15 g fersk gjær
1.5 dl lunkent vann
1 ts johannes
60 g glutenmel
55 g atkins bakemiks
0,5ts salt
2 ss olje
60 g revet ost
bland gjær, vann og johannes, la det stå 3-5 min til det blir "grøt".
Blad så salt olje ost og malblandingen sammen.
Elt deigen et par min. Ligg deigen på bakepapir til heving med plastfolie over. Etter 20 min begynner du å kjevle deigen med plasten over. La den heve nye 20 min og kjevl den ut igjen. Etter nye 20 min kjevler du den kjempe tynn (den hever seg mye i ovnen). sett den i varm ovn på 210 grader i 7 min. la den kjøle seg litt, så tar du på fyllet og topper med ost, stekes til osten er gyllen..:)
Denne pizzabunnen skal jeg prøve neste gang! Sa du at mannen din også likte den? Det er et godt tegn! Jeg lagde en pizzabunn i helgen (helt uten egg) av bakemix og noe ostegreier, men den ble veeeldig flat. Jeg syns den var helt grei, men mannen likte ikke helt konsistensen.
Vil denne heve seg noe altså? Høres jo sånn ut, da - du har jo glutenmel oppi også...
Tror ikke det er samme som ketolyse. Den hever seg masse pga gjæren og johannes.
Den var veldig god. Så lenge du har god tid når du lager den, vil den heve sog mye:)
Samboeren forlanger ny pizza til helgen:)
Denne oppskriften ble ca 8 store pizza stk. tar dere litt mere av alt, blir det nok en hel langpanne.
Jeg lagde denne i helgen, og den ble dessverre ingen suksess. Eneste jeg gjorde annerledes enn oppskrften var å bruke fiberhusk istedet for johannes....Blir det helt feil, det, tro? Glemte olje oppi også, men tror ikke akkurat det gjorde noe for utfallet...
Utfallet ble iallefall skikkelig "svampete" og ekkel konsistens... :( Hadde så forhåpninger til denne!
I kantene derimot ble den skikkelig sprø, og DER var den god - men midt inni var den bare svampete.... Det endte med at vi skrapte vekk fyllet og satt og mumset bare fyll....uten bunn...
Hmm...noen idè om hva som var feilen her? Er ikke johannes og fiberhusk ganske likt, da...? Og når du for-stekte den, ble den da helt sprø eller var den myk....Min var myk da fyllet ble lagt på - og jeg tenkte bare "fint, litt sånn myk pizzakonsistens", men neida...svamp er ordet...
Personlig har jeg lett lenge etter en bunn som er god nok. Har ikke prøvd denne, men jeg er en av de som har veldig lite med "spesielle" ingredienser hjemme (sånn som glutenmel, bakemix etc).
Jeg lagde pizzabunnen som er ute på lchf-bloggen og den ble kjempe god! Anbefaler alle dere som liker tynn pizza å prøve denne. Bunnen var tynn, men jeg klarte likevel å spise med hendene. Bunnen var til og med SPRØ :D
hadde det vært en ide å kutta ut gjæren? for om den hever så vil den fort bli svampete. men kutter man ut den er det lettere at hele bunnen forholder seg tynn og blir sprø
heihei:) Hvor fant du oppskrifta på pizzadeig på ichf-bloggen? finner bare bilder jeg:S
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.