Jeg ville bare tipse folk om mascarponens fortreffelighet! Har fått skikkelig dilla på det om dagen. Super måte å booste fettinntaket på, da det er 40g fett pr. 100g!
Jeg pleier blande ca. 100g mascarpone og en dæsj fløte sammen, da blir den som en ekstra tykk krem. Tilsetter litt søtning, og litt kakaopulver og/eller pulverkaffe. Da smaker det nesten som tiramisu! :D
Jaa, Mascarpone er fantastisk! Spiste masse av det i en periode. Kanskje litt for meget, for har ikke smakt det siden:p Mascarpone brukes vel i tiramisu?
Jeg tror jeg sluttet med den etter at jeg hadde vært et par uker i Italia. Da spiste jeg det liksom hveeer dag og synes ikke den Italienske var like god som den vi får kjøpt her i Norge.. Merkelig, siden den vel er fra Italia, menmen:P
Har du prøvd den i noko anna enn søte rettar? Eg puttar den som sagt i lavkarbobrød, sidan sambu nektar å ete både philadelphia og cottage cheese. Funkar fint for min del.
Husker ikke hvor mye den koster egentlig. Var sånn type singel med tidenes strengeste budsjett når jeg var hekta på den, så det kan hende den ikke er så dyr egentlig. Men den selges vel bare på Meny, Ultra og slike butikker, så da er den neppe billig i bruk.
Sist jeg kjøpte var det 25,- for boksen.
men det er noen år siden - host - 4 år siden til en konfirmasjon....
Men takk for tips, det skal jeg jammen lage meg! Og en dæsj likør kan vel ikke skade så ille?
Jeg har brukt den litt i saus og jeg, synes fløtesausene blir litt tykkere med litt mascarpone i. Litt samme funksjon som annen kremost, men har nesten dobbelt så mye fett.
På min boks står det forøvrig 40g fett og 3.3g karber. På matvareguiden står det 45g fett og 4.4g karber. Velger å stole på boksen jeg. Eller kanskje boksen når det gjelder karber og matvareguiden når det gjelder fett :P
NAM nam NAM!! Sitter å spiser nå, og skuldrene senket seg, for nå trenger jeg jo ikke vanlig snop, for denne tok rett og slett kaka!!
Blandet sammen mascarpone, fløte, 1/2 ts vaniljesukker med skikkelig vanilje (veide på vekta og det var under 1 gram, så det kan ikke skade) slapp derfor å bruke søtningsmiddel. Puttet så oppi noen tskjeer med kakao og drysset over litt kanel- jummy!! Det var galgodt!! Kan se for meg at dette må være bra som "kakefyll" eller noe.. har aldri laget lavkarbosjoko.kake, men om jeg hadde gjort det ,så skulle dette vært fyllet :)
Mascarpone er genial til kaker, det går fint å hive i en stor dæsj i kakeoppskrifter selv om det ikke står noe om det i oppskriften. Kakene blir saftige og jeg synes de blir bedre.
Oj, det skal jeg sannelig prøve! Aner meg at det er billigere å lage den selv enn å kjøpe i Norge. Her koster den jo 16 kroner for halvkiloet og knappest det.
Det sto forøvrig 2.5g karbo på boksen min, ikke 3.3. Bonus!
Søren - den Mascarponen de hadde på MEGA stod det ikke karb innhold på.....
Prøvde å google bilde av den - men jeg finner ikke....tror det var ei ku på....
Mascarpone krem 1 beger mascarpone
1 stk vaniljestang
1 ss sukrin
[color=#000000][/color]
Denne mascarponekremen ble servert til sveler, lavkarbo sveleoppskrifter finner du her.
2 dl mascarponeost
2 ss vaniljesukker
3 dl tyttebær
Sent svar, men den har visst 4 gr. pr. 100, det står hvertfall så på innsiden av lokket!
Pr. 100
375 kcal
1550 kj
4,5 gr. protein
38 gr. fett
4 gr. karbohydrater
Jeg dytter litt på denne...elsker mascarpone, og det er jo lynraskt å lage en superdigg dessert :) -genialt med oppskrift på hjemmelagd versjon på denne tråden!
Bland mascarpone med ønsket mengde søtstoff. Jeg brukte Sukrinmelis. Pisk sammen. Ønsker du et høyere fettinnhold kan du røre inn en eggeplomme i kremen. Ønsker du en lett og luftig dessert kan du i tillegg eller i stedet tilsette en stivpisket eggehvite.
1 ss revet mørk sjokolade
1 ss smeltet sjokolade
1-2 ss tinte bringebær ( eller andre bær)
1 ss hakket fudge /coco fudge
Et lite kaneldryss
Kaffe
Frysetørret kaffe finknust. Kakao pulver på toppen
Bitte litt Cognac eller whiskey, kakaopulver på toppen (likør for de karboliberale )
Hvis du har en kraftig smak på kremen kan det være digg med pisket (søtet) kremfløte på toppen...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.