Er nå i uke 4, og har ikke gått ned noe som helst. Gått ned 2 kg, og opp igjen 2. Og spist veldig strengt.
Har også mensen som har pågått i 1 uke, så stoppet det også påannigjen denne uka (1 uke etterpå). hvordan er dette mulig?:confused: Dette gjør meg drittlei og vil gå tilbake til mitt gamle kosthold. liker ikke det som skjer med kroppen min og at det ikke funker. Føler jeg må stappe i meg karber nå, for mensen som aldri tar slutt gjør meg frusrert. Går heller ikke ned så hva i alle dager er vitsen lenger. Trenger motivasjon. Skal ned til 52 kg. Veier nå 61 kg.
kan lavkarbo kostholdet mitt ha noe med mensen som aldri tar slutt å gjøre?:confused:
Er 166 cm høy. Er på rundt 2% karber noen dager, men andre dager er det 8%. Holder meg rundt 5% som man skal. Den ene dagen er jeg opp 1700 kalorier,d en andre 2000 og en på rundt 4000. jeez kroppen min er forvirra. hva skal man ligge på?
Har spist litt sukkefrie produkter ja, ikke bra?:confused: jeg tenker jeg kanskje skal prøve å holde ut 1 mnd til da, men kjedelig at det skal ta så lang tid...
Du er normalvektig - jeg ville ikke forventet særlig vektnedgang når du spiser opptil 4000 kalorier på en dag...
Hold deg til et karbohydratnivå du er komfortabel med - opptil 70 gram hver dag (Lutz). Hold deg rundt 16-1700 kalorier hver dag og riktig fordeling av næringsstoffer.
Jeg lurer litt på hvilke forventninger du hadde i utgangspunktet? Som det sies er ketolyse anbefalt for de med mer enn 10 kg overvekt - og med din BMI HAR du strengt tatt ikke overvekt - selv om du selv mener det.
Spis lavkarbo - men bruk trening for å stramme opp i tillegg.
Det er vanlig å få menstruasjonsforstyrrelser i starten på lavkarbo (søk opp, det finnes mange tråder :) ). Lavkarbo vil normalisere hormonnivåene i kroppen din og dette kan ta litt tid.
Gjør lavkarbo til ditt kosthold - ikke bruk det bare som en "slankekur". Har du tenkt å gå tilbake og spise slik du gjorde før vil du bare stresse kroppen - men til syvende og sist er det viktigst for deg å finne et kosthold du faktisk kan leve med :)
Du er med din høyde/vekt å anse som "normalvektig". Derfor vil du ikke oppleve å rase ned i vekt, noe man gjerne tror vil skjer når man leser om lavkarbo. "Alle" raser jo ned. Det er nok første feil... De som har 30+ kilo for mye kan oppleve det (...merk: KAN..selv om man har mye for mye er det ikke gitt at man raser ned i starten). At du gjerne vil veie mindre, enn det kroppen din er "programmert for" å veie, er ikke noe du umiddelbart kan bare bestemme deg for.
Lavkarbo er ikke slankende. Det er vektregulerende. Er du normalvektig er det ikke sikkert du vil gå ned noe som helst med lavkarbo - i det minste ikke uten å eventuelt telle kalorier i tillegg.
Ang. mensen og vektsvingninger: Vekten kan varier med 1-2 kg i forb. med kvinners månedllige syklus - det tror jeg så godt som alle her inne (som er kvinner vel og merke..) kan skrive under på. At du derfor har gått ned 2 kg, så opp igjen 2 (og nå har mensen, eller mensenlignende greier) er derfor ikke det minste rart. At syklusen din nå driver og tuller litt rundt hadde jeg tatt ganske med ro - da mange opplever en bedret hormonbalanse på et karbohydratkontrollert kosthold. Systemet "hikker" litt, før det justere seg inn etter det kostholdet du nå følger.
Gi det tid. I den store sammenhengen er 4 uker ingenting. Men vær litt klar over at det kan hende at du må tenke kalorimengde sammen med karbtelling, når du i utgangspunktet er å anse som normalvektig.
