelr frysen, jeg trenger enkel mat, blir enda mer lei om det blir mye greier å lage, så det beste er å ha ting ferdig=)
Blir ofte omelett av 2 egg, 3 skiver bacon eller 3 skiver skinke og 30-50 gram jarlsberg. Eller 100 gram cc og 20 gram kremfløte og 40 gram hjemmelaget frokostblanding (laget av sesamfrø, linfrø, solsikkefrø,gresskarkjerner, kokosmasse og nøtter) som er ristet i ovn.
Det finnes folkegrupper/stammer som bare spiser ett hovedmåltid (middag/tidlig kvelds) om dagen og tar kun te og noen "frøkjeks" om morgenen.
Poenget er ikke hvor ofte man spiser, men at man spiser det kroppen trenger.
En digresjon:
Da Dag Viljen P sa at han bare spiste to ganger om dagen, utbrøt Kari Jackelson: Gud, hvor kjedelig!!
Men tenk; Han var behagelig mett i 6-8-12 timer av det han spiste, og så slapp han å tenke på mat på en god stund.
Det må da være "kjedeligere" å måtte snoke i kjøleskapet hver tredje time??
Frokost for meg er som oftest egg i en eller annen form. Omelett, speilegg eller kokt. Har jeg ikke den store matlysten, men vet at jeg bør få i meg noe for det blir leeeeeenge til neste gang jeg har tid til mat, blir det en kaffelatte av smør, eggeplomme, vann, kaffe og stevia. Det metter lenge for meg. Men ofte blir det egg. Er litt av og på med hva jeg spiser. Denne uka går det i 3 kokte egg med meierismør til. Forrige uke spiste jeg 2 speilegg, med jarlsberg oppå og 1/2 avokado til, uka før laget jeg omelett til hver frokost hele uka, som stort sett også ble lunsj. Så jeg synes at det er greit å ta det enkelt. Blir også ofte egg og bacon. Da slenger jeg baconskiver i stekeovnen, hopper i dusjen, så steker jeg speilegg, så er alt klart til å nytes. Det er helt fantastisk å steke bacon i ovnen, slipper da stekesprut over komfyren:-) Omelett lager jeg også i stekeovnen. Kler bare formen med bakepapir, så steker den seg mens jeg dusjer:-) Igjen...... jeg liker det enkelt. Greit å kunne gjøre flere ting på en gang + at jeg da lager så stor porsjon at jeg har til lunsj:-) Så har jeg spart tid da også:-)
Signerer denne................................................... dette MÅ være tøys???? Ingen som kan leve slik, det er ikke bra for kroppen. Det er jo rene plaging og pining. Nei ta til vett og begynn å spis. Kroppen di går aldeles på sparebluss da den ikke får nok næringstoffer:helsesjek
Skjønner ikke hvordan folk har tid eller ork til å koke egg og steke bacon, lage seg pannekaker og omeletter..Respekt :). Selvfølgelig skjønner jeg jo at ikke alle begynner klokken halv åtte eller åtte på arbeid som meg, men likevel..Jeg er altfor trøtt til å føle at det er trygt å betjene noe mer avansert enn kaffetrakteren på morgenkvisten. Knapt nok den..:o
Jeg har fått dilla på CC og har ofte det til frokost. Søtet med en teskje sukkerfritt bringebærsyltetøy og en liten neve med mandler og paranøtter som jeg gnafser i meg på vei til jobb. Hvis jeg har vært flink dagen før og fått laget meg det, har jeg med meg en salat på jobb, med bacon og ost og kanskje et hardkokt egg i. Eller litt middagsrester hvis jeg har noe igjen. Hvis ikke, blir det lavkarboknekkiser med ost og smør som jg har liggende på jobben til krisesituasjoner..:)
hehe For en stund siden hadde God Morgen Norge (tv2) en rekke programmer hvor de tok for seg en sunn frokost - lunsj - middag og ved lunsjen måtte jeg le. Jeg husker ikke hva hun heter hun kostholdsdama som var med (ikke Wenche, men Cathrine ettellerannet?), men hun sa i alle fall at hun klarte ikke å vente fra frokost til lunsj med å spise noe så hun hadde alltid noe sunt og magert i veska som hun kunne spise i mellomtiden! Jadda... Hvorfor ikke spise noe til frokost som holder deg mett til lunsj, tenkte jeg... :)
Hvorfor er det plaging og pining, så lenge det man spiser inneholder et adekvat energiinntak, med en næringsfordeling som hindrer blodsukkersvingninger? Det er verken plaging eller pining involvert da. Selv har jeg en rytme med to måltider om dagen.
