< Tilbake til oversikten

Oppskrift på vegetarburger?

Kanelia sa for siden:

Er det noen som har oppskrifter på lavkarbo vegetarburgere? De jeg har funnet på nett inneholder brødsmuler o.l., så de er ikke særlig lavkarbovennlige.

chili sa for siden:

Har en oppskrift på linse-nøttekaker, det er en del karber i linser, men også mye proteiner. (det går sikkert an å bruke mindre linser og litt mer egg, f.eks.)

Linse-nøttekaker:

400 g kokte linser
2 ss olje
1 ts karve
1 ts karry
100 g finhakket løk
1 hakket hvitløksbåt
1 ts salt
100 g hakkede hasselnøttkjerner
2 ss grov sammmalt hvete (her kan du bruke litt joh.brødkjernemel)
1 - 2 egg
olje/smør til steking
2 - 3 ts buljong

Løk, hvitløk, karry og karve varmes i oljen til løken er mør. Linsene moses, blandes med nøttekjerner, løkblandingen has i og melet drysses over. Eggene piskes sammen og has i farsen som blandes godt. Formes til kaker og stekes brune.

Kanelia sa for siden:

Mmm, de høres gode ut:-) Hvor mye Johannesbrødkjernemel skal jeg bruke som erstatning for 2ss hvete?
Kan man erstatte linsene med andre ting, f.eks. sopp?

Jeg fant denne oppskriften på soppburgere, men de inneholder 1dl havregryn. Kan man erstatte havregryn med f.eks. 1dl knuste/malte valnøtter?

10-15 friske sjampinjonger
1 sjalottløk
5-6 soltørkede tomater
1 dl havregryn
bladpersille
nykvernet pepper
1 egg

Hakk tomatene fint og kjør dem i hurtigmixer sammen med sopp og løk.

Varm opp massen i stekepanne slik at væske fordamper/trekker inn i tomatene. Dra pepperkvernen noen ganger over.
Ha massen tilbake i en blandebolle og ha i finhakket persille og havregryn og pisket egg til slutt.

chili sa for siden:

Tror ikke det trengs så mye, en teskje, kanskje?
Jeg har ikke brukt joh.b.k.mel så mye, sikkert lurt å søke på det her inne og lese om bruken.

Oppskriften på soppburgere ser god ut :)
Går sikkert fint å bruke valnøtter i steden.

Jeg har lyst å prøve ut forskjellige vegetarburger-varianter selv, kan skrive inn oppskrifter her, hvis det blir vellykka..

Ashley sa for siden:

Har prøvd disse en gang i tida jeg prøvde meg som vegetarianer. de er fantastiske! serveres med grove hamubrgerbrød, crispsalat, avocado (eller hjemmelagd guacamole), dijon sennep og sukkerfri ketchup inni:D

lagde den med litt mandler og hasselnøtter, bønner, brødsmuler (du kan bruke lavkarbobrød), egg, havregryn, kruskakli og det over her^^

chili sa for siden:

Har lagd linse-nøttekakene, og de ble gode!
Brukte grønne linser, så kakene ble flotte og gusjegrønne :D
Fikk ca 15 kaker.

Greie til middag, men har brukt dem mest til frokost og lunsj: har på litt søt chilisaus og majones, og pakker inn i et par salatblader. Nam!

Har lyst å prøve ut en annen vri på disse, med røde linser, litt revet gulerot, og cottage cheese.
Det dumme er at jeg ikke veit om noen cottage cheese uten løpe, kan hende jeg må prøve å lage det selv.

Forresten: jeg tror ikke johannesbrødkjernemel er så ideelt å bruke her.
Kanskje kikertmel, eller melet i oppskrifta.. det er ikke store mengden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.