Forventningene var store siden jeg har kuttet ut så masse karber. Har da muligens krympet i cm. Men kan jeg spise en skål med havregryn og bær til frokost? ingen karber resten av dagen. har lyst å spise sunt slik som før. og hva er verst av frukt og fullkornsprodukter/korn vil nå dere si? vil spise lavkarbo, men tilpasse det til mer matvarer og karber.
legger jeg på meg hvis jeg spiser slik south beach dietten er forklart i fase 3? (man kan ha naturell youghurt, 2 frukter om dagen, fullkornsris, store havregryn, knekkebrød osv) jeg går ivertfall ikke ned med mer karber skal man si:confused: men mener dere jeg heller ikke går ned hvis jeg fortsatt er normalvektig og er mer tålmodig med ketolyse? denne dietten er jo ikke tilpassa meg.
jeg synes å telle karber å kalorier er altfor stress. heller spise mer karber og holde meg på 1500 kalorier? eller spise ketogent med 17oo kalroier? hjelp nå er jeg jaggu forvirra.
Mitt tips til deg er faktisk å begynne å lese om de ulike retningene her. Kan godt skjønne du blir forvirret, så dermed er tingen å få seg mer kunnskap.
Les f eks om Fedon Lindberg sitt kosthold, han legger seg nærmt det kostholdet du skisserer her oppe.
men ett tips skal jeg gi deg. Hvis du tenker å spise karbohydrater til kun ette måltid, så ikke spis det til frokost. Egg m smør og tomat og agurk er f eks ok til frokost.
Men les deg opp, få mer kunnskap, så faller brikkene mer på plass.
jamen for meg er det stress å lage egg og slik til frokost. har dårlig tid. men det er vel bedre å ta en skive grovbrød med kremost og en frukt fremfor havregryn? brød inneholder 41 g karber og havregryn 61 g. hvor mye er det i en brødskive? spiser også fiberrik nå, det er kun 20 :D spiser litt mer karber, men moderat. 1 frukt til dagen. 1-2 brødskiver. men hvilke fullkornsvarer bør jeg holde meg unna? spiser aldri ris, poteter og pasta til middagen. tar heller en skive til frokost. er ikke det ok da?
Er det stress å koke to egg til frokost?...jaja. Ville nå bare dele noe nyttig informasjon til deg.
Men altså, siden du har så mange spørsmål, LES deg opp!
Og gi det hele god TID så du blir kjent med en retning og hva kroppen din liker.
Jeg støtter deg, synes du burde gi opp :ja:. Du virker ikke motivert for et lavkarbokosthold og da er det egentlig liten vits i. Motivasjon er ENORMT viktig!
Og som andre påpeker, du er normalvektig, så det er slett ikke sikkert du vil kunne gå ned i vekt. Og jeg vil ikke anbefale NOEN å prøve å slanke seg når de er normalvektige, hverken ved å manipulere med kaloriinntak eller spise minimalt med karbohydrater.
Men når det er sagt kan lavkarbokosthold være positivt for mange andre ting. Hvis du er interessert i det, så anbefaler jeg deg å sette deg bedre inn i det før du evt fortsetter. Folk her kan hjelpe deg, men de kan ikke gjøre det for deg. Du må i det minste være motivert og sette deg inn i grunnprinsippene selv.
Det er ikke noe mer stress å koke et par egg på morgenen enn å koke havregrøt. Det gjør seg jo helt selv.
Vil også anbefale deg, som Vibeke, å lese deg opp på Fedon Lindberg. Det virker som et kosthold som du vil kunne trives med. Den siste utgaven hans av "Frisk og Slank med kost i balanse" er svært lettlest med forslag til 9 ukesmenyer. Da slipper du å tenke så mye ;)
Nå er ikke jeg noen ekspert på ketolyse enda akkurat, men går iallfall ned en del, og min første tanke med alt du sier du putter i deg er at du spiser altfor mye karber... jeg spiser INGENTING brød, INGENTING knekkebrød, fiberrik, havregryn, frukt.