Det er ikke tøys nei. At lavkarbo fører til mindre insulinproduksjon er bare én del av den store sammenhengen: kroppen trenger TID for å justere energibalansen.
Forøvrig så spiser jeg også en avocado eller to, og godt med smør - daglig energinntak ligger på rundt 2000-2500kcal, som er et lite underskudd for meg. Jeg mister nesten utelukkende fett, noe som er supert etter å ha stått stille i nesten ett år på ekstremt lite karbo.
Kort og godt har jeg aldri følt meg mer energisk, våken og skarp - jeg har aldri visst hva "sulten" er i hele mitt voksne liv, før nå. Jeg kan faktisk kjenne forskjell på sult og tørst! :D Og hvis jeg ikke er sulten, så spiser jeg ikke - kroppen er mye smartere enn norsk ukeblad og tullete regler om å spise etter klokka.
jeg får lett dilla på ting i perioder. nå er det en ss cottage cheese med kokosmelk søtet med litt vanilje stevia som spises hver dag med litt bær, frø, kjerner og kokosmasse. naaaaam! :)
Veldig variert. Som regel er det havregryn i soyamelk med bær og nøtter, havregrøt, fiberrik med ost/kjøttpålegg/egg i ukedagene. i helgene blir det omelett eller eggerøre og grove rundstykker.
Cottage cheese liker jeg også å blande ut med gryn i grøten for å få mer proteiner.
Jeg vet at lavkarbo gjør at blodsukkeret blir mer stabilt og en ikke spiser hver 3 time eller trenger 4-5 måltider daglig, for jeg har levd lavkarbo i 1 år nå og har tidligere også levd lavkarbo i flere mnd. på rad flere ganger. Men jeg synes det blir litt drøyt med vann til frokost, lunsj og kvelds. Kun inntak av mat 1 måltid til dagen og det var middag. Da er det ikke LCHF filisofien mener jeg ( men nå er jo ikke jeg professor heller og jeg sier ikke at jeg har rett) men vedkommende lever heller mer etter filisofien periodisk faste. At en noen dager får i seg kun 1 måltid er jo ikke skandale, men at det til dagllig inntas kun 1 måltid synes jeg personlig er ganske lite. Selv blir det ofte frokost og middag på meg, et lite mellommåltid om jeg ikke har lunsj. Middag og kvelds blir ofte slått isammen, da denne inntas ganske sent mellom 18-20. Men vi er jo ikke like, så alle må jo få lov til å leve slik en vil,men vi har vel lov til å reagere på hverandres matvaner:rolleyes:
Jess! :)
...og som sagt så spiser jeg når jeg er sulten, hver gang. Jeg antar at det er den ketogene kosten som gjør at det går så lenge mellom hver gang, siden fettet forsvinner mens fettfri masse er så og si uendret.
Tviler på det passer for alle, men for meg er det helt fantastisk å kombinere periodisk fasting (med 22-40 timer faste etterfulgt av 2-4 timer spising) og 10-20g karbo om dagen.
Ja, vi er ulike, og har ulike preferanser - uten at det er usunt. :) Selv med ett måltid om dagen, som etterhvert blir en ganske vanlig greie for mange, når regelen "spis når du er sulten" følges.
Nå for tiden har jeg dilla på CC m litt kesam (for konsistensen) blandet med en ts bringebærsyltetøy (usukret fra Lerum), 1 ts kanel og noen hakkede nøtter. Lett og enkel og supergod start på dagen! Drikker kanel/eple te vedsiden av.:w00t:
Jeg er som regel ikke sulten på morgenen. Det første jeg gjør når jeg våkner er å sette på kaffen og drikke vann. Et par kaffekopper med kremfløte holder meg i gang i flere timer, spiser som regel ikke før ca 11-12. Jeg står opp kl 06.00 hver morgen.
De aller fleste frokostene mine er omelett laget av 2 (eller 3, hvis jeg er veeeldig sulten) egg, like mange spiseskjeer kremfløte, stekt i meierismø og med masse meierismør på toppen.
