< Tilbake til oversikten

Jeg lurer på litt forskjellig jeg..

DrømmerOMbaby sa for siden:

Ser at sjokolader fra "sukkerfritt" er fint å spise hvis man er skikkelig søtsugen. Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en slik på lørdag, men det står jo at det er 50karbohydrater i den pr 100gram. Er ikke det vanvittig mye ?? Endte jo opp med å ikke kjøpe den da, selv om jeg hadde kjempe lyst på! Jeg har PCOS og har fått beskjed om å gå på lavkarbo, men hvor mange karber er lavkarbo egentlig??
En vanlig dag spiser jeg:
Frokost: - 2 egg, tomat, kyllingkjøttdeig, salat og agurk.
Lunsj : det samme som til frokost.
Middag : Laksefilet med kokte brokkoli /blomkål /spinat
Kvelds : 150 gram bringebær.
Ellers er jeg mye på farten og har alltid med meg en pakke med Ryvita Knekkebrød med 5,8karber pr plate. Er det veldig mye?
Det er så masse mat jeg ikke kan spise så det går stort sett i kylling,fisk, egg, grønnsaker, bringebær og salat.. Jeg spiser også mye mindre når jeg går på lavkarbo enn jeg ellers hadde gjort.. Ingen matlyst og lite sulten :(

Jeg er ganske ny på dette, og håper noen kan hjelpe meg litt.

Cyan sa for siden:

Sukkerfrittsjokoladene er søtet med sukkeralkoholer (maltitol). Disse tas ikke opp, og kan derfor trekkes fra det totale antall karbohydrater. Det står oppgitt på innholdsfortegnelsen hvor mange gram sukkeralkoholer det er, og disse kan du altså trekke fra. Vær forøvrig oppmerksom på at mange får mageknip og diare av sukkeralkoholer.

Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karbohydratreduserte dietter med opptil 150 gram karbohydrater. Innenfor lavkarbo har du en rekke ulike retninger fra den helt strenge Skaldeman med tilnærmet null KH til Fedon Lindberg på rundt 120 KH. Hvilket filosofi eller nivå du vil legge deg på bestemmer om du kan spise Ryvita eller ei.

Her har du en kjempefin link til alle nybegynnere på lavkarbo.

Her er en annen fin artikkel som gir en grei forklaring på hva lavkarbo er og de ulike retningene.

Ellers anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på de ulike retningene her inne på forumet og lese noen bøker (de fleste kan leies på biblioteket).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.