Nå har ikke jeg holdt på mer enn to mnd., men jeg er litt forvirret av det du spør om. Dersom du skal være på ketolyse/i ketose, er vel både frukt og fullkornsprodukter helt uakseptable ? Jeg tror neppe det går an å ha et høykaromåltid pr. dag, eller har jeg misforstått helt ? Tror du må være mer strikt dersom du skal oppnå vektnedgang. Lykke til ! :D
jeg vil frem til her at jeg også har spist INGENTING av det du nevnte over her i 4 uker. hjalp meg overhode ikke, har ikke gått ned. derfor velger jeg å egenkomponere kostholdet mitt å spise slik jeg vil selv. går nå til 70 g karber om dagen om ikke mindre. har heller mye lavere daglig kalorinnntak. funker det dårlig går jeg tilbake til ketolyse. men det blir for mye kalorier på denne dietten her for min kropp. man må jo prøve seg frem. har aldri vært overvektig eller blitt det da jeg spiste sunt lavkarbo aktig ala lindberg før:)
Jeg følger dr.Hexeberg (og elsker kokeboka hennes også). Jeg ligger mellom 50 og 70 karber til dagen.
Gubben min har fulgt meg i dette. Vår døgnryme gjør at B-mennesket meg alltid står opp senere enn han. Han vil ha frokosten enkel, og det er jo greitt.
Jeg baker proteinbrødet som du finner oppskrift ¨på her inne. Han tar 3 tynne slike brødskiver og dynger på med f.eks. hardkokte egg (passer på å alltid ha ferdigkokte egg i kjøleskapet), majones (lager den selv) fårepølse, baconost, kjøttpålegg, tomatfisk, reker eller hva han har lyst på.
Resten av dagen spiser han det jeg gjør. At det er kjedelig eller noe tap å gå på lavkarbo i stedet for norsk sikringskost, er jeg helt uenig i.
Fikk faktisk en kjempekompliment fra minsten min i dag. Han spiser ingen grønnsaker pga allergiske reaksjoner, men maten min uten grønnsaker spiser han. På jobb i dag hadde han innrømmet at han var heldig som har ei mor som har diabetes, "for da lager hun så mye god og spennende mat" :D
Jeg er heller ikke overvektig. Var 54 kg og er 1,60 høy da jeg startet for to uker siden. Nå er jeg 51 kilo, men jeg går også tur i kjapt tempo daglig i 45-90 minutt med bikkja.
Som jeg skrev, så dynger han ned med f.eks. reker, hardkokt egg ( har alltid noen kokte i kjøleskapet), diverse kjøttpålegg, baconost, etc. Alle slags påleggvarianter mad null eller lite karbo. Det er masse å velge i :)
Stikkordet er planlegging. De dagene jeg har dårlig tid, planlegger jeg frokosten dagen i forveien, blant annet ved å koke egg på kvelden og legge det i kjøleskapet. Du kan også bake lavkarbo brød som blant annet finnes i oppskriftsboken til Hexeberg.
Det er helt åpenbart at du har urealistiske forventinger og antakelig ett issue med kroppen din, men det har vi alle her inne da.
Du har gått opp fordi du har mensen. Du kommer ikke til å gå ned noe med det beskrevne kostholdet rett og slett fordi du allerede er undervektig. Jeg er 7 cm lavere enn deg, og veier 16-17 kg mer enn deg og jeg ikke så veldig spesielt overvektig, selv om jeg er "a curvy girl" for å si det pent.
Du har mensen fordi kroppen din holder på rydde opp i klusset som karbohydratene i det såkalte "sunne kostholdet ditt", med en stor bestanddel av brød og frukt har gjort.
Du kommer ikke til å gå ned noe nevneverdig siden du ikke er feit. Bottom line. Og du kommer værtfall ikke til å ta av deg 9 kg på en måned. Det kan ta ett år selv med trening. Hvorfor i all verden vil du veie 52 kg? Høres ut som en effektiv stopper for mensen værtfall. Og påbygning for beinskjørhet. Syns det er meget trist å vite at det ikke er nok å være tynn, men lykken ligger i ekstra tynn.
Jeg kan ikke skjønne at du har mye fett på kroppen, jeg er 1.74 og veier 62 kilo og jeg har ikke mye fett på kroppen. Har en bmi på 22. Enig i at en ikke skal se seg blind på bmi, men når en er 53 kg og 1.70 høy kan en ikke ha mye fett på kroppen nei. :)
Jeg tenker det er fordi vi kun kan ta utgangspunkt i oss selv. Jeg er f.eks. slettes ikke "ekstra tynn". ;) Hvor mange kilo med fett jeg drasser på vet jeg ærlig talt ikke, men at det ligger noe der som skal vekk, det er helt sikkert.