Det hender også at jeg lager baconomelett, der jeg klipper opp en pakke med baconskiver, steke dette og har oppi en blanding av 4 egg og 4 ss kremfløte - dette blir da fordelt i 2 like deler og dermed frokost OG lunsj den dagen.
I helgene kan det bli bacon og speilegg.
Jepp, jeg digger egg!
Pleier som oftest å spise 1-2 kokte egg med majones på :) Noen ganger lager jeg eggerøre, bacon eller smørgrøt. Så lager jeg alltid med meg en omelett med graddost og ribberull til skolen :)
Som oftest spiser jeg ett kokt egg med en stor klatt meierismør,
holder meg mett til lunsj sånn 5-6 timer etter.
En dag lagde jeg løvbiffer med blåmuggost som jeg hadde både til frokost og lunsj, ekstremt mettende og godt!
Jeg spiser stort sett omelett med baconbiter, litt grønnsaker (typisk hermetisk sopp, paprika, løk), en dæsj fløte og et par osteskiver på toppen. Om det ikke er omelett blir det et kokt egg eller to med avokado og evt. noen ostebiter rullet med litt kjøttpålegg. Egg er det som definitivt holder meg lengst mett og siden det fort kan gå 5-6 timer til lunsj syns jeg det er det beste å starte dagen med.
Jeg inntar heller ikke noe fast føde til frokost. Det holder med en kopp kaffe m/steamet helmelk eller kremfløte. "Frokost"/lunsj spiser jeg som oftest 4-5 timer etter at jeg har stått opp.
Den første tiden etter at jeg gikk inn for å kutte ut frokosten var ganske slitsom. Jeg var sulten og maget rumlet høyt under forelesningene. Slik holdt det på i en uke eller to, før det gikk totalt over. Nå merker jeg at jeg har mye mer energi, særlig på morgenen og formiddagen. Blir så innmari trøtt etter å ha spist, så jo lengre jeg klarer å utsette spisingen, jo lengre holder konsentrasjonen seg oppe under forelesninger. Så for meg fungerer det veldig fint å ikke spise frokost :)
Blir for meg som for mange andre her, omelett/eggerøre med diverse ingredienser, gjerne litt brokkoli, løk, sopp og lignende, med en dæsj av kremfløte eller rømme i.
Føler som flere andre at jeg egentlig ikke er sulten på morgenen, så om jeg vet jeg skal være hjemme hele dagen spiser jeg ofte ikke frokost før tre-fire timer etter jeg har stått opp.
Men om jeg har full dag med forelesninger eller lignende tvinger jeg i meg en god frokost. Å finne lavkarbo alternativer på kantina på et universitet i Storbritannia er virkelig ikke bare-bare!
Favoritten nå er ett egg stekt på begge sider i meierismør, legger majones, skinke og ost over som på en brødskive.Bacon følger på siden. Litt paprika og agurk. Heller stekesjyen over:) En kopp kaffe med fløte.
Blir nesten alltid en smoothie på meg.
I det siste har det gått mye i avocado-smoothie, men det går også mye i bringebærsmoothie, og litt sjeldnere blåbær eller jordbær (bruker da litt mindre mengde bær fordi det er mer karber i disse siste).
Har oftest i noen spiseskjeer CC og ett eller to egg (for næringsverdi og proteininnhold), og vann til passe drikkekonsistens på smoothien.
Når jeg lager smoothie av bær, har jeg i noen spiseskjeer kaldpresset rapsolje, så er fettprosenten også ivaretatt.
Kjører det sammen med stavmikser, så det er lagd på et blunk.
Signerer. Har fryseren full av syltetøy/frysetøy, riktig nok med lite sukker, men likevel - det blir mye til overs til neste bærsesong for jeg tar lite av dette nå. Tar et par teskjeer syltetøy hver dag i yoghurt (akkurat nå har jeg en kjempegod yoghurt fra Bondens marked), samen med eple i terninger, hakkede nøtter og gresskarkjerner. Dette blir en slag dessert etter et hjemmelaget lavkarbo knekkebørd med smør og ost, kjøtt, leverpostei eller makrell i tomat.
Jeg er nesten ferdig slanket, og er ikke så nøye lenger, så lenge vekta er stabil.
jaaaa, det er superdupergodt! bare hyggelig. håper det faller i smak :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.