Nå går jo ikke jeg rundt og vet BMIen på andre folk da, så jeg kan kun se på meg selv. Burde sikkert nevne at jeg er mann, så mulig at regnestykket blir annerledes enn for kvinner sånn sett. Tenker jeg har normalt med muskler også.
Skal innrømme at "mye" var et uheldig ord å bruke. Jeg vil heller si "en del". Nå blåser jeg personlig i hvor mye jeg veier da jeg kombinerer trening og kosthold, og sånn sett regner med å øke muskelvekst, men poenget med å ikke ta BMI for alvorlig står, i alle fall for min del.
Jeg er helt enig i at man ikke skal se seg blind på BMI, men at du med en BMI på 18 (helt på grensen til undervektig) har mye fett på kroppen som skal vekk nekter jeg å tro på. Kanskje det er på tide med en realitycheck?
Siden det er ingen av oss som har sett deg i virkeligheten - KAN det jo være at du faktisk har et syn på kroppen din som er feil - eller hva? Det er alltid vanskelig å være objektiv når det kommer til egen kropp...
Nå kan jo du kommentere at "ingen av dere har sett meg - så dere tar feil" - men en LAV BMI vil etter mitt syn lyve mye mindre enn en høy BMI (som kan skyldes masse muskler).
Nå vet ikke jeg om du trener - men styrketrening kan være med på å stramme opp det du mener er fett som skal vekk... kroppen består av mye bindevev og en del underhudsfett som MÅ være der for å holde kroppen sammen...
Dessuten må det være klart en gang for alle dere med undervektige BMI'er - det SKAL være fett på kroppen! Fett er livsnødvendig for kroppens deres! Alt fett KAN ikke fjernes uten at det medfører alvorlig sykdom!
At du er mann er jo bare mer bekymringsfullt. Menn har generelt en høyere BMI enn kvinner grunnet større muskelmasse. Jeg står fortsatt på mitt om at du trenger en realitycheck.
signerer den! gutter veier generelt mer en jenter, så jeg vil helt klart tro at du har et feil syn på kroppen din! jeg vil heller råde deg til å prøve å spise mer, slik at du lettere kan bygge muskler :)
Er det bare meg, eller har forumet i det siste hatt et jevnt tilsig av (for) tynne mennesker som ønsker å gå ned i vekt?
Edit: Bare for å presisere, alle vektklasser er velkomne, men fokuset på å bli altfor tynn er ikke helsebringende. Hvis man har en BMI på 18 og er misfornøyd med kroppen, er det ikke ytterligere vektnedgang som skal til for å få en helsemessig bedre kropp.
Må være ærlig å si at jeg føler meg litt angrepet her, men jeg var ikke helt uforberedt på at det kom til å skje.
For det første, så jeg vil jeg bare presisere og gjenta: Det er ikke mitt mål å gå ned i vekt! Jeg blåser i vekta. Mitt mål er å bygge muskler og minske fett, og jeg synes ikke det er noe galt i det.
Til alle dere som sier at jeg er syk: Ja, mulig det. Det er noe jeg også har gjort meg tanker rundt, etter å ha sett på BMIen min. Men jeg kan jo bare ta utgangspunkt i hva jeg ser og føler på min egen kropp. Og er det feil, ja da er jeg syk. Men det kan jeg ikke vite. Synes ikke det er noe fint argument sånn sett, for det er et jeg aldri kan forsvare.
Altså... trådstarter Ashley. Du er 166 cm høy og har en målvekt på 52 kg ?
Jeg er ca 175 cm høy (9 cm høyere enn deg) og min målvekt er 70 - 72 kg(18 - 20 kg mer enn ditt mål) . Da sklir jeg lett inn i str. 38 - 40.
Jeg synes ikke målet ditt virker sunt. Beklager.:confused:
Takk, takk :) Jeg har holdt på i litt under ett år med trening, så massen har økt en del. Før det hadde jeg nesten ingenting, så det skal litt mer til ja. Vil forøvrig si at jeg får i meg ca. 400 ekstra kalorier hver dag (til en total på 1900) etter at jeg begynte på LCHF, så redd for mat er jeg i alle fall ikke ;)
Nei, det er ikke rart i det hele tatt, det ble bare litt mye på en gang. Men jeg skjønner det godt.
Grunnen til jeg skrev her var jo fordi når hun har nådd sin målvekt vil BMIen hennes være den samme som min, og jeg har jo enda... litt... å miste. Derfor så jeg det ikke nødvendigvis som så uforsvarlig som mange andre så det.
Er det å gå ned i vekt når du har en BMI på 18 værre enn å gå inn for å miste fett til fordel for muskler når du har en BMI på 18?
Hvis du Hund ikke bryr deg om at du går opp i vekt når du trener pga økt muskelmasse, ja da er det sikkert ingen grunn til bekymring. Men jeg er sikker på at det lille fettlageret man finner på din kropp bør få være der.
Dette må jeg si at jeg tenkte litt på også... skal du ned i fettmasse og opp i muskelmasse må du regne med å gå opp i vekt.
I tillegg synes jeg det blir helt feil at du sammenligner deg (som mann) med BMI'en til en kvinne - disse to kan ikke sammenlignes fordi kvinner av natur har større fettmasse på kroppen enn menn.
Kan jeg bare kommentere også inntaket ditt på 1900 kalorier, det er ikke særlig mye for en mann som skal opp i vekt... jeg forstår du har spist veldig lite mat tidligere (1500 kalorier) - og med en mannskropp med muskler TRENGER kroppen din mer næring.
Synes du selv du har framgang med økning i muskelmasse, styrke på trening og overskudd, spiser du nok nok, men føler du at det stopper litt opp, butter imot og du får ikke den muskelveksten du mener du burde ha i forhold til treningsinnsatsen bør du øke på med proteininntaket. 2-2.5 gram protein pr kilo kroppsvekt - og minst like mye fett i GRAM - valgfritt karboinntak (opp mot 72 gram) bør være en fin fordeling for en mann som skal trene på seg muskler :)
Bare en tanke når du allikevel var her inne og delte litt om deg selv :)
Jeg synes det kan være litt dumt å sammenligne seg selv med cm og kilo og avgjøre hva en annen person bør veie uten å ha sett denne personen.:eek:
Jeg for eksempel hadde en bmi på 24, og veide 20 kg mindre enn ei vennine som hadde en bmi på over 30 (omtrent like høye). Vi brukte samme størrelse og hadde utrolig nok samme mål rundt armer, hofte, lår og mage(jeg hadde faktisk høyere her).
Dermed utifra det enkelte sier her ville det være helt greit om hun gikk ned i vekt, men ikke meg siden jeg er "normal"?
Det er jo helt tydelig at vi er forskjellig bygget, hadde hun veid det samme som meg hadde hun jo sikkert vært veldig tynn.
Selvom jeg har en bmi på 24, har jeg vanskelig for at jeg ikke trenger å gå ned i vekt når midje målet er på 98cm.
Det er vel kanskje litt forskjell på "normalvekt" og "undervekt" sammenligning?
Ja, BMI kan variere veldig og det er ikke noe særlig å sammenligne seg der, men er man undervektig, så kan man ikke være normalvektig, uansett hvor mye man vrir og vender på det.
Det er veldig interessant det du sier her :ja:
Men det er stor forskjell å ha en BMI på 24 og en BMI på 18.
Dessuten kommer det an på hvor stor andel av kroppen din som består av fett, og hvor stor fettprosent din kropp bør ligge på. Her er vi forskjellige. Jeg var en gang borti i ei lita spire som var tynn som ei fjøl, men med en fett% over 50!
Hvis ditt midjemål er på 98 cm kan det godt hende at du er insulinresistent. Da legger man seg raskt på rundt midjen. Og mange har da tynne armer og tynne bein, men en skikkelig bilring. Dette magefettet er noe av det som er mest skadelig, derfor er det bra om du får bort noe av dette. Og lavkarbo er en meget bra vei for å oppnå dette.
Dette handler ikke bare om utseende. Dette handler om helse. Egentlig mer om helse.
Og om vi her inne merker at vi har medlemmer som er opptatt av å slanke seg syke, je da sier vi ifra. Og målene til trådstarter er usunne.
Det er kjempebra. Man bør stille spørsmål når det gjelder såpass lav vekt, så får heller trådstarter utdype derfra. Men å spekulere i hvor tynn hun er synes jeg blir feil, for det kan vi umulig vite.
Å miste muskler er vel aldri et sunt mål. Nå har jo trådstarter en BMI på 22, ikke 18, og hun har sagt hun vil ned i vekt. Det har jeg også sagt før, selv om jeg egentlig mente at jeg ville miste fett, men da var jeg rask til å forklare meg. Så jeg skulle gjerne likt å høre litt mer om dette fra henne.
I slike tilfeller synes jeg vi er forpliktet til å si fra til vedkommende. En som har bmi på 18 SKAL IKKE (!!!) 10 kilo ned i vekt, uansett hvordan man vrir og vrenger på årsakene til bmi-utregningene og hvordan det eventuelt måles. :( Da er det uforsvarlig av oss hvis vi ikke sier ifra...
Jeg er til en viss grad enig med dette at sammenligning av vekt/høyde fra person til person ikke alltid passer. Det er likevel relevant å stille spørsmålet når det er snakk om 20 kg forskjell. Det er MYE. Og hva angår deg og din venninne så antar jeg forskjellen trolig besto i ulik beinbygning og at hun var mye bedre trent enn deg. Noe som passer bra med at midjemålet ditt var større.
Absolutt ulik beinbygning ja, mulig jeg har en spinkelen en skjult langt der inne:D. Hun har mulig trent litt mer, men er nok ikke altfor mye muskler som veier opp. Angående midjemål så var hennes knappe 3 cm mindre enn mitt, og nei jeg har ikke tynne armer og bein heller. Her er alt jevnt fordelt:confused:
Ja, det er rart hvor forskjellig man kan være :D. Jeg har alltid vært tyngre enn folk tror. Bare jeg er frisk, spiser sunt, føler meg lett i kroppen, i god form og fornøyd sjøl - så blåser jeg i både vekta og cm. :)
Nei det er ikke bare deg som har det inntrykket. I tillegg så virker det som om mange kommer inn her med normalvekt og tror de kan gå ned til undervektig uten å lese et eneste ord om hva en slik kostomlegging gjør med kroppen. Det burde kanskje være med store bokstaver på forsiden av lavkarbo er vektregulerende.
Jeg var i grunnen bekymra for om jeg ville bli for tynn med lavkarbo, men etter å ha slukt masse info om lavkarbo kom jeg frem til at jeg ville prøve dette pga ustabilt blodsukker (diabetes 1).
Jeg har gått ned i vekt, fra 54 til 51 kilo, men tror dette også skyldes at jeg endelig er i stand til å være mer fysisk aktiv siden jeg slipper føling flere ganger til dagen. Bikkja er iallefall veldig fornøyd nå når jeg går lange og kjappe turer daglig igjen!
Uansett, selv om jeg holder meg under 70 karbo, passer jeg på at jeg hele tiden får i meg nok protein og fett + variert mat for å ha en sunnest mulig diett. Jeg måler blodsukkeret jevnt og trutt og passer også på at jeg ikke går for langt ned i vekt. Jeg er forøvrig veldig spinkel i beinbygningen, og tåler greitt vekta jeg har. Går jeg under 50 trives jeg ikke lenger med vekta. Prøvde det før det ble oppdaget at jeg hadde fått diabetes, var nede i 47 kilo før jeg fikk insulin og det var absolutt ikke behagelig!
Synes forumet her inne er fantastisk. Jeg lærer masse, og finner stadig nye oppskrifter jeg må teste ut. matlaging er en av mine store hobbier!
hvis du bruker egenkomponert lavkarbo og kan spise 70g karbo om dagen kan du kjøpe fedon lindberg brød på rema 1000. mener og huske at det er (18 karbo per 100g) og det er kjempegodt:)
jeg går på ketolyse nå, men før var jeg på egenkomponert og spiste rista fedonbrød med masse smør og ost og sukkerfritt jordbærsyltetøy. KNALL frokost:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.